Mazda Miata MX-5 Turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Mazda Miata MX-5 Turbo

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 11:32

Even gecopy-paste van een ander forum ;)

Na jaren lang rijden in veel verschillende Honda's heb ik ruim een jaar geleden besloten een Mazda Miata MX-5 te kopen om de simpele reden dat ik weer iets wilde uit Japan, het goedkoop moest zijn (onderhoud, verzekering en belasting) en rwd moest hebben. Met deze 3 eisen blijft er nog maar 1 wagen over en dat is deze dus.

De auto staat er op moment zo bij:

[img:800:600]http://i10.tinypic.com/42ic0t5.jpg[/img]

Met de volgende specs

Motorisch
  • Standaard 1.6i blokje
    Greddy turbokit
    Forge bov
    DIY hitteschildje (ivm smelten potje remvloeistof..)
    Vortech FPR
    BIPES ACU om ontsteking te regelen, wordt vervangen door Megasquirt
    2,5" uitlaat vanaf de downpipe, downpipe zelf wordt ook nog 2,5"
Onderstel
  • Bilstein B6 dempers
    Eibach veren
    Cockpitbrace (stang achter de stoelen)
    Zimmerman geboorde schijven (van de 1.8, zijn 2cm groter in doorsnede)
    Axxis Ultimate blokken
    Rota Circuit 10 15" velgen, 4,5kg
    Toyo R888 banden
Ik zal vast nog wel het een en ander vergeten zijn :wink

Nog wat plaatjes

[img:800:600]http://i6.tinypic.com/14ng1p0.jpg[/img]

Zonder hitteschildje
[img:800:600]http://i4.tinypic.com/10eneoy.jpg[/img]

Met hitteschildje
[img:800:600]http://i5.tinypic.com/14nfzba.jpg[/img]

@Zandvoort afgelopen zaterdag, BMW aan het inhalen ;)
[img:800:533]http://i12.tinypic.com/30ct3yo.jpg[/img]

De auto wordt puur voor de fun gebruikt, als dagelijks vervoor heb ik een Leon II. Ik ben inmiddels al een aantal keer op de ring geweest om te kijken maar nog niet om te rijden. Volgend jaar na de winter gaat dat er zeker van komen.

Ik zit momenteel op ~150 wielpk's @ 6psi en wil na de winter op 200+ wielpk's @ 12~13psi uitkomen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 02 feb 2007, 11:35

Hey, Mex.

Leuke MX-5 heb je idd. Is al weer verder aangepast zie ik na de vorige keer tijdens de circuit-dag.

Ga je ook 3 maart naar Midland's?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 feb 2007, 11:36

Welkom!!

Blijft gaaf zo'n MX5. Hoe goed pakt de turbo op t.o.v. de NA motor?

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 feb 2007, 11:36

Welkom op DF

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 11:38

Tristan schreef:Hey, Mex.

Leuke MX-5 heb je idd. Is al weer verder aangepast zie ik na de vorige keer tijdens de circuit-dag.

Ga je ook 3 maart naar Midland's?
Midlands kan ik helaas niet bij zijn, ga een weekendje naar de Ardennen, vorig jaar was ik er wel, was erg leuk :)

Gebruikersavatar
Erik-Jan
Berichten: 319
Lid geworden op: 26 aug 2006, 20:32

Bericht door Erik-Jan » 02 feb 2007, 11:44

Welkom en leuke auto,

Heb zelf ook MX5 gereden.

Kan hij het extra vermogen goed aan? bij mij tordeerde de koets met standaar vermogen al behoorlijk vandaar.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 11:46

Michel Pol schreef:Welkom!!

Blijft gaaf zo'n MX5. Hoe goed pakt de turbo op t.o.v. de NA motor?

Michel
[IMG:1085:1600]http://i5.tinypic.com/2my6ni8.jpg[/img]

Dit is met de basisgreddykit, zonder intercooler en verdere upgrades.
Erik-Jan schreef:Welkom en leuke auto,

Heb zelf ook MX5 gereden.

Kan hij het extra vermogen goed aan? bij mij tordeerde de koets met standaar vermogen al behoorlijk vandaar.
Valt heel erg mee, ik heb er wel al een hele tijd een cockpitbrace in zitten (stang tussen de gordelpunten achter de stoelen) en dat scheelt een hele hoop qua torderen. (vanaf '94 was zo'n ding standaard)

Tom
Berichten: 22279
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 02 feb 2007, 12:07

Welkom hier!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 feb 2007, 13:25

hey Mex welkom hier.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 02 feb 2007, 14:04

Welkom!

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 02 feb 2007, 14:23

Kijk, nog meer lichte leuke karretjes (en rood ook nog!) :wink:
Wat zou het gewicht van de MX-5 nu moeten zijn ongeveer?
Welkom hier.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 14:29

Maik schreef:Kijk, nog meer lichte leuke karretjes (en rood ook nog!) :wink:
Wat zou het gewicht van de MX-5 nu moeten zijn ongeveer?
Welkom hier.
Gewicht zit op kenteken op 950kg, zal bij mij wat meer zijn, ik heb nog een airco die alles bij elkaar 25kg weegt, die moet er nog uit. Verder valt er niet zo heel veel te strippen of je moet plaatwerk gaan vervangen etc.

Er is wel een amerikaan die z'n leven gewijd heeft aan het lichter maken van z'n Miata, hij gaat daar heel erg ver in, tot het strippen van z'n kabelboom toe :D

http://ww2.lightweightmiata.com:8080/
Laatst gewijzigd door RobS op 02 feb 2007, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 feb 2007, 14:36

Als je af en toe voor de hobby rijd dan kan je isolatie en AC net zo goed laten zitten imho. Isolatie weg geeft alleen maar een berg kabaal en AC is toch wel lekker als je in 35 graden rijd, bijvoorbeeld van en naar een circuit. Zou ik er allemaal pas uithalen als je voor een 100% racer gaat.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 feb 2007, 14:44

Bert ///M3 schreef:Als je af en toe voor de hobby rijd dan kan je isolatie en AC net zo goed laten zitten imho. Isolatie weg geeft alleen maar een berg kabaal en AC is toch wel lekker als je in 35 graden rijd, bijvoorbeeld van en naar een circuit. Zou ik er allemaal pas uithalen als je voor een 100% racer gaat.
Je wil niet met 35 graden onder een stukje zwart vinyl zitten, zelfs niet met airco :oops: Ik heb de airco pas 1x gebruikt bij hevige regen om de voorruit droog te houden toen ik met nog iemand in de auto zat, als ik er alleen in zit met regen heb ik er geen last van. De airco kan er dus gewoon uit, heb ik meteen geen last meer van de extra radiator zodat de boel wat koeler blijft.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 02 feb 2007, 15:00

Of airco 'op' de motor zetten. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 feb 2007, 15:03

Compressor is niet meer als 100% efficient dus dikke kans dat je meer vermogen aan je compressor kwijt bent als dat het je PK's oplevert door koeling :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2007, 15:42

Leuk om een MX5 zo te tunen!
Er is hier een draadje over de snelle BTG rondetijd op de Nurburgring en daar is de auto in deze configuratie ook al genoemd als mogelijke kandidaat.

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 02 feb 2007, 18:57

Hey een bekende! :D Welkom!

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 02 feb 2007, 19:04

hey Mex, jij ook hier :)

@bert; mex gooit met 35graden gewoon z'n dakje open :lol:

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 02 feb 2007, 20:00

Word hier steeds meer een grote reunie van de diverse fora 8)

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 02 feb 2007, 20:30

Cupra R schreef:Word hier steeds meer een grote reunie van de diverse fora 8)
hou je toch, beetje vaste mensen die zonodig op elk forum aanwezig moeten zijn :oops:

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23

Bericht door Jorrit » 03 feb 2007, 19:38

DDX schreef:
Cupra R schreef:Word hier steeds meer een grote reunie van de diverse fora 8)
hou je toch, beetje vaste mensen die zonodig op elk forum aanwezig moeten zijn :oops:

:?: ikke niet hoor :roll: :wink:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 10 feb 2007, 12:14

Afgelopen week weer wat goodies binnen gekregen:

Momo Corse lederen stuurtje
[IMG:800:600]http://i6.tinypic.com/49i9nas.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://i17.tinypic.com/4ifa8sm.jpg[/img]

Goodridge remleidingen
[IMG:600:800]http://i13.tinypic.com/4cjizch.jpg[/img]

Magnecor 8.5mm bougiekabels
[IMG:450:600]http://i1.tinypic.com/2gugmjr.jpg[/img]

Ground Control coilover setje (GC maakt gebruik van Eibach veren)
[IMG:800:600]http://i9.tinypic.com/2myc36h.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 12 feb 2007, 21:59

Bert ///M3 schreef:Als je af en toe voor de hobby rijd dan kan je isolatie en AC net zo goed laten zitten imho. Isolatie weg geeft alleen maar een berg kabaal en AC is toch wel lekker als je in 35 graden rijd, bijvoorbeeld van en naar een circuit. Zou ik er allemaal pas uithalen als je voor een 100% racer gaat.
Maakt niet uit toch die isolatie? Tis een Cabrio. Heb je altijd herrie aan je kop. :wink:

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Bericht door Desmond Prins » 13 feb 2007, 07:14

Welkom Mex. Het projectje had ik al uitgebreid gevolgd op een ander forum.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP en 1 gast