xenon op goedkope auto's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

xenon op goedkope auto's

Bericht door wimwerf » 13 feb 2007, 08:48

Volgens mij is dit weer een nieuwe mode ofzo...

Hebben we de spinners, veels te grote velgen tov de auto etc gehad krijg je dit..

Ik zag gisteren wen suzuki alto rijden met xenon....ik kan me voorstellen dat dit er ook niet uitziet op auto's zoals kia e.d.

Dat het een goede lichtopbrengst heeft snap ik wel..maar ik vind het er niet uitzien...

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 13 feb 2007, 09:22

Valt idd op. Zie je steeds vaker.

Op een "luxe/grote" KIA vind ik het niet zo raar.

Tom
Berichten: 22255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 feb 2007, 09:46

Ik zag laatst een oude E30 met xenon.. vond het stiekem wel stoer. Ook ooit een hele oude Jaguar XJ gezien met xenon.
Op een Alto zal het er vast niet uitzien, maar ach, moet de eigenaar lekker zelf weten.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 13 feb 2007, 10:25

ligt eraan wat voor xenon.
Op een oude auto vind ik 4300 kelvin prima. Gewoon met de bedoeling om meer te zien, niet voor de pats.
Hoger dan 6000k vind ik altijd onzin. Helaas is dit wat je meestal ziet. Op mp adverteren ze met 8000-14000 kelvin, ja t'is blauw, maar je ziet praktisch niets meer dan halogeen op deze manier.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 13 feb 2007, 18:09

Tommy schreef:ligt eraan wat voor xenon.
Op een oude auto vind ik 4300 kelvin prima. Gewoon met de bedoeling om meer te zien, niet voor de pats.
Hoger dan 6000k vind ik altijd onzin. Helaas is dit wat je meestal ziet. Op mp adverteren ze met 8000-14000 kelvin, ja t'is blauw, maar je ziet praktisch niets meer dan halogeen op deze manier.
eens. Echter 8000K geeft toch een prima lichtbeeld? Had dit ook (origineel) op mijn 7-serie volgens mij, niets te klagen.

Ik ga nu ook voor een aftermarket setje van 8000K. Ga je richting 10000K dan heb je volgens mij gewoon infra-rood voor je neus, dan zie je echt nix nee :P

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 13 feb 2007, 20:45

Zolang je niemand verblindt juich ik het alleen maar toe(zicht=veligheid). Doe je dat wel, dan heb ik er een hekel aan, maar ook bij nieuwe/dure auto's.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 feb 2007, 21:39

Het grootste voordeel van xenon is dat ik veel eerder opgemerkt wordt. Tussen alle halogeen-lampen springt de auto er echt tussenuit. Verder merk ik dat andere auto's veel gemakkelijker opzij gaan. Enige nadeel zou kunnen zijn dat een laserpost je ook meteen in de smiezen heeft op grote afstand.

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 13 feb 2007, 22:09

@Joy Jolliffe

Ik ben het helemaal met je eens, ik heb zelf Bi-xenon en als je dan tikje grootlicht geeft dan val je al HELEMAAL op! 8)

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 13 feb 2007, 22:29

Fabian schreef:
Tommy schreef:ligt eraan wat voor xenon.
Op een oude auto vind ik 4300 kelvin prima. Gewoon met de bedoeling om meer te zien, niet voor de pats.
Hoger dan 6000k vind ik altijd onzin. Helaas is dit wat je meestal ziet. Op mp adverteren ze met 8000-14000 kelvin, ja t'is blauw, maar je ziet praktisch niets meer dan halogeen op deze manier.
eens. Echter 8000K geeft toch een prima lichtbeeld? Had dit ook (origineel) op mijn 7-serie volgens mij, niets te klagen.

Ik ga nu ook voor een aftermarket setje van 8000K. Ga je richting 10000K dan heb je volgens mij gewoon infra-rood voor je neus, dan zie je echt nix nee :P
Bij 8000K heb je nog steeds een lichte blauwe gloed in het beeld en bij 6000K of lager niet meer volgens mij.
En Fabian, als je aftermarket xenon gaat of laat monteren zorg er dan wel voor dat je een beetje kwaliteit laat monteren want bij de goedkopere setje is vaak het lichtbeeld niet super (soms zelfs APK afkeur) en heb je een hoop strooilicht.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 13 feb 2007, 22:45

Wat ik zo vreemd vind, dat je bij deze versies geen koplampsproei-instalatie nodig hebt, om licht verstrooiing te voorkomen....
Blijft een vreemde wetgeving....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 13 feb 2007, 22:47

Vind je dat ze werken dan?
Ik schakel altijd ff naar standje "gloeiende spijkers", ff sproeien en dan weer dimlicht.
Bij de vorige auto had ik de zekering eruit.

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 13 feb 2007, 22:48

@rebel

Als ik mij niet vergis, is het tegenwoordig wel verplicht om koplampsproeiers te monteren als je achteraf xenon lampen laat monteren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 13 feb 2007, 22:49

Maar geldt dan weer vanaf een bepaald bouwjaar, maar welke??

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 13 feb 2007, 22:50

Volgens mij geld dat vanaf xenon installaties vanaf nu.
Weet niet of het nu ook moet worden gemonteerd op xenon systemen die al op wagens zitten

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 13 feb 2007, 22:50

Nee Arthur, ik haat die dingen, je hele front en kap zit vol opgedroogde druppels.
Tis wel fraai hoe ze naar buiten komen en dan 90 graden draaien alvorens te spuiten. Beste was als ze een apart reservoir hadden, gewoon leeg laten. :wink:

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 13 feb 2007, 22:52

@rebel,

moet je een mini kopen die hebben apparte reservoirs. Bij volvo hebben ze het ook slim gedaan. Als ik mijn ramen sproei dan worden ook meteen de koplampen gedaan, maar pas 20 minuten later kan je weer de lampen doen. Economisch gedacht bij volvo!! 8) 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 feb 2007, 23:40

Rebel schreef:Nee Arthur, ik haat die dingen, je hele front en kap zit vol opgedroogde druppels.
Tis wel fraai hoe ze naar buiten komen en dan 90 graden draaien alvorens te spuiten. Beste was als ze een apart reservoir hadden, gewoon leeg laten. :wink:
Wat ik doe is even de xenon lampen uitzetten als ik mijn ruiten sproei. dan heb je die troep ook niet over de motorkap.

Tom
Berichten: 22255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 feb 2007, 00:54

Het is pas irritant dat je dat reservoir zo ontzettend vaak moet bijvullen. M'n Alfa hoef ik bijna nooit bij te vullen (misschien 1 keer per jaar) maar die BMW zuipt dat spul lijkt wel.

ST_TDCi
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2007, 19:08
Locatie: Sint-Truiden

Bericht door ST_TDCi » 14 feb 2007, 03:05

Rico v Velzen schreef:Wat ik doe is even de xenon lampen uitzetten als ik mijn ruiten sproei. dan heb je die troep ook niet over de motorkap.
Zo doe ik het dus ook :wink:

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 14 feb 2007, 09:18

Fabian schreef:
Tommy schreef:ligt eraan wat voor xenon.
Op een oude auto vind ik 4300 kelvin prima. Gewoon met de bedoeling om meer te zien, niet voor de pats.
Hoger dan 6000k vind ik altijd onzin. Helaas is dit wat je meestal ziet. Op mp adverteren ze met 8000-14000 kelvin, ja t'is blauw, maar je ziet praktisch niets meer dan halogeen op deze manier.
eens. Echter 8000K geeft toch een prima lichtbeeld? Had dit ook (origineel) op mijn 7-serie volgens mij, niets te klagen.

Ik ga nu ook voor een aftermarket setje van 8000K. Ga je richting 10000K dan heb je volgens mij gewoon infra-rood voor je neus, dan zie je echt nix nee :P
Fabian,

Ik zou zeker niet voor 8000k gaan.
Buiten dat je er een lagere lichtopbrengst mee hebt is de kleurtemperatuur niet mooi. (Blauw)
Het lijkt mij ook zeker niet de kleurtemperatuur die BMW standaard monteert!
De beste lichtopbrengst is te verkrijgen bij een kleurtemperatuur tussen de 4300k en 5500k (Audi monteert nu standaard 4300k)
Dit is ook een neutrale kleur licht (wit of wit met een beetje blauwzweem)
Ik heb via Ebay een setje ballasten en originele lampen van BMW gekocht en ga deze komend weekend monteren.
Voor een overzichtje van de verschillen in kleurtemperatuur kijk jehier maar even.
Ik deel mijn inbouwervaringen t.z.t wel even mee in dit draadje. :wink:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 14 feb 2007, 12:05

Hmm, wist niet dat ze origineel zoveel lager zaten. In dat geval wil ik inderdaad ook geen 8000K hebben nee, das veel te blauw dan.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 14 feb 2007, 12:28

Ik heb nu op beide 6500k geloof ik.

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 14 feb 2007, 13:37

Slijt xenon eigenlijk ? Die oude e-klasses W210, daar zie ik sommige van met een paarse/roze gloed in de xenon-lampen..

Heb zulke lampjes in de 190 gezet:
http://www.xenonwhite.de/eng/216bd896e8 ... /index.php
Mtec Superwhite :lol: , zitten ergens tussen de 4000 en 5000k :)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 14 feb 2007, 15:52

Ik denk trouwens dat het ook wel scheelt wat voor lichtunits je in je auto hebt. Als je zo'n plastic lampunit hebt vind ik het er zelf wat minder uit zien dan met projectoren/lenzen.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 14 feb 2007, 16:48

Stéphane schreef:Ik denk trouwens dat het ook wel scheelt wat voor lichtunits je in je auto hebt. Als je zo'n plastic lampunit hebt vind ik het er zelf wat minder uit zien dan met projectoren/lenzen.
Klopt, dat is zeker zo. Ook voor wat betreft het lichtbeeld.

Maar mij interesseert het dus geen REET hoe het eruitziet. Het gaat mij erom dat ik wat zie voor mijn auto :lol:

Als je eenmaal Xenon gewend bent, dan wil je niet anders meer is mijn ervaring.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten