BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door Snipe » 26 feb 2011, 22:39

jacobt schreef:Ik ben benieuwd naar de info, hoe staat deze m5 ervoor?
Waar zit die 6k aan onderhoud in?
Precies weet ik het ook niet. Hij was van mij, maar die (meer dan) 6k onderhoud heeft de eigenaar na mij gehad. Voordat ik 'm kocht was er ook al het nodige aan verspijkerd. Zelf heb ik er geen problemen mee gehad, maar als je het onderhoud en de reparaties bij elkaar optelt is het een nogal serieus bedrag - hoger dan de verkoopprijs van de gemiddelde M5.
Dat kun je als negatief zien. Je kunt echter ook zeggen dat dat dus al gebeurd is en het risico kleiner maakt dat er in de komende periode grote kosten aan zitten te komen. Alles is immers al gedaan.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door jacobt » 27 feb 2011, 01:34

steve smith schreef:
jacobt schreef:
Martin van der Zwaard schreef:Wat kan een forum toch handig zijn soms.

Ik heb inmiddels de info die ik nodig had van Perry gehad en weet even voldoende.
Blijft wel een super gave auto zo'n E34 M5.
Ik ben benieuwd naar de info, hoe staat deze m5 ervoor?
Waar zit die 6k aan onderhoud in?

Ik volg de discussies over de e34 m5 natuurlijk altijd met meer dan gemiddelde interrese omdat ik zelf natuurlijk vreslijk aan de beurt ben geweest met de m5.
Dit kwam ook omdat ik niet gelijk naar een goeie specialist ben gegaan, en ook met kleine ingrepen de auto op de been wou houden. Tja en dat gaat niet als je er een hebt gekocht met slecht onderhoud.

Oorzaak was gewoon dat ik een e34 m5 heb gekocht zonder aantoonbaar onderhoud bij een specialist.
Ik ben er van overtuigd dat als een e34 m5 wordt onderhouden zoals bmw het voorschrijft de auto echt niet zo duur is als waar iedereen bang voor is. Helaas lees je alleen veel horror verhalen.
Omdat de autos ouder worden en relatief goedkoper ( de slecht onderhouden versies), gaan het petjes volk erin rijden en blijft serieus onderhoud achterwege. Volgens mij beginnen daar de problemen.

Na een komplete uitbouw van de motor en complete revisie is het een allemaal opgeloist en een heerlijke wagen.
Sorry dat ik het zeg, maar toen ondergetekende en Raymond W je daar op wezen toen je er aan begon wist je het beter en wuifde je tips weg alsof we uit ons nek stonden te kletsen. Vind het jammer om te lezen dat je alsnog de boot in bent gegaan, maar dat heb je echt over jezelf afgeroepen.

Hoi Steve, ik ga de berichten er niet op na zoeken en je zult ongetwijfeld gelijk hebben, wrijf het er nog even in :mrgreen: , gelukkig is het alweer een tijdje geleden :wink: .
Alles beter weten en tips weg wuifen weet ik niet, ik zal het ongetwijfeld mee hebben genomen in de overweging. Toch behoor ik nu niet tot de groep die de e34 m5 iedereen afraad, in tegen deel.
Ik ervaar hem echt als een super auto, en zal nooit heel hard klagen omdat ik het van te voren al gehoord had dat het vreselijk tegen kan vallen qua euro's ( misschien wel dankzij jou bijdrage)). Een gewaarschuwd mens..........................
Ik heb een geluk, de tegen slagen die kwamen kon ik opvangen .
Elke hobby/sportauto kost geld, rij momenteel een 911 erbij, tja die heeft vandaag ook een jaar beurt gehad :shithappens:
Wat ik alleen in bovenstaande post wil aangeven is misschien wel hetzelfde als wat jullie mij probeerde wijs te maken, koop een met aantoonbare historie. Goed bedoeld, en geen klaagzang over de e34 m5 en alle eventuele kosten. Als er nu ergens iets te lezen is over de e34 m5 gaat het 9 van de 10 keer over de kosten, daar doe je de auto te kort mee.

De opmerking van Steve is wel terecht, dat de onderhoudskosten (mits achterstallig) hoger zijn dan de aanschaf van de meest aangeboden e34 m5's. Je zier ook zelden een e34 m5 die wel helemaal correct is, dan is de prijs ook gelijk heel anders.
Voor nog meer leedvermaak over mijn gemaakt kosten en wat leuke plaatjes voor de liefhebbers:
http://www.e34.nl/board/viewtopic.php?t ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Klinkt misschien te eigenwijs, ik ben toch blij dat ik de auto heb gekocht en zeker zoals hij er nu bij staat is het gewoon super. Gemaakte kosten zijn inmiddels al weer vergeten en de komende jaren is het genieten geblazen :df:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 feb 2011, 10:40

@jacobt: die aantoonbare historie is dus niet aanwezig bij deze M5. Dat is voor ons de reden om er niet mee verder te gaan. Auto zou bij ons ook in de verkoop gaan en dan wil je wel weten wat je verkoopt. Om te voorkomen dat je met een "winkeldochter" te maken krijgt, de keus dus gemaakt om hem te laten schieten.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door raymondw » 27 feb 2011, 17:09

Martin van der Zwaard schreef:@jacobt: die aantoonbare historie is dus niet aanwezig bij deze M5. Dat is voor ons de reden om er niet mee verder te gaan. Auto zou bij ons ook in de verkoop gaan en dan wil je wel weten wat je verkoopt. Om te voorkomen dat je met een "winkeldochter" te maken krijgt, de keus dus gemaakt om hem te laten schieten.
Met alle respect; maar wat zegt een aantoonbare onderhoudsgeschiedenis over een auto, met name als deze al ouder is dan 5-10jaar ? Zo in de basis vindt ik de ex-Perry M5E34 een hele geschikte auto, met name vanwege de kilometerstand en de daarmee verwachte uitstekende staat van het in-en exterieur. De basis is daarmee uitstekend.

Natuurlijk kun je een aantal technische problemen verwachten door de lage kilometerstand; maar deze worden i.d.r niet opgelost door een complete onderhoudsgeschiedenis. Sterker nog, er zijn zeer weinig dealers of specialisten die een S38, S14 of M88 goed kunnen onderhouden. Stapels facturen van delaers of specialisten zegt mij daarom niets.

Ook deze auto zal een behoorlijke mate aan preventief onderhoud nodig hebben om alle S38 risico's uit te sluiten. Veel van deze zaken worden niet uitgevoerd in een inspI of insp II ofwel dealer onderhoud, laat staan het onderhoud door een generieke specialist. Deze auto laten staan vanwege het ontbreken van een onderhoudsgeschiedenis vindt ik te kort door de bocht.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door Joy » 27 feb 2011, 17:24

Eens met Raymond. Je weet het nooit zeker. Een perfect onderhouden auto kan ook binnen 1000 kilometer met motorschade stil staan. Ik denk dat de algehele staat op het 1e zicht en gevoel prima bepaald kan worden, daar dragen boekjes maar weinig aan bij.

Ik heb zelf erg getwijfeld om destijds de zwarte M5 van Dick over te nemen. Maar dan lees je weer over de kosten (EDC dempers waren aan vervanging toe) en dan ga je twijfelen of het wel zo verstandig is. Achteraf heb ik nog wel eens een moment van spijt gehad omdat ik het wel ontzettend gave auto's vind. Die lucht van leder in de auto en het algehele kwaliteitsgevoel is geweldig. En dat dan gecombineerd met zo een lichtjes stampend ouderwetse 6-in-lijn is toch wel echt genieten.
De E36 M3 had in financieel opzicht z'n voordelen omdat er zoveel van gemaakt zijn. Onderdelen zijn gemakkelijk te vinden en motorisch zijn ze eigenlijk ook niet kapot te krijgen. En toch jeukt het dan weer bij het zien van een M5. Lastig :D

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door raymondw » 27 feb 2011, 18:02

Joy schreef:Ik heb zelf erg getwijfeld om destijds de zwarte M5 van Dick over te nemen. Maar dan lees je weer over de kosten (EDC dempers waren aan vervanging toe) en dan ga je twijfelen of het wel zo verstandig is.
De kosten van EDCIII zijn ook ronduit belachelijk en iedereen geeft BMW de schuld daarvan zonder zich te realiseren dat het Sachs/Boge is die een monopoliepositie heeft en de prijs bepaald. Maar de EDC problematiek is beperkt tot de 3.8, de variant die iedere M5-newbie wil hebben. Tegelijkertijd sluiten ze de 3.6 uit omdat deze 'slechts' 315pk heeft. Dat snap ik gewoonweg niet.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door Joy » 27 feb 2011, 18:16

Heeft een 3.6 motorisch gezien voordelen tov een 3.8 ? Mis je bijv. de 6-bak die een 3.8 wel heeft ? In dat opzicht lijkt de M5 veel op de S50 M3's. 3.2 lijkt wat storingsgevoeliger door het vanos maar heeft wel een 6-bak.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door raymondw » 27 feb 2011, 18:38

Joy schreef:Heeft een 3.6 motorisch gezien voordelen tov een 3.8 ? Mis je bijv. de 6-bak die een 3.8 wel heeft ? In dat opzicht lijkt de M5 veel op de S50 M3's. 3.2 lijkt wat storingsgevoeliger door het vanos maar heeft wel een 6-bak.
Alleen de 3.8'en van het laatste modeljaar (April 1994 t/m Juli 1995) hebben een 6-bak. Die zijn dungezaaid. Het merendeel der 3.8en (Alles voor April 1994) heeft dezelfde aandrijflijn als de 3.6, dus dezelfde bak, diff etx.

De 3.8 heeft meer koppel en meer vermogen, maar helaas heeft BMW de oliekringloop daar niet op aangepast. Bovendien is de verdelerkaploze ontsteking met zes verschillende bobines wat lastiger te diagnostiseren en zijn de Lucas injectoren geen verbetering t.o.v de Bosch injectoren van de 3.6. Tel daarbij de door Steve gemelde beperkingen op; dan moet je al gauw concluderen dat de 3.8 dichter op het randje staat afgesteld dan een 3.6. Dat heeft niet zozeer met de robuustheid van de mechanica te maken, maar veel meer het verlopen van de instelpunten en het verouderen van onderdelen in belangrijke systeemfuncties en laat nou juist daar de bij de 3.8 gebruikte Lucas injectoren een nadelige invloed hebben. Als dan de nieuwe eigenaar de motor belast zonder alle systeemfuncties nauwlettend te controleren gaat het mis. De 3.6 heeft daar meer marge.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 feb 2011, 19:05

@raymondw: dat is jou mening. Als je een auto als dit te koop aan wilt bieden, is een aanwezige historie gewoon een must vinden wij. Dat er mensen zijn die er anders over denken, prima.

Ik zeg ook niet dat deze auto slecht is, maar wij willen gewoon bij al onze auto's boekjes erbij hebben die een sluitende onderhoudshistorie aangeven.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door raymondw » 27 feb 2011, 19:38

Martin van der Zwaard schreef:@raymondw: dat is jou mening.
Niet alleen mijn mening; maar ook omdat ik sinds 1999 een E34 M5 in bezit heb en sinds 2001 een E28 M5. Daarnaast heb ik net als Stevie zeer veel E34 M5's gezien en gereden, waaronder exemplaren met een sluitende onderhoudsgeschiedenis. En juist die laatste vielen vaak tegen omdat de uitvoering van onderhoud en reparaties vaak visie-loos volgens de onderhoudslijsten is uitgevoerd door mensen die geen ene bal van een klassieke M begrepen hebben.
Martin van der Zwaard schreef: Als je een auto als dit te koop aan wilt bieden, is een aanwezige historie gewoon een must vinden wij. Dat er mensen zijn die er anders over denken, prima.
Ik respecteer jullie selectiecriteria, maar ik vindt het jammer dat een auto die in veel opzichten veel beter is dan de meeste overgebleven soortgenoten, gestigmatiseerd wordt met iets wat naar mijn mening en ervaring voor een E34 M5 niet alles bepalend is.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door Snipe » 27 feb 2011, 19:51

Martin van der Zwaard schreef:Ik zeg ook niet dat deze auto slecht is, maar wij willen gewoon bij al onze auto's boekjes erbij hebben die een sluitende onderhoudshistorie aangeven.
Zocht ik zelf een M5, dan zou ik me er niet blind op staren, maar als je een auto koopt om 'm weer te verkopen kan ik me dat wel voorstellen. Er bestaan immers genoeg kopers die daar (terecht of onterecht) veel waarde aan hechten.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 feb 2011, 20:06

@Raymonds: nogmaals, dat is dus jou mening. En persoonlijk deel ik die grotendeels wel. Alleen zoals Snipe ook aangeeft, het is voor ons puur handel. En dan is het voor ons gewoon een must dat de boekjes erbij zitten. Zegt misschien niks over de staat van de auto volgens jou maar op 90% van de potentiële klanten komt het gewoon beter over.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door steve smith » 27 feb 2011, 20:28

Joy schreef:Heeft een 3.6 motorisch gezien voordelen tov een 3.8 ? Mis je bijv. de 6-bak die een 3.8 wel heeft ? In dat opzicht lijkt de M5 veel op de S50 M3's. 3.2 lijkt wat storingsgevoeliger door het vanos maar heeft wel een 6-bak.
3.8en vreten regelmatig drijfstanglagers, een 3.6 heeft hier door z'n kortere slag een stuk minder last van. Verder zijn ze grotendeels hetzelfde, electronisch wat kleine verschillen maar die hebben weinig invloed op betrouwbaarheid. De enkele bobine van een 3.6 is goedkoper te vervangen dan de 6 van een 3.8, maar die paar honderd verbleekt bij de al genoemde demper kosten van de 3.8. Koppelingsvervanging bij 3.6 is ook behoorlijk goedkoper, simpelweg omdat de 3.8 een tweemassavliegwiel heeft wat een beperkt leven heeft.

De meest "geliefde" is een 3.8 6-bak, maar dat vind ik de minste auto om te rijden. De combi van 18" en gietijzeren Ate 4-potsklauwen helpt de wegligging grotendeels om zeep. Een 3.8 5-bak met de lichtere remmen op 17" stuurt veel fijner, maar is op de snelweg hinderlijk kort vertandt. Een 3.6 is een stuk duurzamer en moet wat harder werken om de massa op gang te houden, maar is wel de puurste auto. Om veel mee te rijden zou ik een 3.6 pakken, voor enkel mooie tripjes een 3.8 5-bak. Een 3.8 6-bak enkel op Movits ipv Ate en 17", maar dan wordt het een belachelijk dure auto.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door M@rcel » 28 feb 2011, 14:09

Vraagje van een leek, kunnen die EDC dempers niet verwijderd worden om op conventionele dempers te gaan rijden, van een 3.6 of zo?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door steve smith » 28 feb 2011, 14:15

M@rcel schreef:Vraagje van een leek, kunnen die EDC dempers niet verwijderd worden om op conventionele dempers te gaan rijden, van een 3.6 of zo?
Kan, maar kost je alsnog een vermogen daar de poten rondom vervangen moeten worden evenals alle pootlagers en veren, en voor dus ook wiellagers. Kost je maar een paar honderd minder, en maakt een niet complete auto.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door M@rcel » 28 feb 2011, 14:19

Ok duidelijk.
Was dat EDC echt een vooruitgang in de rij-karakteristiek voor de e34 M5's?

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door raymondw » 10 apr 2011, 18:40

Marcel,

EDCIII zorgt ervoor dat de auto minder wat duikt en wat minder helt dan een 3.6. Bij het Nurburgring onderstel heb je dan de 'manuele override' schakelaar met 'M', 'P' en 'S' standen. Hiermee valt de hardheid van de demping te regelen. Bij een goed werkend EDCIII systeem vindt ik 'S' veel te hard, met name bij slechte wegen.

Tijdens de Alpen toertocht heb ik in achtereenvolgens de Albulapass, Lenzerheide pass, Oberalp-pass met een loeizware 1995 M5T gereden en enkel op een nieuw stuk asfalt vond ik de 'S' mode acceptabel kwa comfort. Ik heb verscheidene keren gevarieerd, maar schakelde elke keer weer terug naar 'P'; en dat met een auto op Dunlop SP9000 die vanwege zijn zachte wangen eerder comfortabel is dan echt dynamisch.

Toen ik eind 2005 de stap maakte door de SP9000's op mijn eigen 3.6 te ditchen en te vervangen door Michelin PS2's transformeerde het weggedrag. De auto was veel dynamischer en veel preciezer te besturen. Medio 2006 heb ik een kakelvers onderstel (OEM) gemonteerd en toen werd de auto echt goed. Ik mis EDCIII niet echt, in de wetenschap dat goede moderne (sport) banden veel meer doen dan een technisch foefje op de schokdempers.

Mvrgr,

Raymond

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door steve smith » 10 apr 2011, 22:24

raymondw schreef: EDCIII zorgt ervoor dat de auto minder wat duikt en wat minder helt dan een 3.6. Bij het Nurburgring onderstel heb je dan de 'manuele override' schakelaar met 'M', 'P' en 'S' standen. Hiermee valt de hardheid van de demping te regelen. Bij een goed werkend EDCIII systeem vindt ik 'S' veel te hard, met name bij slechte wegen.

Toen ik eind 2005 de stap maakte door de SP9000's op mijn eigen 3.6 te ditchen en te vervangen door Michelin PS2's transformeerde het weggedrag. De auto was veel dynamischer en veel preciezer te besturen. Medio 2006 heb ik een kakelvers onderstel (OEM) gemonteerd en toen werd de auto echt goed. Ik mis EDCIII niet echt, in de wetenschap dat goede moderne (sport) banden veel meer doen dan een technisch foefje op de schokdempers.

Mvrgr,

Raymond
7 jaar geleden koos ik bewust voor de snelst mogelijke E34 zonder EDC en zonder SLS. Nu mag ik alsnog naar de dealer om een paar SLS poten te gaan bestellen :angel: Maar ben wel blij! :mrgreen:

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door HSR » 10 apr 2011, 22:47

steve smith schreef:
raymondw schreef: EDCIII zorgt ervoor dat de auto minder wat duikt en wat minder helt dan een 3.6. Bij het Nurburgring onderstel heb je dan de 'manuele override' schakelaar met 'M', 'P' en 'S' standen. Hiermee valt de hardheid van de demping te regelen. Bij een goed werkend EDCIII systeem vindt ik 'S' veel te hard, met name bij slechte wegen.

Toen ik eind 2005 de stap maakte door de SP9000's op mijn eigen 3.6 te ditchen en te vervangen door Michelin PS2's transformeerde het weggedrag. De auto was veel dynamischer en veel preciezer te besturen. Medio 2006 heb ik een kakelvers onderstel (OEM) gemonteerd en toen werd de auto echt goed. Ik mis EDCIII niet echt, in de wetenschap dat goede moderne (sport) banden veel meer doen dan een technisch foefje op de schokdempers.

Mvrgr,

Raymond
7 jaar geleden koos ik bewust voor de snelst mogelijke E34 zonder EDC en zonder SLS. Nu mag ik alsnog naar de dealer om een paar SLS poten te gaan bestellen :angel: Maar ben wel blij! :mrgreen:
Please elaborate.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door steve smith » 10 apr 2011, 23:02

HSR schreef:
steve smith schreef:7 jaar geleden koos ik bewust voor de snelst mogelijke E34 zonder EDC en zonder SLS. Nu mag ik alsnog naar de dealer om een paar SLS poten te gaan bestellen :angel: Maar ben wel blij! :mrgreen:
Please elaborate.
Not yet. Later.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E34 M5....was deze nou van iemand van hier??

Bericht door Petrolhead Tom » 11 apr 2011, 12:11

Ben benieuwd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo, sitechris en 1 gast