Voor die mensen die mijn golf nog niet kennen zal ik eerst even vertellen hoe de golf was voordat ik aan de race ombouw begon.
Een aantal jaren geleden begon ik aan een nieuw project, dit was de golf IV, het was een full option golf IV GTI met 41.000km op de klok, nu 7 jaar later heeft hij inmiddels 48.000 km op de klok staan jaja ik rij er heel wat af

Beknopt omschreven is golf toen geheel uit elkaar gehaald en kompleet opnieuw opgebouwd, met een nieuwe S3 motor en 4x4 aandrijflijn, super laag, BBS LeMans 19", 515pk 635nm, G60 compressor en GT35 turbo, Porsche GT3 stoelen, AP remmen, geheel opnieuw gespoten enz .................................... en dan nog meer ..................
en nog meer enz.
Meer dan 4 jaar heeft het geduurd voordat de auto weer het asfalt zag, hij zag er toen zo uit.
fotoshoot PerformanceVW
rollerbank JD
Het idee van de golf was om er sprint wedstrijden mee te gaan rijden dit omdat ik dat met mijn oude type 1 ook al had gedaan en dat waren altijd leuke tijden. Maar ja tijden veranderen en inmiddels zijn we vaak op het circuit te vinden en zijn mijn interesses richting circuit rijden gegroeid.
Dus nu de golf eigenlijk geen functie meer had nu ik het sprinten niet meer zag zitten zat er nog maar 1 ding op, ombouwen die handel!!
Maar waar ga je beginnen en waar stopt het dan, omdat de vorige ombouw een beeeetje uit de hand was gelopen wilde ik dit wel voorkomen met de ombouw naar racer en wilde ik er ook niet al te veel geld in stoppen en ik wilde er deze keer zeker geen 4 jaar over gaan doen. Dus dan moet je comprimien maken met jezelf en voor ogen houden dat de auto voor het circuit gebruikt gaat worden en niet als show/sprint auto.
Eerst ben ik begonnen met het verwijderen van de 4x4 ja je leest het goed, eerst omgebouwd naar Quattro en nu weer terug naar voorwiel aandrijving die vent is gek, dat klopt ook wel maar ik heb hier zo mijn redenen voor, ik wil graag een betrouwbare auto en hoe meer draaiende onderdelen hoe meer kans op problemen en tevens is die hele 4x4 loodzwaar.
Nu had ik een onafhankelijke achterwiel ophanging en dat beviel me wel alleen was deze te zwaar en terug gaan naar een achterbrug was voor mij geen optie. Daarom heb ik een alu subframe gemaakt met chroommolybdeen draagarmen op unibals en fusees met remmenrij van een audi S3 (voorzijde) hier zitten H&R schroefpoten aan van een S3 met 120 kilo race veertjes en verstelbare camber plates van een e30 dit afgemaakt met een gemodificeerde H&R stabi van een RS4. Dit alles heb ik pas gemaakt onder de golf, dus nieuwe bevestegings punten maken, binnenschermen aapassen camber plates bevesteging maken enz. Alles is nu verstelbaar camber, sporing, wiel breedte en hoogte. De voorzijde komt ook nog aan de beurt hier heb ik oa wel 356mm AP remmen op zitten, verstelbare camber plates, S3 stuurhuis (korter), S3 draagarmen en subframe maar hier over meer info als ik er mee klaar ben. Verder staat de auto nu op
8 1/2 x 18" OZ vwracing velgen (magnesium) met toyo rubber, 225 achter en 235 aan de voorzijde.
Hier een aantal foto's van het geheel.
inserts maken zodat je het geheel niet plat draaid.
draagarm/spoorstang bevestigings beugel
subframe met draagarmen
beetje ruimte maken
nieuwe binnenscherm
passen en meten
div bussen voor uniballs
Verder moest de auto worden voorzien van een rolkooi deze heb ik gemaakt van chroommolybdeen buis (bijna 35 meter)de hoofdkooi in 45x2,5mm en de rest in 40x2mm (volgens FIA regelementen) . Hiervoor heb ik een buig apparaat aangeschaft en een notch machien, die laatste heb je absoluut nodig om een perfecte aansluiting te krijgen en om het dan vervolgens netjes te kunnen aflassen, Verder zijn er een aantal gussets geplaats oa achter in het kruis en bij de deuren. Tevens heb ik voor de stoelen nieuwe bevestegingen gemaakt van chroommolybdeen buis met daarin bussen met draad om de stoelframes op te bevestigen en om de gordels aan vast te zetten.
Nadat alles was afgelast is de gehele binnenkant opnieuw gespoten in vuilniszakken grijs, dit combineerd wel mooi met de zwarte stoelen en het geflokte dashboard tevens staat het goed bij de blauwe kleur van de auto.
Nu kon de auto van binnen weer worden opgebouwd, het dashboard heb ik laten flokken en deze heb ik als eerste weer gemonteerd in de auto daarna heb ik de deuren en de achter panelen van carbon gemaakt en de deuren voorzien van lexaan ruiten incl schuifraam. Daarna de ATL race fuel cel geplaatst en de nieuwe Sparco stoelen bevestigd en de OMP 2,5" gordels gemonteerd, het geheel ziet er dan zo uit.
buis met bussen voor stoelen
rolkooi in de maak
auto met kooi, tank en difuser
Dingen die al klaar waren zijn oa, de verlengde en verlaagde stuurkolom, VW Racing schakelmechanisme, S3 tellers met shiftlights, extra meters en nog wat kleinere aanpassingen.
Daarna heb ik de motor gestript, ik ga nu zonder G-lader rijden dit om alles minder complex en dus betrouwbaarder te maken. De bedoeling is om nu om met alleen de turbo te gaan rijden, de gt35 heeft nu plaats gemaakt voor een hybrid twin scroll turbo deze is goed voor 500 pk, ik ga hem nu laten afstellen op een "betrouwbare" 400/410 pk. De motor moet dat vermogen goed kunnen hebben deze is intern al geheel aangepakt en is oa voorzien van: Carrillo drijfstangen
JE zuigers
bewerkte/ geflowde kop en omgebouwd naar mechaniche stoters
custom nokken assen
sterkere kopbouten
8 injectoren
verlaagde compresie
hoofdlager verstevegings plaat
sputter lagers
dhalback inlaat spruitstuk
SennaProducts uitlaatspruitstuk
JD software
De motor moet nu nog worden opgebouwd en hier ga ik aan beginnen als ik verder alles heb afgerond, meer info hierover volgd als ik er mee bezig ben.
Het vliegwiel is custom made met een 2 plaats Tilton koppling met drukgroep 750nm, de vesnellings bak is een 02M 2WD 6 bak met een Drexler sper, meer info over motor/bak volgt nog.
Ik wil dit verslag regelmatig updaten want ik heb nog genoeg te doen aan de golf , als ik weer wat leuke interesante info en foto's heb dan zal ik ze hier weer plaatsen, zo heb er nu ff genoeg van....