verkeerslicht logica

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wimwerf

verkeerslicht logica

Bericht door wimwerf » 15 feb 2007, 08:28

Ik kan me soms knap irriteren aan de logica hoe sommige programma's van de verkeerslichten zijn ingesteld..

voorbeeld...

Rij ik op de fiets..wil ik rechtdoor...springt mijn licht op rood..maar naast me..de autobanen voor rechtdoor blijven op groen staan...afslaand verkeer is niet mogelijk...dan denk ik echt van... :roll:

En zo zijn er nog zat voorbeelden...
Hebben jullie dat ook?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 feb 2007, 09:01

Hou maar op. Bij de stoplichten hier in de buurt weet ik precies hoe ze staan geprogrammeerd. Als ik echt ongeduldig ben, dan wil ik 's avonds bij bepaalde lichten nog wel eens door rood rijden :roll: omdat ik weet dat ze echt voor niets op rood staan. Zelf even goed uitkijken en gaan.

Die programmering is echt random, zo lijkt het soms.

René130i

Bericht door René130i » 15 feb 2007, 09:41

Ik zat gister nog precies aan hetzelfde te denken toen ik samen met 100 andere auto's onnodig lang stond te wachten bij een rood licht. :evil:

Daniel

Bericht door Daniel » 15 feb 2007, 09:57

Verkeerslichten zijn echt de pest. Bij alle provinciale wegen die in de spits vastlopen wordt dat veroorzaakt door die klotedingen. Het lijkt voor de meeste gemeentebesturen een sport te zijn ze bovendien zo slecht mogelijk op elkaar af te stemmen, en zo min mogelijk verkeersstromen tegelijkertijd over het kruispunt te laten gaan. Geef mij maar rotondes :P

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 15 feb 2007, 11:42

van mij uit mochten ze overal rotondes neerleggen ipv verkeerslichten :lol:

gelukkig hebben de meeste hier in de omgeving een nachtstand dus in de avond sta je zelden lang te wachten.. wel irri als je net stilstaat en het dan groen wordt

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 feb 2007, 13:01

Mini-rotondes zijn ook niet altijd ideaal. Als er bijvoorbeeld een vrij constante stroom rechtdoor(half rond) gaat, is het nogal lastig om er vanaf de tussenliggende(kwart rond) 'oprit' op te komen, tenzij je heel brutaal bent.

Maar inderdaad zijn ze beter dan veel verkeerslichten. Vooral het type met de stugge programma's die weinig lijken te doen met het aanbod van verkeer, dus groen geven voor een situatie waar niemand wat aan heeft en de rest voor rood staat te wachten.

RVV

Bericht door RVV » 15 feb 2007, 13:25

Soms maak je mee dat alles stil staat dan denk je gewoon is de rotzooi stuk ofzo. dan krijg je de neiging om gewoon maar op te rijden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 feb 2007, 14:53

Wouter81 schreef:Hou maar op. Bij de stoplichten hier in de buurt weet ik precies hoe ze staan geprogrammeerd. Als ik echt ongeduldig ben, dan wil ik 's avonds bij bepaalde lichten nog wel eens door rood rijden :roll: omdat ik weet dat ze echt voor niets op rood staan. Zelf even goed uitkijken en gaan.

Die programmering is echt random, zo lijkt het soms.
Yepp idd. Ringweg Groningen is zo'n voorbeeld. Vooral de west kant laat in de spits gewoon tientallen auto's wachten voor een of twee die af moeten slaan.

En dan moet zelf zeker inversteren in een roetfilter nou dacht ut niet :? eerst maar eens het beleid aan passen.....maar goed we gaan het niet over politiek hebben :wink:

levensnevel

Bericht door levensnevel » 17 feb 2007, 10:31

Op Voorne Putten kunnen ze er ook wat van.
Hellevoetsluis naar Botlektunnel
Afstand pakweg 15 km (via de Groene Kruisweg)
Maandag t/m Vrijdag
Tijdstip 04:20 in de ochtend
Verkeersaanbod: minimaal (hoe verrassend)
Stoplicht 1 (Wijk uit): Gaat automatisch op groen
Stoplicht 2 (Dorp uit): Gaat automatisch op groen
Stoplicht 3 R.A. de Groene Kruisweg op): Gaat automatisch op groen
Stoplicht 4 (Heenvliet) Staat standaard op rood: wachttijd minimaal 60 seconden
Stoplicht 5 (Geervliet): Gaat automatisch op groen
Stoplicht 6 (thv Mc Donalds): Staat standaard op rood: wachttijd minimaal 60 seconden
Stoplicht 7 (afslag richting Hartelbrug): Gaat automatisch op groen
Stoplicht 8 (oprit ri. Botlektunnel): Staat standaard groen
En als geconditioneerde Joe Sixpack blijf ik bij Heenvliet en de Mc DOnalds natuurlijk altijd trouw op dat groene licht wachten :roll: Als troost wachten er mij vervolgens ruim 100 km stoplichtloze en bovenal fileloze snelwegkilometers met een aantal leuke bochtjes (i.i.g. leuk voor een corollator)

HSR

Bericht door HSR » 17 feb 2007, 11:05

Ik erger me er in Nederland lang niet zo erg aan als in Belgie.

Wát een bananenrepubliek, daar. Ik was laatst zelfs de kluts kwijt in Antwerpen, waar ik overigens als 15 jaar kom. Onmogelijk hoe alles daar geregeld is.

Eltjo

Bericht door Eltjo » 17 feb 2007, 20:04

hugo schreef:Ik erger me er in Nederland lang niet zo erg aan als in Belgie.

Wát een bananenrepubliek, daar. Ik was laatst zelfs de kluts kwijt in Antwerpen, waar ik overigens als 15 jaar kom. Onmogelijk hoe alles daar geregeld is.
Antwerpen is idd een drama. Vooral als je de stad uit wilt en ze op bepaalde belangrijke vertakkingen gewoon geen borden neerzetten die je net braaf aan het volgen was. Zelfs met navi moet je écht uit je doppen kijken. Brussel trouwens ook wel....

Jorrit

Bericht door Jorrit » 17 feb 2007, 21:07

HIer ook iemand die vind dat stoplichten weer verkeerslichten moeten worden

Ik werd er schijt ziek van. Ja Werd, want tegenwoordig rij ik door rood. En scheld ik kei hard in m'n metalen blikje bij "standaard op rood verkeers(stop-)lichten met flitspaal"

Maar Jorrit, rij jij dan door rood??? FOEI !!!!
Ja wat wil je, Baan voor rechtdoor groen, geen fiets pad rechts, en ik wil rechts af. Blijf je dan een minuut staan wachten? En doe je dat dan ook nog als het 04:30 is? En als het 5x in de week is? Mijn geduld raak iig een keer op. Gevolg. Bij dat eene extreem fout verkeers(stop)licht rij je door. En goed voorbeeld doet volgen. Dus bij het tweede standaard op rood stoplicht, wat wat minder overzichtelijk is rij je, om 04.35, ook door.
Foei foei wat ben ik een stoete jongen.

Probleem is alleen wel dat: goed voorbeeld doet volgen
Dus na tientale door rood rij akties die nog enigsinds verklaar baar, misschien zelfs acceptabel, zijn ga je het ook doen bij minder voor de hand ligende tijden/verkeers druktes.
Het begint met 22.00 's avonds. 20.00 kan ook nog wel. Een half jaar later kan het om 10.00 ook nog wel. Tja dan wordt het een wat groter "probleem". Ja na 2 jaar door rood rijden op bepaalde kruizingen vind je het geen probleem meer.

Wel een probleem vind ik, en tevens erg gevaarlijk, en nog erger, Ik zie het zeer regelmatig gebeuren!!!!

Voorbeeldje: Standaard op rood stoplicht met flits kast.
1: Komt aan rijden om 4.30, (in dit voorbeeld netjes 80 ;) ) Rem af, ook al komt er geen verkeer. Sta (bijna) stil, groen. Net te hard voor z'n 1, net te zacht voor z'n 2. Ik ga vloeken.
Gevolg, Al het bovenstaande en het volgende standaard op rood stoplicht rij ik door rood.
Voorbeeldje 2: Zelfde weg, zelfde kruising
Er komt een treintje van om en nabij de 20 auto's aan rijden. Uiteraard rijd er op de kruizende wegen geen verkeer. Na een auto of 12 Oranje, iedereen kent die flits paal, knal vol in de rem. Gaat meestal maar mondjes maat goed. Voorste auto staat stil, en jawel 3x raden: Groen. De achterste auto zit inmiddels nog vol in het ABS maar goed, de voorste kan iig weer veder.

Ha heerlijk topic om ff m'n gal te spuwen

:wink:

Jorrit

Bericht door Jorrit » 17 feb 2007, 21:10

Ow en als ik door rood rij kijk ik net zo goed dan wanneer ik door groen rij. En dat zegt meer over mijn kijken bij groen dan door rood
Laatst gewijzigd door Jorrit op 18 feb 2007, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

levensnevel

Bericht door levensnevel » 18 feb 2007, 06:53

Jorrit,

Je moet je niet ergeren, dat is verloren energie. Speel gewoon het spelletje mee, want wat maken die 2, 3 minuten nu uit op een trip van zeg 80 minuten.

Mag er nog bij vermelden dat er in mijn voorbeeld voor verkeerslicht 3 t/m 7 zo'n grijze Gatso paal staat (roodlicht & snelheid).
Ik zie inderdaad collega vroege vogels
> met onverminderde snelheid door het rode licht blaffen of
> netjes tot 50 km/h afremmen en dan doorrijden of
> gewoon voor R.A voorsorteren, dat licht gaat wel automatisch op groen, om vervolgens gewoon rechtdoor de weg te vervolgen.

Maar goed dat moeten zij weten, ik kan niet in hun portemonnee kijken. Die van mij is van uienleer en kan i.i.g. heel erg slecht tegen fanmail uit Leeuwarden.

Ik verbaas me dus over zoveel onbenul van de HH buro-artiesten bij de gemeente / wegbeheerder / who-ever als het gaat om het 24/7 logisch op elkaar afstemmen van stop (sorry) verkeerslichten. Je gaat haast aan uitlokking denken.

Met de kilometers die ik, noodgedwongen, dagelijks op de weg zit ben ik het stadium van ergeren / boos worden / eigen rechtertje spelen echter allang gepasseerd. Ik verwonder me slechts :roll:

Jorrit

Bericht door Jorrit » 18 feb 2007, 10:17

levensnevel schreef:Je moet je niet ergeren, dat is verloren energie.
.... Ik verwonder me slechts :roll:
Die verloren engergie valt in het niets bij de verloren brandstof die mensen dagelijks staan te verstoken voor(en vervolgens na) het stoplicht. En daar verwonder ik me idd om ;)

Plaats reactie