Poetsen met commandant 4?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Poetsen met commandant 4?

Bericht door Godspeed » 17 feb 2011, 16:35

Ik heb even gezocht naar een poets topic en heb er een gevonden uit 2008 (laatste post) en zal die maar niet meer kicken.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er veel mensen zijn die hun auto poetsen met Commandant 4? Ik weet dat poetsen veel werk is. Vroeger gebruikte ik commandant voor de velgen van m'n brommer, maar om nu hiermee de hele auto te doen is me toch een pleuriswerk :P Ik weet het, wie mooi wilt zijn moet pijn lijden...

Maargoed, mensen die ervaring hebben met commandant? Ik moet zeggen dat het vroeger altijd goed werkte op aluminium velgen waarop je fijne rondjes draaide met het poetsen. Zou je op deze manier, weliswaar niet zulke fijne rondjes maar wat grover, geen krassen krijgen op autolak en dergelijke?

ErikS

Re: Poetsen met commandant 4?

Bericht door ErikS » 17 feb 2011, 16:36

NEE.

schuurmiddel. :mrgreen:

Godspeed

Bericht door Godspeed » 17 feb 2011, 16:44

Ik heb even op de pot gekeken. Daar staat dat je de auto niet moet poetsen met commandant 4 bij nieuwe of goed onderhouden lakken, dan beter 5 of 7 gebruiken. Ik moet zeggen dat de vorige eigenaar/eigenaresse qua uiterlijk de auto niet zo goed onderhouden heeft. De lak op sommige plaatsen verweerd en toont toch wel aardig wat krasjes en deukjes hier en daar.

Er staat overigens op de pot niet dat het een schuurmiddel is. Wel dat het voor polijsten bedoeld is (oké, lichtste vorm van schuren). Als ik dat zo lees lijkt het me toch niet zo slecht?

Knot

Bericht door Knot » 17 feb 2011, 16:49

Ik heb dat 1x gedaan en nooit meer, lak naar de kl**te.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 feb 2011, 18:28

idd alleen gebruiken op echt slechte en verweerde lak!

ik heb bijv op onze oude zwarte panda het gebruikt en toen werkte het top maar die was ook echt mat grijs ipv zwart...
Bijlagen
en helemaal gedaan :)
en helemaal gedaan :)
Afb021.jpg (946.29 KiB) 29075 keer bekeken
alleen de motorkap gepoetst met commandant
alleen de motorkap gepoetst met commandant
Afb019.jpg (756.41 KiB) 29075 keer bekeken

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 feb 2011, 18:37

Wat hierboven gezegd word! :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 feb 2011, 18:40

Uit eigener ervaring ongeveer 20 jaar terug weet ik dat Commandant levensgevaarlijk is voor de lak, wat hier ook gezegd wordt inderdaad....

...maar dat is een schuursponsje ook voor de koplampen om vliegrestjes weg te halen herinner ik me.:bag: :oops:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 17 feb 2011, 19:41

Als je wilt poetsen en enigszins een lang blijven resultaat wilt hebben kun je beter voor een paar tientjes wat betere poetsspullen kopen.
Resultaat is beter, maar het werkt ook stukken fijner ;)

jacobt

Bericht door jacobt » 17 feb 2011, 21:39

Je kunt commandant 4 best gebruiken op verweerde lakken, rode fiat panda's die rose zijn geworden kun je ook weer mooi rood krijgen.

Als je het op goede lak gebruikt moet je daarna met een fijner poetsmiddel na poetsen.

Beetje hetzelfde als auto schuren, eerst een grove korrel, daarna steeds fijner.
Als er weinig te schuren valt begin je gelijk met fijn en gebruik je geen grove korrel.

Zo moet je het met auto poets ook zien denk ik.

328iHIOB

Bericht door 328iHIOB » 17 feb 2011, 22:06

Ik poets met regelmaat auto's met een goede vriend van mij.

Mijn advies is poets gewoon de auto met goed poets middel en met een machine dan is het nog zomaar een dag werk om hem redelijk netjes te krijgen ik ben zelf vrij kritisch dus ik zou er met twee mankracht nog de hele dag over doen maar weet zeker dat een hoop mensen dat verschil minimaal vinden.

Eventueel kan ik je ook eens zijn mail adres aan je geven zodat je wat info kunt krijgen wat er gebruikt wordt en wat je het beste kunt doen hij verkoopt zelf poets spullen en dat is van erg goede kwaliteit net zo goed of beter als meguiar's.

Hij helpt graag mensen die hun auto willen poetsen en je kunt wat werk zien wat hij gedaan heeft eventueel kun je ook vragen of hij je auto wilt poetsen voor een mooi bedrag dan krijg je hem als nieuw terug.

Hij wil je ook altijd vrijblijvend advies geven.

Ik hoor wel van je of je dat leuk vind het is iemand die erg precies is en erg professioneel te werk gaat zo heb ik het weinig gezien.

Ik weet dat je normaal begint met het volgende:
-wassen (uiteraard met een washandschoen een spons maakt krassen)
-kleien (verwijdert industrieel vuil zoals boom hars teer en zorgt dat de lak goed schoon wordt)
-polijsten (verwijdert de krassen en zorg dat de lak weer goed gaat glimmen haalt dus ook het doffe weg)
-De lak voeden (dit doe je met een goede wax en die hecht alleen goed op de lak als deze ook goed schoon is daardoor blijft de wax ook goed op de lak zitten)

Het voeden van de lak is erg belangrijk anders is het doffe zo weer terug en daar doe je het niet voor.

Ik heb zelf een wax op mijn vriendin der auto die 12 maanden kan blijven zitten en zit er momenteel nog perfect op na vier maanden je wast de auto zonder moeite weer mooi schoon ook geschikt voor velgen die toch altijd lastig schoon te houden zijn en als de wax aangebracht is zijn de velgen gewoon schoon te wassen met de shampoo waar ook de auto mee gewassen wordt.

Groetjes

Godspeed

Bericht door Godspeed » 17 feb 2011, 23:12

Ten eerste bedankt voor al jullie reacties!

Als ik het zo allemaal lees moet ik inderdaad niet aan de slag gaan met commandant 4 op mijn auto. De lak is immers nog niet zodanig verweerd dat het dof is.
Het is 'maar' een oude Impreza plus dus ik ga niet veel geld steken in het aanschaffen van (dure) poetsmiddelen. Ik heb toevallig commandant staan hier en was benieuwd of dit bruikbaar is voor de auto.

Ik moet zeggen dat het resultaat van de Panda hierboven wel zeer netjes is. Maar ik geloof niet dat de lak van mijn auto zo slecht is dat ik echt moet gaan schuren met een middel als commandant. Ik heb hier nog wel Turtle Wax excalibur wash (of iets dergelijks :P ), scratch remover en nanotech wax staan. Ik ga eens met deze spullen aan de slag dan maar.

Wat betreft de krassen, veel krasjes op bijvoorbeeld de portieren zijn te diep om weg te poetsen, ze zijn echt duidelijk zichtbaar door de lak heen. Zoals ik hierboven al vermeld heb ben ik niet van plan de auto dagelijks grondig te gaan poetsen, dit is deze auto mij niet echt waard. Mede door het feit dat ik 'm te vaak vies maak (leuk joh, AWD :mrgreen: ).

In ieder geval bedankt voor de adviezen! Wellicht bij een volgende auto zal ik wat serieuzere poetsmiddelen aanschaffen en wat serieuzer aan de slag gaan.

steve smith

Bericht door steve smith » 18 feb 2011, 00:06

Wat is nou eigenlijk de relatie tussen het te poetsen voertuig en je avatar?

Ik dacht dus echt dat je commandant 4 op een of andere verkrijtte 924 wilde smeren....

mark123

Bericht door mark123 » 18 feb 2011, 07:38

Zoals al gezegd,nietgebruiken. Kijk dan liever naar Meguiar's SwirlX, Ultimate Compond, Poorboy's SSR serie of de polijstserie van Chemical Guys. Allen met de hand te verwerken. Wil je machinaal dan is Menzerna een goede keuze.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 18 feb 2011, 10:41

steve smith schreef:Wat is nou eigenlijk de relatie tussen het te poetsen voertuig en je avatar?

Ik dacht dus echt dat je commandant 4 op een of andere verkrijtte 924 wilde smeren....
De relatie, of eigenlijk overeenkomst, tussen mijn auto en de auto op mijn avatar is dat ze beide AWD en een boxer motor hebben :P

328iHIOB

Bericht door 328iHIOB » 18 feb 2011, 22:36

Ik ben erg goed te spreken over merken als:
-Mothers
-clearkote
-dodo juice

Dit zijn merken die goed betaalbaar zijn en beter of hetzelfde resultaat leveren als meguiars dus zelfde of beter resultaat voor minder geld omdat het ook minder bekend is en minder gepromoot wordt en er weinig wordt gedaan aan het aantrekkelijk maken van een verpakking.

Groetjes en succes met het poetsen

Plaats reactie