BMW X5 3.0d; update 06-08: t-loss en dus weg
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW X5 3.0d
Scheelt op jaarbasis behoorlijk wat met ca. 50.000 per jaar.
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW X5 3.0d
Exactly, met mijn 35.000 km/jr ben ik met de diesel incl wegenbelasting zo'n 2.500€ op jaarbasis goedkoper uit dan met 4.8 benzine X5. De keuze lijkt me dan niet zo heel moeilijk 

- 911-lover
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
- Locatie: Wellen /België
Re: BMW X5 3.0d
Nette wagen Paskal
Veel plezier ermee gewenst.
Veel plezier ermee gewenst.
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW X5 3.0d
Zoals in de beginpost al te lezen viel, heb ik mijn X5 bij de BMW-dealer gekocht. Gezien de prijzen die ze normaal hanteren is dat voor mij niet de meest logische lokatie om een X5 te kopen. Mijn X5 was echter marktconform geprijsd en dus zeker niet te duur. Nu is een 2004 X5 met 179k op de teller voor hun natuurlijk een relatief oud en goedkoop ding, maar de aflevering was echt top
- auto stond strak gepoetst in de spotlights bij aankomst
- papierwerk ging allemaal netjes en snel
- BMW sleutelhanger en mooi leren BMW-opberghoesje voor de papieren ontvangen. Dat soort zaken hoeven van mij niet, maar geven het geheel wel net iets extra's
- X5 voorzien van beurt, verse APK en alle puntjes verholpen zoals afgesproken (oa. her en der uitdeuken zonder spuiten). Zelfs plastic stuurwielkap die iets versleten was hebben ze vervangen.
- werd dag voor levering gebeld dat ze geen tijd hadden gehad om inklap-issue van de spiegels op te lossen. Kan uiteraard gebeuren.
Kortom: ik was zeer tevreden over de aflevering
Kort na vertrek merkte ik dat re-voor geen signaal op de speakers zat
Direct gebeld en kon meteen terug komen, maar had nog werk-afspraak dus dat ging helaas niet lukken. Verkoper baalde er echt van. Vorige week viel het signaal van de navi weg dus vandaag met de X5 even daar geweest voor 3 puntjes:
- radio: geen signaal speakers re-voor
- navi: geen gps-signaal
- spiegels: klappen wel in maar direct weer uit, op i-net al gevonden dat het in de spiegel zou zitten
Radio en navi-puntjes zijn opgelost en beide spiegels zijn open geweest om te kijken of het op te lossen was. Linksvoor was de microswitch overleden... oplosing: zonder blikken of blozen is ff een nieuwe spiegel besteld a ca 500€ die er volgende week even op wordt gezet. No problem, 6 mnd garantie dus da's ons probleem was de reactie van de dealer
Al met al ben ik dus een zeer tevreden klant van BMW-dealer Nobra in Uden.
Oh ja, de X5 bevalt nog uitermate goed, maar dat moge duidelijk wezen

- auto stond strak gepoetst in de spotlights bij aankomst
- papierwerk ging allemaal netjes en snel
- BMW sleutelhanger en mooi leren BMW-opberghoesje voor de papieren ontvangen. Dat soort zaken hoeven van mij niet, maar geven het geheel wel net iets extra's
- X5 voorzien van beurt, verse APK en alle puntjes verholpen zoals afgesproken (oa. her en der uitdeuken zonder spuiten). Zelfs plastic stuurwielkap die iets versleten was hebben ze vervangen.
- werd dag voor levering gebeld dat ze geen tijd hadden gehad om inklap-issue van de spiegels op te lossen. Kan uiteraard gebeuren.
Kortom: ik was zeer tevreden over de aflevering

Kort na vertrek merkte ik dat re-voor geen signaal op de speakers zat

- radio: geen signaal speakers re-voor
- navi: geen gps-signaal
- spiegels: klappen wel in maar direct weer uit, op i-net al gevonden dat het in de spiegel zou zitten
Radio en navi-puntjes zijn opgelost en beide spiegels zijn open geweest om te kijken of het op te lossen was. Linksvoor was de microswitch overleden... oplosing: zonder blikken of blozen is ff een nieuwe spiegel besteld a ca 500€ die er volgende week even op wordt gezet. No problem, 6 mnd garantie dus da's ons probleem was de reactie van de dealer

Al met al ben ik dus een zeer tevreden klant van BMW-dealer Nobra in Uden.
Oh ja, de X5 bevalt nog uitermate goed, maar dat moge duidelijk wezen

-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....
Mooie uitvoering Paskal, precies zoals ik hem op dit moment ook zoek, al neig ik wel om voor de X3 versie te gaan.
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....
Als je dit soort service verwacht en krijgt dan zou het ook geen probleem zijn net ff wat extra te betalen.
Goede zaak zo te horen !
Goede zaak zo te horen !
- maarten22
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
- Auto: Porsche 911 964 C2
- Locatie: Oegstgeest
Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....
Komt niet vaak voor maar
voor deze dealer.

- Knot
- Berichten: 40265
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....
Speakes/GPS los kan gebeurd zijn met het uitdeuken, moeten wel panelen los vaak.
Mooi dat ze de spiegel vervangen, dealergarantie doet toch ff wat meer dan BOVAG dan.
Mooi dat ze de spiegel vervangen, dealergarantie doet toch ff wat meer dan BOVAG dan.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28638
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....
klinkt goed!
zelfde ervaring ook gehad met Bert Story BMW dealer een aantal jaar terug.
Pa kocht de cabrio in de huisselectie, voor hun toch een van de goedkopere afleveringen maar service was net zoals bij jou omschreven en later nog een airbag storing gehad meteen netjes opgelost door sensormatje rv te vervangen omdat deze stuk was en toen ook meteen lv gedaan voor de zekerheid
zelfde ervaring ook gehad met Bert Story BMW dealer een aantal jaar terug.
Pa kocht de cabrio in de huisselectie, voor hun toch een van de goedkopere afleveringen maar service was net zoals bij jou omschreven en later nog een airbag storing gehad meteen netjes opgelost door sensormatje rv te vervangen omdat deze stuk was en toen ook meteen lv gedaan voor de zekerheid

- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: BMW X5 3.0d: 25-02: voor restpuntjes naar de dealer....
Kijk zo hoor je geholpen worden! Geen discussie maar gewoon meteen vervangen!!
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
Na bijna 3 maanden en 11.000 km leek het me wel aardig om mijn ervaringen tot op heden op te sommen.
Motor en bak:
De combinatie bevalt een stuk beter dan de 530d. De 6-bak schakelt feilloos en reageert snel genoeg als je eens een trager figuur voorbij wilt. De 500 Nm koppel maakt het een heerlijk rijdende wagen waarbij het totaal niet nodig is om het pedaal diep in te trappen om je snel door het verkeer te geven. De X5 nodigt daar ook niet echt voor uit. Op de terugweg van de wintersport cruise je in alle rust met 170 km/u over de autobahn. Het dagelijkse verbruik ligt rond de 1:11. Met de ambulance erachter ligt het verbruik bij 110 km/u rond de 1:9,5. In mijn ogen acceptabele waardes voor een dergelijk zware auto met een 3 liter 6 cylinder blok erin.
De X5 als trekkende auto:
Ik rij regelmatig met de ambulance erachter met daarop de 205-racer, maar het is onvoorstelbaar hoeveel dat beter rijdt dan de 530d. De combinatie ligt een stuk stabieler en mede door het hogere koppel gaat alles nog veel makkelijker. Waarschijnlijk zijn het hogere gewicht van de trekkende wagen, de 4 WD en het feit dat hij de racer wat uit de wind houdt hier de oorzaak van. Bijkomend voordeel van de X5 is dat je met de ambu erachter gewoon de binnenspiegel kunt gebruiken doordat je door de auto heen kunt kijken die op de ambu staat.
Zitpositie/comfort:
Ik wilde destijds graag sportstoelen, maar op dat vlak heb ik een concessie moeten doen. De comfortstoelen bevallen echter perfect. Met al die verstelmogelijkheden is het even zoeken naar de juiste positie maar zodra je die gevonden hebt leg je hem vast in het geheugen waarna hij eenvoudig weer op te roepen is. De hoge zit went heel snel en zorgt ervoor dat alles een stuk langzamer lijkt te gaan. Je merkt pas hoe fijn die hoge zit is als je eens in een auto van normale hoogte gaat rijden.
Rijgedrag:
Zoals eerder al geschreven is de wagen redelijk stug op korte hobbels, maar in de bochten ligt hij absurd goed. Zelfs met 4 man in de wagen op de Ring helde hij nauwelijks over. Zo'n strakke wegligging had ik niet verwacht van zo'n zware bak.
Degelijkheid:
Alles voelt een stuk degelijker aan dan in de 530D. De teller staat inmiddels op 190.000 km maar er is nog geen rammeltje te bekennen. In de 11.000 km dat ik ermee gereden heb is er geen enkel defect opgetreden. Geen defect lampje, geen rammeltje, nee helemaal niks.
Nadelen:
Eingelijk zijn die er niet zo heel veel of het moet de sloot aan wegenbelasting zijn die je maandelijks mag betalen. Dat weet je echter zodra je zo'n bak aanschaft. Verder kan het door zijn breedte (2,18m incl spiegels) soms nog wel eens een uitdaging zijn om hem in krappe parkeervakken in parkeergarages te zetten. Verder kijken collega's wel eens vreemd op als ik in zo'n directeursbak aan kom kakken maar dat interesseert mij eigenlijk bar weinig
"Wat moet je met zo'n dure bak?" etc... krijg je dan nog wel eens te horen. Als ik ze vervolgens vertel dat hun nieuwe Golf 1.2 net zo duur is kijken ze me heel ongeloofwaardig aan 
Conclusie:
Ik ben zeeeer tevreden met deze auto: hij rijdt heerlijk, is van alle luxe voorzien, degelijk en als trekker fungeert hij optimaal. Ik stap dan ook dagelijks met veel plezier in deze wagen. Ik verwacht dan ook deze X5 nog een hele tijd te rijden. Kan me momenteel voor dat budget en mijn gebruik eigenlijk weinig fijners bedenken.

Motor en bak:
De combinatie bevalt een stuk beter dan de 530d. De 6-bak schakelt feilloos en reageert snel genoeg als je eens een trager figuur voorbij wilt. De 500 Nm koppel maakt het een heerlijk rijdende wagen waarbij het totaal niet nodig is om het pedaal diep in te trappen om je snel door het verkeer te geven. De X5 nodigt daar ook niet echt voor uit. Op de terugweg van de wintersport cruise je in alle rust met 170 km/u over de autobahn. Het dagelijkse verbruik ligt rond de 1:11. Met de ambulance erachter ligt het verbruik bij 110 km/u rond de 1:9,5. In mijn ogen acceptabele waardes voor een dergelijk zware auto met een 3 liter 6 cylinder blok erin.
De X5 als trekkende auto:
Ik rij regelmatig met de ambulance erachter met daarop de 205-racer, maar het is onvoorstelbaar hoeveel dat beter rijdt dan de 530d. De combinatie ligt een stuk stabieler en mede door het hogere koppel gaat alles nog veel makkelijker. Waarschijnlijk zijn het hogere gewicht van de trekkende wagen, de 4 WD en het feit dat hij de racer wat uit de wind houdt hier de oorzaak van. Bijkomend voordeel van de X5 is dat je met de ambu erachter gewoon de binnenspiegel kunt gebruiken doordat je door de auto heen kunt kijken die op de ambu staat.
Zitpositie/comfort:
Ik wilde destijds graag sportstoelen, maar op dat vlak heb ik een concessie moeten doen. De comfortstoelen bevallen echter perfect. Met al die verstelmogelijkheden is het even zoeken naar de juiste positie maar zodra je die gevonden hebt leg je hem vast in het geheugen waarna hij eenvoudig weer op te roepen is. De hoge zit went heel snel en zorgt ervoor dat alles een stuk langzamer lijkt te gaan. Je merkt pas hoe fijn die hoge zit is als je eens in een auto van normale hoogte gaat rijden.
Rijgedrag:
Zoals eerder al geschreven is de wagen redelijk stug op korte hobbels, maar in de bochten ligt hij absurd goed. Zelfs met 4 man in de wagen op de Ring helde hij nauwelijks over. Zo'n strakke wegligging had ik niet verwacht van zo'n zware bak.
Degelijkheid:
Alles voelt een stuk degelijker aan dan in de 530D. De teller staat inmiddels op 190.000 km maar er is nog geen rammeltje te bekennen. In de 11.000 km dat ik ermee gereden heb is er geen enkel defect opgetreden. Geen defect lampje, geen rammeltje, nee helemaal niks.
Nadelen:
Eingelijk zijn die er niet zo heel veel of het moet de sloot aan wegenbelasting zijn die je maandelijks mag betalen. Dat weet je echter zodra je zo'n bak aanschaft. Verder kan het door zijn breedte (2,18m incl spiegels) soms nog wel eens een uitdaging zijn om hem in krappe parkeervakken in parkeergarages te zetten. Verder kijken collega's wel eens vreemd op als ik in zo'n directeursbak aan kom kakken maar dat interesseert mij eigenlijk bar weinig


Conclusie:
Ik ben zeeeer tevreden met deze auto: hij rijdt heerlijk, is van alle luxe voorzien, degelijk en als trekker fungeert hij optimaal. Ik stap dan ook dagelijks met veel plezier in deze wagen. Ik verwacht dan ook deze X5 nog een hele tijd te rijden. Kan me momenteel voor dat budget en mijn gebruik eigenlijk weinig fijners bedenken.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
Kan uit ervaring beamen dat de X5 een perfecte trekauto is.
Zijn hier genoeg SUV-haters hier, maar zo'n X5 rijdt echt super.
Zijn hier genoeg SUV-haters hier, maar zo'n X5 rijdt echt super.

- Martijn_bmw
- Berichten: 28638
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
mooie extra review
en ik heb precies dezelfde mening, ooit een weekeind een X5 3.0d meegehad en het is onvoorstelbaar hoe goed zo'n hoge en zwarte auto door de bocht gaat
het is dat ik de maandlasten van zo'n auto niet kan betalen maar anders zou ik ook zo een X5 als daily use willen rijden, geweldige auto

en ik heb precies dezelfde mening, ooit een weekeind een X5 3.0d meegehad en het is onvoorstelbaar hoe goed zo'n hoge en zwarte auto door de bocht gaat

het is dat ik de maandlasten van zo'n auto niet kan betalen maar anders zou ik ook zo een X5 als daily use willen rijden, geweldige auto

- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
Leuke review Paskal. Bij de nadelen had ik er nog bij gezet dat de X5 toch wel iets minder mooi oogt dan een 5 serie touring op alpina's.
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
SUV-haters zullen er vast genoeg zijn, maar zou zo maar eens kunnen dat die van gedachten veranderen zodra je een paar weekjes in zo'n wagen hebt gereden.
De combinatie X5 met ambu erachter vind ik dan wel weer mooier ogen dan de 530D + ambu.
En ja, ik vind een 997 GT3-RS nog mooier dan de X5 en 530d bij elkaar
Tja, smaken verschillen. Eerste wat Raymond gedaan heeft toen hij mijn 530d overnam is de Alpina's verkopenyorick schreef:Leuke review Paskal. Bij de nadelen had ik er nog bij gezet dat de X5 toch wel iets minder mooi oogt dan een 5 serie touring op alpina's.

En ja, ik vind een 997 GT3-RS nog mooier dan de X5 en 530d bij elkaar

- Knot
- Berichten: 40265
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
Hij doet t lekker dus...
Mooie review en info!
Mooie review en info!
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
Wat kost dat nou in de wegenbelasting Paskal?
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
Op rdw.nl kenteken invoeren zodat je gewicht weet en daarna op belastingdienst.nl invoerenM@rcel schreef:Wat kost dat nou in de wegenbelasting Paskal?

In het Brabantse komt het op 193€ per maand. Een aardig sloot met geld dus......
- Martijn_bmw
- Berichten: 28638
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
of kenteken invoeren op http://www.vwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat meteen gewicht en prijs MRB er bij 

- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
Een dergelijke enthousiaste update als vorige week is natuurlijk een beetje de Goden verzoeken......
Kwam vandaag de straat inrijden met raam open en hoorde tegen een schutting een schrapend geluid weerkaatsen toen ik remde
Aan de blokken op de buitenzijde was niks te zien al kijkend door de velgen. Uiteraard zijn ze niet meer nieuw, maar op zijn ze zeker niet. Wiel er toch maar even afgehaald en tot mijn verbazing was het remblok voor aan de binnenkant volledig op ---> ijzer op ijzer. Trillingen of iets in die trant zijn me niet eerder opgevallen en met het raam dicht hoor je het ook niet.
Heb niet voor niks 6 mnd garantie dus dealer net voor 17u gebeld en verhaal uitgelegd. Morgenvroeg om 8.15u ben ik de eerste en worden de blokken (en indien nodig de schijven) aan de voorzijde onder garantie direct vervangen. Zoals eerder ook al gemeld ook hier weer een
voor de service van BMW-dealer Nobra in Uden.
Kwam vandaag de straat inrijden met raam open en hoorde tegen een schutting een schrapend geluid weerkaatsen toen ik remde

Aan de blokken op de buitenzijde was niks te zien al kijkend door de velgen. Uiteraard zijn ze niet meer nieuw, maar op zijn ze zeker niet. Wiel er toch maar even afgehaald en tot mijn verbazing was het remblok voor aan de binnenkant volledig op ---> ijzer op ijzer. Trillingen of iets in die trant zijn me niet eerder opgevallen en met het raam dicht hoor je het ook niet.
Heb niet voor niks 6 mnd garantie dus dealer net voor 17u gebeld en verhaal uitgelegd. Morgenvroeg om 8.15u ben ik de eerste en worden de blokken (en indien nodig de schijven) aan de voorzijde onder garantie direct vervangen. Zoals eerder ook al gemeld ook hier weer een

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 11.000 km
Dan kunnen ze meteen de klauw even opfrissen met seals en geleidebusjes, anders heb je het in no-time weer. Als enkel de binnenkant weg is is dat niet zonder rede.
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW X5 3.0d: 12-05: update na 35.000 km
Na bijna 10 maanden en 35.000 km leek het me wel weer eens tijd voor een korte review mede gezien de positieve ervaringen van afgelopen week in de sneeuw.
Motor en bak:
Auto loopt nog steeds probleemloos en trekt de auto-ambulance zelfs met de 535 erop zonder problemen door de Eifel. Verbruik ligt op 1:10,7
Zitpositie/comfort:
Ben nog immer zeer tevreden over de comforstoelen die je in tig standen kunt verstellen. Vraag me af of het nog beter kan dan dit
Stoelverwarming en een standkachel zijn natuurlijk ook heerlijk in dit jaargetijde.
Degelijkheid:
Inmiddels 35.000 km afgelegd in een auto die meer dan 7 jaar oud is en er is nog steeds geen rammeltje te bekennen. Eigenlijk vind ik dat best wel onvoorstelbaar. Een defect knipperlicht en bijna versleten remblokken aan de achterzijde zijn de enige zaken die ik in al die kilometers tegen ben gekomen. Kortom: oerdegelijk en zeer betrouwbaar
De X5 als wintersport-auto:
Naast mijn Ring-hobby, ga ik ook minimaal drie keer per jaar naar de sneeuw. Meestal is het fatsoenlijk weer onderweg en ter plekke, maar dit keer was het bar en boos. Richting St. Anton over de Arlbergpas mocht alleen zonder kettingen als je een 4WD reed met winterbanden. Vele probeerden het toch met een FWD of RWD maar stonden met hun winterbanden toch hopeloos spinnend op de witte helling. Uiteraard ben ik niet te beroerd om de loodzware kettingen om te leggen indien nodig, maar als het niet hoeft dan liever niet. Meestal is het namelijk niet zo'n lekker weer als je die dingen om moet leggen

Eenmaal ter plaatse bleef het met bakken uit de hemel komen. Onderstaande foto zegt wel genoeg. Ook in die gevallen rij je simpel van een parkeerplaats af die voorzien is van 30-40 cm verse sneeuw waarbij anderen eerst de sneeuw om de auto weg moeten graven en vervolgens kettingen om moeten leggen om überhaupt in beweging te kunnen komen.

Helaas niet de mogelijkheid gehad/genomen om de grens te verkennen wat mogelijk is op een steile weg met verse sneeuw. Tot op heden totaal geen vorm van slip gehad ondanks die enorme hoeveelheden sneeuw. Stil staan op een volledig besneeuwde weg met een hellingspercentage van 10%, vol gas erop, je voelt de elektronica zijn werk doen en de banden zoeken naar grip, maar hij gaat er nog steeds als een speer vandoor. Hoe het systeem werkt weet ik niet, maar dat het werkt was afgelopen weekend wel duidelijk
Nu zijn dergelijke omstandigheden wel vrij extreem, maar sneeuwsporen op de terugweg zoals hieronder kom je natuurlijk veelvuldig tegen in Oostenrijk/Duitsland. In de 530d begon het esp-lampje te knipperen als je van rijstrook wisselde omdat je door zo'n hoop sneeuw moet, maar de X5 gaf geen krimp. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niks kan overkomen en als een dolle tekeer kunt gaan, maar het geeft wel heeeel veel meer vertrouwen.

Conclusie:
Ik ben zeeeer tevreden met deze auto: hij rijdt nog steeds heerlijk, is van alle luxe voorzien, is oerdegelijk en als trekker en wintersport-auto fungeert hij optimaal. Zit stiekem wel eens met één oog naar een het volgende model X5 te kijken, maar die zijn nog vrij duur en je kunt je afvragen waarom ik niet verder zou rjiden met deze (215 op de klok).
Motor en bak:
Auto loopt nog steeds probleemloos en trekt de auto-ambulance zelfs met de 535 erop zonder problemen door de Eifel. Verbruik ligt op 1:10,7
Zitpositie/comfort:
Ben nog immer zeer tevreden over de comforstoelen die je in tig standen kunt verstellen. Vraag me af of het nog beter kan dan dit

Degelijkheid:
Inmiddels 35.000 km afgelegd in een auto die meer dan 7 jaar oud is en er is nog steeds geen rammeltje te bekennen. Eigenlijk vind ik dat best wel onvoorstelbaar. Een defect knipperlicht en bijna versleten remblokken aan de achterzijde zijn de enige zaken die ik in al die kilometers tegen ben gekomen. Kortom: oerdegelijk en zeer betrouwbaar
De X5 als wintersport-auto:
Naast mijn Ring-hobby, ga ik ook minimaal drie keer per jaar naar de sneeuw. Meestal is het fatsoenlijk weer onderweg en ter plekke, maar dit keer was het bar en boos. Richting St. Anton over de Arlbergpas mocht alleen zonder kettingen als je een 4WD reed met winterbanden. Vele probeerden het toch met een FWD of RWD maar stonden met hun winterbanden toch hopeloos spinnend op de witte helling. Uiteraard ben ik niet te beroerd om de loodzware kettingen om te leggen indien nodig, maar als het niet hoeft dan liever niet. Meestal is het namelijk niet zo'n lekker weer als je die dingen om moet leggen


Eenmaal ter plaatse bleef het met bakken uit de hemel komen. Onderstaande foto zegt wel genoeg. Ook in die gevallen rij je simpel van een parkeerplaats af die voorzien is van 30-40 cm verse sneeuw waarbij anderen eerst de sneeuw om de auto weg moeten graven en vervolgens kettingen om moeten leggen om überhaupt in beweging te kunnen komen.
Helaas niet de mogelijkheid gehad/genomen om de grens te verkennen wat mogelijk is op een steile weg met verse sneeuw. Tot op heden totaal geen vorm van slip gehad ondanks die enorme hoeveelheden sneeuw. Stil staan op een volledig besneeuwde weg met een hellingspercentage van 10%, vol gas erop, je voelt de elektronica zijn werk doen en de banden zoeken naar grip, maar hij gaat er nog steeds als een speer vandoor. Hoe het systeem werkt weet ik niet, maar dat het werkt was afgelopen weekend wel duidelijk

Nu zijn dergelijke omstandigheden wel vrij extreem, maar sneeuwsporen op de terugweg zoals hieronder kom je natuurlijk veelvuldig tegen in Oostenrijk/Duitsland. In de 530d begon het esp-lampje te knipperen als je van rijstrook wisselde omdat je door zo'n hoop sneeuw moet, maar de X5 gaf geen krimp. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niks kan overkomen en als een dolle tekeer kunt gaan, maar het geeft wel heeeel veel meer vertrouwen.

Conclusie:
Ik ben zeeeer tevreden met deze auto: hij rijdt nog steeds heerlijk, is van alle luxe voorzien, is oerdegelijk en als trekker en wintersport-auto fungeert hij optimaal. Zit stiekem wel eens met één oog naar een het volgende model X5 te kijken, maar die zijn nog vrij duur en je kunt je afvragen waarom ik niet verder zou rjiden met deze (215 op de klok).
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW X5 3.0d: 21-12: update na 35.000 km
Heb dezelfde ervaring met de X5 op wintersport, echter dat een 4.4i met skibox 1 op 6 rijdt.
Maar met sneeuwbanden zijn kettingen vrijwel niet nodig, ploegde ook overal doorheen. Mis hem nog steeds voor dit soort vakanties.

Maar met sneeuwbanden zijn kettingen vrijwel niet nodig, ploegde ook overal doorheen. Mis hem nog steeds voor dit soort vakanties.
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW X5 3.0d: 21-12: update na 35.000 km
Uhm, dat zijn inderdaad forse waardes.... Met twee man gaat alle spul met gemak achterin dus dat scheelt een heleboel. Kan me voorstellen dat je hem bij dat soort tripjes mist. Hoge zit is ook ideaal in die gevallen, maar dat spreekt voor zich.
Heenweg met continue 150-160 deed hij 1:9,3
Terugweg met grotendeels 140 km/u kwam uit op 1:10,4
Je kunt je zuinigere wagens voorstellen, maar met 93 liter kom je toch een heel eind. Gisteren zonder te tanken van St. Anton (Oostenrijk) naar Oosterhout (NB) gereden en da's toch wel handig.
Heenweg met continue 150-160 deed hij 1:9,3
Terugweg met grotendeels 140 km/u kwam uit op 1:10,4
Je kunt je zuinigere wagens voorstellen, maar met 93 liter kom je toch een heel eind. Gisteren zonder te tanken van St. Anton (Oostenrijk) naar Oosterhout (NB) gereden en da's toch wel handig.
- Knot
- Berichten: 40265
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW X5 3.0d: 21-12: update na 35.000 km
Duidelijke info en verbruik valt me reuze mee zeg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 1234pk6, EricYellow, jos_br, KoenM en 11 gasten