Porsche discussie, het houdt nooit op…….

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Harrie

Re: Porsche discussie, het houdt nooit op…….

Bericht door Harrie » 25 feb 2011, 14:58

Snipe schreef:Nou, die definitie van Wikipedia toont maar weer aan dat het allemaal niet binnen strakke grenzen te vatten is.

Een sportauto is een auto wat [ik zie de taalfout over het hoofd] meestal net als een coupé [dus het is geen coupé?] ruimte biedt aan 2 personen naast elkaar zittend [een Porsche 911 en McLaren F1 zijn dus geen sportauto's], het voertuig is meestal laag bij de grond [maar niet altijd kennelijk, zijn daar voorbeelden van?] en heeft dus weinig grondspeling en is stug geveerd. De motor is veelal achter de bestuurder geplaatst [exit Ferrari 250 GTO] en drijft de achterwielen aan [exit bijna iedere Lambo], de motor beschrikt [huh wat?] over een groot vermogen [exit Lotus en Caterham] ten opzichte van het gewicht wat meestal heel laag is [exit Veyron]. Sportauto's maken gebruik van technieken uit de formule 1 [exit ieder merk dat niet in de F1 zit].
jawel hoor...wikipedia is heel duidelijk...... :D

"PorscheUit Wikipedia, de vrije encyclopedie

(Porsche Automobil Holding SE) is een Duits fabrikant van sportauto's, opgericht in 1931 door Ferdinand Porsche, tevens de ontwerper van de eerste Volkswagen. Het bedrijf is gevestigd in Zuffenhausen, onder de rook van Stuttgart."

Ik lees hier tussen de regels nog een heel leuk ander dingetje.....een 911 is helemaal geen platgeslagen Kever....Een kever is een opgeblazen Porsche 64. :shock:

Macboy

Bericht door Macboy » 25 feb 2011, 15:07

Hoewel je gelijk hebt is elke uitleg toch overbodig Snipe ? Wat is je point nu precies ? Dat we hier geen wetenschappelijk onderbouwde definitie van een sportwagen te pakken hebben ? Een standaard Porsche Carrera die 0-100 in 4,9 seconden doet en 289km/h als topsnelheid heeft wordt door velen terecht als sportwagen gezien. Die 5% die dat niet vindt moet daar vooral blij mee zijn want voor die groep is de GT3 bedoeld.

Snipe

Bericht door Snipe » 25 feb 2011, 15:12

Macboy schreef:Hoewel je gelijk hebt is elke uitleg toch overbodig Snipe ? Wat is je point nu precies ?
Ik had ergens gezegd dat Porsche geen sportwagenmerk is omdat 80 procent van de verkochte auto's geen sportwagen is, niet om Porsche af te branden maar om aan te geven dat het een knappe marketingprestatie is.
Harrie had dat er kennelijk niet helemaal uitgehaald, dus ik licht het nog even wat toe. Als je er als eigenaar blij mee bent maakt het verder natuurlijk ook niet uit wat anderen van je auto vinden of dat ze het nou wel of niet als sportauto zien. Nou ja, behalve als je Carlo Brantsen bent natuurlijk, maar daar begon het topic al mee.

Harrie

Bericht door Harrie » 25 feb 2011, 15:33

Ik had dat wel begrepen in je verhaal. Ik bedoelde echter meer te zeggen...waarom zou een merk wat al vele jaren sportauto's maakt, en daarnaast (pas de laatste 10 jaar) ook andere auto's maakt zoals de Cayenne en de Panadinges plots geen sportauto fabrikant meer zijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 feb 2011, 15:43

Tja. 1 ding. Als ik 'Porsche'hoor denk ik aan 'sportwagens'. En godzijdank niet meteen aan trekkers, kevers(no offence) koffiezetapparaten, Cayennes en Panameras... :D

Ik denk aan een (wiilekeurige) 911, 917, 956, dus m'n merkbeleving tov Porsche is uitermate positief, maar net als Snipe weet ik wel beter als ik Porsche AG ga analyseren. :mrgreen:

Bij Aston idem. Dat zijn ook 'sportwagens' (velen noemen het GT's ok, fair enough) en denk ik direct aan een 007 DB5, een Vantage of Vanquish , niet aan David Brown(hence DB) tractoren , maar wél aan theedrinkende stiff upperlip Britten.... :bag: :wink:

Tja bij Porsche denk ik meteen aan de racerij ook. Bij Aston aan stylish gedoe in Monaco met 'n lookalike Angelina Jolie met zonnebril op naast me , dat ik d'r aankijk en denk: Wat doe ik gvd hier nog in die Vanquish, op naar de hotelroom, die balonbanden in d'r face es ff uitproberen. :thumbup: :angel:

Hebben we wat aan dit verhaal?

Nee. :whistle:

RVV

Bericht door RVV » 25 feb 2011, 16:08

Een kenner moet ook helemaal niet bepalen/beoordelen wat een sportauto is.

Dat moet je door een leek laten doen. Iemand die weinig tot geen verstand van auto's heeft of autokennis heeft. Die zeggen namelijk feilloos wat een sportauto is.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 feb 2011, 16:18

Je bedoelt iemand met een non-M Z4 ?

We kunnen er lang en kort over praten, maar een standaard Porsche Carrera niet als sportwagen zien zou hetzelfde zijn als zeggen dat jouw Z4 een stadswagentje is waar geen fun mee te behalen valt.

Tom

Bericht door Tom » 25 feb 2011, 16:23

RVV schreef:Een kenner moet ook helemaal niet bepalen/beoordelen wat een sportauto is.

Dat moet je door een leek laten doen. Iemand die weinig tot geen verstand van auto's heeft of autokennis heeft. Die zeggen namelijk feilloos wat een sportauto is.
Afbeelding

Macboy

Bericht door Macboy » 25 feb 2011, 16:24

Een coupe heeft 4 deuren tegenwoordig hoor ...

RVV

Bericht door RVV » 25 feb 2011, 17:01

Nou Tom, ik vind dat helemaal geen gek voorbeeld. Vanuit het standpunt van een leek.

Macboy, natuurlijk is een 997 een sportauto.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2011, 17:26

sportauto is ook een vrij ruim begrip...RWD moet ie minimaal hebben :mrgreen: (of een goed 4wd)

daarbij heb je natuurlijk ook nog de race wagens voor op straat, de hardcore sportwagens, dat zal dan de bovenste grens zijn, de ondergrens is iets moeilijker/gevoeliger voor sommigen :mrgreen:

of zou er een andere naam zijn voor die race wagens voor op straat, denk aan Ferrari F40 MacF1 of GT3 RS dat soort vogels, of zijn dat de super sportcars :hmmm: of super-super(commercial) :wink: sportwagens

allen

Bericht door allen » 25 feb 2011, 18:27

Volgens mij is de definitie al een tijdje zoek. Want dat een instap 911 een sportwagen is zal iedereen zeggen. Maar wat is dan een Cayenne Turbo die volgens mij bijna 200 paardjes meer onder de kap heeft en volgens mij even snel, al dan niet sneller naar de 100 spurt dan die eerstgenoemde 911? Ik vraag me eigenlijk af wat die ultralelijke panablabla is. Sportwagen of sportieve wagen? Want ook dat model is vast wel leverbaar met iets in het vooronder dat een instap 911 z'n kont laat zien.
De Lotus Elise met 136 pk is een sportwagen volgens velen, maar dan zou een M5 dat ook wel moeten zijn. Daarmee rijdt je die Elise op vermogen vast wel helemaal zoek.
Volgens mij zei Tristan dat een M3 een sportieve wagen is. Maar ik geloof dat hij die door mij aangehaalde 911 ook wel bij kan blijven (of zoek rijden).
Is die Hyundai nu eigenlijk een sportwagen, sportieve wagen of een sportief ogende wagen?
Morgan Aero 8. Sportwagen of sportieve wagen?

De fabrikanten hebben er uiteindelijk gewoon een zootje van gemaakt. Het is net als muziek. Op een gegeven moment weet je ook niet meer welke soort house dat ene nummertje is....

Joop

Bericht door Joop » 25 feb 2011, 18:34

Dat mensen een basis 911 niet als sportwagen bestempelen snap ik al helemaal niet. Natuurlijk staat na 60 jaar ontwikkeling wat verder weg van de auto die ooit op het circuit thuishoorde (nadat je er zelf naartoe gereden was), maar ook de basis 911 staat nog ver boven de sportcoupe qua sportieve auto.

Natuurlijk staat een GT3 dichter bij de circuitauto omdat deze met een paar relatief eenvoudige aanpassingen al (langdurig) circuitwaardig te maken is, omdat dit ook de bedoeling is.

Nog een poging om wat kenmerken van een sportauto te noemen:
Allgemeingültige Merkmale

* tiefer Schwerpunkt
* aerodynamisch optimierte Bauweise der Karosserie, dadurch hohe Endgeschwindigkeit
* optimale Achslastverteilung: 50 bis 40 Prozent auf der Vorderachse
* kleiner Stau- oder Kofferraum
* niedriges Leistungsgewicht
* überdurchschnittliche Beschleunigungswerte
* hohe Leistungsdichte des Motors, meist durch sehr hohes Drehvermögen (Kurzhuber)
* straffes, auf sportliche Fahrweise abgestimmtes Sportfahrwerk
Als je het zo bekijkt past de 911 daar prima tussen en de Panamera of een M3 niet meer.

Hielke

Bericht door Hielke » 25 feb 2011, 19:08

Wat definieert een sportauto:

1. Tweezitter
2. Laag zwaartepunt
3. RWD

Voorbeelden: MX5, Smart Roadster, Elise, 911, 458.

Het is zo simpel.

Snipe

Bericht door Snipe » 25 feb 2011, 19:15

Hielke schreef:Wat definieert een sportauto:

1. Tweezitter
2. Laag zwaartepunt
3. RWD

Het is zo simpel.
Een 911 heeft een soort van achterbank en is dus geen tweezitter. Een Mclaren F1 is ook geen tweezitter. Kennelijk is het toch niet zo simpel.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2011, 19:16

die Duitse uitleg wat Joop aanvoerde, kan ik me wel goed in vinden :nerd:

Harrie

Bericht door Harrie » 25 feb 2011, 19:17

Ik zeg Donkervoort met Cosworth motor. :banaan: :banaan: :banaan:

SteV6

Bericht door SteV6 » 25 feb 2011, 19:21

Wat ik in al die rijtjes hierboven mis is:

- Fahrspass pur
- Emotie oproepen bij de eigenaar

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2011, 19:29

SteV6 schreef:Wat ik in al die rijtjes hierboven mis is:

- Fahrspass pur
- Emotie oproepen bij de eigenaar
dat is per eigenaar verschillend, die duitse uitleg is meer algemeen toepasbaar voor een ieder lijkt me, en te meten.

allen

Bericht door allen » 25 feb 2011, 19:39

Een Donkervoort is feitelijk net als bijvoorbeeld een Caterham zo aerodynamisch als een baksteen.
Voorts tikt die 911 lang niet alle puntjes aan die jij noemt Joop.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel 'sportwagens' daadwerkelijk de 40/60 verdeling hebben die jij aanhaalt. :angel:

Joop

Bericht door Joop » 25 feb 2011, 19:53

Er staat ook tussen de 40:60 en de 50:50... :wink:

Daarmee pak je overigens bijna het gros van de RWD, maar ook de snelle AWD's

Vwb. de 911 laten refereren aan bovenstaande kenmerken geldt dat de meeste punten toch wel aangetikt kunnen worden...

...jammergenoeg is het wel een feit dat de sportcoupés, de GT's en de sportwagens steeds meer naar elkaar groeien. Echt zuiver in een hokje plaatsen valt daarom ook niet echt meer mee.

Een Aston Martin V8 Vantage zou je kunnen beschouwen als sportauto, maar aan de andere kant ook net zo goed als GT. Zeker qua luxe en uitstraling meer als GT IMO. Zo kun je nog wel even doorgaan...

...als je dan toch een lijstje moet maken met kenmerken dan denk ik toch nog wel dat bovenstaand lijstje met kenmerken de lading wel heel aardig dekt.

HJ2

Bericht door HJ2 » 26 feb 2011, 03:24

Hielke schreef:Wat definieert een sportauto:

1. Tweezitter
2. Laag zwaartepunt
3. RWD

Het is zo simpel.

Precies... Mijn Lotusje is op de keper beschouwd immers ook geen echte sportwagen :angel:

911-lover

Bericht door 911-lover » 26 feb 2011, 23:06

Snipe schreef:Ik had ergens gezegd dat Porsche geen sportwagenmerk is omdat 80 procent van de verkochte auto's geen sportwagen is, niet om Porsche af te branden maar om aan te geven dat het een knappe marketingprestatie is.
Net als andere wagens zoals Bugatti of Lamborghini (Volkswagen-Audigroep) gezwijge van de R8, Ferrari of Maserati (Fiat - Alfagroep) gezwijge van de RC8 , Vipers , Corvettes , SLS en SLR's en zo kan ik nog even doorgaan .
Dan zou dus Porsche wel een sportwagen geweest zijn voor de Cayenne of Panamera gebouwd was , en daarna niet meer (En van waar komt die info/stelling dat 80% van de verkochte wagens van Porsche uit Cayennes en Panamera's bestaat ????????)

Dus Sportwagens zijn enkel wagens van kleine fabrikanten die uitsluitend sportwagens bouwen zoals Koenigsegg , Spyker , Wiesmann en consoorten ???

Leuk selectief clubje al kan je dan weer argumenteren dat die niet hun eigen motoren bouwen en die van merken halen die weer meer dan 80% "gewone" wagens bouwen (Mercedes , Audi en BMWin dit geval)

Zo blijven we in een visieuze cirkel en bestaat er dus gewoon geen sportwagen :roll: :bag:

steve smith

Bericht door steve smith » 26 feb 2011, 23:11

911-lover schreef:
Snipe schreef:Ik had ergens gezegd dat Porsche geen sportwagenmerk is omdat 80 procent van de verkochte auto's geen sportwagen is, niet om Porsche af te branden maar om aan te geven dat het een knappe marketingprestatie is.
Net als andere wagens zoals Bugatti of Lamborghini (Volkswagen-Audigroep) gezwijge van de R8, Ferrari of Maserati (Fiat - Alfagroep) gezwijge van de RC8 , Vipers , Corvettes , SLS en SLR's en zo kan ik nog even doorgaan .
Dan zou dus Porsche wel een sportwagen geweest zijn voor de Cayenne of Panamera gebouwd was , en daarna niet meer (En van waar komt die info/stelling dat 80% van de verkochte wagens van Porsche uit Cayennes en Panamera's bestaat ????????)

Dus Sportwagens zijn enkel wagens van kleine fabrikanten die uitsluitend sportwagens bouwen zoals Koenigsegg , Spyker , Wiesmann en consoorten ???

Leuk selectief clubje al kan je dan weer argumenteren dat die niet hun eigen motoren bouwen en die van merken halen die weer meer dan 80% "gewone" wagens bouwen (Mercedes , Audi en BMWin dit geval)

Zo blijven we in een visieuze cirkel en bestaat er dus gewoon geen sportwagen :roll: :bag:
Inhoudelijk onthou ik me van commentaar maar:

Je voorbeelden kloppen factueel niet. Je zet Spyker (Saab) tussen het rijtje zgn. diehard sportwagenboeren terwijl deze volgens je verhaal juist in het andere kamp hoort......

Verder onderschrijf je Rico's samenvatting volledig. :thumbup:

Snipe

Bericht door Snipe » 26 feb 2011, 23:19

911-lover schreef:Dan zou dus Porsche wel een sportwagen geweest zijn voor de Cayenne of Panamera gebouwd was , en daarna niet meer (En van waar komt die info/stelling dat 80% van de verkochte wagens van Porsche uit Cayennes en Panamera's bestaat ????????)

Dat is een interessante manier van discussiëren; eerst de woorden een beetje verdraaien en dan zeggen dat het niet klopt. Maar toegegeven, ik moest er wel om lachen.

Ik zei namelijk dat Porsche geen sportwagenmerk was, dat is iets anders dan zeggen dat geen enkele Porsche een sportwagen is.
Vergelijk het met een snoepfabrikant. Een snoepfabrikant die 1.000 chocoladerepen per jaar maakt, noem je een chocoladefabrikant. Een snoepfabrikant die 1.000 repen chocola maakt maar ook 100.000 zakken drop, noem je echter geen chocoladefabrikant maar een dropfabrikant. Maar dat wil dan weer niet zeggen dat je die 1.000 repen chocola ook drop noemt.

Plaats reactie