Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
marcokers

Re: Fotografie

Bericht door marcokers » 13 jan 2011, 19:59

I'm really impressed :clap:

Macboy

Bericht door Macboy » 14 jan 2011, 11:46

Voor de leek: wat is het verschil tussen die 2 plaatjes ? Zit er in de ene koffie en in de andere thee of zo ? En hoe moet ik dat dan kunnen zien vanaf deze hoek ?

Canon EOS 7D + 17-55 DOF:
Afbeelding

Olympus E-PL1 + 20/1.7 DOF:
Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 jan 2011, 12:44

Ze zijn vrijwel hetzelfde, daar ging het om... ;)
markk schreef:Mooi vergelijk. Qua DOF zie ik niet eens zoveel verschil. Sterker nog dan vind ik de Pen nog net even wat onscherper in het out-of-focus gebied.

Wat me wel opvalt is de volheid van het blauw + detaillering in de beker die bij de 7D m.i. duidelijk beter is.

Nu graag nog een vergelijking op ISO6400 en fel tegenlicht ;-)

Mark.
Kleuren heb ik ongeveer gelijk getrokken, daar ging het hier niet om, puur om de DOF. Die is bij de PEN idd nog ietsje kleiner, want met 2x crop kom je daar omgerekend op 40/3.4. De 7D zit met z'n 1.6x crop op zo'n 40/4 hier. :) Gelukkig kent de 7D nog vele andere voordelen, maar ik merk dat mensen de 2x crop van een camera met MicroFourThirds nogal eens onderschatten. :)

Vergelijk op hoge ISO en met tegenlicht zal ik ook nog ff doen voor de leuk! :D

frankv

Bericht door frankv » 14 jan 2011, 13:40

Leuk om te zien dat je de panasonic 20/1.7 lens op de olympus pen hebt gemonteerd. Ik heb de Panasonic GF1 gekozen, juist vanwege de superkwaliteit van deze lens.

Ik ben nu wat aan het uitproberen met RAW omdat ik vind dat de sharpening van de panasonic body bij het genereren van de JPG af en toe veel te enthousiast is.

En wat bedoel je met onderstaande te zeggen? Dat mensen het micro 4/3 systeem onderschatten, of dat ze de factor onderschatten als ze denken met een mft 20mm een groothoek te hebben gekocht?
maar ik merk dat mensen de 2x crop van een camera met MicroFourThirds nogal eens onderschatten
Overigens zijn de mft lenzen specifiek ontwikkeld voor de grootte van de mft chip en speelt er dus niet zoiets als dat je een deel van het beeld kwijtraakt bij het monteren van een lens die geschikt is voor een fullframe 35mm sensor op een camera met een kleinere sensor (zoals blijkbaar de 7D).

Ik heb trouwens ook een mooie adapter bij mijn GF1 waarmee ik mijn oude Canon FD L lenzen op de moderne body kan monteren. Leuk om mee te spelen.

marcokers

Bericht door marcokers » 14 jan 2011, 14:01

MartijnGizmo schreef: Vergelijk op hoge ISO en met tegenlicht zal ik ook nog ff doen voor de leuk! :D
Ik ben benieuwd :hmmm:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 jan 2011, 14:23

frankv schreef:Leuk om te zien dat je de panasonic 20/1.7 lens op de olympus pen hebt gemonteerd. Ik heb de Panasonic GF1 gekozen, juist vanwege de superkwaliteit van deze lens.

Ik ben nu wat aan het uitproberen met RAW omdat ik vind dat de sharpening van de panasonic body bij het genereren van de JPG af en toe veel te enthousiast is.
De E-PL1 is een stuk goedkoper dan de GF1 én heeft IS in de body (dus ook met de 20/1.7), dat was voor mij doorslaggevend. 8) Ik heb er nog geen JPG mee geschoten, schiet altijd in RAW en volg in Lightroom dezelfde workflow als met m'n Canon dSLR's.
frankv schreef:En wat bedoel je met onderstaande te zeggen? Dat mensen het micro 4/3 systeem onderschatten, of dat ze de factor onderschatten als ze denken met een mft 20mm een groothoek te hebben gekocht?
dSLR-gebruikers denken dat je door de kleinere sensor niet meer met een leuke DOF kunt spelen, wat dus wel het geval is. Natuurlijk is de DOF 1 of 2 stops minder klein (vergeleken met een crop-dSLR of fullframe-dSLR met dezelfde beeldhoek en diafragma), maar alsnog vele malen groter dan bij een 'gewone' compact.

Zie bijv:
Afbeelding
frankv schreef:Ik heb trouwens ook een mooie adapter bij mijn GF1 waarmee ik mijn oude Canon FD L lenzen op de moderne body kan monteren. Leuk om mee te spelen.
Ik heb een adapter voor Konica AR met een 50/1.7, idd erg leuk om mee te spelen:
Afbeelding

Vrij onrustige bokeh en wide-open wat soft, maar voor $30 heb ik een leuk portretlensje (van 30+ jaar oud)
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook een EF-adapter besteld, maar die is nog niet binnen. Dan kun je helaas het diafragma niet aansturen, maar lijkt me alsnog leuk om mee te spelen, aangezien ik nogal wat EF-glas heb liggen. ;)

Aan die 20/1.7 heb ik eigenlijk al voldoende, die komt nauwelijks van de camera af. Die 14/2.5 lijkt me best leuk, maar ik hoop dat Panasonic of Olympus met een iets wijdere en snellere variant komt, een 12/1.7 oid. Ook een merk-eigen 40-50/1.7 zou leuk zijn, AF is vaak toch wel fijn. Nu is er alleen die Panasonic 45/2.8 Macro, die niet echt snel is, en door de ingebouwde OIS en macro-functionaliteiten erg duur is.

frankv

Bericht door frankv » 14 jan 2011, 15:09

MartijnGizmo schreef:Aan die 20/1.7 heb ik eigenlijk al voldoende, die komt nauwelijks van de camera af. Die 14/2.5 lijkt me best leuk, maar ik hoop dat Panasonic of Olympus met een iets wijdere en snellere variant komt, een 12/1.7 oid. Ook een merk-eigen 40-50/1.7 zou leuk zijn, AF is vaak toch wel fijn. Nu is er alleen die Panasonic 45/2.8 Macro, die niet echt snel is, en door de ingebouwde OIS en macro-functionaliteiten erg duur is.
Zo denk ik er ook over, een 12/1.7 of 12/2.0 zou fantastisch zijn. De 14 scheelt mij net iets te weinig met de 20. Ik zou de 7-14 ook wel eens willen uitproberen, een heel mooi bereik, maar wel maar f4.0.

Ik heb trouwens wel begrepen dat de optische correcties die de GF1 body op de beelden van de 20/1.7 uitvoert niet plaatsvinden bij de Olympus body. Het zal niet veel schelen. de stabilisatie van de Pen is idd handig.

FD glas op mijn GF1 (135/2.0 en 50/1.2L) ik ben er alleen nog niet uit wat er van de f-stop overblijft, wordt het een 270/4.0? Of een 270/2.8? of een 270/2.0? (in 35mm termen dan):
Afbeelding

Afbeelding

KoenM

Bericht door KoenM » 14 jan 2011, 15:12

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de foto's van beide camera's er onbewerkt uit zien, veel mensen met een PEN zullen niet bewerken denk ik ;)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 jan 2011, 15:52

frankv schreef:FD glas op mijn GF1 (135/2.0 en 50/1.2L) ik ben er alleen nog niet uit wat er van de f-stop overblijft, wordt het een 270/4.0? Of een 270/2.8? of een 270/2.0? (in 35mm termen dan):
Qua lichtsterkte blijft het gewoon f/1.2 danwel f/2... qua beeld wordt de DOF 2 stops groter, vergelijkbaar met een 270/4 op 35mm dus. Je staat immers 2x zover van je onderwerp om hetzelfde in beeld te krijgen.

Paar voorbeelden met de DOF-calculator:
m43-camera met 135/2 op 5m van onderwerp: 0.08m aan DOF
35mm-camera met 270/4 op 5m van onderwerp: 0.08m aan DOF

Leuke aan de PEN is overigens dat je ook met dit soort lenzen dus 3-stops-IS hebt! :)

frankv

Bericht door frankv » 14 jan 2011, 22:38

MartijnGizmo schreef:Leuke aan de PEN is overigens dat je ook met dit soort lenzen dus 3-stops-IS hebt! :)
dat lijkt me zeker gaaf, ik heb destijds de pen niet gekocht omdat de autofocus traag zou zijn en de olympus pancake niet zo goed en lichtsterk was als de panasonic, maar een vriend van mij heeft er wel eentje, ik zal die eens lenen om de IS op te proberen

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 jan 2011, 22:49

Ik heb em overigens met het 14-42-kitlensje gekocht, omdat dat maar 50 piek scheelde, maar die heb ik na de eerste dag (toen m'n 20/1.7 nog onderweg was) niet meer gebruikt. :bag:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 15 jan 2011, 20:10

Wel een knap resultaat met zo'n 'simpel' camera'tje als je 't vergelijkt met de veel grotere en duurdere 7D, Martijn. :)

Ik had ook nog een plaatje van vorige week:

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 15 jan 2011, 20:53

Opa schreef:Wel een knap resultaat met zo'n 'simpel' camera'tje als je 't vergelijkt met de veel grotere en duurdere 7D, Martijn. :)
Ik word er idd niet echt blij van. Bah. Daarvoor zo'n grote dure camera gekocht.. :(

;)

Edit: Mooie foto trouwens! :)

markk

Bericht door markk » 15 jan 2011, 21:59

Mooie foto opa.
Heb je 'em al bewerkt? Zo niet, dan zou je kunnen proberen wat scherpte / clarity toe te voegen, ik vind 'em nu wat aan de softe kant...

Mark.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 jan 2011, 22:45

Hoe bevalt dat nou, zo'n Sony zonder klapperende spiegel?

Opa

Bericht door Opa » 16 jan 2011, 00:17

Aan de foto is al wat gesleuteld Mark.....ik vind zelf dat bepaalde foto's niet teveel contrast moeten hebben, vaak vind ik dat van foto's met dieren en zo, omdat sommige dingen er wel van opknappen, maar andere stukken weer niet. :wink:

Tot nu toe bevalt ie goed Martijn, ik heb er nog niet echt veel mee gedaan, maar het bevalt beter dan m'n oude.
Die oude Konica Minolta is een stuk trager en geeft ook veel sneller ruis bij hogere IS0 getallen.
Ook zitten er hier natuurlijk wat meer gadgets op, zoals filmen en Panorama, maar daar heb ik 'm niet voor genomen, hoewel 't wel leuk is om af en toe te gebruiken.

Doordat er geen klappende spiegel in zit zijn 10 foto's p. sec. mogelijk, maar 6 foto's p. sec. is natuurlijk ook meer dan zat. :)
Door de zoeker kijken is wel effe wennen, omdat dat een soort digitaal beeld geeft, maar in donkere omstandigheden is 't wel lekker, omdat je ook dan een duidelijk beeld beeld hebt wat niet donker is.

Morgen geven ze weer droog weer door en zal ik wel weer wat foto's gaan maken. :D

Opa

Bericht door Opa » 16 jan 2011, 10:57

Mark, iemand anders heeft de foto bewerkt met meer contrast en scherpte.....ik vind dit dus niet mooi meer, te nep. :?

Afbeelding

markk

Bericht door markk » 16 jan 2011, 13:00

Je hebt gelijk, origineel is mooier. Het was ook maar een idee / indruk he ;)
Ik ga vanavond wel ff hobbieen ermee...

Ogen en snorharen in de neus vind ik van de tweede versie wel mooier, de rest niet. Mogelijk dus alleen iets lokaal doen en niet met de hele foto...

Mark.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 16 jan 2011, 18:55

markk schreef:Nu graag nog een vergelijking op ISO6400 en fel tegenlicht ;-)
Geen vergelijking, maar wel een voorbeeld qua tegenlicht met de PEN:

Afbeelding

markk

Bericht door markk » 16 jan 2011, 19:21

Mijn probeersel met Yaro.

- Bovenste is origineel.
- 2e is met wat lokale edits (clarity op z'n neus+snorharen / wat clarity&scherpte&exposure op z'n ogen) + overall een beetje verscherpt
- 3e is als 2 + extra contrast

Afbeelding

Verder vandaag zelf nog even wezen uitwaaien in de BoxsterS + GF. Vond het namiddag licht + uitzicht op het dak van de parkeergarage bij Alexandrium wel leuk.

Afbeelding

Mark.

Xave30

Bericht door Xave30 » 16 jan 2011, 19:56

Mooi Alexandrium foto Markk.

Opa

Bericht door Opa » 17 jan 2011, 01:17

Mark, bedankt voor 't proberen, maar ik blijf 't 'orgineel' het 'mooist' vinden.
De ogen vind ik bijvoorbeeld te licht worden na de bewerking en ook andere punten worden te licht en nepperig in mijn ogen.

Ik vind de lucht in jouw foto wel goed gelukt.....is 't HDR?

Ik was zelf ook nog op pad met de camera vanmiddag, omdat ik wat neefjes op de foto ging zetten en vond de zonsondergang wel mooi, dus tussendoor nog een paar andere foto's gemaakt,.
Ik heb niets aan de foto's bewerkt, alleen een paar lantarenpalen verwijderd in de 2e foto, maar zit me af te vragen of ik die vliegtuigstrepen ook niet weg had moeten halen?

Afbeelding

Afbeelding

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 17 jan 2011, 01:18

Mooie foto Mark. Het namiddag licht was vandaag inderdaad super! Hier een foto van mij van vanmiddag.

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 jan 2011, 01:32

Ik vind ze allebei wel mooi Opa. Vliegtuig streep in Nr. 2 vind ik dus ook helemaal niet storend. Natural zo. :thumbup:

---

Mixing it up differently Mark. :D

markk

Bericht door markk » 17 jan 2011, 06:38

@Opa:
- Ik heb m'n best gedaan maar twijfel eerlijk gezegd ook wat ik mooier vind.
- Mooie landschappen en nee ik vind de vliegtuigstreep ook niet storend. Maar als jij dat wel vindt dan kloon je hem toch even weg...
- Noop, Alexandrium foto is geen HDR. Gewoon goed belicht :-)
Wel wat bewerkt met extra blauw en clarity in de lucht (had geen CPL bij me) en witbalans wat warmer dan "origineel" gezet.

@Mark N: Pfff, mooie Porker foto weer hoor...

Mark.

Plaats reactie