M3 had 250.000km’s op de klok toen ik hem kocht en de motor draaide op 3 pootjes en er was wat roest aan de wielkasten + koffer achteraan de welbekende roestplekjes.
Eerste werk was de roest wegwerken en daarna revisie v/d motor.
Omdat ik nogniet veel rijervaring had/heb maar mooi terug omgebouwd naar 2.3l.
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/revisie.2.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/revisie.3.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/revisie.JPG[/img]
Tijdens de motorrevisie ook de koppeling vervangen omdat deze er niet zo fris meer uitzag + contactpunt van de koppeling,de radiator mocht er ook aan geloven en meteen ook bougie kabelset vervangen (die wel erg duur geprijsd staat) omdat deze niet meer 100% was.
Verder nog een hoop contactjes vernieuwd/thermostaat/waterpomp en een knopje ingebouwd om de koelvin zelf in/uit te laten schakelen.
Een klein verschil oud vs nieuwe radiator (voor/na revisie)
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/E30%20M3.16.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/E30%20M3.18.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... ator.1.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... diator.JPG[/img]
Zo zag de M er toen uit
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/E30%20M3.59.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... 20%204.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... 20%206.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... 20%205.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/E30%20M3.40.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/E30%20M3.47.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/E30%20M3.92.JPG[/img]
Na een paar maand gebold te hebben was er een rollement v/d versnellingsbak dat er geen zin meer in had dus boite moest gereviseerd worden dan ineens ook diff maar laten reviseren.
Dit was het begin van dikke miserie, half september 2006 had de garagist de boite vanonder de M3.
Boite ging direct naar een bedrijf gespecialiseerd in revisie van boiten, die boite heeft er 5-6 weken gelegen en toen is ze van miserie teruggehaald samen met het diff.
Zo kreeg ik men boite terug na 6 weken, ik ben de boite niet zelf gaan afhalen al een sjance.
Een mens zou voor minder domme dingen doen.
[img:2048:1472]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... eken.2.JPG[/img]
[img:2048:1472]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... eken.4.JPG[/img]
Soite na dik 6 weken had ik dan een M3 specialist gevonden die de boite ging maken.
Dus boite daarheen gedaan na verloop van tijd boite in dezelfde toestand gaan halen want de specialist had de boite al naar een ander bedrijf gedaan zonder dat ik hier iets van wist omdat hij ze zelf niet gemaakt kreeg het diff had hij daarintegen al wel gefixt.
Bij die M3 specialist had ik nogwat leuks besteld btw:
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... nick.1.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... nick.4.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... nick.5.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... 20nick.JPG[/img]
Ondertussen zijn we al 15 januari 2007 en doen we de boite naar bedrijf nr.3
Twee weken later krijg ik het verlossende telefoontje boite is af.
Yes! 4maand later kan de M3 weer rijden
Pics van de gereviseerde boite:
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... 006.12.JPG[/img]
[img:768:552]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... 0107...JPG[/img]
[img:768:552]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... 260107.JPG[/img]
Dit was in korte lijnen de heropbouw van men M.
Ondertussen liggen er nogwat zaken te wachten totdat het goede weer eraan komt of tot na de jaarlijkse keuring

[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... oorlip.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/Hartge%20NJ.JPG[/img]
[img:1024:736]http://users.pandora.be/nj-85/E30%20M3/ ... 20NJ.2.JPG[/img]
Verder verwacht ik komende week ook nog een Evo 3 achterspoiler en carbon luchtinlaatjes.
Een E30 M3 hebben als hobbyproject kan uit de hand lopen en werkt al snel verslavend

En ik hoop dat ik in de zomer airbox + nokkenassetje op de M heb :twisted:
Een paar weken geleden wist iemand me te vertellen dat ik nr 1192 had van de 5000 geproduceerde M3 voor de homolegatie in de DTM.
De chassisnr's v/d modellen zouden WBSAK010X00842000 tot WBSAK010X00847000? zijn.
Gewicht zou +-50kg minder zijn dan een gewone M3 daar het plaatwerk 0.6mm ipv 0.8mm is?
Weet er hier mss iemand meer over dan hoor ik het graag.
Grtz,
Nick