Auto kopen rechtstreeks via internet
- Petrolhead Tom
Re: Auto kopen rechtstreeks via internet
Maar als dat echt doorbreekt wordt scherp opnieuw gedefinieerd daar ben ik van overtuigd. Dealers worden buitenspel gezet en kosten heb je vrijwel niet, alleen bezorgkosten. Moet lukken. Vooral de kleine auto's zoals smart en de drieling zouden hier van kunnen profiteren.
- Niels
- Auto: Prius+
Scherp is relatief t.o.v. wat de markt doet. Men heeft het over 5% korting maar dat is natuurlijk niet de moeite en al helemaal niet als je met inruil zit. Daarnaast is nog altijd 90% van de markt gefinancierd al dan niet door lease. Ook dat zal je als particulier separaat moeten regelen terwijl je nu alleen ff een formulier bij de dealer hoeft te ondertekenen. Goed het past helemaal in de hedendaagse trend maar gaat imho wel voorbij aan het feit dat veel mensen die ontwikkelingen niet meer kunnen volgen. Juist in een markt die enorm aan het vergrijzen is geloof ik niet in het concept. Neemt niet weg dat er wel geld mee te verdienen valt omdat het alleen maar een doorschuif luik is zonder enorme investeringen te hoeven doen. Maar dat dit het nu is voor de toekomst, echt niet....
- Stéphane
Als je bij een dealer komt kun je ook zo 5% korting er af praten als je geen inruil hebt. En inruilen bij een internettoko werkt ook niet. Kortom: concept heb je niets aan in commercieel opzicht.
Dit staat nog los van service, garantie en onderhoudsgerichte activiteiten.
Dit staat nog los van service, garantie en onderhoudsgerichte activiteiten.
- Martijn_bmw
maar de leasemarkt is wel 1/3 van alle nieuw verkochte auto's per jaarNiels schreef:Leuk voor de leasmarkt maar voor de particulier die met inruil zit zie ik er weinig brood in. Ik koop liever bij een bedrijf want ook dat kan best scherp

dus een serieuze partij voor dealer / importeur land....
- RVV
Ik zit voor de gein is te klikken op die auto.nl en ik krijg een redelijk onbestemd gevoel met de aanbiedingsprijzen.
Voorbeeld in het overzichtscherm staan een hele zooi auto's met vanaf prijzen. Dus denk je goh scherp. Maar klik je op die auto en dan op de knop bouwen en bestellen dan zie je ineens een veel hogere prijs staan.
Fiat Panda v.a. € 7025,- maar de eerst volgende prijs die ik dan zie is €8683,-
Kia Picanto € 6285,- -> € 8972,-
Citroen C1 € 8118,- -> € 9938,-
Ford Ka € 7905,- -> € 8758,-
Renault Twingo € 7790,- -> € 9558,-
VW Polo € 12277,- -> € 18860,-
Je kunt dan wel klikken, kijk op de goedkoopste configuratie, maar dan moet je een eeuwigheid wachten op een auto, een Kia Picanto zelfs 25 weken!
Ik heb sterk het idee dat het vooral een 'dump'plek is van voorraad auto's die bij dealers staan of bij dealers worden opgekocht. Het effectieve voordeel is over het algemeen maar een paar honderd euro.
Voorbeeld in het overzichtscherm staan een hele zooi auto's met vanaf prijzen. Dus denk je goh scherp. Maar klik je op die auto en dan op de knop bouwen en bestellen dan zie je ineens een veel hogere prijs staan.
Fiat Panda v.a. € 7025,- maar de eerst volgende prijs die ik dan zie is €8683,-
Kia Picanto € 6285,- -> € 8972,-
Citroen C1 € 8118,- -> € 9938,-
Ford Ka € 7905,- -> € 8758,-
Renault Twingo € 7790,- -> € 9558,-
VW Polo € 12277,- -> € 18860,-
Je kunt dan wel klikken, kijk op de goedkoopste configuratie, maar dan moet je een eeuwigheid wachten op een auto, een Kia Picanto zelfs 25 weken!
Ik heb sterk het idee dat het vooral een 'dump'plek is van voorraad auto's die bij dealers staan of bij dealers worden opgekocht. Het effectieve voordeel is over het algemeen maar een paar honderd euro.
- HansD
Op de manier zoals het op dit moment opgezet is (te weinig prijsverschil, geen/lastig inruil, klein aanbod, enz) lijkt het niet erg kansrijk maar ze zijn natuurlijk nog maar net begonnen.
Wel is een auto(aankoop) bij uitstek een zeer persoonlijke en 'feel good' uitgave die veel mensen waarschijnlijk niet alleen maar vanaf een schermpje willen doen. Proefrijden en de 'touch & feel' is gewoon te belangrijk.
Als dealer zou ik niet blij zijn met consumenten die je tijd en wagens in beslag nemen alleen maar om hem dan via internet te bestellen. Ik kom uit de consumentenelektronica en daar is dat proces al een tijdje aan de gang.
Wel is een auto(aankoop) bij uitstek een zeer persoonlijke en 'feel good' uitgave die veel mensen waarschijnlijk niet alleen maar vanaf een schermpje willen doen. Proefrijden en de 'touch & feel' is gewoon te belangrijk.
Als dealer zou ik niet blij zijn met consumenten die je tijd en wagens in beslag nemen alleen maar om hem dan via internet te bestellen. Ik kom uit de consumentenelektronica en daar is dat proces al een tijdje aan de gang.
Klopt, de verkopende partij is wettelijk verantwoordelijk voor de garantie.Bij garantietoestanden moet je de dealer maar lastig vallen zeggen ze. (die internetverkopers). Vind het wel redelijk arrogant om eerlijk te zijn. Overigens denk ik dat ze juridisch geen poot op hebben te staan als jij eist dat de internetverkoper jouw probleem moet oplossen ipv een 'vreemde' dealer. Uiteindelijk verkopen zij je de auto en niet die dealer.
- Ravin ///M
Dat gevoel had ik er ook bij.RVV schreef: Ik heb sterk het idee dat het vooral een 'dump'plek is van voorraad auto's die bij dealers staan of bij dealers worden opgekocht.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat kun je nu ook gewoon doen. Auto bij Bedrijf A kopen en voor garantie naar bedrijf B. Fabrieksgarantie dan hè.
RVV schreef:Bij garantietoestanden moet je de dealer maar lastig vallen zeggen ze. (die internetverkopers). Vind het wel redelijk arrogant om eerlijk te zijn. Overigens denk ik dat ze juridisch geen poot op hebben te staan als jij eist dat de internetverkoper jouw probleem moet oplossen ipv een 'vreemde' dealer. Uiteindelijk verkopen zij je de auto en niet die dealer.
- Niels
- Auto: Prius+
1/3e maar? Ik had meer verwacht en bij de dealer waar ik heb gewerkt was het zeker een groter aandeel. Als ze willen concurreren met de grote jongens die nu de leasemaatschappijen voorzien van auto's dan kan ik je verklappen dat ze met 5% korting nog niemand zenuwachtig makenMartijn_bmw schreef:maar de leasemarkt is wel 1/3 van alle nieuw verkochte auto's per jaarNiels schreef:Leuk voor de leasmarkt maar voor de particulier die met inruil zit zie ik er weinig brood in. Ik koop liever bij een bedrijf want ook dat kan best scherp

- Luca
Nee, alleen via een dealer.RVV schreef:Maar zou je ze ook gekocht hebben bij een internet aanbieder?Luca schreef:De volgende auto's de laatste tijde gekocht per mail/internet (zonder proefrit en/of gezien te hebben) 8)
-GTI VI
-Sorento model 2010
-Peugeot 407
-Passat CC
Wel gekocht bij de dealer!
- Martijn_bmw
yep, verbaasde mij ook, ik dacht ook dat het meer was...Niels schreef:1/3e maar? Ik had meer verwacht en bij de dealer waar ik heb gewerkt was het zeker een groter aandeel. Als ze willen concurreren met de grote jongens die nu de leasemaatschappijen voorzien van auto's dan kan ik je verklappen dat ze met 5% korting nog niemand zenuwachtig makenMartijn_bmw schreef:maar de leasemarkt is wel 1/3 van alle nieuw verkochte auto's per jaarNiels schreef:Leuk voor de leasmarkt maar voor de particulier die met inruil zit zie ik er weinig brood in. Ik koop liever bij een bedrijf want ook dat kan best scherp
en idd 5% korting, daar komt een LM ze bed niet voor uit

- Apolo2
Kopen via internet lijkt me geen probleem, in DLD heb je al prima internet dealers zoals Autohaus24.de met forse kortingen. Het probleem is alleen inruilen. Je komt dan terecht bij de reguliere inkopers welke afbreukprijzen bieden (cherry picking). Het wordt dan lastig om nog echt een leuke deal te krijgen en daarbij vind ik het gemis van direct contact bij grote deals dan toch wel een groot nadeel.
Particulier verkopen is bij nieuwere auto's in de hogere prijsklasse ook al geen optie dus de opties zijn beperkt. Er zou eigenlijk een internetbemiddelaar moeten komen die een vaste courtage rekende voor verkoop aan particulieren en (Bovag) garantie toe zou voegen (o.i.d) om de verkoop van particulier op particulier met meer vertrouwen/garantie te voorzien
Particulier verkopen is bij nieuwere auto's in de hogere prijsklasse ook al geen optie dus de opties zijn beperkt. Er zou eigenlijk een internetbemiddelaar moeten komen die een vaste courtage rekende voor verkoop aan particulieren en (Bovag) garantie toe zou voegen (o.i.d) om de verkoop van particulier op particulier met meer vertrouwen/garantie te voorzien
- duifjes.com
Altijd grappig om te lezen hoeveel marge er op auto's zit volgens mensen.
Er zijn modellen waar 13% marge op zit maar ook 3% dus je kan niet zeggen je kan makkelijk 5% etc krijgen. Hangt helemaal af van welk model en/of actie model.
Garantie is een simpel verhaal, elke dealer is VERPLICHT garantie te verlenen sterker nog het is een EU garantie dus als een Spanjaard voor je winkel staat ben je verplicht hem te helpen. Het is dus niet zo dat de internetaanbieder de garantie gaat overnemen.
Dat dit soort aanbieders voorraden opkopen bij importeurs lijkt me niet meer dan logisch sterker nog de grote handelaren in NL doen dit al jaren binnen de EU gaan naar Spanje en kopen daar een kavel onverkochte nieuwe auto's....dus dat is niet nieuw.
Inruil 'lastig' verhaal bij internetaanbieder maar verkoop je blik particulier en onderaan de streep ben je altijd beter uit. Ook als je je auto wilt inruilen.
Er zijn modellen waar 13% marge op zit maar ook 3% dus je kan niet zeggen je kan makkelijk 5% etc krijgen. Hangt helemaal af van welk model en/of actie model.
Garantie is een simpel verhaal, elke dealer is VERPLICHT garantie te verlenen sterker nog het is een EU garantie dus als een Spanjaard voor je winkel staat ben je verplicht hem te helpen. Het is dus niet zo dat de internetaanbieder de garantie gaat overnemen.
Dat dit soort aanbieders voorraden opkopen bij importeurs lijkt me niet meer dan logisch sterker nog de grote handelaren in NL doen dit al jaren binnen de EU gaan naar Spanje en kopen daar een kavel onverkochte nieuwe auto's....dus dat is niet nieuw.
Inruil 'lastig' verhaal bij internetaanbieder maar verkoop je blik particulier en onderaan de streep ben je altijd beter uit. Ook als je je auto wilt inruilen.
- Snipe
Natuurlijk. Maar ze presenteren zich als 'gemakkelijk' en 'met een paar mouseclicks' een andere auto, omdat veel mensen een hekel hebben aan dealers en de onderhandelingen daar. Dat kan ik niet helemaal rijmen met zelf je auto verkopen, tenzij je dat via de ANWB doet. Maar dan is de kans dat je onder de streep goedkoper uit bent natuurlijk helemaal afwezig.duifjes.com schreef:Inruil 'lastig' verhaal bij internetaanbieder maar verkoop je blik particulier en onderaan de streep ben je altijd beter uit. Ook als je je auto wilt inruilen.