Afgeplat stuur

Dit is ons algemene autoforum.

Afgeplat stuur?

Afgeplat is mooi/fijn!
24
28%
No way. Een stuur moet rond zijn.
33
39%
Whatever.. het boeit mij niet.
28
33%
 
Totaal aantal stemmen: 85

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34333
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Afgeplat stuur

Bericht door JP » 18 jan 2011, 09:49

Martin van der Zwaard schreef:Voor zover ik het geleerd heb, moet je je stuur op 10 voor 2 vasthouden.
Tegenwoordig is het toch 55min later...? Ivm ruimte voor de airbag, mocht die wakker worden...

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Remmie » 18 jan 2011, 10:59

JP schreef:
Martin van der Zwaard schreef:Voor zover ik het geleerd heb, moet je je stuur op 10 voor 2 vasthouden.
Tegenwoordig is het toch 55min later...? Ivm ruimte voor de airbag, mocht die wakker worden...
Dacht dat ook, zodat je handen opzij klappen en niet richting je gezicht gaan

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Afgeplat stuur

Bericht door RVV » 18 jan 2011, 11:16

Het lijkt me een typisch VAG modeverschijnsel. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het mooier vind dan een rond stuur. Maar ach je koopt een auto, en je neemt genoegen met het stuur wat er in zit. Of niet dan koop je een ander model.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2011, 11:34

10 voor 2 leren ze je met autorijles, maar voor sportief / op de limiet rijden altijd kwart voor negen. Dan heb je de grootst mogelijke stuuruitslag zonder overpakken (180 graden in beide richtingen) en je kunt bij bijvoorbeeld een RWD wagen sneller corrigeren op overstuur. Dat is cruciaal omdat je meer corrigeren moet naarmate je drifthoek oploopt. Moet jij voor een correctie dus eerst je hand verplaatsen dan ben je dus trager. Ook is je stuur een belangrijke bron van feedback, door het stuurgevoel kan je beoordelen hoeveel grip je hebt bij turn in. Laat jij vlak voor turn in je stuur los om over te pakken dan ben je die bron dus even kwijt.

Bij de meste sportieve auto's kan je zo goed als alle bochten nemen zonder over te pakken als je je handen op 9-3 houd, alleen een krappe draai, 90 graden een straat in draaien bijvoorbeeld gaat dan net niet. Alleen vereist het vaak even wat zoekwerk qua stoelsetting en afstand naar het stuur.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Downforce Hans » 18 jan 2011, 11:40

Bert ///M3 schreef:10 voor 2 leren ze je met autorijles, maar voor sportief / op de limiet rijden altijd kwart voor negen. Dan heb je de grootst mogelijke stuuruitslag zonder overpakken (180 graden in beide richtingen) en je kunt bij bijvoorbeeld een RWD wagen sneller corrigeren op overstuur. Dat is cruciaal omdat je meer corrigeren moet naarmate je drifthoek oploopt. Moet jij voor een correctie dus eerst je hand verplaatsen dan ben je dus trager. Ook is je stuur een belangrijke bron van feedback, door het stuurgevoel kan je beoordelen hoeveel grip je hebt bij turn in. Laat jij vlak voor turn in je stuur los om over te pakken dan ben je die bron dus even kwijt.

Bij de meste sportieve auto's kan je zo goed als alle bochten nemen zonder over te pakken als je je handen op 9-3 houd, alleen een krappe draai, 90 graden een straat in draaien bijvoorbeeld gaat dan net niet. Alleen vereist het vaak even wat zoekwerk qua stoelsetting en afstand naar het stuur.
Heb het net even geprobeerd, maar mijn handen in de stand kwart voor negen was niet echt een succes :mrgreen:

Robin
Berichten: 55207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Robin » 18 jan 2011, 11:41

LOL @ kwart voor negen :lol:

@Bert , volgens mij zit je met je kop nog op 'half zeven' :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2011, 11:47

Megalol :lol: Het was half 5 vannacht en het wekkertje op 8 uur vanmorgen dat zal het zijn :lol:

Strekking van het verhaal is dat IMHO 9-3 altijd voorkeur heeft over 10-2.

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Tom » 18 jan 2011, 11:48

RVV schreef:Het lijkt me een typisch VAG modeverschijnsel. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het mooier vind dan een rond stuur. Maar ach je koopt een auto, en je neemt genoegen met het stuur wat er in zit. Of niet dan koop je een ander model.
Zou een auto er niet voor laten staan (duh) maar vind een stuur wel belangrijk. Is het enige wat je heel de tijd vast hebt. Bepaald voor een groot deel het gevoel wat je hebt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Afgeplat stuur

Bericht door RVV » 18 jan 2011, 11:52

Tom daar ben ik het ook 100% mee eens, sterker nog als ik ontevreden ben over het stuur dan laat ik het vervangen. Altijd M sturen laten zetten in mijn auto's als er een standaard stuur in zat. Indertijd ook bij mijn Audi's andere sturen er in gezet. Uitzondering is een de Z4 Coupé. Eerste wat ik dacht, er moet een M sportstuur in, maar nu na een paar weken rijden vind ik het stuur eigenlijk wel prima. Minder dik dan gewend maar wel goed hanteerbaar.

Robin
Berichten: 55207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Robin » 18 jan 2011, 11:53

Bert ///M3 schreef:Megalol :lol: Het was half 5 vannacht en het wekkertje op 8 uur vanmorgen dat zal het zijn :lol:

Strekking van het verhaal is dat IMHO 9-3 altijd voorkeur heeft over 10-2.

Wat is dit? GTRene @PC Bert?

*pakt geodriehoek en telraam*

Straks beginnen EG en Metchu nog over 9-11 en Tom uit regio Eindhoven tegenover Hanz06 regio Rotterdam over 10-0 :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2011, 12:03

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Afgeplat stuur

Bericht door GTRene » 18 jan 2011, 12:06

bepaalde auto's hebben zo'n lelijk stuur iiii sommige moderne natuurlijk ook maar ook bepaalde types van bv Porsche (oude types)

een stuur kun je gelukkig vrij makkelijk verwisselen :banaan:

best belngrijk, immers je houd het vast en het zit in je zicht :mrgreen:

ik zat ooit eens in een Noble M12 GT0 3R bij vd Kooi en dat stuurtje zag er wat vreemd uit...
ik pakte het vast en dat voelde toch goed aan :df:
dacht damn, das een fijn stuurtje 8)

en zoals je ziet staat ie ook op 9-3

Afbeelding

erg prettig die ruimte om je duimen in te leggen.

Afbeelding

whaha lol @Robin analyseert

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28591
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2011, 14:52

Bert ///M3 schreef:10 voor 2 leren ze je met autorijles, maar voor sportief / op de limiet rijden altijd kwart voor negen. Dan heb je de grootst mogelijke stuuruitslag zonder overpakken (180 graden in beide richtingen) en je kunt bij bijvoorbeeld een RWD wagen sneller corrigeren op overstuur. Dat is cruciaal omdat je meer corrigeren moet naarmate je drifthoek oploopt. Moet jij voor een correctie dus eerst je hand verplaatsen dan ben je dus trager. Ook is je stuur een belangrijke bron van feedback, door het stuurgevoel kan je beoordelen hoeveel grip je hebt bij turn in. Laat jij vlak voor turn in je stuur los om over te pakken dan ben je die bron dus even kwijt.

Bij de meste sportieve auto's kan je zo goed als alle bochten nemen zonder over te pakken als je je handen op 9-3 houd, alleen een krappe draai, 90 graden een straat in draaien bijvoorbeeld gaat dan net niet. Alleen vereist het vaak even wat zoekwerk qua stoelsetting en afstand naar het stuur.
+1 ik rij altijd met me handen op 9-3.

geeft beter controle gevoel ook gewoon op de openbare weg en idd mocht het ooit fout gaan en de klapzak komt er uit krijg je op deze manier niet eerst je eigen arm in he gezicht ;) :lol:

toevallig gister nog een stuk bij kassa over klapzakken en hun veroorzaakte letsel...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34333
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Afgeplat stuur

Bericht door JP » 18 jan 2011, 16:22

Je ziet ze geregeld rijden....; linkerpols op 12u, rechterarm op middenarmsteun. Dan zit je wel wat schuin naar rechts, maar als de airbag gaat, dan slaat je linkerarm net langs je hoofd.

Wel uitkijken dat je niet te schuin zit, want dan krijg je de airbag van de bijrijder in je mik... :lol:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28591
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2011, 16:30

JP schreef:Je ziet ze geregeld rijden....; linkerpols op 12u, rechterarm op middenarmsteun. Dan zit je wel wat schuin naar rechts, maar als de airbag gaat, dan slaat je linkerarm net langs je hoofd.

Wel uitkijken dat je niet te schuin zit, want dan krijg je de airbag van de bijrijder in je mik... :lol:
:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Macboy » 19 jan 2011, 11:41

Jezus Tom wat kies jij 2 begeerlijke plaatjes uit zeg !!!!!!!!

Afbeelding

Afbeelding

:love: :love: :love:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Ravin ///M » 19 jan 2011, 11:44

Wat me niet lekker lijkt van een afgeplat stuur is bij het uitkomen van een bocht je stuur in je (statische) handen zelf rond te laten draaien. Waarschijnlijk hebben auto's met een korte overbrenging zo'n plat deel. Functioneel lijkt het me niet, liever een kleiner en dikker stuur dan een stuur dat op de grond is gevallen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Afgeplat stuur

Bericht door GTRene » 19 jan 2011, 13:19

dat platte is meer voor het in en uit stappen toch? bij sommige auto's heb je daar weinig ruimte.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Kasteel » 19 jan 2011, 13:35

Ik heb in de R32 destijds een afgeplat stuur gehad en eigenlijk nooit problemen mee gehad en weinig meerwaarde aan ontleend :). Het moet gewoon bij een auto passen imho :).

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Downforce Hans » 19 jan 2011, 13:45

Ravin ///M schreef:Wat me niet lekker lijkt van een afgeplat stuur is bij het uitkomen van een bocht je stuur in je (statische) handen zelf rond te laten draaien. Waarschijnlijk hebben auto's met een korte overbrenging zo'n plat deel. Functioneel lijkt het me niet, liever een kleiner en dikker stuur dan een stuur dat op de grond is gevallen.
Inderdaad "lijkt'

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Afgeplat stuur

Bericht door indobesar » 19 jan 2011, 13:57

Afgeplat stuur is gaaf:
Afbeelding
http://www.karting1.co.uk/offenbach-2008.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom heeft dat de voorkeur in de kartsport?

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Luc B » 19 jan 2011, 17:08

Liever rond, Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 jan 2011, 17:11

Er zijn vast liefhebbers voor een platje ;-), maar ik vind dat een stuur rond moet zijn, afgezien van formule auto's. Ziet er toch niet uit, zo'n ei?

Gebruikersavatar
Olivier Faber
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
Locatie: Utrecht

Re: Afgeplat stuur

Bericht door Olivier Faber » 19 jan 2011, 19:09

Ik stem ook voor rond. Vooral dat M stuur.. :love:
Of in een oude engelse wagen:
Afbeelding

hwelvaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2011, 23:47

Re: Afgeplat stuur

Bericht door hwelvaar » 21 feb 2011, 00:56

Kan iemand met drift ervaring bevestigen of een afgeplat stuur nadelig is voor het driften?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, JdBn, k33z, maurizio, Opa, wjt en 10 gasten