Ongevallen en Snelheidsmeters.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Downforce Hans

Ongevallen en Snelheidsmeters.

Bericht door Downforce Hans » 06 mar 2011, 14:18

Ik lees net een stukje over een ongeluk waarbij mensen de snelheidsmeter op 148 km per uur stond.
Wat ik me af vraag is of dit dus daadwerkelijk de snelheid is geweest ten tijde van het ongeval want dit wordt volgens mij vaak wel aangenomen.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de wijzer zo`n slinger krijgt dat hij op wat voor een snelheid dan ook vast kan komen te staan in de snelheidsmeter.

Ben benieuwd wat jullie daar van vinden en misschien dat Macboy zoiets in de praktijk heeft meegemaakt en kan vertellen hoe de rechtelijke macht hier mee omgaat.

Grtz,Hanz06

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Ongevallen en Snelheidsmeters.

Bericht door Bram » 06 mar 2011, 14:21

Je hebt je Corvette plat gereden en nu staat die meter op 335 km p/u en heb je geen idee hoe je je daar uit moet lullen?

:mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2011, 14:34

whaha :mrgreen:

Metchu

Bericht door Metchu » 06 mar 2011, 15:04

partyondude schreef:Je hebt je Corvette plat gereden en nu staat die meter op 335 km p/u en heb je geen idee hoe je je daar uit moet lullen?

:roflol: :roflol:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2011, 15:19

hier probeert ie uit te leggen dat ie echt niet harder reed dan toegestaan :mrgreen:

http://www.break.com/index/creepy-dog-h ... -bark.html" onclick="window.open(this.href);return false;
:wink:

JP

Bericht door JP » 06 mar 2011, 15:32

De Europese Unie wil vanaf 2013 het toch verplicht maken dat elke nieuwe auto een blackbox krijgt, die invoeren en gegevens vanaf 30 seconden voor en 15 seconden na een botsing vastleggen.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2011, 15:45

der gaat dus nogal wat gebeuren in 2013...

de blackbox neem ik aan alleen voor nwe voertuigen af fabriek...

ik rijd toch liever niet in iets splinternieuws :D
voor mij hoef ik ook niet zo'n ding, NL is zo klein, daarbij loop je overal wel een risico, thats life.

wim breman

Bericht door wim breman » 06 mar 2011, 15:57

De overheid neemt (steeld ) graag de Bpm, Co2 tax en BTW in ontvangt maar gaat grotendeels bepalen hoe je met je eigendom om dient te gaan dus heb niet de illusie dat je zelf mag uitmaken wat je doet.
Die blackbox zal wel weer voor allerlei ander doeleinden geschikt zijn, snelheidsmeting, bijtelling enz.
Het word niet leuker in Nederland........
Het volgend item zal wel een snelheidsbegrenzer worden.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 06 mar 2011, 16:29

'What we are now not doing, but perhaps should be doing, is buying NOW what car we actually want'

Dit met het oog op de exploderende bpm/co2tax/blackboxen etc. etc.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 mar 2011, 20:25

wim breman schreef:De overheid neemt (steeld ) graag de Bpm, Co2 tax en BTW in ontvangt maar gaat grotendeels bepalen hoe je met je eigendom om dient te gaan dus heb niet de illusie dat je zelf mag uitmaken wat je doet.
Die blackbox zal wel weer voor allerlei ander doeleinden geschikt zijn, snelheidsmeting, bijtelling enz.
Het word niet leuker in Nederland........
Het volgend item zal wel een snelheidsbegrenzer worden.
Noord-Korea likt zn vingers af bij de communistische plannetjes die hier met enige regelmaat ingevoerd worden. Alles draait om het controleren van de burger onder de noemer veiligheid en milieu. Het wachten is tot iemand er daadwerkelijk misbruik van gaat maken..... nee we hebben verdomd weinig geleerd van de tweede wereldoorlog. Vingerafdrukken in paspoort vastleggen en alles doorgeven aan Justitie is er nog zoeen.

Iedereen kan op zn klompen aanvoeloen wat er gaat gebeuren met zon black box in de auto. De bedenker overigens ook, de plannen liggen allemaal al klaar.

Tom

Bericht door Tom » 06 mar 2011, 20:42

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stasi" onclick="window.open(this.href);return false; maar dan geautomatiseerd.

wjn

Bericht door wjn » 06 mar 2011, 20:47

Nou ja, er zijn ook voordelen van de falende overheid. OV wordt heel langzaam aan gratis gemaakt dmv. invoering OV-chipkaart.

On-Topic, een teller die nog op 148km/h staat oid is toch geen bewijs op zich. Hoogstens een indicatie om goed verder te zoeken, bijv. (ontbreken van) remsporen, omvang van de schade, etc. om een meer precieze vaststelling van de toedracht te doen.

@iko

Bericht door @iko » 06 mar 2011, 21:28

partyondude schreef:Je hebt je Corvette plat gereden en nu staat die meter op 48 km p/u en heb je geen idee hoe je je daar uit moet lullen?

+1

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 06 mar 2011, 21:34

JP schreef:De Europese Unie wil vanaf 2013 het toch verplicht maken dat elke nieuwe auto een blackbox krijgt, die invoeren en gegevens vanaf 30 seconden voor en 15 seconden na een botsing vastleggen.
Whaaaat!? :shock:
GTRene schreef:de blackbox neem ik aan alleen voor nwe voertuigen af fabriek...

ik rijd toch liever niet in iets splinternieuws :D
:nah: Maar als jij in, zeg 2016, een occasion koopt zit het er ook in!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 mar 2011, 22:29

Aiko schreef:
partyondude schreef:Je hebt je Corvette plat gereden en nu staat die meter op 48 km p/u en heb je geen idee hoe je je daar uit moet lullen?

+1
Ben jij niet die jongen met die blauwe beemer die altijd iedereen in de weg rijdt en een zus heeft, die veel sneller is wat je niet echt lekker zit :?: :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2011, 23:31

:lol: :popcorn:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 mar 2011, 09:50

Amerikaanse auto's hebben dit al. Het heet Event Data Recorder (EDR). Zo is bijvoorbeeld die idioot die vorig jaar met zijn pick-up (F150 of zoiets) op een auto ingereden is met die EDR als bewijs veroordeeld:

http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieu ... ck-uptruck" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo'n EDR zit dus waarschijnlijk ook in de Corvette,.

PD power

Bericht door PD power » 07 mar 2011, 16:46

Moet eerlijk zeggen dat ik er in dit geval niet zoveel moeite mee heb, zo'n bakbeest is gewoon een moordwapen, als bestuurder van zo'n ding heb je in principe dezelfde verantwoordelijkheid als een vrachtwagen of bus chauffeur.

Macboy

Bericht door Macboy » 07 mar 2011, 16:47

Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me gewoon simpel zaakje van bewijs/tegenbewijs.

Door verzekeraar wordt gesteld en bewezen dat je te hard hebt gereden, namelijk 145. Dan ben jij vervolgens aan zet om tegenbewijs te leveren. Als dat lukt, mag de wederpartij weer en als dat niet lukt dan hang je.

allen

Bericht door allen » 07 mar 2011, 18:18

PD power schreef:Moet eerlijk zeggen dat ik er in dit geval niet zoveel moeite mee heb, zo'n bakbeest is gewoon een moordwapen, als bestuurder van zo'n ding heb je in principe dezelfde verantwoordelijkheid als een vrachtwagen of bus chauffeur.
Dan zou je er overigens nooit problemen mee hebben. Een Alto is ook een moordwapen als je per ongeluk iemand raakt op het zebrapad. Een brommer ook nog wel.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2011, 18:47

yup, en als je lekker relaxed geheel veilig hoog en droog in je flatje op de bijlmer zit kan het ook gevaarlijk zijn...

wat dat betrefd, thats life too...
ze moeten niet al het leven uit dingen halen, te ver gaan met veiligheid zodat je niet eens meer voielt wat leven is bijwijze van :nerd:

wim breman

Bericht door wim breman » 07 mar 2011, 21:12

Alleen heeft dit niks meer met veiligheid te maken maar regelrechte controle, bemoeizucht en desnoods als het ze uitkomt nog goed voor het milieu.
Milieu klinkt altijd goed als het ze uitkomt.
Jullie weten allemaal wat metaalmoeheid betekend.....................nou, ik krijg langszamerhand last van milieumoeiheid.
Laatst gewijzigd door wim breman op 07 mar 2011, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

daNpy

Bericht door daNpy » 07 mar 2011, 21:14

Macboy schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me gewoon simpel zaakje van bewijs/tegenbewijs.

Door verzekeraar wordt gesteld en bewezen dat je te hard hebt gereden, namelijk 145. Dan ben jij vervolgens aan zet om tegenbewijs te leveren. Als dat lukt, mag de wederpartij weer en als dat niet lukt dan hang je.
Ik denk niet dat hard te maken is dat een snelheidsmeter die op een bepaalde stand staat de daadwerkelijk gereden snelheid is.
Wie zegt dat de meter geeikt is? Wie zegt dat hij niet door de klap verschoven is? Etc.

SteV6

Bericht door SteV6 » 07 mar 2011, 21:24

Als je wielen los gekomen zijn terwijl je poot nog op het gas stond slaat de meter ook flink uit ... Moet je wel een koprol maken tijdens je ongeluk, of over een sloot springen ;)

Regelmatig kom je op fora die discussie tegen. Een tijd terug ook op het Duitse Speedsterforum waarbij iemand tegen de 240km/h gereden zou hebben bij het uit de bocht vliegen, omdat de tellernaald daar was blijven hangen. Maar op dat stuk weg was het (zelfs met compressorombouw) niet mogelijk om zo'n snelheid te halen. Bleek uiteindelijk wel iets te hard te hebben gereden, maar door het loskomen in de 5e versnelling blok in de toerenbegrenzer.

Stephan

PD power

Bericht door PD power » 07 mar 2011, 23:14

allen schreef:
PD power schreef:Moet eerlijk zeggen dat ik er in dit geval niet zoveel moeite mee heb, zo'n bakbeest is gewoon een moordwapen, als bestuurder van zo'n ding heb je in principe dezelfde verantwoordelijkheid als een vrachtwagen of bus chauffeur.
Dan zou je er overigens nooit problemen mee hebben. Een Alto is ook een moordwapen als je per ongeluk iemand raakt op het zebrapad. Een brommer ook nog wel.
Voor de duidelijkheid, ik had het over het onderstaande geval.

http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieu ... ck-uptruck

Plaats reactie