Race golf IV

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
roka

Race golf IV

Bericht door roka » 02 jan 2011, 19:04

Na al een hele tijd hier te hebben mee gelezen (meestal achter de schermen) zal ik ook eens een verslag maken van mijn , soon to be, race golf.
Voor die mensen die mijn golf nog niet kennen zal ik eerst even vertellen hoe de golf was voordat ik aan de race ombouw begon.
Een aantal jaren geleden begon ik aan een nieuw project, dit was de golf IV, het was een full option golf IV GTI met 41.000km op de klok, nu 7 jaar later heeft hij inmiddels 48.000 km op de klok staan jaja ik rij er heel wat af ;-) . Het heeft een aantal jaar geduurd voordat de gehele ombouw van de golf klaar was, ik ga nu niet te ver op die ombouw in maar het heeft me wel een aantal grijze haren bezorgd.
Beknopt omschreven is golf toen geheel uit elkaar gehaald en kompleet opnieuw opgebouwd, met een nieuwe S3 motor en 4x4 aandrijflijn, super laag, BBS LeMans 19", 515pk 635nm, G60 compressor en GT35 turbo, Porsche GT3 stoelen, AP remmen, geheel opnieuw gespoten enz .................................... en dan nog meer ..................
en nog meer enz.
Meer dan 4 jaar heeft het geduurd voordat de auto weer het asfalt zag, hij zag er toen zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

fotoshoot PerformanceVW
Afbeelding
Afbeelding

rollerbank JD
Afbeelding

Het idee van de golf was om er sprint wedstrijden mee te gaan rijden dit omdat ik dat met mijn oude type 1 ook al had gedaan en dat waren altijd leuke tijden. Maar ja tijden veranderen en inmiddels zijn we vaak op het circuit te vinden en zijn mijn interesses richting circuit rijden gegroeid.
Dus nu de golf eigenlijk geen functie meer had nu ik het sprinten niet meer zag zitten zat er nog maar 1 ding op, ombouwen die handel!!

Maar waar ga je beginnen en waar stopt het dan, omdat de vorige ombouw een beeeetje uit de hand was gelopen wilde ik dit wel voorkomen met de ombouw naar racer en wilde ik er ook niet al te veel geld in stoppen en ik wilde er deze keer zeker geen 4 jaar over gaan doen. Dus dan moet je comprimien maken met jezelf en voor ogen houden dat de auto voor het circuit gebruikt gaat worden en niet als show/sprint auto.

Eerst ben ik begonnen met het verwijderen van de 4x4 ja je leest het goed, eerst omgebouwd naar Quattro en nu weer terug naar voorwiel aandrijving die vent is gek, dat klopt ook wel maar ik heb hier zo mijn redenen voor, ik wil graag een betrouwbare auto en hoe meer draaiende onderdelen hoe meer kans op problemen en tevens is die hele 4x4 loodzwaar.
Nu had ik een onafhankelijke achterwiel ophanging en dat beviel me wel alleen was deze te zwaar en terug gaan naar een achterbrug was voor mij geen optie. Daarom heb ik een alu subframe gemaakt met chroommolybdeen draagarmen op unibals en fusees met remmenrij van een audi S3 (voorzijde) hier zitten H&R schroefpoten aan van een S3 met 120 kilo race veertjes en verstelbare camber plates van een e30 dit afgemaakt met een gemodificeerde H&R stabi van een RS4. Dit alles heb ik pas gemaakt onder de golf, dus nieuwe bevestegings punten maken, binnenschermen aapassen camber plates bevesteging maken enz. Alles is nu verstelbaar camber, sporing, wiel breedte en hoogte. De voorzijde komt ook nog aan de beurt hier heb ik oa wel 356mm AP remmen op zitten, verstelbare camber plates, S3 stuurhuis (korter), S3 draagarmen en subframe maar hier over meer info als ik er mee klaar ben. Verder staat de auto nu op
8 1/2 x 18" OZ vwracing velgen (magnesium) met toyo rubber, 225 achter en 235 aan de voorzijde.
Hier een aantal foto's van het geheel.

inserts maken zodat je het geheel niet plat draaid.
Afbeelding
Afbeelding

draagarm/spoorstang bevestigings beugel
Afbeelding
Afbeelding

subframe met draagarmen
Afbeelding
Afbeelding

beetje ruimte maken
Afbeelding

nieuwe binnenscherm
Afbeelding

passen en meten
Afbeelding

div bussen voor uniballs
Afbeelding

Verder moest de auto worden voorzien van een rolkooi deze heb ik gemaakt van chroommolybdeen buis (bijna 35 meter)de hoofdkooi in 45x2,5mm en de rest in 40x2mm (volgens FIA regelementen) . Hiervoor heb ik een buig apparaat aangeschaft en een notch machien, die laatste heb je absoluut nodig om een perfecte aansluiting te krijgen en om het dan vervolgens netjes te kunnen aflassen, Verder zijn er een aantal gussets geplaats oa achter in het kruis en bij de deuren. Tevens heb ik voor de stoelen nieuwe bevestegingen gemaakt van chroommolybdeen buis met daarin bussen met draad om de stoelframes op te bevestigen en om de gordels aan vast te zetten.
Nadat alles was afgelast is de gehele binnenkant opnieuw gespoten in vuilniszakken grijs, dit combineerd wel mooi met de zwarte stoelen en het geflokte dashboard tevens staat het goed bij de blauwe kleur van de auto.
Nu kon de auto van binnen weer worden opgebouwd, het dashboard heb ik laten flokken en deze heb ik als eerste weer gemonteerd in de auto daarna heb ik de deuren en de achter panelen van carbon gemaakt en de deuren voorzien van lexaan ruiten incl schuifraam. Daarna de ATL race fuel cel geplaatst en de nieuwe Sparco stoelen bevestigd en de OMP 2,5" gordels gemonteerd, het geheel ziet er dan zo uit.

buis met bussen voor stoelen
Afbeelding
Afbeelding

rolkooi in de maak
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

auto met kooi, tank en difuser
Afbeelding

Dingen die al klaar waren zijn oa, de verlengde en verlaagde stuurkolom, VW Racing schakelmechanisme, S3 tellers met shiftlights, extra meters en nog wat kleinere aanpassingen.

Daarna heb ik de motor gestript, ik ga nu zonder G-lader rijden dit om alles minder complex en dus betrouwbaarder te maken. De bedoeling is om nu om met alleen de turbo te gaan rijden, de gt35 heeft nu plaats gemaakt voor een hybrid twin scroll turbo deze is goed voor 500 pk, ik ga hem nu laten afstellen op een "betrouwbare" 400/410 pk. De motor moet dat vermogen goed kunnen hebben deze is intern al geheel aangepakt en is oa voorzien van: Carrillo drijfstangen
JE zuigers
bewerkte/ geflowde kop en omgebouwd naar mechaniche stoters
custom nokken assen
sterkere kopbouten
8 injectoren
verlaagde compresie
hoofdlager verstevegings plaat
sputter lagers
dhalback inlaat spruitstuk
SennaProducts uitlaatspruitstuk
JD software
De motor moet nu nog worden opgebouwd en hier ga ik aan beginnen als ik verder alles heb afgerond, meer info hierover volgd als ik er mee bezig ben.

Het vliegwiel is custom made met een 2 plaats Tilton koppling met drukgroep 750nm, de vesnellings bak is een 02M 2WD 6 bak met een Drexler sper, meer info over motor/bak volgt nog.

Ik wil dit verslag regelmatig updaten want ik heb nog genoeg te doen aan de golf , als ik weer wat leuke interesante info en foto's heb dan zal ik ze hier weer plaatsen, zo heb er nu ff genoeg van....

Marc R

Re: Race golf IV

Bericht door Marc R » 02 jan 2011, 19:05

Eeen van de bekendste golfjes van Nederland......welkom Roy.

Maar waarom gooi je dr niet meteen een 5 pitter in? valt weer ff wat meer uit te peuteren dan de 4 cilinder die er nu inzit.

roka

Bericht door roka » 02 jan 2011, 19:16

en dus weer meer pegels erin pompen, nee 400 pk is genoeg.
Ik wil graag dit jaar nog rijden dus niet teveel ''slechte" ideen opgooien aub ;-)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2011, 19:23

Gaaf, zit veel werk in zo te zien :)

Je zegt dat je 4x4 geditched hebt vanwege betrouwbaarheid, maar met 400-500 PK had je het dan niet beter kunnen houden?

Andere is de kooi, ik vraag me af waarom het kruis met schoren tussen de C stijl buizen zit, de laatste versie kooi volgens FIA Ann.J heeft dat tussen de B stijlen zitten, dat heeft ook als voordeel dat je schoren niet in de weg zitten in de achteruitkijkspiegel.

Tim R

Bericht door Tim R » 02 jan 2011, 19:32

Erg gaaf project en super mooi. Worden geen echte compromissen gedaan m.i., gewoon super werk!

Wel eens met Bert en denk dat met zo'n 400 pk die extra kilotjes geen probleem zijn. Benieuwd naar de tijden die hier mee mogelijk zijn.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 jan 2011, 19:38

Super gaaf project :thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 02 jan 2011, 19:41

roka schreef:en dus weer meer pegels erin pompen, nee 400 pk is genoeg.
Ik wil graag dit jaar nog rijden dus niet teveel ''slechte" ideen opgooien aub ;-)

Tjah de pegels worden er wel ingepompt zo te zien......maar dat heb jij altijd al gedaan.

roka

Bericht door roka » 02 jan 2011, 19:45

die 4x4 zal behoorlijk wat problemen geven als je hem landurig zwaar belast, en daar heb ik geen zin in.
En met de juiste banden, sper en afstelling (niet teveel koppel bij lage toeren) dan is 400 op de voorpootjes geen probleem.
Wat betreft de kooi, daar heb ik me toch weer een beetje door de looks laten beinvloeden.

En ik was niet van plan om vaak in de spiegel te kijken ;-)

@marc, ja dat klopt maar ik heb nu ook een hoop spullen kunnen verkopen, en een hoby mag geld kosten.

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 02 jan 2011, 20:04

Een erg mooie Golf en prachtig project :thumbup:

Gr.Peter.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 02 jan 2011, 20:19

Leuk topic om in de gaten te houden!

Succes met je project :thumbup:

vwk

Bericht door vwk » 02 jan 2011, 20:33

Ik heb niks met VAG/Golf, maar deze auto, in deze kleur, deze velgen, en wat je er mee doet: Gaaf!!

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 02 jan 2011, 20:52

Gaaf project! :thumbup: Ik zie hem/jou wel een keer op een DF trackday! Doe je mee met de Time Attack?

Marc R

Bericht door Marc R » 02 jan 2011, 21:05

roka schreef:@marc, ja dat klopt maar ik heb nu ook een hoop spullen kunnen verkopen, en een hoby mag geld kosten.
Tell me about it....heb ook wel het een en ander gedaan..... :angel:

Maar niet zo extreem als jij.

roka

Bericht door roka » 02 jan 2011, 21:17

Ik ga alleen naar time attack als de auto daarvoor een goede shake down heeft gehad, maar het is wel mijn bedoeling om te gaan.

JP

Bericht door JP » 02 jan 2011, 21:24

Toch wel een über-project..... :clap: SUPER
Afbeelding
Zit die fotograaf nu op het dak van die Golf? :hmmm:

FrankS

Bericht door FrankS » 02 jan 2011, 21:49

JP schreef:Toch wel een über-project..... :clap: SUPER
Afbeelding
Zit die fotograaf nu op het dak van die Golf? :hmmm:
Met hem ^^

en vooral... waarom?

Anyway: Erg gaaf project! :)

JurT

Bericht door JurT » 02 jan 2011, 22:11

Wat een gaaf project en een mooie golf! :df:

Joost

Bericht door Joost » 02 jan 2011, 22:25

Super project.

Succes ermee.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 02 jan 2011, 22:37

4x4 en hoge vermogens gaan echt wel samen anders had Nissan de R35 GTR ook niet uitgebracht. Erg interessant project om te volgen :)

R-developments

Bericht door R-developments » 02 jan 2011, 22:44

Geweldig project, die achterbrug is gewoon om te kwijlen, een echt stukje vakmanschap!

roka

Bericht door roka » 02 jan 2011, 23:14

InjectTheVenom schreef:4x4 en hoge vermogens gaan echt wel samen anders had Nissan de R35 GTR ook niet uitgebracht. Erg interessant project om te volgen :)
Maar wat voor een 200 pk straat auto is ontworpen blijft niet heel op een 500 pk circuit auto, en ja dat kan uitijndelijk wel heel blijfen maar dan krijg je veel trail en error (?) en dat is iets te duur voor een bouwvakker als ik.
En als je veel geld betaal voor een circuit dag dan heb ik geen zin om naar 1 uur de auto weer op te laden omdat er weer eens iets kapot gaat...

berry

Bericht door berry » 02 jan 2011, 23:58

podver...
echt! serieus RESPECT!

steve smith

Bericht door steve smith » 03 jan 2011, 04:28

InjectTheVenom schreef:4x4 en hoge vermogens gaan echt wel samen anders had Nissan de R35 GTR ook niet uitgebracht. Erg interessant project om te volgen :)
Da's echte 4x4. Niet FWD met een PTO waar toevallig achterwielen aan vast zitten.

Dennis Orgers

Bericht door Dennis Orgers » 03 jan 2011, 08:03

Heel veel respect voor dit project,

ben ook geen vag man,

maar dit is toch wel heel erg gaaf zeg

MVG Dennis Orgers

Tristan

Bericht door Tristan » 03 jan 2011, 08:58

Gaaf Roy!

Ben erg benieuwd naar het resultaat.