Auto kopen rechtstreeks via internet

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Auto kopen rechtstreeks via internet, zou je dat doen?

Ja, ik ben er wel voor in maar ik zou eerst de plaatselijke dealer lastig vallen met proefritten e.d.
13
37%
Nee, want ik wil met een tastbaar bedrijf te maken hebben, eentje die met een scherpe prijs komt en een goede service geeft.
22
63%

Totaal aantal stemmen: 35

RVV

Auto kopen rechtstreeks via internet

Bericht door RVV » 20 jan 2011, 18:34

http://www.driving-fun.com/1547/the-kno ... rkoop.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze week is er nieuwe aanbieder die rechtstreeks via internet auto's verkoopt. Geen verkopers meer, die in de weg staan. Je hoeft geen dealerbedrijf meer lastig te vallen, hoewel je wilt ook proefrijden. Ik denk dat het een moeilijke zaak zal worden. Want je wilt toch voelen, ruiken aaien en natuurlijk ingepakt worden :D

Zou jij een auto via internet bestellen?

WJ

Re: Auto kopen rechtstreeks via internet

Bericht door WJ » 20 jan 2011, 18:41

Hoe zit dat met garantie? Als ik zo'n auto online koop, dan neem ik aan dat ik de plaatselijke dealer moet gaan lastig vallen als er iets niet goed is?

Ik zou het niet doen, computer onderdelen en ander klein spul koop ik online, maar als iets al meer dan een paar honderd euro kost dan ga ik dus echt naar de winkel toe om het te bekijken en zelf op te halen. Ik wil het graag zien en gelijk kunnen zeuren als het niet goed is, niet viavia en al helemaal niet via Email of telefoon als er iets mis is met de auto.

RVV

Bericht door RVV » 20 jan 2011, 18:43

Bij garantietoestanden moet je de dealer maar lastig vallen zeggen ze. (die internetverkopers). Vind het wel redelijk arrogant om eerlijk te zijn. Overigens denk ik dat ze juridisch geen poot op hebben te staan als jij eist dat de internetverkoper jouw probleem moet oplossen ipv een 'vreemde' dealer. Uiteindelijk verkopen zij je de auto en niet die dealer.

Niall

Bericht door Niall » 20 jan 2011, 18:55

Ja,

Zelf zie ik het als de toekomst en waarom dure showrooms wanneer je alles van binnen en buiten kan bekijken vanuit je luie stoel? Bij het bedrijf waar mijn vader werkzaam is rijden ze in principe allemaal mercedes door een bedrijfsspecifieke regeling. Onderdeel van deze regeling is dat ze de auto bij een centrale dealer ophalen.

Omdat die dealer in brussel zit en pa in omgeving Eindhoven woonzaam is heeft ie de dealer niet bezocht. Hij heeft gewoon internet aangeslingerd, gekeken welk model hij kon leasen in dit geval een E klasse. Daarna opties aangevinkt welke hij wou hebben en een print gemaakt, deze opgestuurd naar de afdeling wagenbeheer. Paar dagen op en neer gemail en de auto was besteld.

3 maanden later ophalen, afspraak op een vrijdag om 14:00 bij de dealer. Komen we daar geen koffie aangeboden. Uiteindelijk om 15:30 komt er iemand aan om de auto af te leveren.
Pa over de zeik, zei die meteen je mag blij zijn dat ik niet hier in de buurt werkzaam ben want ik had hem voor onderhoud naar een andere dealer gebracht.

Voor onderhoud gaat ie naar de dealer om de hoek van waar hij werkzaam is, ’s ochtends aanmelden bij de balie en zij brengen hem weg en komen hem ’s avonds ophalen. Verder ziet hij nooit de dealer, waarom een gigantische glazen pand wanneer de meeste mensen toch maar de werkplaats balie zien.
Als je een proefrit wil maken is er vast een dealer welke een auto voor de deur neerzet.

De toekomst in mijn optiek is:

- Showroom met alle modellen zonder werkplaats bv midden in de stad.
- Kleine werkplaatsen met vakbekwame monteurs, welke de klant centraal hebben staan, maar dan in kleine dorpen of buitengebieden van de stad.

Niet zoals de VW/Audi dealer in EHV welke voor 23 miljoen een glazen paleis neergezet met 50+ werkplaats bruggen á 80 euro per uur. :bag: Waar je gewoon een nummer bent en niet meer een persoon

Tom

Bericht door Tom » 20 jan 2011, 19:05

Ja waarom niet..? Importeurs moeten gewoon op een paar plekken zorgen dat er demo auto's zijn (Peugeot had zoiets toch? vast al meer merken..). Boek je vooraf via internet (gekoppeld aan beschikbaarheid) een proefrit en daarna stel je hem op je gemak thuis samen. Hier in de regio heeft Volvo ook veel dealers gesloten, op sommige plekken een werkplaats gemaakt en één grote vestiging waar ze bijna alles hebben staan.
Garantie moet via de importeur geregeld zijn en dan hoeft het niet uit te maken bij welke dealer je aanklopt.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 jan 2011, 19:11

Tom schreef:Ja waarom niet..? Importeurs moeten gewoon op een paar plekken zorgen dat er demo auto's zijn (Peugeot had zoiets toch? vast al meer merken..). Boek je vooraf via internet (gekoppeld aan beschikbaarheid) een proefrit en daarna stel je hem op je gemak thuis samen. Hier in de regio heeft Volvo ook veel dealers gesloten, op sommige plekken een werkplaats gemaakt en één grote vestiging waar ze bijna alles hebben staan.
Garantie moet via de importeur geregeld zijn en dan hoeft het niet uit te maken bij welke dealer je aanklopt.
Dit lijkt mij ook de juiste methode.

Zoals ze nu met 5% korting komen is het natuurlijk een kansloze missie. Dat moet minimaal 15% zijn tov een normale dealer.

Michel P

Bericht door Michel P » 20 jan 2011, 19:39

De importeur moet inderdaad een aantal experience centrums in NL hebben, waar alle modelen staan, en die je bij echte interesse kunt rijden, eventueel tegen een vergoeding, die te verrekenen is bij aankoop, die simpel via internet kan plaats vinden.

Onderhoud kan bij elke BOVAG dealer met behoud van garantie, die garages zijn er genoeg, dus keus zat.

Michel

Snipe

Bericht door Snipe » 20 jan 2011, 19:48

Tom schreef:Importeurs moeten gewoon op een paar plekken zorgen dat er demo auto's zijn (Peugeot had zoiets toch? vast al meer merken..).
Ja, dat is ook zo'n omslachtig gedoe.

"Nou, hij rijdt lekker, doet u deze maar."
- "Dat gaat niet, wij verkopen geen auto's."

Weg koopmoment.
Hoeveel mensen zouden zich bedenken op de weg terug of gewoon geen zin hebben om alsnog naar de plaatselijke Peugeotboer te gaan?

Luca

Bericht door Luca » 20 jan 2011, 19:54

De volgende auto's de laatste tijde gekocht per mail/internet (zonder proefrit en/of gezien te hebben) 8)

-GTI VI
-Sorento model 2010
-Peugeot 407
-Passat CC

Wel gekocht bij de dealer!

Rivanov
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 20 jan 2011, 19:57

Niall schreef:Ja,

Zelf zie ik het als de toekomst en waarom dure showrooms wanneer je alles van binnen en buiten kan bekijken vanuit je luie stoel? Bij het bedrijf waar mijn vader werkzaam is rijden ze in principe allemaal mercedes door een bedrijfsspecifieke regeling. Onderdeel van deze regeling is dat ze de auto bij een centrale dealer ophalen.

Omdat die dealer in brussel zit en pa in omgeving Eindhoven woonzaam is heeft ie de dealer niet bezocht. Hij heeft gewoon internet aangeslingerd, gekeken welk model hij kon leasen in dit geval een E klasse. Daarna opties aangevinkt welke hij wou hebben en een print gemaakt, deze opgestuurd naar de afdeling wagenbeheer. Paar dagen op en neer gemail en de auto was besteld.

3 maanden later ophalen, afspraak op een vrijdag om 14:00 bij de dealer. Komen we daar geen koffie aangeboden. Uiteindelijk om 15:30 komt er iemand aan om de auto af te leveren.
Pa over de zeik, zei die meteen je mag blij zijn dat ik niet hier in de buurt werkzaam ben want ik had hem voor onderhoud naar een andere dealer gebracht.

Voor onderhoud gaat ie naar de dealer om de hoek van waar hij werkzaam is, ’s ochtends aanmelden bij de balie en zij brengen hem weg en komen hem ’s avonds ophalen. Verder ziet hij nooit de dealer, waarom een gigantische glazen pand wanneer de meeste mensen toch maar de werkplaats balie zien.
Als je een proefrit wil maken is er vast een dealer welke een auto voor de deur neerzet.

De toekomst in mijn optiek is:

- Showroom met alle modellen zonder werkplaats bv midden in de stad.
- Kleine werkplaatsen met vakbekwame monteurs, welke de klant centraal hebben staan, maar dan in kleine dorpen of buitengebieden van de stad.

Niet zoals de VW/Audi dealer in EHV welke voor 23 miljoen een glazen paleis neergezet met 50+ werkplaats bruggen á 80 euro per uur. :bag: Waar je gewoon een nummer bent en niet meer een persoon
Van Udenhout heeft een aardig indrukwekkend pand neergezet inderdaad. Ook al delen ze het met Lexus Eindhoven.. ;)

RVV

Bericht door RVV » 20 jan 2011, 20:03

Luca schreef:De volgende auto's de laatste tijde gekocht per mail/internet (zonder proefrit en/of gezien te hebben) 8)

-GTI VI
-Sorento model 2010
-Peugeot 407
-Passat CC

Wel gekocht bij de dealer!
Maar zou je ze ook gekocht hebben bij een internet aanbieder?

dvh

Bericht door dvh » 20 jan 2011, 20:07

Als de prijs aanzienlijk goedkoper is, waarom niet?

Roy

Bericht door Roy » 20 jan 2011, 20:11

Zou het alleen doen na een testrit e.d. Zeker niet zo vanaf een plaatje...

RVV

Bericht door RVV » 20 jan 2011, 20:18

dvh schreef:Als de prijs aanzienlijk goedkoper is, waarom niet?
Maar dan moet net als Hielke ook zegt daar echt wel meer dan 5% tegen over staan lijkt me.

Michel P

Bericht door Michel P » 20 jan 2011, 20:22

Maar hoe doen ze inruil dan? Dan altijd je auto zelf verpatsen of via de ANWB?

Zonder inruil moet je dan zeker 15% of misschien wel 20% geven.

Michel

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 jan 2011, 20:24

Maar da's dus niet zo.

Joy

Bericht door Joy » 20 jan 2011, 20:32

Ik zie ook weinig in deze constructie. Ze zitten nog steeds in hetzelfde schuitje als de dealer, ze kopen namelijk in bij de NL'se importeurs. Daar schiet je dus geen bal mee op. Als ze nou eens rechtstreekse kanalen aan kunnen boren waardoor ze de importeur uitschakelen dan ga je verschil zien. Op een Auris Hybrid 4 % korting geven zonder inruil, ik denk dat de dealer nog meer geeft. :hmmm:

Niall

Bericht door Niall » 20 jan 2011, 20:38

Maar je moet niet vergeten dat het straks veel interessanter is voor de fabrikanten, zij bieden de auto's zelf rechtstreeks aan tegen een gereduceerd tarief in tegenstelling tot de dealer maar meer marge voor de fabrikant. :wink:

Logisitiek naar de dealer zal geen probleem zijn, garantie ook niet omdat zij dit zelf kunnen afhandelen en het meteen inzichtelijk is waar er een probleem is. Nu komen problemen niet of nauwelijks bij de fabrikant aan.

Inruil gewoon tegen opbod van de handelaars, 15 jaar geleden was het ondenkelijk om via internet auto's te zoeken. Dus over 15 jaar zou het misschien standaard zijn

dvh

Bericht door dvh » 20 jan 2011, 20:39

Ravin ///M schreef:

Maar da's dus niet zo.
Dan zie ik er geen enkel voordeel in...:)

Snipe

Bericht door Snipe » 20 jan 2011, 20:40

Michel P schreef:Maar hoe doen ze inruil dan? Dan altijd je auto zelf verpatsen of via de ANWB?
Bij Nieuweautokopen.nl kun je inruilen, bij Auto.nl niet. Hoe je via internet je auto inruilt is me nog even een raadsel, tenzij je gewoon blind de handelsprijs krijgt no matter what.

Michel P

Bericht door Michel P » 20 jan 2011, 20:50

En de meeste mensen willen inruilen, dus als auto.nl dat niet doet, is dat een min punt. Als ze handelsprijzen bieden en een te lage korting is het mogelijk beter shoppen bij een dealer lijkt me.

Michel

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jan 2011, 09:15

15 tot 20 procent korting....uhm....de max marge op zo'n apparaat is meestal rond de 12 a 13%.
Dat zal voor die internetaanbieders niet anders zijn.

Gasten zitten in het ouwe Lexus-pand langs de A2. O.a. meneer Louwman is in die idee gestapt.
Er zitten best serieuze partijen achter.

Maar je kan op dit moment maar kiezen uit een aantal auto's. Een VW, Audi, BMW etc kan je er niet op vinden. Ook de grotere modellen staan er niet bij.

Ik denk dat het niet gaat lopen. Persoonlijk ga ik liever lekker een beetje sjoppen in de diverse showrooms ipv achter de pc een karretje bestellen.

En idd, hoe gaan ze dat doen met proefrijden. Een dealer ziet je liever gaan dan komen als je alleen ff komt rijden en de auto vervolgens via internet gaat bestellen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 jan 2011, 09:52

Het licht er denk ik een beetje aan, zou ik bijvoorbeeld een auto als een Aygo kopen dan is het bedrag waar het om gaat en de soort auto er 1 die ik wel via internet zou kopen. Maar zou ik in de markt zijn voor een echte liefhebbers auto zoals een M3 of een Corvette dan zou ik toch eerst met de auto willen rijden. Het bedrag speelt daarbij natuurlijk ook een aanzienlijke rol. Maar wat Michel zegt over die experience centra, lijkt me helemaal goed. Ik zou het niet erg vinden om een paar euro te betalen voor een proefrit in een auto waar ik ook daadwerkelijk in geïnteresseerd ben.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 jan 2011, 10:33

hier geloof ik ook niet in....

maar om kosten te besparen wel de volgende opzet:

een paar centrale plekken in NL met gigantische showroom's voor zoveel mogelijk merken bij elkaar net als een woon/keuken boulevard etc. daar ga je heen als je een auto wil kopen.

uitzoeken is makkelijk doordat elk merk elk type wel heeft staan en de merken dicht bij elkaar zitten op 1 terrein is ook dat onderlinge vergelijk makkelijk.

en dan verder alleen nog veel service punten in NL voor onderhoud en reparatie.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 jan 2011, 10:47

Leuk voor de leasmarkt maar voor de particulier die met inruil zit zie ik er weinig brood in. Ik koop liever bij een bedrijf want ook dat kan best scherp :wink:

Plaats reactie