Oogcorrectie part deux

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Oogcorrectie part deux

Bericht door Eric H » 03 jun 2010, 13:29

Ik zou willen dat het voor mij ook zo simpel was.......

Ik ben echter een beetje doorgeslagen en draag overdags 2 paar lenzen.........tegelijkertijd..... :?
Probeer een operatie op die manier zo lang mogelijk uit te stellen.

Wat ik heb ?
Dit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Keratoconus

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2010, 13:32

Richardt. schreef:Hier ook al twee (of misschien al drie) jaar nachtlenzen. Echt ideaal!

's nachts die dingen in doen en 's ochtends weer uit. Je ziet de hele dag prima en als het moet doe ik ook twee dagen zonder lenzen, in de loop van de derde dag wordt m'n zicht dan toch wel wat minder. Maargoed, dit verschilt ook per persoon.

Nachtlenzen zijn wel redelijk prijzig, maar voor mij is het het dubbel en dwars waard. Gewoon lekker in je ogen wrijven overdag, geen last van stof, tijdens het zwemmen goed kunnen zien en als het moet kun je het gewoon een nachtje overslaan :)
Tsja, wat is prijzig? Ik vond het meevallen eigenlijk. Tuurlijk is het wel geld, maar toch.
Ik betaal 30 p/m all in. Dus inclusief de lenzen zelf, de vloeistoffen (ze veel ik wil) controles etc.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 03 jun 2010, 13:33

Hmm, nog nooit van gehoord. Maar dat klinkt niet erg aangenaam, in hoeverre heb jij er last van? Valt er goed mee te leven?

Richardt.

Bericht door Richardt. » 03 jun 2010, 13:35

Mark Nauta schreef:
Richardt. schreef:Hier ook al twee (of misschien al drie) jaar nachtlenzen. Echt ideaal!

's nachts die dingen in doen en 's ochtends weer uit. Je ziet de hele dag prima en als het moet doe ik ook twee dagen zonder lenzen, in de loop van de derde dag wordt m'n zicht dan toch wel wat minder. Maargoed, dit verschilt ook per persoon.

Nachtlenzen zijn wel redelijk prijzig, maar voor mij is het het dubbel en dwars waard. Gewoon lekker in je ogen wrijven overdag, geen last van stof, tijdens het zwemmen goed kunnen zien en als het moet kun je het gewoon een nachtje overslaan :)
Tsja, wat is prijzig? Ik vond het meevallen eigenlijk. Tuurlijk is het wel geld, maar toch.
Ik betaal 30 p/m all in. Dus inclusief de lenzen zelf, de vloeistoffen (ze veel ik wil) controles etc.
Prijzig in de zin van duurder dan bijv. maandlenzen.

Ik betaal 300/350eu per jaar dacht ik, excl. vloeistof. Overigens wel bij een goede opticien die waarschijnlijk niet de goedkoopste is, maar voor m'n ogen maakt me dat niet heel veel uit :D

Ik moet trouwens binnenkort maar weer eens een afspraak maken voor een controle, is al weer even geleden. Maar nergens last van en m'n zicht is prima, dus vind het wel goed zo :D

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2010, 13:52

Op jaarbasis zit ik dus op 360 inclusief alles. En ook dat is een erg goede opticien (laat ik zo zeggen, ik kocht er vroeger niet mijn brillen om dat ze te duur waren en ik ieder jaar een ander kocht).
Kreeg vorige week weer een mailtje dat het weer tijd was voor een controle. Netjes ieder half jaar een berichtje.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 03 jun 2010, 14:04

Richardt. schreef:Hmm, nog nooit van gehoord. Maar dat klinkt niet erg aangenaam, in hoeverre heb jij er last van? Valt er goed mee te leven?
Ach, laten we het niet erger maken dan het is, er zijn natuurlijk veel ergere dingen om te hebben.

In hoeverre ik er last van heb ?
Vergelijk het met het gevoel dat er iets in je oog zit ( stofje / zandkorrel ), en dat 24 uur per dag.
Bril is geen oplossing omdat daarmee mijn zicht met stappen / sprongen achteruit gaat.
En dat is op de snelweg niet echt een optie.

Met de lens oplossing die ik nu heb, is mijn zicht 110% en daar hecht ik veel waarde aan...
Voor zo lang als het gaat blijf ik dus met het "piggy-bag" systeem lopen. ( harde lens op zachte lens )
Operatie schijnt niet echt een "walk in the park" te zijn.

dvh

Bericht door dvh » 03 jun 2010, 14:10

Wat je 'hebt' Eric is, zal het maar even plat zeggen , een uitpuilend hoornvlies.
Dat is simpelweg een gevalletje 'pech'. Iedereen kan dit krijgen. Het gebeurd niet veel ,maar het gebeurd.
Het komt erop neer dat je hoornvlies zodanig bol naar voren komt dat je een gigantische verstrooing van je beeld krijgt.

Nu heb je waarschijnlijk zo'n mooie screlalens. Een erg grote lens die pak en beet een 3e van je oog in beslag neemt, deze lens zit er om de boel in bedwang te houden. Zie het als een korset die je oog in een bepaalde vorm houd.

Als je dit probleem hebt dan heb je altijd te maken met gezichtsverlies.
Vervelend maar weinig aan te doen, Operatie is een optie maar geen garantie idd.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 jan 2011, 17:59

Wouter81 schreef:
Mark Nauta schreef:Ben nu bijna 2 jaar gebruiker van nachtlenzen en dat is nog steeds naar volle tevredenheid. Resultaat is echt waanzinnig goed. Ik haal zelfs meer resultaat met de lenzen dan met bril, ook boven verwachting van de opticien.
Wat me eraan herinnert dat ik nog steeds eens een afspraak moet maken met Boddeus....
En toen was het 2011.... :bag: Maar goed, weekje terug eindelijk maar eens binnengestapt bij Boddeus... toen ik in de stad was. Afspraak gemaakt en afgelopen vrijdag controle gehad, dat leek verder goed. Geschikt voor nachtlenzen. Besteld dus, komen eind deze week binnen als het goed is. Uitgebreide tekst en uitleg gekregen. Kortom, op naar de nachtlenzen. Ben zeeeeeer benieuwd. :)

Trouwens, topzaak tot nu toe. Straalt in alles kwaliteit en service uit.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 23 jan 2011, 18:58

Ik heb ook gekeken naar nachtlenzen. Ik droeg al 10 jaar zachte lenzen en de laatste tijd steeds meer last van irriterende ogen. Mijn eigen opticien levert geen nachtlenzen, dus maar eens naar een andere opticien gegaan.

Nachtlenzen was geen probleem voor mij, zou ongeveer 500 euro per jaar kosten. Een hoop geld vond ik.
Hij gaf me ook een boekje mee over ooglaseren. Dat kost natuurlijk een stuk meer, maar ben nog jong, dus geld heb je binnen 10 jaar terugverdiend.

Thuis heb ik me verdiept in het ooglaseren en heb een afspraak gemaakt bij een kliniek in Utrecht. Mijn ogen waren geschikt. Ik wilde niet afgaan van 1 advies, dus ben een maand later ook nog bij een kleinere kliniek geweest. Dit speelde allemaal afgelopen zomer af.

Na een kleine twee maanden bedenktijd heb ik de knoop doogehakt en een afspraak gemaakt bij de kleinere kliniek. De grote in Utrecht was net een 'fabriek".

Afgelopen 4 november was het zover. Mijn ogen zijn gelaserd dmv de PRK methode (had namelijk maar -2,25 aan beide ogen). De eerste week was vervelend met tranende ogen en kon geen licht verdragen. Zelfs TV kijken met een zonnebril ging niet. Maar na een week was het zicht al 90% en de afgelopen weken is het alleen maar beter geworden. Vlak voor kerst ben ik nog voor controle geweest en met links zie ik 120% en rechts 110%. Dus ik zie nu beter dan met bril/lenzen.

Ben erg blij ermee. Moet wel zeggen dat het snel wend. Normaal moest ik 's ochtend 5min eerder opstaan om mijn lenzen in te doen en 's avonds weer uitdoen. Vooral op vakanties vond ik het kut, dus laat de zomer maar komen... 8)

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 05 feb 2011, 10:58

Sinds woensdag nu elke nacht nachtlenzen in. Wel even wennen. Nooit harde lenzen gehad dus in het begin is dat alsof je een lading zand in je oog gekieperd krijgt, zo schuurt dat. Maar goed, dat begint al te wennen. Nu al minder last van. Uithalen is wel even lastig nog, met zo'n kleine zuignap.

De sterkte begint de goeie kant op te gaan (-3,75 / - 2 heb ik ongeveer). Elke dag een stukje beter, al kan het wel een week of langer duren voordat het op niveau is aldus de opticien. Gelijk na de eerste nacht op controle geweest, alles leek goed verder. Volgende week weer een controle. Wel een topzaakje hoor, die Boddeus. In alles straalt het kwaliteit uit, geen haastwerk.

Ben benieuwd, kan niet wachten tot ik echt scherp ga zien. :)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 05 feb 2011, 19:23

Goed om te horen Wouter!

Min vriendin zit nu ook in die fase, ook bij Boddeus.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 21 feb 2011, 16:18

Mark Nauta schreef:Goed om te horen Wouter!

Min vriendin zit nu ook in die fase, ook bij Boddeus.
Thanks Mark, dan is je vriendin ook een eindje uit de richting. ;) Jullie wonen in Roosendaal toch?

Heb ze nu een week of 2,5, gaat wisselend. Ene oog is super, heel scherp. Dat was al heel snel zo. Andere (was ook het slechtste, was aanvankelijk -3,75) gaat heel langzaam. Vorige week eigenlijk geen vooruitgang, vrij vervelend. De laatste 2 dagen gaat het echter weer de goeie kant op, hoop dat dit zo blijft doorgaan. Zoals het vandaag is, is het vrij goed. Nog niet helemaal scherp maar wel beter dan het ooit geweest is. As. donderdag weer controle.

Het principe an-sich is echter wel ideaal! Wat een genot, om overdag niets meer in te hebben. Kan nu weer in m'n ogen wrijven. :) Echt een mooie uitvinding.

dvh

Bericht door dvh » 21 feb 2011, 19:32

Afgelopen week een 3 daagse bijscholing gehad betreft contactlenzen algemeen.
Toch wel interessant allemaal met de nachtlens... ze hadden me bijna zover om het ook te gaan verkopen :mrgreen:

Wel een drama overigens wanneer je naar een ja dragen weer terug zou willen op zachte lenzen :bag:
Buiten dat ben ik wel benieuwd naar je evaringen ermee.

Nu zal dit bij iedereen anders zijn. Maar als ik het zo lees dan ben je er toch behoorlijk mee bezig. Vaak terugkomen, aanpassen, ect. Redelijk arbeidsintensief. Wat kosten ze uiteindelijk ? 800,- ofzo ? En dan kun je er 2 - 3 jaar mee vooruit volgens mij.

Ik blijf persoonlijk het toch als blokade zien dat je er zoveel werk mee hebt..
Neem aan dat je opticien ook zo'n cornea topograaf gebruikt ? Daarmee zou je toch redelijk goed moeten zitten bij de eerste poging.

Richardt.

Bericht door Richardt. » 21 feb 2011, 19:41

Hier functioneert het eerste setje anders al een jaar of drie naar volle tevredenheid. Soms is er wel eens een nacht dat ik wakker word en die dingen uit doe omdat ik er echt last van heb, maar die gevallen zijn op een hand te tellen.

Heb ze ook lang niet elke nacht in wat ook goed wil voor een dag of twee.

Soms denk ik wel eens dat m'n zicht iets minder is geworden, maar als anderen het dan ook niet kunnen zien/lezen zal het wel goed zijn.

Toch wordt het wel weer eens tijd om alles weer eens na te laten meten en eens een nieuw setje te nemen :)

dvh

Bericht door dvh » 21 feb 2011, 19:44

Is wel verstandig om te doen.
Het 'gevaar' van harde lenzen is dat de uiteinde van de zenuwen die in je hoornvlies zitten er wat door beschadigen. Waardoor ze prima blijven zitten. Alleen voel je dan ook de irritatie minder met allerlei nare gevolgen van dien. Deze herstellen overigens gewoon weer bij fatsoenlijk gebruik ;)

Richardt.

Bericht door Richardt. » 21 feb 2011, 19:46

Staat ook al een tijdje op de planning, maar je denkt er aan op momenten dat het echt niet uit komt en als je de tijd hebt denk je er dus niet aan :bag:

Maar heb het gelijk even in m'n agenda gezet voor volgende week :thumbup:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 21 feb 2011, 20:14

dvh schreef:Afgelopen week een 3 daagse bijscholing gehad betreft contactlenzen algemeen.
Toch wel interessant allemaal met de nachtlens... ze hadden me bijna zover om het ook te gaan verkopen :mrgreen:

Wel een drama overigens wanneer je naar een ja dragen weer terug zou willen op zachte lenzen :bag:
Buiten dat ben ik wel benieuwd naar je evaringen ermee.

Nu zal dit bij iedereen anders zijn. Maar als ik het zo lees dan ben je er toch behoorlijk mee bezig. Vaak terugkomen, aanpassen, ect. Redelijk arbeidsintensief. Wat kosten ze uiteindelijk ? 800,- ofzo ? En dan kun je er 2 - 3 jaar mee vooruit volgens mij.

Ik blijf persoonlijk het toch als blokade zien dat je er zoveel werk mee hebt..
Neem aan dat je opticien ook zo'n cornea topograaf gebruikt ? Daarmee zou je toch redelijk goed moeten zitten bij de eerste poging.
Ik vroeg de vorige keer (was bij m'n 3e bezoek) of ik niet eens moest gaan betalen zeg maar. :) Maar nee, ik hoef pas te betalen als ik volledig tevreden ben. Echt wel netjes. Wat het kost? Straks zo'n abonnement bij ze, 30 euro per maand en éénmalig 95 euro geloof ik. Die 30 euro p/m is inclusief 2x controle per jaar en alle vloeistoffen. Na een jaar krijg ik weer nieuwe lenzen. Vind het absoluut niet duur, was ik nu ook al kwijt aan lenzen (via internet).

Ik denk dat ik zelf iets misschien niet helemaal goed doe bij m'n linker oog, doe het zonder spiegel en wellicht zit de lens niet helemaal goed gecentreerd. Afgelopen dagen iets beter op gelet en voor m'n gevoel gaat het gelijk beter. Ik houdt dus hoop dat het straks aan de linkerkant ook superscherp is.

Het is wel even een klusje en idd. redelijk arbeidsintensief :) maar het principe is echt geweldig. :thumbup:

Arjan B

Bericht door Arjan B » 21 feb 2011, 21:11

Sinds kort ook aan de lenzen, zachte lenzen, maar daar kan ik niet aan wennen, veel last van droge ogen, op de motor is het ook niet fijn.
Daarom ook gedacht aan nachtlenzen, afspraak gemaakt, maar was geen optie. Aangezien een grote cylinder moeilijk te corrigeren is met een nachtlens werd dit me afgeraden, hier baal ik wel een beetje van. Dus nu vaak een bril op en als het echt nodig is de lenzen in.

dvh

Bericht door dvh » 21 feb 2011, 21:13

Nice :)

Zat overigens redelijk in de buurt. Jij betaald zo'n 350,- p/j.
Nette prijs, er zijn er die er veel meer voor vragen.

Ik zit in het stadscentrum, altijd moeilijk om eer te behalen uit contactlenzen ivm studenten die om de haverklap verhuizen. Doe zelf veel aan multifocale lenzen voor de 40+'ers. Dat zijn vaak trouwe klanten en zijn dankbaar voor het werk wat je doet.

Uit interesse voor mijn vak vind ik nachtlenzen harstikke leuk. Het is enkel niet echt rendabel voor me.

dvh

Bericht door dvh » 21 feb 2011, 21:16

@arjan

Je moet eens vragen naar de nieuwe biofinity toric, silicone hydrogellens.
Gebruik deze lens als "redmiddel" voor mensen met droge ogen.

JP

Bericht door JP » 21 feb 2011, 21:50

Die nieuwe silicone-lenzen, die kreeg ik met geen mogelijkheid ingezet. Klapten steeds dubbel, en ook nauwelijks te zien op je vinger. Had ik ze eindelijk in het oog, zaten ze in een hoek, en zeer meoijlijk er weer uit te krijgen. Uiteindelijk na 10minuten, volrode ogen en de strijd maar opgegeven.

Dan vond ik harde lenzen makkelijker in te zetten (want die waren ook iets blauwig) Die heb ik vele jaren gehad (wel regelmatig vernieuwd) Ook makkelijk uit te halen, met zo'n staafje

Al kreeg ik het idee dat harde, tegenwoordig niet veel verkocht meer worden?

dvh

Bericht door dvh » 21 feb 2011, 22:10

Harde lenzen zijn redelijk dood idd.
Mede omdat het erg arbeidsintensief kan zijn , dat icm de opbrengsten maakt het niet echt interessant meer. Zachte lenzen is gewoon makkelijk. Makkelijk voor de gebruiker en makkelijk voor de verkoper.
One size fits them all :mrgreen:

Wat betreft je ervaring met de siliconelenzen.. Moeilijk te zeggen, kan aan je lenzengebruik liggen dat je zo'n reactie krijgt wanneer je overstapt op een ander materiaal.. Gewoon ff goed na laten kijken, want siliconelenzen ga je meestal dragen om je oog wat beters te geven dan wat het voorheen gebruikt.. En dat moet ook gewoon kunnen. Lukt dat niet dan moet er een reden voor zijn die op te lossen is :thumbup:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 07 mar 2011, 10:47

Nu ben ik echt overtuigd, nachtlenzen zijn super. :)

Ben nu een paar weken bezig maar m'n eerste paar was niet super, de linkerkant (slechtste oog) bleef ver achter, rechts ging wel goed al was Eelco van Boddeus (perfectionist als hij is) nog niet helemaal 100% tevreden, kon nog ietsjes beter. Na een paar keer controle vorige week nieuwe lenzen gekregen. Nou, dat is een heel stuk beter. Na 1 nacht merkte ik al dat het de goeie kant op ging, heb ze nu 3 nachten ingehad en zie nu links ook gewoon scherp. Nog nèt niet zo goed als rechts maar dat zijn fracties, ben ervan overtuigd dat dat na 1 of 2 dagen gelijk is.

Wat een heerlijkheid, gewoon met beide ogen scherp kunnen kijken zonder iets in of voor je ogen te hebben.

Morgenochtend weer controle bij Boddeus...

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 07 mar 2011, 10:58

Mooi om te horen Wouter.

Ja, Eelco doet goed z'n best!! We hebben bij mij toen ook wel wat lopen tweaken nog (3 setjes geprobeerd). Met als resultaat een gezichtsvermogen van 150%. Ze wisten bij Boddeus niet eens dat het met nachtlenzen zo hoog mogelijk was. Maar mijn zicht met nachtlenzen is zelfs nog hoger dan met bril. Ik ben nog steeds ENORM blij met mijn nachtlenzen.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 30 mei 2011, 14:09

We zijn heel wat verder nu. Ging toch niet goed met het linkeroog. Inmiddels een keer of 12 op controle geweest en 6 (linker)lenzen verder...

Rechts is vanaf het begin perfect. Links dus niet. Erg lastig oog blijkbaar. Was ook wel een grote correctie (had -3,75 daar...nachtlenzen kunnen tot ongeveer -4).

Maar het begint er nu op te lijken, zie nu sinds een kleine week ook links behoorlijk scherp. Denk nog wel dat er een andere lens komt met een kleine correctie.

En nog nooit een euro hoeven te betalen (pas als je 100% tevreden bent). Service is super bij Boddeus. Zelf aangeboden om maar eens te gaan betalen maar hoefde niet. Waar zie je zulke service nog? Nu al een maand of 4 bezig met proberen, om tot een optimaal resultaat te komen.

Het principe nachtlenzen, daar blijf ik echter fan van. Heerlijk om overdag niets in of voor je oog te hebben. :)

Plaats reactie