E36 325I Aprisco cup
- JurT
Re: E36 325I Aprisco cup
Ja werkt ook bij een 3.0.
- Mark 320iS
Dat zei ik toen dus ook.Knot schreef:Dan kom je op 2x nivo te staan vanaf minimum op de pijlstok... kan toch nooit goed zijn voor de druk in het carter?
Bas gaf aan dat er vanwege de hoge toeren die je draait op het circuit er ook meer olie in omloop is dan wanneer je rustig op de openbare weg rijdt. Daardoor is er niet persé een liter meer olie in je carter aanwezig wordt de druk dus ook niet te hoog.
Schotje in het carter is natuurlijk de mooiste oplossing, maar ja ons blokje heeft ook alweer bijna 250k gelopen en om dan voor een paar honderd euro een schotje te plaatsen...
- Bert ///M3
Zou ik een schotje in maken of een 3,2 carterpan op zetten.GarreTT schreef:Werkt dat ook bij een M3 3.0?
Het ligt er ook een beetje aan hoeveel grip je hebt enz. Maar waar de meeste van die motoren in raceauto's op stuk lopen is remmen, een E36 M3 heeft zijn carter achterin zitten dus als jij heel fel remt word de olie naar de voorkant geslingerd.
- Knot
Ik rij natuurlijk ook nog veel op de openbare weg dus dan vind ie t niet lekker, als ik m voor een trackday bijvul doe ik er vaak wel iets meer in maar zeker niet te gek.
Tikkende slepstoters hou ik toch wel of ie nou op 100% of 150% pijl staat. Schotje zou kunnen maar hij doet t zo ook al 40.000km prima. Paar honderd euro schrik ik niet van, zitten duizenden euro's in maar als het niet persé nodig is laat ik het lekker zo.
Tikkende slepstoters hou ik toch wel of ie nou op 100% of 150% pijl staat. Schotje zou kunnen maar hij doet t zo ook al 40.000km prima. Paar honderd euro schrik ik niet van, zitten duizenden euro's in maar als het niet persé nodig is laat ik het lekker zo.
- JurT
Dit meen ik al eens eerder gehoord te hebben, maar volgens Bas kwam het niet zo snel en vaak voor. Ik wil voor de zekerheid sowieso ook een schot of 3.2 pan. Beter het zekere voor het onzekere.Bert ///M3 schreef:Zou ik een schotje in maken of een 3,2 carterpan op zetten.GarreTT schreef:Werkt dat ook bij een M3 3.0?
Het ligt er ook een beetje aan hoeveel grip je hebt enz. Maar waar de meeste van die motoren in raceauto's op stuk lopen is remmen, een E36 M3 heeft zijn carter achterin zitten dus als jij heel fel remt word de olie naar de voorkant geslingerd.
- GarreTT
Zo ben ik ook wel, het zekere voor het onzekere. Ik rij met semi's en met HT10 remblokken en probeer kort en hard te remmen. Dus ik wacht nog even met circuit rijden totdat dit in orde is. Driften vind ik geen probleem.
- Laurens
Vanavond de achterdeuren erin gehangen en alle nodige onderdelen erin gemonteerd. Nu alleen nog deurplaten erop maken dat de binnenkant er ook netjes uit ziet.
En zoals beloofd ook nog wat plaatjes:

En zoals beloofd ook nog wat plaatjes:
- yorick
Een vriend en meelezer op DF stuurde me een smsbericht dat het op turner was, dus hoefde niet te zoeken. Al had ie het nou ook nog gepost...
bron: http://www.turnermotorsport.com/p-384-f ... eries.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Fuel Pump Upgrade for 95-99 E36 3 Series
click for larger
Part #: TEN3630010
In our years campaigning the E36 chassis in World Challenge, and working on various other street and club racing cars we found the later built E36 cars are much more prone to fuel starvation then the cars manufactured before January, 1995. This is caused by a less efficient siphon pick up tube in the driver’s side sending unit. During hard cornering this will cause the car to temporarily run out of fuel which can cause engine damage or cause the car to become unsettled at an inopportune time. With the later fuel pump sending units you can start having fuel starvation as early as 3/8 of a tank of gas where with the earlier sending units this condition does not start to occur until below ¼ tank. This kit is a great inexpensive way to get more fuel out of your tank. For endurance racing there are other more expensive ways to get all the fuel out of your tank, but for driver schools or sprint races this is the way to go. In the four years that Turner Motorsport ran the E36 in SCCA Touring car this is the fuel pump setup that was used and there was never any fuel starvation problem after this conversion.
Heb net nieuwe olie in het carter gegoten, maar ga toch weer twijfelen toch die schotten erin te lassen. Dat inlassen zou ik zelf moeten kunnen dus dat scheelt weer. Heb alleen geen zin in het demonteren.

bron: http://www.turnermotorsport.com/p-384-f ... eries.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Fuel Pump Upgrade for 95-99 E36 3 Series
click for larger
Part #: TEN3630010
In our years campaigning the E36 chassis in World Challenge, and working on various other street and club racing cars we found the later built E36 cars are much more prone to fuel starvation then the cars manufactured before January, 1995. This is caused by a less efficient siphon pick up tube in the driver’s side sending unit. During hard cornering this will cause the car to temporarily run out of fuel which can cause engine damage or cause the car to become unsettled at an inopportune time. With the later fuel pump sending units you can start having fuel starvation as early as 3/8 of a tank of gas where with the earlier sending units this condition does not start to occur until below ¼ tank. This kit is a great inexpensive way to get more fuel out of your tank. For endurance racing there are other more expensive ways to get all the fuel out of your tank, but for driver schools or sprint races this is the way to go. In the four years that Turner Motorsport ran the E36 in SCCA Touring car this is the fuel pump setup that was used and there was never any fuel starvation problem after this conversion.
Heb net nieuwe olie in het carter gegoten, maar ga toch weer twijfelen toch die schotten erin te lassen. Dat inlassen zou ik zelf moeten kunnen dus dat scheelt weer. Heb alleen geen zin in het demonteren.
- Laurens
Kijk daar kan ik wat mee super 

- yorick
Je kan ook echt alles verplaatsen met europallets
mooi werk.

mooi werk.
- Bert ///M3
Nee.
Het brandstof systeem van de E36's na 1995 is juist helemaal drama omdat die alleen een hevelslang hebben. (dus bijvoorbeeld 328i en M3 3,2)
Die van de 325i en M3 3.0 is beter omdat die een soort ejector hebben die benzine naar de andere kant pompt.
Wil je het weg hebben dan kan je 2 pompen doen. Er zijn 2 manieren, de Pumpkin methode, 2 pompen met een T stuk tussen de pers en ook de retour, of wat anderen hebben zoals ik dan zet je er een 2e pomp in die benzine overpompt naar de linker kant zodat de gewone pomp druk houd. Op die manier hou je alles op de tank.
Andere oplossing is een catch systeem in de kofferbak met een aparte pomp.
Het brandstof systeem van de E36's na 1995 is juist helemaal drama omdat die alleen een hevelslang hebben. (dus bijvoorbeeld 328i en M3 3,2)
Die van de 325i en M3 3.0 is beter omdat die een soort ejector hebben die benzine naar de andere kant pompt.
Wil je het weg hebben dan kan je 2 pompen doen. Er zijn 2 manieren, de Pumpkin methode, 2 pompen met een T stuk tussen de pers en ook de retour, of wat anderen hebben zoals ik dan zet je er een 2e pomp in die benzine overpompt naar de linker kant zodat de gewone pomp druk houd. Op die manier hou je alles op de tank.
Andere oplossing is een catch systeem in de kofferbak met een aparte pomp.
- yorick
Juist, Bert weet het beter. Verklaard i.i.g wel waarom mijn '95 328 benzine tekort komt 

- David R.
Ziet er goed uit Laurens. Is toch prachtig om zo'n auto opnieuw op te bouwen.
- Knot
De koopman auto's (volgens mij 325i van het eerste uur) hadden dat ook op Assen bij rechts/rechts/rechts richting ramshoek... en dat zou dan de betere pomp moeten zijn? Al vanaf 1/4 tank in de problemen.spykerboy schreef:mmhmm moet ik maar is naar kijken.. tijdens de cursus had ik in de slotemaker en opgaan richting scheivlak wel is last dat de motor uitviel.. en dan in ene weer terug in leven kwam.. waarschijnlijk net zoiets.. maar dus even snel samenvattend omd it te verhelpen moet ik een pomp instaleren van na 1995 en dan is het al verholpen?
- Reind
Bekend probleem. Bij +/- 15l en minder gaat een 325i inhouden bij uitkomen meeuwenmeer.
Oplossingen zijn in het topic al aangegeven. Ik vind het allemaal onzin. Wanneer je nog 15l brandstof hebt, moet je toch met een paar ronden naar binnen om te tanken. En van volle tank naar 15l ben je al een uur volle polle onderweg. En daarbij komt, alles wat er axtra op een raceauto zit kan ook kapot.
Oplossingen zijn in het topic al aangegeven. Ik vind het allemaal onzin. Wanneer je nog 15l brandstof hebt, moet je toch met een paar ronden naar binnen om te tanken. En van volle tank naar 15l ben je al een uur volle polle onderweg. En daarbij komt, alles wat er axtra op een raceauto zit kan ook kapot.
- RJay
FixedReind schreef:Bekend probleem. Bij +/- 15l en minder gaat een 325i inhouden bij uitkomen meeuwenmeer.
Oplossingen zijn in het topic al aangegeven. Ik vind het allemaal onzin. Wanneer je nog 15l brandstof hebt, moet je toch met een paar ronden naar binnen om te tanken. En van volle tank naar 15l ben je al een uur volle polle onderweg. En daarbij komt, alles wat er axtra op -een- auto zit kan ook kapot.

- Laurens
- RJay
Toe maar, ziet er goed uit Lau! 

- Petrolhead Tom
Goed bezig Laurens!
- Robin Hartog
Nice! 

- Laurens
Dankje !
Vanavond ga ik het front en de radiateur er in maken. Dan nog wat benzine erin gooien en dan zou de motor moeten lopen.
Dan is het daarna kabelboom weg werken en plaatwerk monteren.
Vervolgens uitlijnen en uitwegen, dan begint het er aardig op te lijken
Vanavond ga ik het front en de radiateur er in maken. Dan nog wat benzine erin gooien en dan zou de motor moeten lopen.
Dan is het daarna kabelboom weg werken en plaatwerk monteren.
Vervolgens uitlijnen en uitwegen, dan begint het er aardig op te lijken

- Laurens
En jawel hij loopt, kostte wat moeite qua elektronica maar onder toeziend oog van Rody kwam er leven in :banaan:
Leuk dat je even langs kwam Rody
Leuk dat je even langs kwam Rody

- Knot
Auto zag er idd netjes uit, erg goed aangepakt en erg netjes uitgevoerd hoor, geen half werk!
Mooi om de tweeeneenhalveliter tot leven horen komen, dan weet je als uitvoerende weer even waar je al die uren voor gesleuteld hebt lijkt me.
Ben benieuwd de 29e hoe ie het doet tijdens testen.
Mooi om de tweeeneenhalveliter tot leven horen komen, dan weet je als uitvoerende weer even waar je al die uren voor gesleuteld hebt lijkt me.
Ben benieuwd de 29e hoe ie het doet tijdens testen.
- Petrolhead Tom
Laurens kan ik een passagier rondje bietsen?

- Laurens
Durf ik nog niet te beloven, ga de 29e vooral om te testen, dus weet ook nog niet of er wel een stoel naast zal staan, maar mocht ik tijd over hebben en een stoel ernaast hebben staan geen probleem