BMW X5 3.0d; update 06-08: t-loss en dus weg

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW X5 3.0d

Bericht door Tristan » 14 feb 2011, 11:48

Scheelt op jaarbasis behoorlijk wat met ca. 50.000 per jaar.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW X5 3.0d

Bericht door Paskal » 14 feb 2011, 12:49

Exactly, met mijn 35.000 km/jr ben ik met de diesel incl wegenbelasting zo'n 2.500€ op jaarbasis goedkoper uit dan met 4.8 benzine X5. De keuze lijkt me dan niet zo heel moeilijk :)

Gebruikersavatar
911-lover
Berichten: 642
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
Locatie: Wellen /België

Re: BMW X5 3.0d

Bericht door 911-lover » 14 feb 2011, 12:51

Nette wagen Paskal
Veel plezier ermee gewenst.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW X5 3.0d

Bericht door Paskal » 25 feb 2011, 23:46

Zoals in de beginpost al te lezen viel, heb ik mijn X5 bij de BMW-dealer gekocht. Gezien de prijzen die ze normaal hanteren is dat voor mij niet de meest logische lokatie om een X5 te kopen. Mijn X5 was echter marktconform geprijsd en dus zeker niet te duur. Nu is een 2004 X5 met 179k op de teller voor hun natuurlijk een relatief oud en goedkoop ding, maar de aflevering was echt top :thumbup:
- auto stond strak gepoetst in de spotlights bij aankomst
- papierwerk ging allemaal netjes en snel
- BMW sleutelhanger en mooi leren BMW-opberghoesje voor de papieren ontvangen. Dat soort zaken hoeven van mij niet, maar geven het geheel wel net iets extra's
- X5 voorzien van beurt, verse APK en alle puntjes verholpen zoals afgesproken (oa. her en der uitdeuken zonder spuiten). Zelfs plastic stuurwielkap die iets versleten was hebben ze vervangen.
- werd dag voor levering gebeld dat ze geen tijd hadden gehad om inklap-issue van de spiegels op te lossen. Kan uiteraard gebeuren.

Kortom: ik was zeer tevreden over de aflevering :thumbup:

Kort na vertrek merkte ik dat re-voor geen signaal op de speakers zat :hmmm: Direct gebeld en kon meteen terug komen, maar had nog werk-afspraak dus dat ging helaas niet lukken. Verkoper baalde er echt van. Vorige week viel het signaal van de navi weg dus vandaag met de X5 even daar geweest voor 3 puntjes:
- radio: geen signaal speakers re-voor
- navi: geen gps-signaal
- spiegels: klappen wel in maar direct weer uit, op i-net al gevonden dat het in de spiegel zou zitten

Radio en navi-puntjes zijn opgelost en beide spiegels zijn open geweest om te kijken of het op te lossen was. Linksvoor was de microswitch overleden... oplosing: zonder blikken of blozen is ff een nieuwe spiegel besteld a ca 500€ die er volgende week even op wordt gezet. No problem, 6 mnd garantie dus da's ons probleem was de reactie van de dealer :)

Al met al ben ik dus een zeer tevreden klant van BMW-dealer Nobra in Uden.

Oh ja, de X5 bevalt nog uitermate goed, maar dat moge duidelijk wezen :)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....

Bericht door M@rcel » 26 feb 2011, 00:58

Mooie uitvoering Paskal, precies zoals ik hem op dit moment ook zoek, al neig ik wel om voor de X3 versie te gaan.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....

Bericht door dvh » 26 feb 2011, 08:01

Als je dit soort service verwacht en krijgt dan zou het ook geen probleem zijn net ff wat extra te betalen.
Goede zaak zo te horen !

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....

Bericht door maarten22 » 26 feb 2011, 09:23

Komt niet vaak voor maar :thumbup: voor deze dealer.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....

Bericht door Knot » 26 feb 2011, 10:13

Speakes/GPS los kan gebeurd zijn met het uitdeuken, moeten wel panelen los vaak.

Mooi dat ze de spiegel vervangen, dealergarantie doet toch ff wat meer dan BOVAG dan.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28638
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2011, 10:20

klinkt goed!

zelfde ervaring ook gehad met Bert Story BMW dealer een aantal jaar terug.

Pa kocht de cabrio in de huisselectie, voor hun toch een van de goedkopere afleveringen maar service was net zoals bij jou omschreven en later nog een airbag storing gehad meteen netjes opgelost door sensormatje rv te vervangen omdat deze stuk was en toen ook meteen lv gedaan voor de zekerheid :thumbup:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....

Bericht door Luca » 26 feb 2011, 12:10

Kijk zo hoor je geholpen worden! Geen discussie maar gewoon meteen vervangen!!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door Paskal » 12 mei 2011, 21:05

Na bijna 3 maanden en 11.000 km leek het me wel aardig om mijn ervaringen tot op heden op te sommen.

Motor en bak:
De combinatie bevalt een stuk beter dan de 530d. De 6-bak schakelt feilloos en reageert snel genoeg als je eens een trager figuur voorbij wilt. De 500 Nm koppel maakt het een heerlijk rijdende wagen waarbij het totaal niet nodig is om het pedaal diep in te trappen om je snel door het verkeer te geven. De X5 nodigt daar ook niet echt voor uit. Op de terugweg van de wintersport cruise je in alle rust met 170 km/u over de autobahn. Het dagelijkse verbruik ligt rond de 1:11. Met de ambulance erachter ligt het verbruik bij 110 km/u rond de 1:9,5. In mijn ogen acceptabele waardes voor een dergelijk zware auto met een 3 liter 6 cylinder blok erin.

De X5 als trekkende auto:
Ik rij regelmatig met de ambulance erachter met daarop de 205-racer, maar het is onvoorstelbaar hoeveel dat beter rijdt dan de 530d. De combinatie ligt een stuk stabieler en mede door het hogere koppel gaat alles nog veel makkelijker. Waarschijnlijk zijn het hogere gewicht van de trekkende wagen, de 4 WD en het feit dat hij de racer wat uit de wind houdt hier de oorzaak van. Bijkomend voordeel van de X5 is dat je met de ambu erachter gewoon de binnenspiegel kunt gebruiken doordat je door de auto heen kunt kijken die op de ambu staat.

Zitpositie/comfort:
Ik wilde destijds graag sportstoelen, maar op dat vlak heb ik een concessie moeten doen. De comfortstoelen bevallen echter perfect. Met al die verstelmogelijkheden is het even zoeken naar de juiste positie maar zodra je die gevonden hebt leg je hem vast in het geheugen waarna hij eenvoudig weer op te roepen is. De hoge zit went heel snel en zorgt ervoor dat alles een stuk langzamer lijkt te gaan. Je merkt pas hoe fijn die hoge zit is als je eens in een auto van normale hoogte gaat rijden.

Rijgedrag:
Zoals eerder al geschreven is de wagen redelijk stug op korte hobbels, maar in de bochten ligt hij absurd goed. Zelfs met 4 man in de wagen op de Ring helde hij nauwelijks over. Zo'n strakke wegligging had ik niet verwacht van zo'n zware bak.

Degelijkheid:
Alles voelt een stuk degelijker aan dan in de 530D. De teller staat inmiddels op 190.000 km maar er is nog geen rammeltje te bekennen. In de 11.000 km dat ik ermee gereden heb is er geen enkel defect opgetreden. Geen defect lampje, geen rammeltje, nee helemaal niks.

Nadelen:
Eingelijk zijn die er niet zo heel veel of het moet de sloot aan wegenbelasting zijn die je maandelijks mag betalen. Dat weet je echter zodra je zo'n bak aanschaft. Verder kan het door zijn breedte (2,18m incl spiegels) soms nog wel eens een uitdaging zijn om hem in krappe parkeervakken in parkeergarages te zetten. Verder kijken collega's wel eens vreemd op als ik in zo'n directeursbak aan kom kakken maar dat interesseert mij eigenlijk bar weinig :) "Wat moet je met zo'n dure bak?" etc... krijg je dan nog wel eens te horen. Als ik ze vervolgens vertel dat hun nieuwe Golf 1.2 net zo duur is kijken ze me heel ongeloofwaardig aan :)

Conclusie:
Ik ben zeeeer tevreden met deze auto: hij rijdt heerlijk, is van alle luxe voorzien, degelijk en als trekker fungeert hij optimaal. Ik stap dan ook dagelijks met veel plezier in deze wagen. Ik verwacht dan ook deze X5 nog een hele tijd te rijden. Kan me momenteel voor dat budget en mijn gebruik eigenlijk weinig fijners bedenken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door Tristan » 12 mei 2011, 23:29

Kan uit ervaring beamen dat de X5 een perfecte trekauto is.

Zijn hier genoeg SUV-haters hier, maar zo'n X5 rijdt echt super. :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28638
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door Martijn_bmw » 13 mei 2011, 08:36

mooie extra review :thumbup:

en ik heb precies dezelfde mening, ooit een weekeind een X5 3.0d meegehad en het is onvoorstelbaar hoe goed zo'n hoge en zwarte auto door de bocht gaat :df:

het is dat ik de maandlasten van zo'n auto niet kan betalen maar anders zou ik ook zo een X5 als daily use willen rijden, geweldige auto :D

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door yorick » 13 mei 2011, 12:55

Leuke review Paskal. Bij de nadelen had ik er nog bij gezet dat de X5 toch wel iets minder mooi oogt dan een 5 serie touring op alpina's.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door Paskal » 13 mei 2011, 12:58

SUV-haters zullen er vast genoeg zijn, maar zou zo maar eens kunnen dat die van gedachten veranderen zodra je een paar weekjes in zo'n wagen hebt gereden.
yorick schreef:Leuke review Paskal. Bij de nadelen had ik er nog bij gezet dat de X5 toch wel iets minder mooi oogt dan een 5 serie touring op alpina's.
Tja, smaken verschillen. Eerste wat Raymond gedaan heeft toen hij mijn 530d overnam is de Alpina's verkopen :) De combinatie X5 met ambu erachter vind ik dan wel weer mooier ogen dan de 530D + ambu.
En ja, ik vind een 997 GT3-RS nog mooier dan de X5 en 530d bij elkaar ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door Knot » 15 mei 2011, 21:45

Hij doet t lekker dus...

Mooie review en info!

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door M@rcel » 16 mei 2011, 11:07

Wat kost dat nou in de wegenbelasting Paskal?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door Paskal » 16 mei 2011, 12:52

M@rcel schreef:Wat kost dat nou in de wegenbelasting Paskal?
Op rdw.nl kenteken invoeren zodat je gewicht weet en daarna op belastingdienst.nl invoeren :)

In het Brabantse komt het op 193€ per maand. Een aardig sloot met geld dus......

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28638
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door Martijn_bmw » 16 mei 2011, 13:56

of kenteken invoeren op http://www.vwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat meteen gewicht en prijs MRB er bij ;)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door Paskal » 19 mei 2011, 22:00

Een dergelijke enthousiaste update als vorige week is natuurlijk een beetje de Goden verzoeken......

Kwam vandaag de straat inrijden met raam open en hoorde tegen een schutting een schrapend geluid weerkaatsen toen ik remde :?

Aan de blokken op de buitenzijde was niks te zien al kijkend door de velgen. Uiteraard zijn ze niet meer nieuw, maar op zijn ze zeker niet. Wiel er toch maar even afgehaald en tot mijn verbazing was het remblok voor aan de binnenkant volledig op ---> ijzer op ijzer. Trillingen of iets in die trant zijn me niet eerder opgevallen en met het raam dicht hoor je het ook niet.

Heb niet voor niks 6 mnd garantie dus dealer net voor 17u gebeld en verhaal uitgelegd. Morgenvroeg om 8.15u ben ik de eerste en worden de blokken (en indien nodig de schijven) aan de voorzijde onder garantie direct vervangen. Zoals eerder ook al gemeld ook hier weer een :thumbup: voor de service van BMW-dealer Nobra in Uden.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km

Bericht door steve smith » 19 mei 2011, 22:29

Dan kunnen ze meteen de klauw even opfrissen met seals en geleidebusjes, anders heb je het in no-time weer. Als enkel de binnenkant weg is is dat niet zonder rede.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 35.000 km

Bericht door Paskal » 21 dec 2011, 11:10

Na bijna 10 maanden en 35.000 km leek het me wel weer eens tijd voor een korte review mede gezien de positieve ervaringen van afgelopen week in de sneeuw.

Motor en bak:
Auto loopt nog steeds probleemloos en trekt de auto-ambulance zelfs met de 535 erop zonder problemen door de Eifel. Verbruik ligt op 1:10,7

Zitpositie/comfort:
Ben nog immer zeer tevreden over de comforstoelen die je in tig standen kunt verstellen. Vraag me af of het nog beter kan dan dit :) Stoelverwarming en een standkachel zijn natuurlijk ook heerlijk in dit jaargetijde.

Degelijkheid:
Inmiddels 35.000 km afgelegd in een auto die meer dan 7 jaar oud is en er is nog steeds geen rammeltje te bekennen. Eigenlijk vind ik dat best wel onvoorstelbaar. Een defect knipperlicht en bijna versleten remblokken aan de achterzijde zijn de enige zaken die ik in al die kilometers tegen ben gekomen. Kortom: oerdegelijk en zeer betrouwbaar

De X5 als wintersport-auto:
Naast mijn Ring-hobby, ga ik ook minimaal drie keer per jaar naar de sneeuw. Meestal is het fatsoenlijk weer onderweg en ter plekke, maar dit keer was het bar en boos. Richting St. Anton over de Arlbergpas mocht alleen zonder kettingen als je een 4WD reed met winterbanden. Vele probeerden het toch met een FWD of RWD maar stonden met hun winterbanden toch hopeloos spinnend op de witte helling. Uiteraard ben ik niet te beroerd om de loodzware kettingen om te leggen indien nodig, maar als het niet hoeft dan liever niet. Meestal is het namelijk niet zo'n lekker weer als je die dingen om moet leggen :)

Afbeelding

Eenmaal ter plaatse bleef het met bakken uit de hemel komen. Onderstaande foto zegt wel genoeg. Ook in die gevallen rij je simpel van een parkeerplaats af die voorzien is van 30-40 cm verse sneeuw waarbij anderen eerst de sneeuw om de auto weg moeten graven en vervolgens kettingen om moeten leggen om überhaupt in beweging te kunnen komen.

Afbeelding

Helaas niet de mogelijkheid gehad/genomen om de grens te verkennen wat mogelijk is op een steile weg met verse sneeuw. Tot op heden totaal geen vorm van slip gehad ondanks die enorme hoeveelheden sneeuw. Stil staan op een volledig besneeuwde weg met een hellingspercentage van 10%, vol gas erop, je voelt de elektronica zijn werk doen en de banden zoeken naar grip, maar hij gaat er nog steeds als een speer vandoor. Hoe het systeem werkt weet ik niet, maar dat het werkt was afgelopen weekend wel duidelijk :)

Nu zijn dergelijke omstandigheden wel vrij extreem, maar sneeuwsporen op de terugweg zoals hieronder kom je natuurlijk veelvuldig tegen in Oostenrijk/Duitsland. In de 530d begon het esp-lampje te knipperen als je van rijstrook wisselde omdat je door zo'n hoop sneeuw moet, maar de X5 gaf geen krimp. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niks kan overkomen en als een dolle tekeer kunt gaan, maar het geeft wel heeeel veel meer vertrouwen.

Afbeelding

Conclusie:
Ik ben zeeeer tevreden met deze auto: hij rijdt nog steeds heerlijk, is van alle luxe voorzien, is oerdegelijk en als trekker en wintersport-auto fungeert hij optimaal. Zit stiekem wel eens met één oog naar een het volgende model X5 te kijken, maar die zijn nog vrij duur en je kunt je afvragen waarom ik niet verder zou rjiden met deze (215 op de klok).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW X5 3.0d: 21-12: update na 35.000 km

Bericht door Tristan » 21 dec 2011, 11:15

Heb dezelfde ervaring met de X5 op wintersport, echter dat een 4.4i met skibox 1 op 6 rijdt. :(

Maar met sneeuwbanden zijn kettingen vrijwel niet nodig, ploegde ook overal doorheen. Mis hem nog steeds voor dit soort vakanties.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW X5 3.0d: 21-12: update na 35.000 km

Bericht door Paskal » 21 dec 2011, 11:20

Uhm, dat zijn inderdaad forse waardes.... Met twee man gaat alle spul met gemak achterin dus dat scheelt een heleboel. Kan me voorstellen dat je hem bij dat soort tripjes mist. Hoge zit is ook ideaal in die gevallen, maar dat spreekt voor zich.

Heenweg met continue 150-160 deed hij 1:9,3
Terugweg met grotendeels 140 km/u kwam uit op 1:10,4

Je kunt je zuinigere wagens voorstellen, maar met 93 liter kom je toch een heel eind. Gisteren zonder te tanken van St. Anton (Oostenrijk) naar Oosterhout (NB) gereden en da's toch wel handig.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW X5 3.0d: 21-12: update na 35.000 km

Bericht door Knot » 21 dec 2011, 11:26

Duidelijke info en verbruik valt me reuze mee zeg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], beske, Eric Z, Erminio, Thomas H, TurboClouseau en 6 gasten