Golf V 2.0tdi 16v (ex. endurance-cup) trackday project,

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Luco

Re: Ik wil graag fatsoenlijk leren circuit rijden......

Bericht door Luco » 23 mar 2011, 09:51

PD power schreef:
Pennucciracing Luco schreef:
PD power schreef:Zo'n bak kan best veel hebben, alleen een bak met sychromeschringen heeft tijd nodig om te schakelen, geef je die tijd niet, dan volgt idd vroeg af laat bakschade.

Auto komt toch een andere turbo achter, dus dat probleem is dan ook weer opgelost.
Bakken gaan juist kapot door teveel koppel, dus een grotere turbo betekent nog eerder de bak kapot.
Ben het vaak met je eens Luco, maar deze bakken gaan niet stuk door te hoog koppel, zelfs 500nm kunnen ze aan.

Daarnaast probeer je met een grotere turbo juist het koppel langer vast te houden, dus meer pk's.

Toevallig ben ik gisteren bij de man geweest die alle bakken voor de clio cup, golfjes diesel cup en dergelijke doet.
Als er 1 ervaringsdeskundige is, is hij het wel.
Zijn antwoord: 500 nm kan een golf bak NIET aan.
Met een grotere turbo kan je koppel langer vasthouden, maar koppel gaat ook omhoog (of je moet de regeling terugschroeven).

RJay

Bericht door RJay » 23 mar 2011, 10:04

leonard schreef:
PD power schreef:Zo'n bak kan best veel hebben, alleen een bak met sychromeschringen heeft tijd nodig om te schakelen, geef je die tijd niet, dan volgt idd vroeg af laat bakschade.

.

Ik denk dat je gelijk hebt. Je voelt dat de bak gewoon die tijd nodig heeft. Vooral bij de start is het natuurlijk flink getrek aan die pook en dan hoor ik regelmatig een (hoe zeg je dat :oops: ) kggrr geluid .
Ook in die E30? Zelfs als ik die oude E30 bak als een bezetene van verzet naar verzet trok hoorde ik dat niet. :bag:

Wel met de koppeling erbji, er zijn er ook die dat niet doen en dan dus na 6 rondes klagen dat de bak kapot is.
Goh, als je de vork kapot duwt.......

leonard

Bericht door leonard » 23 mar 2011, 11:40

RJay schreef:
leonard schreef:

.

Ik denk dat je gelijk hebt. Je voelt dat de bak gewoon die tijd nodig heeft. Vooral bij de start is het natuurlijk flink getrek aan die pook en dan hoor ik regelmatig een (hoe zeg je dat :oops: ) kggrr geluid .
Ook in die E30? Zelfs als ik die oude E30 bak als een bezetene van verzet naar verzet trok hoorde ik dat niet. :bag:

Wel met de koppeling erbji, er zijn er ook die dat niet doen en dan dus na 6 rondes klagen dat de bak kapot is.

Nee alleen in de Golf.
De bak van de E30 voelt veel steviger aan. 1 keer heb ik de bak van mn E30 gesloopt, met dit als resultaat http://www.youtube.com/watch?v=0Xe7jsrlKBg" onclick="window.open(this.href);return false; :( :( (Ik stond toen 2e aan de start) Toen had ik een Shortshift laten monteren maar dat matchte niet echt met mij. Nu rij ik dus weer met het normale systeem en dat gaat prima.

Tristan

Bericht door Tristan » 23 mar 2011, 11:44

Zag die crash toen gebeuren. :cry:

Ik heb zelf ook een shortshift in de E30 zitten, maar niet heel erg kort. Voordeel wel is dat je echt supersnel in de volgende versnelling zit. Tenminste, mijn bak kan het hebben. Maar er zijn shortshift die te kort zijn en daardoor snel je bak/synchro's kan slopen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 23 mar 2011, 12:30

spykerboy schreef:tja ik vind de techniek wel leuk, maar spendeer me tijd liever aan het trappen. verder ben ik ook niet echt super handig... weet niet eens hoe ik remblokken moet vervangen, gaat 1 van die collega's me voordoen een keer op me eigen bmw op een koopavond. laat dan ook zo goed als alles doen. motor heb ik laten doen en zal de rest ook wel laten doen door jongens bij ons op bedrijf als vrienden dienst of door een vriend van me die de Hogeschool auto techniek gaat doen volgend jaar..
Volgens mij haal je hier onbewust wel 2 verschillende aspecten door elkaar. Je kan namelijk best wel heel goed weten wat er aan schort en hoe het in elkaar steekt, zonder dat je de handigheid/ervaring hebt om het te kunnen repareren.

Tristan

Bericht door Tristan » 23 mar 2011, 12:47

Ik ben redelijk technisch onderlegd maar kennis schiet al te kort als ik een motor in elkaar moet zetten. Belangrijkste is hoe je een auto aanvoelt en weet wat de auto doet als je instellingen veranderd. Maar door de jaren heen weet ik al vrij snel wat het probleem is als de auto een gebrek heeft. Hierdoor is het makkelijker communiceren met de monteurs die meteen gericht naar de oorzaak gaan zoeken ipv hele auto te onderzoeken = tijd verlies.

Je kan wel technisch geweldig zijn, maar dat maakt je geen goede coureur. Andersom ook niet. Kennis doe je op in de praktijk, dus als je a-technisch was, na een aantal jaren racen ben je redelijk ervaren met de techniek.

RJay

Bericht door RJay » 23 mar 2011, 12:50

leonard schreef:
RJay schreef:
leonard schreef:

Nee alleen in de Golf.
De bak van de E30 voelt veel steviger aan. 1 keer heb ik de bak van mn E30 gesloopt, met dit als resultaat http://www.youtube.com/watch?v=0Xe7jsrlKBg" onclick="window.open(this.href);return false; :( :( (Ik stond toen 2e aan de start) Toen had ik een Shortshift laten monteren maar dat matchte niet echt met mij. Nu rij ik dus weer met het normale systeem en dat gaat prima.
Dus JIJ was dat. Kidding, kidding. :bag:

Dat was mijn aller eerste race ever :banaan: Reed dus ook fijn achteraan met een minimaal geprepareerde auto vers van de cursus. :playcar:
Maar dat was idd een mooie crash, fikse stofwolk ook x.x;;
@ Tristan: Dat zou je wel zeggen, ik ken er ook een paar die 't spelletje al een jaar of 5 - 6 spelen en nog steeds niet gehoord hebben van een krukaslager oid.

Luco

Bericht door Luco » 23 mar 2011, 13:46

spykerboy schreef:wat een mogool die ene, je ziet iedereen uitwijken dus besluit je maar niet uit te wijken... :hmmm:
De beste stuurlui staan weer aan wal.
Je vergeet even dat er soms 50 auto's aan de start staan, als nr 2 op de startgrid dan niet of slecht wegkomt wordt het zicht steeds slechter en tegen de tijd dat nummer 40 bij nr 2 is rijdt die zon 140-160 km per uur, dan wordt uitwijken vrij lastig kan ik je vertellen.
Maar we zullen zien hoe jij het eraf gaat brengen he :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 mar 2011, 14:06

Uitwijken kan al lastig zijn als er 1 auto voor je zit.................................. :roflol:

Luco

Bericht door Luco » 23 mar 2011, 14:24

Downforce Hans schreef:Uitwijken kan al lastig zijn als er 1 auto voor je zit.................................. :roflol:
lul :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol:

RJay

Bericht door RJay » 23 mar 2011, 14:39

spykerboy schreef:wat een mogool die ene, je ziet iedereen uitwijken dus besluit je maar niet uit te wijken... :hmmm:
Je vergeet even dat er soms 50 auto's aan de start staan, als nr 2 op de startgrid dan niet of slecht wegkomt wordt het zicht steeds slechter en tegen de tijd dat nummer 40 bij nr 2 is rijdt die zon 140-160 km per uur, dan wordt uitwijken vrij lastig kan ik je vertellen.
Tegen die tijd heeft hij een v8 en rost hij er met 250 -door- heen :shakeit:

Hans: Remmen kan ook heel lastig zijn als er een auto voor je zit! Da's natuurlijk de extra rem.

Iets met ouwe koeien en sloten.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 mar 2011, 14:43

Downforce Hans schreef:Uitwijken kan al lastig zijn als er 1 auto voor je zit.................................. :roflol:
Sorry, kon het niet laten :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 23 mar 2011, 14:44

Downforce Hans schreef:
Sorry, kon het niet laten :thumbup:
Geeft niks, inkoppertje he, die moet ik mijn leven lang aanhoren denk ik :lol: :lol: :lol: :lol:

PD power

Bericht door PD power » 23 mar 2011, 19:14

PD power schreef:
Pennucciracing Luco schreef:Bakken gaan juist kapot door teveel koppel, dus een grotere turbo betekent nog eerder de bak kapot.
Ben het vaak met je eens Luco, maar deze bakken gaan niet stuk door te hoog koppel, zelfs 500nm kunnen ze aan.

Daarnaast probeer je met een grotere turbo juist het koppel langer vast te houden, dus meer pk's.

Toevallig ben ik gisteren bij de man geweest die alle bakken voor de clio cup, golfjes diesel cup en dergelijke doet.
Als er 1 ervaringsdeskundige is, is hij het wel.
Zijn antwoord: 500 nm kan een golf bak NIET aan.
Met een grotere turbo kan je koppel langer vasthouden, maar koppel gaat ook omhoog (of je moet de regeling terugschroeven).

Je denkt te veel in benzine motoren Luco, met een VNT turbo kun je het koppel softwarematig perfekt regelen bij een diesel.

Denk dat die man toch ietwat in de war is, of jij het anders begrepen hebt, want de 3 assige bak die achter de 2.0tdi zit kan heel veel koppel aan, en ook al bewezen 500nm, bij normaal schakelgedrag.

Want hoe kun je schade herkennen, door koppel, domweg de tanden van het tandwiel, of gescheurde carter delen, dit zie eigenlijk nooit bij bakken, je ziet met name:
- ingelopen lagers (smering/montage fout?)
- Afgevreten/versleten synchromeschringen (smering/foute olie/te snel schakelen)
- Gebroken as (lomp koppeling gebruik, zeker i.c.m vaste cinterplaat), dan krijg je ook heel veel koppel, maar dan anders :mrgreen: )
- Afgebroken schakelmechanisme ( beetje te enthousiaste gebruiker :mrgreen: )

Ben wel met je eens dat lomp koppel icm een laag toerental, funest is, de software waar je verplicht mee moet rijden in de VW endurance cup, wordt je ook niet echt vrolijk van, koppel komt er lomp in, bij deze auto was het flexibel deel van de downpipe ook gesmolten, dan praat je wel over UGT's van 950+, dan weet je meteen waarom die turbo's ook sneuvelen, maar dat ter zijde.

Luco

Bericht door Luco » 23 mar 2011, 19:48

PD

Deze man doet al 30 jaar niks anders dan versnellingsbakken.
Ferrarri, clio cup, diesel cup, v8 stars destijds, en nog diverse andere cups.
Ik vermoed dat hij wel aan een bak kan zien waardoor die kapotloopt.
Als hij zegt dat dit met name door koppel komt dan geloof ik dat gelijk.
Je geeft het nu zelf toe, dat koppel bij de dieselcup lomp in komt.
Verder kan je bij een benzinemotor dat ook perfect regelen, zelfs per versnelling.

RJay

Bericht door RJay » 23 mar 2011, 22:39

spykerboy schreef:
nou dat word dan over 1 a 2 jaar. dit jaar ga k alleen trackdays af, volgend jaar inshallah als het een beetje meezit en genoeg sponsoren kan krijgen dan wil ik volgend jaar wel dnrt rijden (dit jaar lukt niet ivm met internationale stage en dat ik niet genoeg heb om 1 seizoen te rijden)
RJay schreef: Tegen die tijd heeft hij een v8 en rost hij er met 250 -door- heen :shakeit:
haha Rjay, zoals het er nu uit ziet krijg ik over 2 jaar een M3 3.2 motor van me opa als ik afstudeer dus die komt er dan in, inplaats van een V8
Kan je beter ook een M3 body kopen om 'm in te hangen ;)

RJay

Bericht door RJay » 24 mar 2011, 09:52

spykerboy schreef:klopt, maar dan moet ik helemaal gaan opbouwen en dat is dan weer een heeeeeel stuk duurder, en dat duurt me te lang.. :P collega van me is al meer dan een jaar bezig en is nog neit klaar.. dat wl ik niet hoor :P
pm

Anyway, laten we terug on topic gaan :forum:

jos_br

Bericht door jos_br » 25 mar 2011, 20:45

RJay schreef:
Das een goeie,
inmiddels zijn de stickers (Luco, wat een $%#_%$werk is dat) eraf en gaat de motor eruit (heeft inmiddels gelopen) om makkelijker een nieuw binnenscherm erin te lassen en zijn wat onderdelen zoals een zijskirt en draagarm besteld.

Jos.

jos_br

Bericht door jos_br » 27 mar 2011, 20:04

Paar fotoos,

Afbeelding

Afbeelding

Jos.

roka

Bericht door roka » 27 mar 2011, 20:18

Je kunt het beste leren circuit rijden als er iemand in je auto zou rijden die ervaring heeft met circuit rijden in een diesel, dan kun je de lijnen en rempunten zien die je moet leren,
maarja waar vind je zo iemand....

gelijk een gti neus erop Jos??

Dikke track day car!!

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 27 mar 2011, 20:26

roka schreef:maarja waar vind je zo iemand...
:lol:

Schade een beetje eenvoudig te fixen, Jos?

RJay

Bericht door RJay » 27 mar 2011, 20:28

roka schreef: maarja waar vind je zo iemand....

In dit topic zit er wel eentje. :banaan:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 27 mar 2011, 20:33

Denk dat Roy iemand anders bedoelt... :wink:

Luco

Bericht door Luco » 27 mar 2011, 20:40

jos_br schreef:
RJay schreef:
Das een goeie,
inmiddels zijn de stickers (Luco, wat een $%#_%$werk is dat) eraf en gaat de motor eruit (heeft inmiddels gelopen) om makkelijker een nieuw binnenscherm erin te lassen en zijn wat onderdelen zoals een zijskirt en draagarm besteld.

Jos.
Ja, fijn he stickers verwijderen hahaha.
Sommige stickers gaan beter met een fhon, maar er zijn erbij :twisted: :twisted:

Laurens

Bericht door Laurens » 27 mar 2011, 22:33

RJay schreef:
roka schreef: maarja waar vind je zo iemand....

In dit topic zit er wel eentje. :banaan:
Huh wat had ik hier al gereageerd dan :bag:

Plaats reactie