Officieel: BMW 5 Serie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW introduceert nieuwe 5 Serie

Mooi
108
72%
Laat maar zitten
9
6%
Eerst 'in het echt' zien
34
23%
 
Totaal aantal stemmen: 151

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 14 mar 2011, 18:43

Robin schreef:
steve smith schreef:Heb met 535i maar een paar uur rijervaring dus kan daar weinig over zeggen. 523i, 528i vind ik iig qua schakelprogrammering irritant. Maar nogmaals, gebruik als chauffmobiel/verkenner/backup is ander gebruik dus deze discussie heeft m.i. weinig zin.
Ik hoef ook geen discussie ofzo, ik wil(meer) info...that's all. Chauffmobiel whatever is een dooddoener, dat snap je natuurlijk zelf ook wel. Ik wil en zoek in de F10 net als jou geen volbloed racer maar een comfy kar met soms sportieve aspiraties, maar je weet bij 'n 5 dat 't geen 3er of 1er ofzo is, maar je weet ook dat 't geen RR Phantom is. Dat heeft in mijn ogen niks met mijn en jouw rijbeleving te maken. IK wil ook 'n stille relaxed rijdende comfyachtige kar, ander had ik de M3 nog wel gehad. :D

Maar adhv jouw verhaal weer denk ik dat 't ligt aan het type motor icm bak en NIET aan de programmering als zodanig van 't schakelprogramma, hoe lichter de motor hoe nerveuzer(sneller) (terug) schakelend zegmaar.
Robin, een bak die net voor stilstand nog even een tikje teruggeeft kan voor een chauffeur heel erg irritant zijn. Je wil die car tot aan stilstand zonder enig schokje kunnen afremmen of uit laten rollen. Roep al jaren dat je met een handbak nog het meest comfy kunt rijden....maar ja 80.000 km met een handbak per jaar is ook alles behalve comfy voor de bestuurder.
Vorige week een aantal dagen met een 520dA gereden, werd helemaal gek van die Aut-8 die vooral in stadsverkeer continue zo snel mogelijk overschakelde naar een hogere versnelling, maar bij het minste geringste weer een versnelling omlaag koos. Erg onrustig rijden dus bij lagere snelheden, zeker bij mini-rotondes. Met handbak denk ik een fijnere auto dan een 523i.
Wij gaan voor de 528i, mag namelijk maximaal een B-label zijn, helaas valt de 535i (GT) hierbuiten.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door steve smith » 14 mar 2011, 18:50

M@rcel schreef:Robin, een bak die net voor stilstand nog even een tikje teruggeeft kan voor een chauffeur heel erg irritant zijn. Je wil die car tot aan stilstand zonder enig schokje kunnen afremmen of uit laten rollen. Roep al jaren dat je met een handbak nog het meest comfy kunt rijden....maar ja 80.000 km met een handbak per jaar is ook alles behalve comfy voor de bestuurder.
Vorige week een aantal dagen met een 520dA gereden, werd helemaal gek van die Aut-8 die vooral in stadsverkeer continue zo snel mogelijk overschakelde naar een hogere versnelling, maar bij het minste geringste weer een versnelling omlaag koos. Erg onrustig rijden dus bij lagere snelheden, zeker bij mini-rotondes. Met handbak denk ik een fijnere auto dan een 523i. Wij gaan voor de 528i, mag namelijk maximaal een B-label zijn
Thank you.

Als je gaat voor max B-label zou mijn keuze een 525d zijn, of een 30d als dat geaccepteerd wordt. Het verschil bij EIGEN gebruik tussen een 23 en 28 is redelijk groot, maar bij werk-gebruik zijn ze allebei in het lage middengebeid niet vooruit te fikken. En dus is die bak continu aan het schakelen. Dat doen de diesels gewoon beter, die hebben bij 1800rpm wel kracht paraat en de benzines niet, ondanks dat ze je dat wel willen doen geloven.

Oh en een kleine 10k chauff-gebruik met een '10 523i komt op een verbruik van boven de 10L uit, en dan is de tank dus gewoon te klein.

535i motor ken ik zoals gezegd alleen uit 740i en 535iGT, niet mijn ding. Doe maar een diesel. 535i GT is gewoon langzaam, en moet jengelen om vlot te zijn.
Laatst gewijzigd door steve smith op 14 mar 2011, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Sjoerd » 14 mar 2011, 18:53

Gewoon met handbak bestellen ;)

Ben trouwens extreem content met m'n drexler!

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Leen » 14 mar 2011, 20:31

M@rcel , ik weet niet hoor maar een 528i met 80k per jaar ? ik geloof dat toen ik vorige jaar januari die 530Dgt kocht dat dat ook een B-label was . hoe dat nu is weet ik echter niet ( de GT heeft er nu ook 78K opzitten ...)

Verder denk ik dat een GT achterin wel veel lekkerder/ruimer zit dan een F10 en dat is een understatement 8)


* correctie : ik weet het al weer , in october 09 werd de 530Dgt op de persdocumentatie als B label weggezet maar idd in januari bij aflevering was dit c-label .

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 14 mar 2011, 23:18

@Leen,
Er rijden hier ook S600 guards met V12 biturbo's 80k per jaar, die van mij stelt dus nog niets voor. 8)
Ideaal voor je freebees :wink:

Even iets anders...
Zit ik met de iPad op schoot de autoweek-app te bekijken, zie ik tot mijn grote verbazing dat de 530d Xdrive wel een B label heeft. Model is net gloedje nieuw.
Ik dus gelijk bmw.nl aanslingeren, configurator check, 530d Xdrive check.....mmmmmm

Ga woensdag rond de tafel voor een 530d Xdrive HE op standaard wielen, comfortstoelen, standkachel, toch weer die sport-automaat icm sportstuur, gordijnen, surroundview, HUD, electrische achterklep en tv functie.
Een paar opties minder, maar zoveel meer auto.
Ervaringen met Xdrive?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door steve smith » 14 mar 2011, 23:49

LOL, die specs staan er pas sinds dit weekend op. Afgelopen vrijdag stonden de X-drives er namelijk nog niet!

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door DF-user-278 » 15 mar 2011, 01:38

Ik vind zelf ook niet dat de bak teveel schakelt, misschien dat het bij een 523, 528 wat minder is omdat die niet zo koppelrijk zijn van onder uit als een 535i en met name een 535d.

De bak schakelt ook actief redelijk goed mee terug bij het afremmen op een afrit bijvoorbeeld. Flippers ga ik denk ik ook weinig gebruiken want de bak doet goed z'n werk!

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 15 mar 2011, 08:28

535d schreef:Ik vind zelf ook niet dat de bak teveel schakelt, misschien dat het bij een 523, 528 wat minder is omdat die niet zo koppelrijk zijn van onder uit als een 535i en met name een 535d.

De bak schakelt ook actief redelijk goed mee terug bij het afremmen op een afrit bijvoorbeeld. Flippers ga ik denk ik ook weinig gebruiken want de bak doet goed z'n werk!
Eens.

In de ams van vorige(?) week dus niet de nieuwste stond een test tussen de F10 530d X Drive en de nieuwe A6 3.0TDI Q. De Quattro won, want de 530d nam door z'n X Drive config nog meer gewicht mee wat de behendigheid(bestaat dat bij die boten :D ) (nog weer eens) afnam. Nipt de A6. Op punten.

Verder gooi ik de knuppel in 't hoenderhok en zeg ik dat ivm de massa van die dingen en grootte etc je minimaal voor 'n 530d moet gaan(en die houdt net over in mijn beleving, want 245pk verloochent zich niet beyond 140kmh he :D ) of in het benzinegeval vanaf de 535i. Dan komen die dingen wél tot hun recht:Koppel onderin en pk's zijn ook 'n vorm van comfort.

Ik zou, hoe mooi de 3 liter benzine ook is in de 130/330/Z4 3.0 ook is, 'm never in 'n F10/11 bestellen adhv ervaringen hier en op verschillende F10 fora.

@Marcel, kan je niet gaan voor 'n 535i? Wat is 't basisverschil tussen 'n 528 en 'n 535i?

Ik denk er sterk over om 'm in juni door Mosselman te laten tunen en 1 jaar garantie bij te bestellen bij hun. Heb al contact gehad met 1 van die mensen daar. Maar misschien ook wel niet....
Leuk verjaardagscadeautje naar mij ofzo. :mrgreen:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 11:58

@535d

Staat je bak dan gewoon in "D" als die actief terugschakelt bij een bocht of afrit?
Lijkt namelijk qua gedrag een beetje op de "sportstand" van vroegere automaatbakken.

@Robin,
De 530d Xdrive heeft meer pk's/Nm's dan een gewone 530d.258pk/560Nm tov 245pk/540Nm

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 15 mar 2011, 12:08

M@rcel schreef:@535d

Staat je bak dan gewoon in "D" als die actief terugschakelt bij een bocht of afrit?
Lijkt namelijk qua gedrag een beetje op de "sportstand" van vroegere automaatbakken.

@Robin,
De 530d Xdrive heeft meer pk's/Nm's dan een gewone 530d.258pk/560Nm tov 245pk/540Nm

Punt 1: Nee toch(?), in D moet je zelf terugflipperen althans bij mij.Nou ja hij zal misschien 1 trapje teruggaan(niet op gelet :bag: ) als je bijv van 140 naar 80 teruggat voor 'n bocht, maar alslajemedood volgens mij blijft ie in de hoogste trap bijna stationair qua toerental dan he :?: ) En in de sportstand gebruik je zowieso de flippers.

Punt 2: Dat heb ik in de specs over 't hoofd gezien, anyway, prima toch? Meer pk's en NM's is altijd een pré. :thumbup:

Wat is 't prijsverschil tussen 'n 528iA en 535iA weet je dat zo?\Want ik begrijp dat jij zowieso 'n A kiest toch?

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 12:19

535iA kan niet ivm C-label, helaas.

Gedoe met die milieu labels...knettergek word je ervan. Vaak heeft een L uitvoeirng van een A8/7/S-klasse een gunstiger label dan de normale versie.
Mag je dus wel voor een L gaan terwijl die netto in alles duurder is.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 12:27

Basisprijzen

528i = 54.958,30
535i = 64.411.86
530d Xdrive = 67.549,56

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 15 mar 2011, 12:32

Tja, om nog maar te zwijgen over de aanschafprijs van de dikke diesels tov hun benzinebroers hier in NL. Pff.....

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door steve smith » 15 mar 2011, 14:56

M@rcel schreef:@Robin,
De 530d Xdrive heeft meer pk's/Nm's dan een gewone 530d.258pk/560Nm tov 245pk/540Nm
Dat viel mij ook op, en heeft een gunstiger label bij vrijwel gelijke CO2 uitstoot en gelijk verbruik. Ben erg benieuwd naar die motor, je zou bijna zeggen dat de befaamde Euro6 30d opgevolgd wordt. Indien dat het geval is ben ik heel benieuwd, de Euro 6 30d was al een huzarenstukje!

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 15 mar 2011, 15:01

Oh ja die E9x 330d met die motor toch?

Voor de duidelijkheid: 530d(X) is singleturbo en 535d biturbo nog steeds he? Verder zelfde blok toch?

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 15:20

Vanaf september zal de Xd motor ook de normale 530d vervangen

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 15:24

Oh ja, deze week mag ik de 528i met AFS en sportbak halen. Ben heel erg benieuwd of die bak een beetje normaal te rijden is?
Verder kan ik ook dan even dat AFS icm 4-wielbesturing uitproberen, al zal die optie niet voor een Xdrive beschikbaar zijn.

Hoop volgende week te bestellen

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Kasteel » 15 mar 2011, 15:40

http://link.marktplaats.nl/423414063" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben normaal niet zo van de grote wielen etc, maar vind dit wel een fraai exemplaar, had alleen wel graag shadowline gezien :).

(ff offtopic van chaufauto's ;))

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 15 mar 2011, 15:49

Kasteel schreef:http://link.marktplaats.nl/423414063

Ben normaal niet zo van de grote wielen etc, maar vind dit wel een fraai exemplaar, had alleen wel graag shadowline gezien :).

(ff offtopic van chaufauto's ;))
Lijkt me een AG auto omgebouwd naar M pakket wat er in jan. '10 nog niet was. :?: :?: :?:

Fraaie kleur en "20 wielen.
Zag zondag jl nog op de Dam in de hoofdstad een P kenteken 535d exact als die van '535d'hier maar met deze wielen in nóg meer anthraciet ....+ zwarte nieren(dat hoeft dan óók weer niet), en deze van marktplaats had eigenlijk inderdaad shadowline moeten hebben(heb ik ook) , maar met deze kleur misstaat 't m niet, gewoon glans of hooglans...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Macboy » 15 mar 2011, 16:15

Die dubbele turbo uit de 535d was nu toch vervangen door een enkele ?

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 15 mar 2011, 16:20

Macboy schreef:Die dubbele turbo uit de 535d was nu toch vervangen door een enkele ?

[autoweek reactie] Een 535d is een 5,3 liter V6 diesel zonder turbo (anders stond er wel td of tds(s voor sport) en de laatste '5' staat voor het model auto, een 7 serie dus[/autoweek reactie]

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 16:24

Ooit eens voor looser uitgemaakt omdat ik een e34 525tds touring met enkele uitlaat had.
Kerel bleef volhouden dat de td een enkele, en de tds een dubbele uitlaat had. zucht

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 15 mar 2011, 16:29

M@rcel schreef:Ooit eens voor looser uitgemaakt omdat ik een e34 525tds touring met enkele uitlaat had.
Kerel bleef volhouden dat de td een enkele, en de tds een dubbele uitlaat had. zucht
Pa van een maatje van me kreeg in 1992 z'n nieuwe E34 525tds. Dubbele pijp naar beneden. Namen we in Amsterdam eens 'n taxi (e34 diesel) met 1 uitlaat naar beneden. Ik dacht toen, 525td(zonder s) , de taxichauffeur hield vol(TERECHT) dat 't echt 'n nieuwe tds was, maar dat er ivm geluidsproductie of iets dergelijks ze waren overgestapt op 1 uitlaat ipv 2.
Dus klopt Marcel.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 16:35

Wat klopt?

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 15 mar 2011, 16:38

M@rcel schreef:Wat klopt?
'Inderdaad'klinkt beter dan 'klopt'. Een latere E34 525tds had maar 1 uitlaat ipv 2. Dus die kerel had 't fout doh.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], CRZ en 13 gasten