Maus335i schreef:PD power schreef:Klopt, inversteerders/beleggers kiezen weer meer voor vastgoed, grond gebouwen, dus "probleem" huizenmarkt zal zichzelf grotendeels verkapt oplossen.
Hm? Ik hoor en zie alleen maar het tegendeel. Voorlopig dalen de huizenprijzen nog steeds:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... &STB=G2,G3" onclick="window.open(this.href);return false;
En ook kantoorruimte komt meer en meer leeg te staan. Inmiddels staat al 7 miljoen vierkante meter leeg (en stijgende).
Het probleem van de huizenmarkt bestaat nog steeds en zoals terecht boven opgemerkt, wordt het in Nederland continu gebagatelliseerd. Economen zijn het er al over eens dat de huizenmarktsituatie in Nederland een enorme zeepbel is (al was het omdat een Nederlander gemiddeld de hoogste hypotheekschuld ter wereld heeft). Als je kijkt naar de prijsstijgingen van de afgelopen 15 tot 20 jaar in verhouding met ons gestegen salaris, kan je niet eens anders concluderen. Het moet alleen nog doordringen bij de mensen die niet zo met economie bezig zijn.
Edit: ik zie dat het Bouwfonds zegt dat investeren in vastgoed in 2011 weer veilig is. Iets met WC Eend?
Vrijwel elk signaal staat op rood, das een andere kleur dan groen.
Edit 2: omdat ik hem al voel aankomen. Ik zeg dus niet dat je geen huis meer kan kopen, maar verwacht geen prijsstijgingen van 50.000 euro in 3/4 jaar tijd. Wat de laatste tijd vrij normaal was. Koop een huis om in te leven, niet als investering.
Klopt, alleen je ziet nu de grondprijzen (landbouwgrond) al stijgen, dit zal ook doorwerken naar de rest van de grondprijzen, als je kijkt, waardoor de prijs stijgt, inversteerders en beleggers die zekerheid willen hebben.
In een deel van de kantoren en huizen zit idd heel veel lucht in, dit is met name in bepaalde gebieden.
Maar er zijn ook gebieden, waar het steeds meer moeite kost om een huis te bouwen incl aankoop grond, voor de regionale vraagprijs van een vergelijkbare bestaande woning.
De leegstand van kantoor gebouwen en industrie hallen heeft gewoon als oorzaak, dat nieuwbouw vaker interessanter is, dus m.a.w. oude parken zijn te duur, mede omdat ze vaak weer specifiek weer aangepast moeten worden aan de nieuwe koper/huurder.
Als ik nu nog in huurhuis zou zitten, zou ik juist nu een huis kopen, en pogen voor een langere tijd een scherpe rente af te dingen, tuurlijk moet je wel de mogelijkheden hebben.
Want de huizen worden niet meer waard, maar het geld wordt minder waard.