Afgeplat stuur

Dit is ons algemene autoforum.

Afgeplat stuur?

Afgeplat is mooi/fijn!
24
28%
No way. Een stuur moet rond zijn.
33
39%
Whatever.. het boeit mij niet.
28
33%

Totaal aantal stemmen: 85

JP

Re: Afgeplat stuur

Bericht door JP » 18 jan 2011, 09:49

Martin van der Zwaard schreef:Voor zover ik het geleerd heb, moet je je stuur op 10 voor 2 vasthouden.
Tegenwoordig is het toch 55min later...? Ivm ruimte voor de airbag, mocht die wakker worden...

Remmie

Bericht door Remmie » 18 jan 2011, 10:59

JP schreef:
Martin van der Zwaard schreef:Voor zover ik het geleerd heb, moet je je stuur op 10 voor 2 vasthouden.
Tegenwoordig is het toch 55min later...? Ivm ruimte voor de airbag, mocht die wakker worden...
Dacht dat ook, zodat je handen opzij klappen en niet richting je gezicht gaan

RVV

Bericht door RVV » 18 jan 2011, 11:16

Het lijkt me een typisch VAG modeverschijnsel. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het mooier vind dan een rond stuur. Maar ach je koopt een auto, en je neemt genoegen met het stuur wat er in zit. Of niet dan koop je een ander model.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2011, 11:34

10 voor 2 leren ze je met autorijles, maar voor sportief / op de limiet rijden altijd kwart voor negen. Dan heb je de grootst mogelijke stuuruitslag zonder overpakken (180 graden in beide richtingen) en je kunt bij bijvoorbeeld een RWD wagen sneller corrigeren op overstuur. Dat is cruciaal omdat je meer corrigeren moet naarmate je drifthoek oploopt. Moet jij voor een correctie dus eerst je hand verplaatsen dan ben je dus trager. Ook is je stuur een belangrijke bron van feedback, door het stuurgevoel kan je beoordelen hoeveel grip je hebt bij turn in. Laat jij vlak voor turn in je stuur los om over te pakken dan ben je die bron dus even kwijt.

Bij de meste sportieve auto's kan je zo goed als alle bochten nemen zonder over te pakken als je je handen op 9-3 houd, alleen een krappe draai, 90 graden een straat in draaien bijvoorbeeld gaat dan net niet. Alleen vereist het vaak even wat zoekwerk qua stoelsetting en afstand naar het stuur.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 jan 2011, 11:40

Bert ///M3 schreef:10 voor 2 leren ze je met autorijles, maar voor sportief / op de limiet rijden altijd kwart voor negen. Dan heb je de grootst mogelijke stuuruitslag zonder overpakken (180 graden in beide richtingen) en je kunt bij bijvoorbeeld een RWD wagen sneller corrigeren op overstuur. Dat is cruciaal omdat je meer corrigeren moet naarmate je drifthoek oploopt. Moet jij voor een correctie dus eerst je hand verplaatsen dan ben je dus trager. Ook is je stuur een belangrijke bron van feedback, door het stuurgevoel kan je beoordelen hoeveel grip je hebt bij turn in. Laat jij vlak voor turn in je stuur los om over te pakken dan ben je die bron dus even kwijt.

Bij de meste sportieve auto's kan je zo goed als alle bochten nemen zonder over te pakken als je je handen op 9-3 houd, alleen een krappe draai, 90 graden een straat in draaien bijvoorbeeld gaat dan net niet. Alleen vereist het vaak even wat zoekwerk qua stoelsetting en afstand naar het stuur.
Heb het net even geprobeerd, maar mijn handen in de stand kwart voor negen was niet echt een succes :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 jan 2011, 11:41

LOL @ kwart voor negen :lol:

@Bert , volgens mij zit je met je kop nog op 'half zeven' :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2011, 11:47

Megalol :lol: Het was half 5 vannacht en het wekkertje op 8 uur vanmorgen dat zal het zijn :lol:

Strekking van het verhaal is dat IMHO 9-3 altijd voorkeur heeft over 10-2.

Tom

Bericht door Tom » 18 jan 2011, 11:48

RVV schreef:Het lijkt me een typisch VAG modeverschijnsel. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het mooier vind dan een rond stuur. Maar ach je koopt een auto, en je neemt genoegen met het stuur wat er in zit. Of niet dan koop je een ander model.
Zou een auto er niet voor laten staan (duh) maar vind een stuur wel belangrijk. Is het enige wat je heel de tijd vast hebt. Bepaald voor een groot deel het gevoel wat je hebt.

RVV

Bericht door RVV » 18 jan 2011, 11:52

Tom daar ben ik het ook 100% mee eens, sterker nog als ik ontevreden ben over het stuur dan laat ik het vervangen. Altijd M sturen laten zetten in mijn auto's als er een standaard stuur in zat. Indertijd ook bij mijn Audi's andere sturen er in gezet. Uitzondering is een de Z4 Coupé. Eerste wat ik dacht, er moet een M sportstuur in, maar nu na een paar weken rijden vind ik het stuur eigenlijk wel prima. Minder dik dan gewend maar wel goed hanteerbaar.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 jan 2011, 11:53

Bert ///M3 schreef:Megalol :lol: Het was half 5 vannacht en het wekkertje op 8 uur vanmorgen dat zal het zijn :lol:

Strekking van het verhaal is dat IMHO 9-3 altijd voorkeur heeft over 10-2.

Wat is dit? GTRene @PC Bert?

*pakt geodriehoek en telraam*

Straks beginnen EG en Metchu nog over 9-11 en Tom uit regio Eindhoven tegenover Hanz06 regio Rotterdam over 10-0 :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2011, 12:03

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2011, 12:06

bepaalde auto's hebben zo'n lelijk stuur iiii sommige moderne natuurlijk ook maar ook bepaalde types van bv Porsche (oude types)

een stuur kun je gelukkig vrij makkelijk verwisselen :banaan:

best belngrijk, immers je houd het vast en het zit in je zicht :mrgreen:

ik zat ooit eens in een Noble M12 GT0 3R bij vd Kooi en dat stuurtje zag er wat vreemd uit...
ik pakte het vast en dat voelde toch goed aan :df:
dacht damn, das een fijn stuurtje 8)

en zoals je ziet staat ie ook op 9-3

Afbeelding

erg prettig die ruimte om je duimen in te leggen.

Afbeelding

whaha lol @Robin analyseert

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2011, 14:52

Bert ///M3 schreef:10 voor 2 leren ze je met autorijles, maar voor sportief / op de limiet rijden altijd kwart voor negen. Dan heb je de grootst mogelijke stuuruitslag zonder overpakken (180 graden in beide richtingen) en je kunt bij bijvoorbeeld een RWD wagen sneller corrigeren op overstuur. Dat is cruciaal omdat je meer corrigeren moet naarmate je drifthoek oploopt. Moet jij voor een correctie dus eerst je hand verplaatsen dan ben je dus trager. Ook is je stuur een belangrijke bron van feedback, door het stuurgevoel kan je beoordelen hoeveel grip je hebt bij turn in. Laat jij vlak voor turn in je stuur los om over te pakken dan ben je die bron dus even kwijt.

+1 ik rij altijd met me handen op 9-3.

geeft beter controle gevoel ook gewoon op de openbare weg en idd mocht het ooit fout gaan en de klapzak komt er uit krijg je op deze manier niet eerst je eigen arm in he gezicht ;) :lol:

toevallig gister nog een stuk bij kassa over klapzakken en hun veroorzaakte letsel...

JP

Bericht door JP » 18 jan 2011, 16:22

Je ziet ze geregeld rijden....; linkerpols op 12u, rechterarm op middenarmsteun. Dan zit je wel wat schuin naar rechts, maar als de airbag gaat, dan slaat je linkerarm net langs je hoofd.

Wel uitkijken dat je niet te schuin zit, want dan krijg je de airbag van de bijrijder in je mik... :lol:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2011, 16:30

JP schreef:Je ziet ze geregeld rijden....; linkerpols op 12u, rechterarm op middenarmsteun. Dan zit je wel wat schuin naar rechts, maar als de airbag gaat, dan slaat je linkerarm net langs je hoofd.

Wel uitkijken dat je niet te schuin zit, want dan krijg je de airbag van de bijrijder in je mik... :lol:
:mrgreen: :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 19 jan 2011, 11:41

Jezus Tom wat kies jij 2 begeerlijke plaatjes uit zeg !!!!!!!!

Afbeelding

Afbeelding

:love: :love: :love:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 19 jan 2011, 11:44

Wat me niet lekker lijkt van een afgeplat stuur is bij het uitkomen van een bocht je stuur in je (statische) handen zelf rond te laten draaien. Waarschijnlijk hebben auto's met een korte overbrenging zo'n plat deel. Functioneel lijkt het me niet, liever een kleiner en dikker stuur dan een stuur dat op de grond is gevallen.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2011, 13:19

dat platte is meer voor het in en uit stappen toch? bij sommige auto's heb je daar weinig ruimte.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 jan 2011, 13:35

Ik heb in de R32 destijds een afgeplat stuur gehad en eigenlijk nooit problemen mee gehad en weinig meerwaarde aan ontleend :). Het moet gewoon bij een auto passen imho :).

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 jan 2011, 13:45

Ravin ///M schreef:Wat me niet lekker lijkt van een afgeplat stuur is bij het uitkomen van een bocht je stuur in je (statische) handen zelf rond te laten draaien. Waarschijnlijk hebben auto's met een korte overbrenging zo'n plat deel. Functioneel lijkt het me niet, liever een kleiner en dikker stuur dan een stuur dat op de grond is gevallen.
Inderdaad "lijkt'

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 jan 2011, 13:57

Afgeplat stuur is gaaf:
Afbeelding
http://www.karting1.co.uk/offenbach-2008.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom heeft dat de voorkeur in de kartsport?

Luc B

Bericht door Luc B » 19 jan 2011, 17:08

Liever rond, Afbeelding

Afbeelding

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 jan 2011, 17:11

Er zijn vast liefhebbers voor een platje ;-), maar ik vind dat een stuur rond moet zijn, afgezien van formule auto's. Ziet er toch niet uit, zo'n ei?

Olivier Faber

Bericht door Olivier Faber » 19 jan 2011, 19:09

Ik stem ook voor rond. Vooral dat M stuur.. :love:
Of in een oude engelse wagen:
Afbeelding

hwelvaar

Bericht door hwelvaar » 21 feb 2011, 00:56

Kan iemand met drift ervaring bevestigen of een afgeplat stuur nadelig is voor het driften?

Plaats reactie