Ik zit een beetje in het zelfde schuitje Wesley,Wesley schreef:Even inhakend op dit onderwerp, betreffende het Knaf certificaat.
Ben mij de laatste tijd flink aan het inlezen omtrent rolkooien maar één ding blijft mij eigenlijk onduidelijk.
Er is een lijst van Knaf erkende rolkooibouwers, dit zijn bouwers die een Knaf/Fia certificaat mogen afleveren. Ze kunnen echter ook een rolkooi voor je bouwen volgens de Fia Annex J reglementen zonder certificaat.
Bij de opbouw van mijn auto (Alfa 155) wil ik eigenlijk geen compromissen sluiten mbt de toekomst.
Ik wil graag in de toekomst er wedstrijden mee rijden, beginnend bij DNRT (Squadra Italia) maar wil alle opties openhouden.
Zou dus niet graag in de toekomst bij een technische keuring staan waarbij mijn auto wordt geweigerd ivm een rolkooi waarbij geen certificaat wordt geleverd.
Echter begrijp ik van alles en iedereen dat je bij een rolkooi welke door zowel een Knaf erkende bouwer of zelfs een 'hobby-bob' nooit problemen zult krijgen als je kooi is gebouwd volgens de FIA Annex J reglementen.
Wat is dan de meerwaarde van het certificaat?
En klopt dit?
Ik hoop hier wat meer duidelijkheid te vinden![]()
Groeten Wesley
De meerwaarde van een certificaat is dat de scrutineers bij een evenement niet heel de rolkooi hoeven te inspecteren. In de regel moeten de scrutineers de rolkooi vergelijken met FIA 253, wat meer tijd kost en wat een grotere kans op afkeur oplevert. Wanneer je kooi beschikt over een KNAF certificaat zullen ze op grond van dit document doorgaans de kooi direct goedkeuren. Hij moet immers aan strenge eisen voldoen, alvorens er een certificaat toegekend wordt. Het vergemakkelijkt de zaak simpelweg.
Waar je ook voor kan kiezen is dus een kant en klare kooi van een van de gerenommeerde merken. Deze koop je met homologatiepapieren van de FIA (i.p.v. KNAF). Het is dan slechts een kwestie van goed er in (laten) lassen en dan zit je ook altijd veilig. De voordelen hiervan zijn dat je bij deze kooien makkelijker voor chromolybdeen kan kiezen en dat ze minder kosten met zich meebrengen.
-edit-
Dit laatste was mij dus niet helemaal duidelijk, vandaar dat ik dit topic gestart heb. Maar dit wetende ga ik hoogstwaarschijnlijk voor een Matter kooi. Matter was de leverancier voor de Citroen Sport fabrieksauto's (Cup, Groep A en Super-1600), lekker origineel en ik heb doorgaans wel vertrouwen in fabrieksauto's.