Race golf IV

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jarno
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Race golf IV

Bericht door Jarno » 21 jan 2011, 07:31

roka schreef:Nou dit was het dan zo ongeveer, meer heb ik niet gedaan...
Volgens mij moet achter dit laatste stukje tekst natuurlijk wel een hele dikke knipoog komen... :wink:

Alleen heb ik één vraagje...
Waarom voorwielaandrijving behouden?
Zo heb je nog steeds de nadelen van de reakties in het stuur tijdens de lastwisselingen enz.
Niet dat dit niet speciaal genoeg is met een homemade subframe/wielophanging achter, maar
ik had gedacht dat je dan voor achterwielaandrijving zou gaan.
Zoals (bijna) elke sport/race auto.

roka

Bericht door roka » 25 jan 2011, 21:37

even een kleine update, ik heb vandaag de vernieuwde schakeltoren in de auto geplaatst.
De oude schakeltoren was niet stevig genoeg en de bevestiging van de schakelkabels was ook niet optimaal tevens was voorheen de helft van de toren afgedekt door het middenkonsool en zag je er niet zoveel van als nu, jaja ik weet het meer go dan show maar het moet er ook wel een beetje netjes uit zien..

Gisteren heb ik de gewaterstraalde onderdelen opgehaald, daarna heb ik alles in de juiste hoek gebogen en afgelast doormiddel van alu tig lassen. Daarna nog een aantal verstevigingen aangebracht en bevestigingen voor de schakelkabels gemaakt ten slot alles nog glad geslepen en klaar is klara.

Als ik het nu terug lees denk ik mmhhh das vlot, maar ik ben er al met al toch weer 5 uurtje mee bezig geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een begin gemaakt met het aanpassen van de voorwielophanging en de voorschermen.
Omdat ik voor met 235 ga rijden en een bredere spoorbreedte en toch nog heel laag wil gaan moet ik wat aanpassingen doen aan,
aandrijfassen
voorschermen
fusee
draagarmen
bumper
Hierover later meer.

nou dit was het dan weer..grtn

Niels K.

Bericht door Niels K. » 25 jan 2011, 21:51

Ow ow, wat een (vak) werk allemaal. Bij iedere aanpassing kijk ik mijn ogen weer uit en voel een lichte vorm van jaloezie :mrgreen: .

Roy, even een vraagje, waar plaats je je brandstofpompen en waarom heb je gekozen voor twee Bosch 044 pompen? Een voldoet toch ook ruimschoots?

roka

Bericht door roka » 25 jan 2011, 22:06

dank je, 1 pomp is voldoende voor 400 pk maar mijn turbo kan bijna 500 pk doen en op e85 bio-ethanol nog een mooi beetje meer.
Ik denk er over om op e85 te gaan rijden omdat het de motor beter koelt en daardoor ook het vermogen beter vast kan houden, het nadeel is dat je dan wel 1 1/2 x zoveel moet inspuiten en daarvoor heb je wel behoorlijk wat liters per minut nodig.
Dan denk ik dat 1 pomp voor 400 pk nog steeds wel voldoende zal zijn en gebruik ik de ander als back-up, als de ene er mee kapt kan ik middels een schakelaar de ander aanzetten, altijd handig als je op een vrij rijden dag bent en je net voor de gehele dag hebt afgerekend...

Ik had de 2 pompen ook nodig op mijn "oude'' set-up omdat deze 600+ pk moest leveren ;-)

Joost

Bericht door Joost » 25 jan 2011, 22:33

Super dit.

Diep respect :thumbup: .

JeroenB3

Bericht door JeroenB3 » 25 jan 2011, 23:04

Wow, wat een project :shock:

Ziet er echt goed uit allemaal !!

Jarno

Bericht door Jarno » 26 jan 2011, 07:29

Ziet er zeker goed uit, maar heb even een vraagje over het lipje waar
je linker kabel in vast komt te zitten, is deze niet te dun?
En die vijf uurtjes valt nog wel mee, ik heb al een keertje zo'n complete
VW Motorsport versnellingspook gedraaid en gefreesd in ontelbare uren.
En moest daarbij wel zelf de maten fantaseren... :oops:

Dat waterstralen gaat zeker zonder glasparel, dit omdat ik nog wel hier en daar
wat krasjes zie zitten, of moet je dit nog weer een keertje doen nu de toren klaar is?

Op het werk heb ik ook beschikking over een waterstraalkast en hierin werken we met
hele kleine glaspareldeeltjes in het water en hierdoor verdwijnen de lichte schuurkrasjes
en krijg je een mooi afgesloten oppervlak.
Hierdoor kan eventueel vuil (bijna) geen grip krijgen op het gestraalde oppervlak.

Ga zo door :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Turbo johan

Bericht door Turbo johan » 26 jan 2011, 08:30

Wat een ongelofelijk gaaf project!!
Alle details zijn zo mooi!
Ben echt benieuwd tot wat voor tijden de auto in staat is op het circuit!

Johan

PatrickC2

Bericht door PatrickC2 » 26 jan 2011, 09:18

:shock: echt super, dit project. Overal is ook goed over nagedacht, tot in de kleinste details. Respect :D

roka

Bericht door roka » 26 jan 2011, 10:08

@ Jarno,

De lipjes zijn van 4 mm alu, dus beslist niet dun, maar de aansluiting van de kabel naar die lip toe is maar 2 mm dit komt omdat de borgveer voor de bevesteging van de kabel maar 2mm ruimte heeft. Ik heb kamertjes gefreesd in die lippen waar de schakelkabel in valt.

zie foto,

Afbeelding

Waterstralen is een techniek om onderdelen te snijden uit een vlakke plaat dit gebeurd doormiddel van een waterstraal, net zoiets als lasersnijden maar dan met water dhuu...
Wat jij bedoelt is stralen (in water?)en dit kan eventueel ook in glasparel dit is bedoelt om een oppervlakte te behandelen. Ik heb aan de oppervlakte niets meer gedaan what you see is what you get!!
De auto word alleen nog maar gebruikt voor track days en niet meer als show auto dus de afwerking staat momenteel niet boven aan mijn lijstje, ik wil het wel netjes hebben en wat ik doe probeer ik ook wel mooi te maken maar het mag me geen extra tijd kosten ik wil dit jaar nog RIJDEN!!!

Jarno

Bericht door Jarno » 26 jan 2011, 11:05

Super !!!
Bedankt voor de snelle uitleg...

Je krijgt toch al de eerste prijs door de technieken die er in/onder/boven enz. de auto
zijn/worden gebruikt. :thumbup:

Maar ik heb al meer gezien in het verleden uit jouw hoekje. :clap:

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 26 jan 2011, 13:49

Wat een geweldig project, mijn complimenten voor de manier waarop je het aanpakt!!

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 12 mar 2011, 22:52

En................kan ie al de baan op? :df:

Niels K.

Bericht door Niels K. » 13 mar 2011, 01:13

Roy, even een vraag mbt mijn eigen project. Hoe heb jij je camber verstelling voor gemaakt? Ik heb het camber en caster verhaal goed door gelezen, maar twijfel nu over hoe ik mijn platen moet monteren. Als ik recht uit rij wil ik natuurlijk ook niet te veel camber.

Kom op met die updates :banaan: .

roka

Bericht door roka » 13 mar 2011, 08:48

Dit is alleen voor Niels dus niet lezen.

Wat zeg ik niet lezen!! Het beste is om de boven schotels zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen en de fusee kogel zo ver mogelijk naar voren (2cm ongeveer). Hou schuiner naar achter je de veerpoot hebt staan hoe meer camber je in de bochten krijgt. Mooiste is natuurlijk nieuwe draagarmen maken die verder naar voren staan maar je kunt ook verstelbare adapter platen maken waar je fuseekogel op bevestigd word.

Dus het gevolg hiervan is dat als je instuurt je meer camber krijgt en als je wielen recht uit staan heb je minder camber dus minder banden slijtage en minder rolweerstand en meer grip...

maar psst, mondje dicht en niet verder vertellen.....

kleine update, ik ben nu bezig met het fabrieken van een nieuw inlaatspruitstuk voor mijn 1.8T motor, tevens maak ik ze in een grotere oplage nadat ik ze op de testbank hebt gehad.
Het is een race stijle inlaatspruitstuk met race kelken, grotere gasklep enz, geschikt voor brede en smalle kanalen koppen.

hier wat pica's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jarno

Bericht door Jarno » 13 mar 2011, 12:36

In één woord gezegd; SUPER !!!

Niels K.

Bericht door Niels K. » 13 mar 2011, 13:57

roka schreef:Dit is alleen voor Niels dus niet lezen.

Wat zeg ik niet lezen!! Het beste is om de boven schotels zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen en de fusee kogel zo ver mogelijk naar voren (2cm ongeveer). Hou schuiner naar achter je de veerpoot hebt staan hoe meer camber je in de bochten krijgt. Mooiste is natuurlijk nieuwe draagarmen maken die verder naar voren staan maar je kunt ook verstelbare adapter platen maken waar je fuseekogel op bevestigd word.

Dus het gevolg hiervan is dat als je instuurt je meer camber krijgt en als je wielen recht uit staan heb je minder camber dus minder banden slijtage en minder rolweerstand en meer grip...

Wauw, weer perfectie tot in de kleinste details :clap: .

Ik was inderdaad ook van mening dat wanneer je je caster aanpast het camber sterk veranderd op het moment van sturen. Nu lees ik alleen dat het een vreemd gevoel geeft met sturen, omdat de wielen aan de binnenzijde van de bocht naar beneden gaan en aan de buitenzijde omhoog. De carrosserie helt dan meer over en ik weet niet wat dat voor invloed heeft.

Ik ga mijn verstelbare camber platen zo monteren dat ik ook mijn caster kan verstellen. De veerschotels moeten toch verlast worden.

JurT

Bericht door JurT » 14 mar 2011, 00:54

Ziet er weer geweldig uit Roy! Wow!

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 14 mar 2011, 07:37

Niels K. schreef:
roka schreef:Dit is alleen voor Niels dus niet lezen.

Wauw, weer perfectie tot in de kleinste details :clap: .

Ik was inderdaad ook van mening dat wanneer je je caster aanpast het camber sterk veranderd op het moment van sturen. Nu lees ik alleen dat het een vreemd gevoel geeft met sturen, omdat de wielen aan de binnenzijde van de bocht naar beneden gaan en aan de buitenzijde omhoog. De carrosserie helt dan meer over en ik weet niet wat dat voor invloed heeft.

Ik ga mijn verstelbare camber platen zo monteren dat ik ook mijn caster kan verstellen. De veerschotels moeten toch verlast worden.
Teveel caster werkt echt alleen op een circuit auto. Iedere keer dat je stuurt moet je letterlijk de auto een paar mm optillen. Met stuurbekrachtiging een killer voor de pomp, zonder bekrachtiging voor de biceps. Daarnaast is het caster de momentarm voor alle laterale krachten op de band. Sturen wordt zwaarder, maar ook dingen als kerbstrikes etc worden sterker doorgegeven. Experimentatie met 16graden caster leerde dat een kerbstrike dan het stuur uit je klauwen rukt. Doe je niks meer aan. 10 graden max caster zou ik zeggen.
Ook uitkijken met de veerselectie/arb selectie. Meer caster op een auto die voorheen neutraal was geeft een overstuurde auto.

roka

Bericht door roka » 26 mar 2011, 17:05

vandaag ff de auto gewassen gelijk maar even een paar foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

op deze foto's kun je zien dat het voorwiel 2,5cm verder naar buitebn staat, tevens heb ik hier de 235 band op zitten, staat wel lekker breed zo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 26 mar 2011, 18:57

Ziet er heeeel dik uit, wat een mooi project :df:

Wanneer ga je hem voor het eerst uitlaten op een circuit dit jaar?

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 26 mar 2011, 20:28

Wat een aandacht voor detail... geweldig!! :thumbup:

JurT

Bericht door JurT » 26 mar 2011, 20:41

Wat een ontzettend dikke Golf.. 8)

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 26 mar 2011, 22:03

Ziet er weer netjes uit Roy...dinsdag te zien in Assen dus? :lol: