M-Power en drijfstanglagers

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Spijkerhard » 08 mar 2011, 22:39

Mijn M3 uit 1993 (160 dkm) houdt soms onverwacht een halve tot hele seconde in, volledig geen ontsteking lijkt het. Er gaan geen controle lampjes branden of iets dergelijks. Is ca 5 keer gebeurd nu.

Computer uit laten lezen, resultaat: Lambda sonde cilinder 1,2,3 storing. :bignews:

Die wil ik dus laten vervangen, maar ik wilde graag horen of iemand anders hier ervaring mee heeft gehad, is dit wel de oorzaak, denken jullie inderdaad dat het probleem daarmee verholpen moet zijn?

Ik zou dit probleem namelijk niet graag bocht uit op het circuit willen hebben...... :bag:
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 17 nov 2011, 21:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door Joy » 08 mar 2011, 22:54

Lamdasensoren gaan wel eens stuk op een M3. Je zou ook een lekkage kunnen hebben op een uitlaatpakking bij de aansluiting van spruitstuk naar voorpijp.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door Erik K. » 08 mar 2011, 23:12

Heeft de computer ook aangegeven hoe vaak deze storing is voorgekomen, en zo ja is dat ongeveer even vaak (+/-5X)als dat jij hebt meegemaakt?

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door Spijkerhard » 08 mar 2011, 23:23

Goeie vraag, ik had de indruk dat die storing meerdere malen gemeld is, maar of de dealer dat ook letterlijk gezegd heeft weet ik niet zeker...
Wel een goeie indicatie natuurlijk... zal het nog eens vragen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door Spijkerhard » 26 mar 2011, 23:37

Moet toch weer naar de motor laten kijken. Op de terugweg van Zandvoort hielt de auto toch week 3 keer bijna een seconde in.
Een keer bij het optrekken bij een stoplicht :bag: of lag dat nou aan mezelf... :nah:

maar het lag dus NIET aan de lambda sonde :hammer:

Iemand nog suggesties? :(

Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door pjvandergaag » 26 mar 2011, 23:52

kik of alle bougies goed vast zitten ik heb een keer ook zoiets gehad (ook inhouden)en toen zat een boegie los.te laat gezien en toen in de motor geschoten (nu een andere motor) :oops:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door GTRene » 27 mar 2011, 00:34

een kennisje had dat ook bij haar auto, bleek de stroom + van de startmotor helemaal te zijn losgetrild, de moer was zeg 5mm losgedraaid, en dus wel contact, maar soms ook heel kort niet :mrgreen:
simpel schroefje weer aandraaien en niet weer voorgekomen.
dus...wellicht ergens een losse connectie?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door Bert ///M3 » 27 mar 2011, 15:42

Kan inderdaad van alles zijn.

Bougies die niet helemaal lekker zijn, bobines die niet helemaal lekker zijn.

Brandstofpomp die langzaam naar zijn einde loopt.

Gaat even een werkje worden maar stelselmatig controleren is denk ik het enige wat je kan doen.

Als hij wel loopt, loopt hij dan verder goed? (kan indicatie zijn je dan ook problemen hebt)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door Spijkerhard » 27 mar 2011, 17:13

Dank voor jullie reacties.
Ik ga de bougies en connecties na -laten- lopen.
Ook de tip van uitlaatspruitstuk moet ik nog verder onderzoeken.

De motor loopt op die enkele tellen na echt perfect. Klimt erg regelmatig maar sterk gedurende het hele toeren verloop. Temparatuur altijd goed, ca 90 graden, op Zandvoort net onder 100 gebleven.
Verbruikt nagenoeg geen olie, voor en na Zandvoort precies midden tussen de streepjes ,nog nooit bij hoeven te vullen. Blok echt kurkdroog aan de onderkant.
Koud blijft het stationeer toerental soms wel wat hoger, zo'n 1200 toeren, maar na twee bochten is dat weg...

Wel kwam er na de Zanvoort rondjes wat blauwe rook uit de motorruimte onder de carroserrie vandaan. Toen ik de motorkap opendeed, leek er wat rook tussen motor en schutbord langs te komen. Dus of wat olie op de uitlaat, of een ondichte uitlaat?

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door JurT » 27 mar 2011, 22:34

Die rook komt misschien door dat je stuurbekrachtiging pomp lekt. Schijnt een e36 kwaaltje te zijn. Ik heb dat ook.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: M3 3.0 houdt in...

Bericht door Vlokmans » 27 mar 2011, 22:50

Accupolen goed aangedraaid? De ZZZ leek er onder het rijden soms een tel helemaal mee op te houden. Nokkenassensor was nog goed, net als krukassensor (al naar gekeken?), was het de +pool van de accu die beetje los zat en contact "verloor" op hobbels, bulten en in bochten... :bag:
Net wat Rene zegt, even nalopen en aandraaien, zit het in ieder geval weer netjes vast.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... t wordt rampzalig

Bericht door Spijkerhard » 10 okt 2011, 21:42

De auto is even iets beter geweest na vervangen lambdasonde, had echter nog heel af en toe toch nog het inhouden......

Nu is het echter weer vééél erger geworden:

Al veel nagekeken en vast gedraaid/gechecked, vorige weel 6 nieuwe bougies.

Het inhouden komt vooral in de eerste en tweede versnelling voor. Druk je snel de koppeling in, dan gaat de motor keurig naar stationair. Veel gas geven en koppeling op, geen probleem. Vrijdagavond op CPZ voluit, geen probleem. Rustig terug naar huis: inhouden.

BMW dealer dacht aan het schakelen tussen 0-last, deel-last en vol-last programma. Een nieuw relais geplaatst, echter geen oplossing. Zaterdag veel regen in Arnhem, en het was echt een drama...

We komen maar niet achter de oorzaak. Vorige week geen storingen in het geheugen. Heb de M3 bij de dealer achtergelaten voor een week of twee, kunnen ze het zelf ervaren en uitzoeken, maar als iemand hier nog een idee heeft.....

- electrisch?
- lucht aanvoer?
- benzine aanvoer?
- motor management?

Ik wordt er wel een beetje ziek van..... misschien tijd voor wat anders... een hele mooie '96-er 325/328i cabrio, of een e39 uit 96...??

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: M3 3.0 houdt in... t wordt rampzalig

Bericht door Reind » 11 okt 2011, 09:27

Dealers sleutelen aan nieuwe 3 series en niet aan oude m3tjes. Ik zou een specialist opzoeken die veel met m3tjes werkt en racet. Probeer Bas Roos eens. Die kan die auto's dromen en heeft het probleem zo getekkeld, en dat voor een prijs die van een andere orde is dan bij de dealert. Ook hebben dat soort jongens vrachten aan onderdelen en kunnen dus snel dingen uitwisselen en hoeft niet alles nieuw bestelt te worden.

Ik heb het zelf ook eens gehad en was er ook ziekj van. Ding naar Bas gebracht en die had een aantal dingen geprobeert en sindsdien loopt hij weer als een zonnetje.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Re: M3 3.0 houdt in... t wordt rampzalig

Bericht door Nutkees » 11 okt 2011, 10:19

Kan het niet je krukaspositiesensor zijn? Met de 323ti van mijn vriendin hadden we een soortgelijk probleem en na deze vervangen te hebben waren alle problemen weg.

Was ook af en toe volledig inhouden en daarna meestal weer goed. Bij vollast word deze sensor volgens mij uitgesloten waardoor de motor altijd goed draait. Voornamelijk was het bij deellast dat het niet goed ging.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... t wordt rampzalig

Bericht door Spijkerhard » 11 okt 2011, 10:25

De dealer is een erkend BMW servicepoint hier in 't stadje, met al jaren het zelfde personeel en een M3 specialist die er tussen rond loopt.
Overigens had Paul Vlasblom ook geen idee, al heeft íe in dit probleem zich nog niet echt verdiept.

Ik zal de krukassensor ook doorgeven, ze gaan er tijdelijk ook een ander motormangement unit opzetten om te kijken of het daar aan ligt...

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: M3 3.0 houdt in... t wordt rampzalig

Bericht door Petrolhead Tom » 11 okt 2011, 11:13

Slang van het luchtfilter lek waardoor de luchtmassameter een verkeerde waarde krijgt? (niet echt een idee probeer te helpen) Ik zag dat Steven die laatst op zijn 325 vervangen had.

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: M3 3.0 houdt in... t wordt rampzalig

Bericht door Niels v D » 11 okt 2011, 13:24

Denk dat je dit in motormanagment/ontsteking moet gaan zoeken, niet in luchttoevoer of lambdasondes ofzo.
Krukassensor of nokkenassensor zou een oorzaak kunnen zijn, of inderdaad motormanagment, ontsteking en injectie. Wat ideaal zou zijn is als je een log kunt maken ten tijde van de storing, om te zien wat er gebeurd, wat is het motortoerental, hoeveel wordt er ingespoten, wordt er ontstoken of slaat de auto inderdaad over..
Die informatie kun je wat mee. Zonder die info blijf je aanmodderen imho.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt..... t wordt rampzalig

Bericht door Spijkerhard » 11 okt 2011, 14:54

En 't wordt nog erger... :?

Als de motor wat warmer wordt, en belast wordt (boven 3000 toeren) is er nu een tikken hoorbaar. Kleppen? dacht ik eerst, maar men denkt dat dit eerder drijfstanglagers kunnen zijn....

oei oei oei............. :( dat gaat in de papieren lopen, niet?

Niels, hoe kan ik een log maken?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... 't wordt rampzalig

Bericht door GTRene » 11 okt 2011, 15:00

dat klinkt allemaal niet erg hoopgevend...

in je openingspost schrijf je ook van die lambda storing?
wellicht werd die storing veroorzaakt door wat anders en dus niet de lambda zelf...
wat nu naar door heeft zitten werken met verkeerde waardes her en der waardoor er iets niet voldoende werkt en of benodigd krijgt en je wel doorrijd en het zo op den duur...

hopelijk valt het mee, anders alvast een back-up plan bedenken...succes.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 17 nov 2011, 21:31

Op weg naar Paul in Uden, zit er een enorme bumperklever achter me... :devil:
IMAG0451.jpg
IMAG0451.jpg (459.2 KiB) 6239 keer bekeken
:tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Martijn_bmw » 18 nov 2011, 09:28

:roflol:

hopelijk is alles snel weer goed aan het blok ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door ///Joost » 18 nov 2011, 09:47

Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Het lijkt me in ieder geval een deellast probleem, aangezien je op Zandvoort geen problemen had. Dus waarschijnlijk een van de sensors die met deellast te maken hebben:
- Luchtmassameter

En heeeel misschien:
- Krukas/nokkenas sensor
- Koelvloeistoftemperatuursensor
- TPS

Meten is weten...

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 22 nov 2011, 15:52

:devil: :devil: :devil: :wtf: :devil: :devil:
S6303250.JPG
S6303250.JPG (59.26 KiB) 6063 keer bekeken
:hmmm:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2011, 16:01

:shock: dat ziet er niet best uit :devil:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door steve smith » 22 nov 2011, 16:08

Hmmm, kruk slijpen? Of ben je al aan het zoeken naar een andere krukas?

Wel grappig dat er nog steeds lui zijn die zeggen dat preventief vervangen van die schalen onzin is. Pak ze nou maar gewoon elke 2e Inspectie, dan heb je deze grappen niet. Voor de kosten hoef je het dan niet te laten. Dit zal wel auw zijn, ik kan me niet voorstellen dat er geen krassen op de kruktrappen zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten