Nu de carter eronderuit is zie ik dat het pijpje altijd in de olie heeft gehangen, maar dan kunnen de dampen toch niet weg
e30 S50 problemen.......
-
popeyeM3
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Hoe zit het eigenlijk met de carterventilatie ? is het de bedoeling dat het pijpje in de carter in de olie zit...of er boven hangt...logisch lijkt mij het 2e.
Nu de carter eronderuit is zie ik dat het pijpje altijd in de olie heeft gehangen, maar dan kunnen de dampen toch niet weg
Nu de carter eronderuit is zie ik dat het pijpje altijd in de olie heeft gehangen, maar dan kunnen de dampen toch niet weg
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: e30 S50 problemen.......
moet idd niet in de olie liggen dan ontstaat er druk verschillen onder je kleppendeksel 
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Die moet onder de olie zitten juist.
Het is geen ventilatie slang maar de drain slang van je olie separator.
De carterontluchting is de 22mm slang vanuit de kop naar de separator, die dunne slang voer alleen de olie uit de separator af. Overdruk word weg gevoerd naar het inlaatspruitstuk via de andere 22mm slang die op de separator zit. Dat pijpje zit onder de olie en functioneert daardoor als een soort waterslot, je zuigt dan geen dampen weg uit het carter, of trekt vacuum
Het is geen ventilatie slang maar de drain slang van je olie separator.
De carterontluchting is de 22mm slang vanuit de kop naar de separator, die dunne slang voer alleen de olie uit de separator af. Overdruk word weg gevoerd naar het inlaatspruitstuk via de andere 22mm slang die op de separator zit. Dat pijpje zit onder de olie en functioneert daardoor als een soort waterslot, je zuigt dan geen dampen weg uit het carter, of trekt vacuum
-
popeyeM3
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Oke, want ik vond het altijd erg naar olie stinken als ik er een bougie uitdraaide.
Het schijnt zo te zijn dat de carterdampen in de verbranding terecht komt wat niet ten goede komt aan het vermogen is mij verteld.
In de racerij laten ze die slang ook vaak los...zodat de dampen vrij de lucht in knallen.
Het schijnt zo te zijn dat de carterdampen in de verbranding terecht komt wat niet ten goede komt aan het vermogen is mij verteld.
In de racerij laten ze die slang ook vaak los...zodat de dampen vrij de lucht in knallen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: e30 S50 problemen.......
oh okeBert ///M3 schreef:Die moet onder de olie zitten juist.
Het is geen ventilatie slang maar de drain slang van je olie separator.
De carterontluchting is de 22mm slang vanuit de kop naar de separator, die dunne slang voer alleen de olie uit de separator af. Overdruk word weg gevoerd naar het inlaatspruitstuk via de andere 22mm slang die op de separator zit. Dat pijpje zit onder de olie en functioneert daardoor als een soort waterslot, je zuigt dan geen dampen weg uit het carter, of trekt vacuum
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Dan moet je je inlaat eens van binnen bekijken.popeyeM3 schreef:Oke, want ik vond het altijd erg naar olie stinken als ik er een bougie uitdraaide.
Het schijnt zo te zijn dat de carterdampen in de verbranding terecht komt wat niet ten goede komt aan het vermogen is mij verteld.
In de racerij laten ze die slang ook vaak los...zodat de dampen vrij de lucht in knallen.
Ik weet niet of jij langdurig 8000 RPM draaide maar de motoren waarmee geraced word die langdurig boven de 7000 draaien bijvoorbeeld met een korter diff die hebben een aangepast carterventilatie systeem nodig, anders houd het standaard separatortje het niet meer bij en pers je olie naar de inlaat.
Zo'n ding gooit er dan op een circuit rustig meer als een liter per uur uit als je niet uitkijkt.
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: e30 S50 problemen.......
en dat is ook niet bevorderlijk voor de motor.....Bert ///M3 schreef:
Zo'n ding gooit er dan op een circuit rustig meer als een liter per uur uit als je niet uitkijkt.
Een carterventilatie systeem kan dit voorkomen
-
popeyeM3
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Na een tijdje afwezig te zijn geweest kan ik melden dat de e30 weer rijd !
Deze keer zonder storing etc.
De vorige S50 motor liep als een zak zand en kreeg de oorzaak ervan niet gevonden.
Toen draaide het blok in elkaar, en bij inspectie zag ik dat de lagerschalen van cilinder 2 het begeven hadden.
Daarna heeft de auto 4 maanden stil gestaan.
Bij Holtrop heb ik een ander (kale) motor kunnen kopen (alsnog mijn dank daarvoor) en heb alles overgebouwd zoals sensoren, vanos, dynamo, bobines, stuurpomp, bougies, etc...dat was allemaal nieuw of gereviseerd bij het oude blok.
De motor ingebouwd..aangesloten..airbox erop en knallen weer.
De oorzaak van de vorige storing was me nog steeds niet duidelijk...tot gisteren.
Ik heb de gaskabel van dit blok iets te strak gezet waardoor de kleppen niet helemaal sluiten bij stationairstand...daardoor slaat de potmeter op hol en krijgt de dme een verkeerde waarde door en ontregeld de inspuiting.
Nu stond bij het vorige blok de gaskabel niet te strak, maar wel had het gaskleppenhuis erg veel speling.
De symptomen zijn exact hetzelfde...dus ga ik ervan uit dat de storing welke in het andere blok zat veroorzaakt werd door teveel speling in het gaskleppenhuis !
Goed...de e30 S50 rijd weer...en hoe !!! wat een monster....een acceleratie die niet te beschrijven is...zeker niet na 4 maanden een e28 520 automaat gereden te hebben
Deze keer zonder storing etc.
De vorige S50 motor liep als een zak zand en kreeg de oorzaak ervan niet gevonden.
Toen draaide het blok in elkaar, en bij inspectie zag ik dat de lagerschalen van cilinder 2 het begeven hadden.
Daarna heeft de auto 4 maanden stil gestaan.
Bij Holtrop heb ik een ander (kale) motor kunnen kopen (alsnog mijn dank daarvoor) en heb alles overgebouwd zoals sensoren, vanos, dynamo, bobines, stuurpomp, bougies, etc...dat was allemaal nieuw of gereviseerd bij het oude blok.
De motor ingebouwd..aangesloten..airbox erop en knallen weer.
De oorzaak van de vorige storing was me nog steeds niet duidelijk...tot gisteren.
Ik heb de gaskabel van dit blok iets te strak gezet waardoor de kleppen niet helemaal sluiten bij stationairstand...daardoor slaat de potmeter op hol en krijgt de dme een verkeerde waarde door en ontregeld de inspuiting.
Nu stond bij het vorige blok de gaskabel niet te strak, maar wel had het gaskleppenhuis erg veel speling.
De symptomen zijn exact hetzelfde...dus ga ik ervan uit dat de storing welke in het andere blok zat veroorzaakt werd door teveel speling in het gaskleppenhuis !
Goed...de e30 S50 rijd weer...en hoe !!! wat een monster....een acceleratie die niet te beschrijven is...zeker niet na 4 maanden een e28 520 automaat gereden te hebben
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: e30 S50 problemen.......
Congrats !
Nu foto's en filmpjes !
Nu foto's en filmpjes !
-
Richardt.
- Berichten: 6814
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: e30 S50 problemen.......
Zat de fout toch in iets lulligs
Maargoed, het grote genieten kan nu beginnen. Have fun
Maargoed, het grote genieten kan nu beginnen. Have fun
-
popeyeM3
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ik zal woensdag proberen wat filmpjes te maken..
Alvast een klein voorproefje..
http://s73.photobucket.com/albums/i216/ ... deoDJ3.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
Alvast een klein voorproefje..
http://s73.photobucket.com/albums/i216/ ... deoDJ3.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door popeyeM3 op 10 jan 2011, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
die link is niet de juiste...popeyeM3 schreef:Ik zal woensdag proberen wat filmpjes te maken..
Alvast een klein voorproefje..
http://s73.photobucket.com/albums/i216/" onclick="window.open(this.href);return false; ... deoDJ3.mp4
maar fijn te horen dat ie nu wel goed doet, best een lullig iets, maja niet stuk dus bijna niet te meten...al zou je zeggen aan een kast bij een specialist je toch zou moeten kunnen zien dat die iets los stond?
afijn, hij doet het nu
-
popeyeM3
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Nu is de link wel goed 
Ja is een lullig iets..maar vind het maar eens....zowiezo was hij niet uit te lezen vanwege de software die erin zit.
Heb toen wel de originele software aangesloten, maar dan kwamen er weer andere storingen naar boven omdat de lmm niet aangesloten was.
Nu hoop ik alleen dat ik gelijk heb...want gisteren stond de gaskabel te strak...knalde in storing...onderweg de gaskabel losser gezet en de storing was weg....dus je zou denken dat dat ermee te maken heeft.
Nu is het niet de eerste keer dat ik de gelukkige ben met toevalligheden
Dus voor hetzelfde geld is het toch wat anders wat precies op het moment dat ik de kabel slapper zette ineens weer goed was.
De tijd zal het leren zeg ik maar...
Ja is een lullig iets..maar vind het maar eens....zowiezo was hij niet uit te lezen vanwege de software die erin zit.
Heb toen wel de originele software aangesloten, maar dan kwamen er weer andere storingen naar boven omdat de lmm niet aangesloten was.
Nu hoop ik alleen dat ik gelijk heb...want gisteren stond de gaskabel te strak...knalde in storing...onderweg de gaskabel losser gezet en de storing was weg....dus je zou denken dat dat ermee te maken heeft.
Nu is het niet de eerste keer dat ik de gelukkige ben met toevalligheden
Dus voor hetzelfde geld is het toch wat anders wat precies op het moment dat ik de kabel slapper zette ineens weer goed was.
De tijd zal het leren zeg ik maar...
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: e30 S50 problemen.......
mooi dat ie nu iig weer goed is
en idd een halve storing zoeken is het lastigste wat er is
en idd een halve storing zoeken is het lastigste wat er is
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
zow...dat klinkt goed zeg
heerlijk scheur kanon.
heerlijk scheur kanon.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Mooi dat het opgelost is Mario 
-
popeyeM3
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Thanks Bert
..................jij had wel eens de lagerschalen vervangen he..bij een S50...kan jij je nog herinneren hoe ingesleten die waren..en weet je toevallig wat de tolleranties zijn daarin ?
Bij het vorige blok lagen de schalen van cilinder 2 aan bonken....en de rest was nog wel goed, maar wel iets ingesleten..en dan ingesleten in de zin van dat er niks voelbaars was..maar wel kon je zien dat het (normaal) glimmende laagje dof was..
Bij het vorige blok lagen de schalen van cilinder 2 aan bonken....en de rest was nog wel goed, maar wel iets ingesleten..en dan ingesleten in de zin van dat er niks voelbaars was..maar wel kon je zien dat het (normaal) glimmende laagje dof was..
-
Walter
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: e30 S50 problemen.......
.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Ik heb toen geen toleranties gemeten.popeyeM3 schreef:Thanks Bert..................jij had wel eens de lagerschalen vervangen he..bij een S50...kan jij je nog herinneren hoe ingesleten die waren..en weet je toevallig wat de tolleranties zijn daarin ?
Bij het vorige blok lagen de schalen van cilinder 2 aan bonken....en de rest was nog wel goed, maar wel iets ingesleten..en dan ingesleten in de zin van dat er niks voelbaars was..maar wel kon je zien dat het (normaal) glimmende laagje dof was..
Wil je het helemaal officieel doen dan moet je hem met nieuwe in elkaar zetten en dan de speling tussen de lagers en de krukas meten met een plastigage.
Mijne zagen er in elk geval zo uit, 200K achter de kiezen en een uurtje of 6 mee over zandvoort gereden:
Dus ik hoefde niet te meten om te zien dat ze gaar waren
Als er echt 1 zonder reden aan gort is dan zou ik eerder denken dat de drijfstangbouten zelf hun langste tijd gehad hebben. Wat er dan gebeurd is dat de kap heel even los komt door te veel rek in die bout en dan schiet het lager uit de palletjes die hem op zijn plek houden, dan is in een paar minuten het hele lager aan gort en dan vind je de stukken door je hele motor terug als het tegen zit. Tenzij dit op 7000 toeren vol gas gebeurd dan komt gewoon de hele drijfstang naar buiten.
-
popeyeM3
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Voor de grap heb ik hier 2 eigen filmpjes om het verschil in acceleratie (100-200) te laten zien met 2 dezelfde motoren met nagenoeg dezelfde set-up.
Alleen is het eerste filmpje mijn ex e36 M3 met zo'n 1550 kilo wagengewicht, en het 2e filmpje mijn BMW e30 met 1170 kilo wagengewicht en kortere overbrenging.
Kortom..de beste tuning is nog altijd gewichtstuning
http://www.youtube.com/watch?v=61haECHOrzE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=k2buRJlkwAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen is het eerste filmpje mijn ex e36 M3 met zo'n 1550 kilo wagengewicht, en het 2e filmpje mijn BMW e30 met 1170 kilo wagengewicht en kortere overbrenging.
Kortom..de beste tuning is nog altijd gewichtstuning
http://www.youtube.com/watch?v=61haECHOrzE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=k2buRJlkwAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Richardt.
- Berichten: 6814
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: e30 S50 problemen.......
Dat scheelt wel "ietsje" ja 
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
scheelt bijna 5 sec
je gaat van 14<>15 sec naar ongeveer 10sec
je gaat van 14<>15 sec naar ongeveer 10sec
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: e30 S50 problemen.......
idd een groot verschil

-
popeyeM3
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ja hier op de pc is het filmpje wat duidelijker, en is de sprint precies 10 seconde.
Dat met 1 bijrijder en een berg tegenwind gisteren.
Al met al best snel voor een auto met de luchtweerstand van een bushok....daarmee geef je een hoop snelle auto's het nakijken.
tov van mijn ex e36 M3 met dezelfde set-up scheeld het zo'n 4 seconde...dat is 1 seconde per 100 kilo wagengewicht minder.
Dus de motorkap en kofferklep, schermen vervangen voor kunstof..lexaan ramen erin...en weer een seconde sneller
Dat met 1 bijrijder en een berg tegenwind gisteren.
Al met al best snel voor een auto met de luchtweerstand van een bushok....daarmee geef je een hoop snelle auto's het nakijken.
tov van mijn ex e36 M3 met dezelfde set-up scheeld het zo'n 4 seconde...dat is 1 seconde per 100 kilo wagengewicht minder.
Dus de motorkap en kofferklep, schermen vervangen voor kunstof..lexaan ramen erin...en weer een seconde sneller
-
Leroy BMW
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:07
- Locatie: BMW e46 330dA Touring # BMW e30 320i Cabrio
Re: e30 S50 problemen.......
Wat gewicht wel niet doet zeg..
Heb je toevallig al gemeten wat je e30 doet van 0-100? Ben zeer benieuwd!
Gelukkig zijn de problemen nu voorbij en kun je lekker gaan genieten!
Heb je toevallig al gemeten wat je e30 doet van 0-100? Ben zeer benieuwd!
Gelukkig zijn de problemen nu voorbij en kun je lekker gaan genieten!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten
