Bah wat is NL bekrompen (Audi content inside)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
indobesar
Auto: M3P, 130i

Re: Bah wat is NL bekrompen (Audi content inside)

Bericht door indobesar » 20 jan 2011, 23:00

Achja, afgunst komt overal voor. Als mijn vriendin in de compact rijdt praten ze over een dikke BMW, terwijl ze zelf in en splinternieuwe Fiesta, Polo of iQ rijden van 20K.....

Over de E90 330i wordt ook vaak denigrerend gesproken terwijl die mensen zelf om de 2 jaar een nieuwe Hyundai, Kia of VW kopen..... Wie is er dan gek?!

Tom

Bericht door Tom » 20 jan 2011, 23:20

Maus335i schreef:
@Tom, het probleem met die leasebakken is dat je niet weet hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Veel mensen leggen een eigen bijdrage bij om net die dikkere auto te kunnen rijden. De ene werkgever staat dat toe, de andere werkgever houdt zich vast aan "een B of C klasse auto". Een aantal van onze werknemers betaalt ook een eigen bijdrage bovenop het leasebudget om een iets leukere auto te rijden. Dat zou het verschil in leaseslet tussen werkgevers in ieder geval kunnen verklaren :)
Klopt. Maar die eventuele eigen bijdrage staat alsnog niet in verhouding met de kosten van een eigen soortgelijke auto (aanschaf, afschrijving, brandstof, onderhoud). Zolang je werkgever niet het leasebedrag netto bij je loon wil optellen ben je goedkoper uit.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 jan 2011, 23:39

Goed verhaal Maurice! Wat ik met mijn opmerking over de rug van een ander bedoelde,k gaat meer over mensen die een ander oplichten en zo snel geld verdienen. Waar gewerkt wordt moet geld verdient worden makkelijk zat.

markk

Bericht door markk » 21 jan 2011, 08:41

Tom schreef:
Maus335i schreef: Zolang je werkgever niet het leasebedrag netto bij je loon wil optellen ben je goedkoper uit.
Werkgever kan het niet netto bij je loon uitkering, dat mag niet van de belasting ;-)

Wel ie wel mag is al jouw zakelijke + woon-werk kms netto uitkeren tegen 19ct en het reststand van het leasebedrag wat dan nog over blijft BRUTO uitkeren.

Dus stel:
- leasebedrag = 1000 euro per maand.
- Zakelijke + woon/werk kms is 1000km

Dan krijg je dus:
1000*0.19 = 190 euro netto
1000-190=810 bruto is zeg 400 netto tegen 52% belasting
Totaal dus 590 netto voor 1000km is 59ct netto per km.

Leuke DF auto doet 1:8, tegen benzineprijs van 1.60 betekent al 20ct benzine kosten. Hou je 39ct over voor de andere kosten (houderschapsbelasting, onderhoud, verzekering, afschrijving).

Zolang je niet te gek gaat doen moet dit uitkunnen. Probleem is dat het geheel negatiever wordt als je meer kms gaat maken. Bij bijv. 2000km per maand wordt je netto vergoeding per km opeens 34ct per km...

Kortom het steven is om zo weinig mogeijk kms te maken en de kms die je maakt zo goedkoop mogelijk te doen (fiets, bromfiets, motorfiets, C1, poolen met collega, etc.). En dat is precies wat ik doe ;-)

Mark.

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2011, 09:21

markk schreef:
Tom schreef:
Maus335i schreef: Zolang je werkgever niet het leasebedrag netto bij je loon wil optellen ben je goedkoper uit.
Werkgever kan het niet netto bij je loon uitkering, dat mag niet van de belasting ;-)
lol dat snap ik, en is ook gelijk mijn punt.. dat je het zelf pas voordeliger kan als je netto dat leasebedrag op je rekening krijgt gestort... want dat kost het gewoon om een nieuwe auto te rijden, excl. het stukje marge dat de leasemij heeft. Maar zij zullen ook meer korting krijgen op een nieuwe auto als een particulier.. denk dat je dat vrijwel kunt wegstrepen.

RVV

Bericht door RVV » 21 jan 2011, 13:35

Nou nog mooier.... buurman van winkel hiernaast (kan ik prima mee opschieten) vroeg mij of ik de Z4 coupé niet te dicht bij zijn winkel wilde neerzetten... hij kreeg commentaar van zijn klanten die vonden dat als hij in zo'n auto kon rijden ook wel extra korting kon geven :bag: Hij vind het vervelend dat hij zich moet verantwoorden tijdens zijn verkoopproces over iets wat helemaal niet van hem is. Leuk hé Nederland op zijn smalst.

ADV

Bericht door ADV » 21 jan 2011, 13:42

Tom schreef:Punt is dat er op financieel vlak gewoon een verschil is tussen iemand die het onder z'n kont geschoven krijgt (en nogmaals, je bent het die auto absoluut waard, tenzij je werkgever sinterklaas heet) of iemand die het volledig uit eigen zak (of uit je eigen onderneming) betaald.
Tom schreef:
Aerschtuner schreef:
En natuurlijk is het tof als je baas een auto voor je wil betalen. Dat ontken ik ook niet. Maar verdien iemand die een auto van de zaak rijdt minder waardering dan iemand die hem zelf betaalt? Ik snap dat niet :).
Tja Paris Hilton heeft ook een Bentley maar ik heb inderdaad meer waardering voor een succesvolle self-made ondernemer die zo'n ding koopt...

Het boeit verder ook weinig, ik heb het hartstikke goed en daarom geen afgunst naar anderen (ook niet als ze het beter voor elkaar hebben) maar denk wel dat mensen (imho terecht) een verschil maken tussen iemand met lease-auto of iemand die ervoor heeft gespaard en alles uit eigen zak betaald.
@Tom, hier spreek je jezelf voor mij gevoel toch een beetje tegen?

Ik werk nu bij een bedrijf, dus ben loonslaaf, en ik rij in een auto van 31k. Die had ik inderdaad zelf niet kunnen betalen. Nu vraag ik me alleen af waarom jij vind dat ik deze auto minder verdien dan een ondernemer die in een zelfde auto zou rijden? Ik doe mijn werk, mijn werkgever beloont mij daarvoor. Bij een ondernemer is het toch precies hetzelfde? Hij doet zijn werk en zijn klant beloont hem ervoor? Theoretisch gezien werk ik ook nog voor de marge die mijn baas/het bedrijf pakt aangezien mijn werkgever geen "mee-werkende" werkgever is..

Beetje krom imho..

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2011, 14:08

Een ondernemer heeft idd het voordeel dat ie er geen belasting over hoeft te betalen (btw en inkomstenbelasting). Maar hij betaald wel het leasebedrag en dat is iets wat jij nooit netto extra bij je loon zal krijgen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 jan 2011, 15:02

En ondernemers met een leaseauto dan, Tom?
:wink:
Of denk je dat elke ondernemer die Audi S8 zo uit de pocket kan betalen? Elke paar jaar...

Xave30

Bericht door Xave30 » 21 jan 2011, 15:12

RVV schreef:Nou nog mooier.... buurman van winkel hiernaast (kan ik prima mee opschieten) vroeg mij of ik de Z4 coupé niet te dicht bij zijn winkel wilde neerzetten... hij kreeg commentaar van zijn klanten die vonden dat als hij in zo'n auto kon rijden ook wel extra korting kon geven :bag:
:?

Arthur

Bericht door Arthur » 21 jan 2011, 15:14

Hij mag blij zijn dat 'ie weer klanten heeft :wink: Ten tijde van de M5 had 'ie geen hond in z'n toko, toch? :mrgreen:
RVV schreef:Nou nog mooier.... buurman van winkel hiernaast (kan ik prima mee opschieten) vroeg mij of ik de Z4 coupé niet te dicht bij zijn winkel wilde neerzetten... hij kreeg commentaar van zijn klanten die vonden dat als hij in zo'n auto kon rijden ook wel extra korting kon geven :bag: Hij vind het vervelend dat hij zich moet verantwoorden tijdens zijn verkoopproces over iets wat helemaal niet van hem is. Leuk hé Nederland op zijn smalst.

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2011, 15:14

Of denk je dat elke ondernemer die Audi S8 zo uit de pocket kan betalen?
Als ze die rijden dan zullen ze netjes elke maand het leasebedrag (of afbetaalbedrag, of welke constructie er dan ook gekozen is) op tafel leggen? Er is toch niemand anders die het voor hem doet...?

Xave30

Bericht door Xave30 » 21 jan 2011, 15:15

@ Arthur/Rico - Dus heeft Rico hem eigenlijk al geholpen......

Tom Verhaaf

Bericht door Tom Verhaaf » 21 jan 2011, 15:21

Arthur schreef:Hij mag blij zijn dat 'ie weer klanten heeft :wink: Ten tijde van de M5 had 'ie geen hond in z'n toko, toch? :mrgreen:
RVV schreef:Nou nog mooier.... buurman van winkel hiernaast (kan ik prima mee opschieten) vroeg mij of ik de Z4 coupé niet te dicht bij zijn winkel wilde neerzetten... hij kreeg commentaar van zijn klanten die vonden dat als hij in zo'n auto kon rijden ook wel extra korting kon geven :bag: Hij vind het vervelend dat hij zich moet verantwoorden tijdens zijn verkoopproces over iets wat helemaal niet van hem is. Leuk hé Nederland op zijn smalst.
Zijn klanten zullen de M5 wel hebben gezien als een doorsnee gezinsauto, en de Z4 als een dure BMW cabrio/sportauto. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 21 jan 2011, 15:25

Ja, dat zei hij dus ook. Die M5 nooit geen last van die Z4 Coupé wel :bag:

KoenM

Bericht door KoenM » 21 jan 2011, 15:41

Ik weet niet of je typeaanduiding op je M5 had, maar zeker zonder deze is hij voor een leek niet als bijzonder te herkennen ;)
Z4 coupe is dan eerder een patserbak :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 21 jan 2011, 15:42

Nee, dat is zo.
Maar als ik dan geld ga lenen voor een dikke kar, omdat ik die 2 ton niet heb liggen, dan is het wel goed voor jou? Als de maandelijkse lasten maar betaald kunnen worden? Want daar werk ik weer voor.
Tom schreef:
Of denk je dat elke ondernemer die Audi S8 zo uit de pocket kan betalen?
Als ze die rijden dan zullen ze netjes elke maand het leasebedrag (of afbetaalbedrag, of welke constructie er dan ook gekozen is) op tafel leggen? Er is toch niemand anders die het voor hem doet...?

dvh

Bericht door dvh » 21 jan 2011, 15:47

Daar heb ik ook last van wanneer ik mijn C1 voor de winkel zet.
Jaloerse blikken, aankopen die geannuleert worde, mensen die gaan afdingen.
Ik begin er niet meer aan...
:mrgreen:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 21 jan 2011, 16:13

Daar had een tijd terug ook geen gesprek over met een ondernemer hier uit de regio. Toen hij begon had hij geld over uit leningen en voordeel van zijn startersjaren, waarmee hij een nieuwe 325d touring kocht. Alles erop en eraan, wat kost dat, 70-75k euro? Vier jaar verder, auto ingeruild en eigenlijk geen 'zin' meer in een dure auto met hoge afschrijving. Sinds dien auto's gereden van rond de 20k euro, maar wel een Range Rover, een Merc S500. Nooit opmerkingen gehad op zijn nieuwe auto, maar bij de latere auto's van ruim 10 jaar oud was er elke week wel iemand die iets te klagen had aan de kassa.

Lastig is t natuurlijk ook als je je auto voor de deur móet zetten, en niet om de hoek ofzo een plekje hebt.

cooldragon

Bericht door cooldragon » 21 jan 2011, 16:15

Tom schreef:Een ondernemer heeft idd het voordeel dat ie er geen belasting over hoeft te betalen (btw en inkomstenbelasting). Maar hij betaald wel het leasebedrag en dat is iets wat jij nooit netto extra bij je loon zal krijgen.
Ook dat gaat niet altijd op. Er zijn ook (verplicht-)ondernemers die (nog) niet in een holding-BV constructie zitten en niet BTW plichtig zijn en dus gewoon BTW en inkomstenbelasting moeten afdragen......

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2011, 16:29

lol :)
Ik haakte erop in dat ik een leaseauto niet als iemand z'n eigendom zie en 9 van de 10 mensen het prive simpelweg niet konden betalen.
Had zo'n idee dat dat geen uitleg nodig had...
Wil niet zeggen dat je niet blij mag zijn met het voorrecht om een auto van je baas onder je kont te krijgen. Uiteraard mag je daar blij mee zijn want je hebt een mooiere auto onder je kont (zonder gezeik van onderhoud) dan je (in de meeste gevallen) zelf kunt betalen.
Kun je uren over blijven lullen maar meer bedoel ik er niet mee.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 jan 2011, 16:42

Ravin ///M schreef:Daar had een tijd terug ook geen gesprek over met een ondernemer hier uit de regio. Toen hij begon had hij geld over uit leningen en voordeel van zijn startersjaren, waarmee hij een nieuwe 325d touring kocht. Alles erop en eraan, wat kost dat, 70-75k euro? Vier jaar verder, auto ingeruild en eigenlijk geen 'zin' meer in een dure auto met hoge afschrijving. Sinds dien auto's gereden van rond de 20k euro, maar wel een Range Rover, een Merc S500. Nooit opmerkingen gehad op zijn nieuwe auto, maar bij de latere auto's van ruim 10 jaar oud was er elke week wel iemand die iets te klagen had aan de kassa.

Lastig is t natuurlijk ook als je je auto voor de deur móet zetten, en niet om de hoek ofzo een plekje hebt.
tja altijd erg bijzonder....

zelfde voorbeeld maar dan in het klein hoor ik ook vaak.

mijn 318i uit 1998 met een verbruik van 1 op 12 en 1250kg gewicht kost niet meer per maand incl afschrijving dan iemand anders die een nieuwe panda rijdt maar toch krijg ik regelmatig te horen dat ik in een "dure dikke bmw" rij :bag:

Rupie

Bericht door Rupie » 21 jan 2011, 16:58

I support you Tom!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 21 jan 2011, 16:59

Tom schreef:Een ondernemer heeft idd het voordeel dat ie er geen belasting over hoeft te betalen (btw en inkomstenbelasting). Maar hij betaald wel het leasebedrag en dat is iets wat jij nooit netto extra bij je loon zal krijgen.
Ik snap niet helemaal welke kant je hier mee op wilt (oprecht niet). Een auto is gewoon een onderdeel van het beloningspakket voor een werknemer. Het is dus heel goed mogelijk dat in plaats van een leasevergoeding, de werknemer dat geld bruto op zijn loon zou kunnen krijgen.

De bijtelling is in het leven geroepen om te voorkomen dat iemand die een auto van de zaak krijgt, die "loon in natura" onbelast kan ontvangen. Daarom wordt 25% van de cataloguswaarde bovenop je loon getelt en daartegen wordt loonheffing afgedragen. Dit geldt ook voor ondernemers die de auto zakelijk aanmerken (en dus BTW terugvragen over de aanschaf).

Daarbij is het ook nog eens zo dat als een werknemer méér dan die 25% "privé voordeel" heeft aan een auto, de bijtelling ook hoger hoort te zijn. Omdat dit lastig te controleren is voor de belastingdienst is dit de reden waarom iemand zakelijk een auto misschien wel kan rijden en prive diezelfde auto niet kan betalen. Een stukje "belastingvoordeel" (wat dus eigenlijk niet mag).

En zoals ik al eerder zei kan het een strategische keuze zijn van een ondernemer om een auto te leasen. Het rentetarief van een gemiddeld leasecontract is 7 of 8% als ik me niet vergis. De vraag is of je met het geld waarvoor je die auto koopt een hoger rendement kan behalen door het te investeren in je bedrijf (en niet direct in de auto). Zo ja, dan is leasen domweg de betere optie.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 21 jan 2011, 18:06

Ik kan bij ons inderdaad ervoor kiezen om een leaseauto te nemen, of een eigen auto te rijden, als ik een eigen auto rij krijg ik een bruto bedrag per maand bovenop mijn loon (overigens minder dan het leasebudget) waaruit ik de 0,19 cent/km moet halen.

Ik zou dan een Toyota Aygo kunnen gaan kopen en er geld op kunnen gaan verdienen aangezien die dingen blijkbaar minder dan 0,19 euro per kilometer kosten. Maar dat heb ik niet gedaan, ik rij nu een (imo) leuke auto en ga straks een nog leukere auto rijden, die ik inderdaad niet zomaar zelf zou kunnen betalen. Zeker met onze leasevoorwaarden is het voor mij erg aantrekkelijk om te leasen..

Ook daar heb ik overigens regelmatig jaloerse reacties op gehad, terwijl het 'gewoon' een secundaire arbeidsvoorwaarde is eigenlijk.

Plaats reactie