E 92 M3 voor circuit

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Youp » 21 jan 2011, 10:28

Ik zie persoonlijk de meerwaarde van de sequentiele bak ook niet in wanneer je geen competitie rijdt. Ja, het is een keer leuk... Maar goed en snel met een ouderwetse handbak schakelen en zelf tussengas geven (heel & toe) biedt imho veel meer uitdaging en blijft langer leuk. Neem dan het betrouwbaarheidsissue mee en het is zo klaar als een klontje.

Wanneer je een sequentiele bak een paar keer door de versnellingen heen hebt geragd is het leuke er wel weer vanaf. Zeker wanneer hij dan ook nog automatisch tussengas gaat geven enzo. -1 Freude am Fahren.

Maar joh, wie ben ik. Doe je ding! ;)

Andre

Bericht door Andre » 21 jan 2011, 10:37

Ik vindt dat je nu doorslaat.

Dan had ik liever een 2e hands GT3 cup gekocht. Die koop je ook al voor leuke bedragen.

Nu had je net zo goed een kale race auto kunnen opbouwen. Nu kan je alles slopen en opnieuw opbouwen en hopen dat het allemaal storings vrij is.

Je moet stand alone race abs kopen dat kost 6 ruggen.
Drenth bak met aanpassing kost richting de 15 ruggen.
Kabelboom en pectel Ecu dat loop ook grof in de papieren.
Je kabelboom van verlichting remlichten ruitewissers etc werkt volgens mij ook niet meer buiten een orginele ecu om.

Man man man je komt heel wat tegen zo.

Als je alles uitrekend straks kost jou trackday auto richting de 100k of meer. Dan had ik liever een GT3 Cup.

Een bmw is intressant als je relatief low budget een trackday car wil. Dus een bmw uit de showroom. Strippen kooi erin, wielen, remmen, hier een daar een harde bus erin, sper diff en dan moet je stoppen. Wil je verder kan je beter een kant en klare en geteste GT3 Cup kopen. Daar kun je ook seq mee schakelen.

En ander plus punt. De fabrieks GT3 cup houd zeker meer waarde dan een omgebouwde straat M3 ondanks alle aanpassingen.

Ik zou er nog even goed over nadenken!!!!

David R.

Bericht door David R. » 21 jan 2011, 10:57

Ik had ook beter een GT3 Cup kunnen kopen (werd een jaar geleden nog afgeraden). Maar ik ben deze weg ingeslagen. Nogmaals dit is mijn hobby en ik vindt dit leuk om te doen. Ik hou alle originele spullen erbij en mocht blijken dat het alleen maar ellende is dan bouw ik hem weer terug om. Natuurlijk heeft het dan een paar centen gekost maar dat risico wil ik wel nemen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 jan 2011, 11:11

Snap het gezeur eigenlijk niet volledig, het zou ook mijn keuze niet zijn, maar er zijn hier genoeg mensen die een auto verbouwen/modificeren waarvan je vooraf weet dat dit onder de streep de grootste onzin is. David heeft gewoon al best tijdje zo'n bak in z'n hoofd en dan moet ie dat vooral doen als die het kan missen, hoop alleen voor m dat het goed uitpakt en niet het begin van het einde wordt :).

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 21 jan 2011, 11:20

Ik zou het zelf ook niet doen denk ik, maar het is jou hobby natuurlijk :)

Ik vraag me alleen af wanneer je dat precies wil gaan doen?
Het voorjaar en de zomer komen er weer aan incl. de nodige trackday's en het zou natuurlijk jammer zijn dat je auto die hele periode uit elkaar ligt :roll:

Luc B

Bericht door Luc B » 21 jan 2011, 11:25

Als de mogelijkheid er is , is het toch geweldig om zo je eigen racer te kunnen bouwen. Ik krijg niet de indruk dat david ieder duppie moet omdraaien , dus waarom niet ? Het is toch veel stoerder om te zeggen dat je die racer zelf hebt gebouwd , ipv gekocht. Ben benieuwd !

Fernando

Bericht door Fernando » 21 jan 2011, 11:51

Ik denk dat iedereen het hem van harte gunt alleen willen sommige hem behoeden dat hij niet in dezelfde situatie terecht komt als met die porker (qua betrouwbaarheid)...

Andre

Bericht door Andre » 21 jan 2011, 12:16

Ik gun hem wel 500 m3 race auto s.

Ik weet meestal wel waar dit op uitloopt door eigen ervaringen.

David R.

Bericht door David R. » 21 jan 2011, 12:34

Ben ik wel met je eens Andre maar ik denk dat ook jij moet toegeven dat we niet bepaald over 1 nacht ijs gaan.
Pectel is gewoon het beste wat er te krijgen is en ook Drenth is niet bepaald een B merk in dit wereldje.

Hans

Bericht door Hans » 21 jan 2011, 12:52

Volgens mij zag ik je auto afgelopen zondag bij vlasblom op zijn oprijwagen staan.

David R.

Bericht door David R. » 25 jan 2011, 09:28

Afgelopen weekeind alle offertes eens bij elkaar opgeteld en het is inderdaad gekkenwerk. De bak gaat nog wel maar de ECU en kabelbomen, ABS etc maken gewoon dat het ergens tussen de en k gaat kosten.
Dat wordt me te gek en ook Musch heeft het me afgeraden. Doel van de auto is trackdays en misschien af en toe een DNRT race. Daar is dit voldoende voor. We hebben nu wel de motor en bak eruit ivm vervanging koppeling en vliegwiel (gt4). Nu het blok er toch uit is en we dus goed ruimte hebben verplaatsen we gelijk de remleidingen en brandstoftoevoer (binnendoor) zodat bij een bezoek aan de grindbak het risico op uitval weer wat kleiner wordt. Verder proberen we nog wat gewicht te lozen (audio gedeelte kabelboom en nog wat kleine dingen) en dat is het dan wel. Ze gaan op een ander auto wel proberen de originele ECU zo aan te passen dat een Drenth bak mogelijk is maar ik wacht eerst maar eens af hoe dat gaat.
Ik zag wel laatst ergens een gt4 te koop staan met een 4.76 overbrenging ipv 4.1. Misschien dat we daar nog wat kunnen halen.
Laatst gewijzigd door David R. op 22 nov 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankS

Bericht door FrankS » 25 jan 2011, 09:42

Goede beslissing denk ik. Voor 35k een beetje kunnen peddelen is natuurlijk wel een beetje van de zotten ;-)

Ik blijf het wel een enorm gave wagen vinden :D met of zonder paddels.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 jan 2011, 10:08

David, ik vroeg mij af of je al een ervaren coureur in je auto hebt laten rijden en zo ja, hoeveel verschil er is in rondetijden. Met andere woorden weet je in hoeverre je het potentieel van je huidige set up al benut?

David R.

Bericht door David R. » 25 jan 2011, 10:24

Ja dat staat al ergens geschreven. Ik heb ook nooit de gedachte gehad door deze aanpassing veel sneller te zijn maar vindt het gewoon mooi. Ik denk dat een 1.51 mogelijk moet zijn met deze auto en ik zit op 1.59 dus daar zit nog genoeg. Maar zoals reeds gemeld ging het me er niet om de auto sneller te maken maar was het meer voor de fun factor. De prijs die daarvoor betaald moet worden is me echter te hoog.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 jan 2011, 11:14

Verstandig besluit. Ik zou proberen eerst het maximale uit je auto te halen voordat je verdergaat. Waarom niet leren het uiterste uit deze setup te persen en dan de overstap te maken naar een gt3 of gt4 auto??

David R.

Bericht door David R. » 25 jan 2011, 11:24

Tom je begrijpt het nog steeds niet. Het ging mij er niet om of ik sneller of niet sneller zou zijn het ging mij om de fun factor en het feit dat ik het mooi vond. Andre rijdt met zijn 130i tijden van 1.52 en die staat te koop voor 30 of 35 k dus feitelijk heb ik ook geen v8 M3 nodig. Ik vindt de V8 echter mooier.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 jan 2011, 11:28

Ik weet wel dat het je niet om de snelste tijden gaat. Maar denk je zelf niet dat je nog meer plezier hebt als je al het vermogen en alle aanpassingen ook echt kunt benutten?

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2011, 11:36

Respect voor je instelling David, liefhebber pur sang :thumbup:

David R.

Bericht door David R. » 25 jan 2011, 11:56

Tom de echte coureurs blijven altijd sneller in wat voor auto dan ook. Of dit nou een Dacia is of een GT3 RSR. Het is dus inderdaad waar dat wij (ik denk 95% van de bezoekers hier) nooit het volle potentiël van een auto gebruiken omdat we die kunde niet hebben ook al denken we van wel. De kans dat ik een 1.51 gaat rijden met deze auto is niet bijzonder groot. Ik had dan veel vroeger moeten beginnen en het veel vaker moeten doen dan ik nu doe. Ik hoop na de nodige lessen ooit een keer 1.54 te rijden en dan ben ik dik tevreden. Het ligt er maar net aan wat je doelstelling is. Geld ga ik er i.i.g. nooit mee verdienen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 jan 2011, 11:58

Dat begrijp ik. Het belangrijkste is natuurlijk lol hebben. Ik zie het beest hopelijk dit jaar wel weer in actie op 1 van de circuit dagen. :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jan 2011, 12:53

flipperen is handiger en preciezer, bovendien met auto tussengas e.d. minder kans op shiftlock en of verkeerd schakelen.

maja als het om dat soort bedragen gaat is het euhm....voor de normale sterveling van den zotte :nerd:

voor 5K ofzo zou het een leuk iets zijn wat met dezelfde attack modus ook iets tijd kan opleveren omdat je ook wat meer kan focussen op het rijden en handjes aan het stuur hebt enz...

voorlopig nog maar zo verder :df:

steve smith

Bericht door steve smith » 25 jan 2011, 14:10

David R. schreef:Afgelopen weekeind alle offertes eens bij elkaar opgeteld en het is inderdaad gekkenwerk. De bak gaat nog wel maar de ECU en kabelbomen, ABS etc maken gewoon dat het ergens tussen de 35 en 40 k gaat kosten.
Dat wordt me te gek en ook Musch heeft het me afgeraden. Doel van de auto is trackdays en misschien af en toe een DNRT race. Daar is dit voldoende voor. We hebben nu wel de motor en bak eruit ivm vervanging koppeling en vliegwiel (gt4). Nu het blok er toch uit is en we dus goed ruimte hebben verplaatsen we gelijk de remleidingen en brandstoftoevoer (binnendoor) zodat bij een bezoek aan de grindbak het risico op uitval weer wat kleiner wordt. Verder proberen we nog wat gewicht te lozen (audio gedeelte kabelboom en nog wat kleine dingen) en dat is het dan wel. Ze gaan op een ander auto wel proberen de originele ECU zo aan te passen dat een Drenth bak mogelijk is maar ik wacht eerst maar eens af hoe dat gaat.
:thumbup:

steve smith

Bericht door steve smith » 25 jan 2011, 17:15

spykerboy schreef:als je toch sequentieel wilt, waarom kocht je dan niet meteen een E93.
WTF moet David met een cabrio?

Wellicht moet je ff opzoeken wat sequentieel daadwerkelijk is en wat een M-DCT inhoudt. Is niet hetzelfde.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 26 jan 2011, 18:10

spykerboy schreef:
steve smith schreef:
spykerboy schreef:als je toch sequentieel wilt, waarom kocht je dan niet meteen een E93.
WTF moet David met een cabrio?

Wellicht moet je ff opzoeken wat sequentieel daadwerkelijk is en wat een M-DCT inhoudt. Is niet hetzelfde.
ik bedoelde dus E92 sorry :bag: tja het is niet hetzelfde dat weet ik maar komt dichter in de buurt dan een handbak ;)
Dat doen de marketingmensen ons geloven ja. ;)

Een M-DCT bak staat verder van een ordinaire handbak dan een sequentiele bak. Daarbij weegt zo'n ding een hele berg meer en is hij (hoogstwaarschijnlijk) ook een stukje minder bulletproof.

De enige overeenkomst tussen een M-DCT bak en een sequentiele bak is de schakeltijd. Achterliggende techniek is compleet niet te vergelijken.

roka

Bericht door roka » 26 jan 2011, 18:14

Heeel mooi, respect!! :clap:

Plaats reactie