Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die wel eens te maken heeft met een huurauto. Wellicht op vakantie, of voor je werk: je stapt ergens ver weg uit het vliegtuig, en je weet dat er een plorkenbak ergens in een parkeergarage op je te wachten staat. Thuis, zo verzucht je, is misschien niet alles beter, maar je auto tenminste wel. Maarja, toch nieuwsgierig want het blijft een rollend iets op 4 wielen en hoe dan ook: it beats lopen.
Kortom een centraal topic om de meevallers, de tegenvallers, de klaagzangen of de lofliederen te delen. Want onderstuur is ook sturen. Of zoiets.
Ik steek zelf af (ook omdat ik verwacht dat ik het komende jaar nogal eens zal verzuchten 'had ik m'n mx-5je maar bij me' - dat deed ik namelijk gisteren op een geniale 3 baan-brede en compleet lege bergpas namelijk nog).
Numero uno:
2006/2007 Chevrolet 'malibu will do fine sir?' Malibu. (plaatje als voorbeeld)
Uiteindelijk niet heel veel mee gereden (paar honderd km van het vliegtuig naar het bedrijf waar ik moest zijn). Ding had achterwielaandrijving, een V6 (4.0 uit m'n hoofd) en ik durfde 'm niet te vloeren (in de bochten) vanwege de onvoorspelbare kickdown. Trok wel prima strepen op het asfalt, is ook wat voor te zeggen. De amerikaan die ik bezocht (zelf Jaguar-rijder dus ik wist dat ik het kon maken) vroeg nog wat ik van de auto vond. 'Give me half an afternoon and I draw you a nicer looking car!'
In 2009 met deze Kia Rio sedan op pad geweest:
Het was een budgetvakantie, maar het ding reed beter dan verwacht. Aandrijflijn met nopower-automaat-combi was weinig inspirerend, maar ding had verassend veel grip en bood me uiteindelijk best veel plezier op de bochtige bergwegen waarvan er in de 8800 afgelegde km's (in 4 weken!) vele, vele van voorbij gekomen zijn. Aangezien het sowieso een supervakantie was krijg je bijna een zwak voor zo'n ding. Nou verkopen ze in NL de sedan niet maar ik zie 'm hier in Korea (zit ik nu, kom ik zo op terug) weer regelmatig rijden en moet dan toch stiekem grinniken

No. 4 & 5 waren busjes (caddy/inca) in NL omdat m'n mazda weer eens z'n vloeistoffen eruit liet lekken en ik dat niet op tijd kon repareren

No. 6: Hyundai Avante S16. S16 is misschien een typeaanduiding die bij de peugeotkenners warme herinneringen naar boven brengen (306 S16, voorloper van de GTI-6 voor de nono's), maar dit is gewoon weer een hok zoals een hok moet zijn. 12 in het dozijn, niet vooruit te branden, betrouwbaar, saai, deinerig, karakterloos, etc. etc... leent zich wel prima voor lege parkeerplaatsen van 200 bij 200 met vastgereden sneeuw maar dat doet elke auto met een normale handrem. Ander pluspunt: stoelverwarming. Heerlijk als bij -15 bij je auto komt! Overigens is deze auto voor m'n werk, 4 weekjes in de omgeving van Seoul. Inmiddels met m'n 3e tank peut bezig. Zoals m'n collega het zegt: 'ik kan niet wachten weer in m'n bmw te stappen!'. Oja, en weer een fokking automaat! Ik haat automaten!
To be continued!