e30 S50 problemen.......
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
e30 S50 problemen.......
Ik zit nu al weken te ouweteringhoeren met dat kut S50 (M3 3.0) blok.
Nog steeds loopt hij stoterig..plofferig en inhouden.
Duidelijk is het wel dat de ontsteking over zijn nek gaat.
Ik heb al zoveel vervangen en na laten kijken dat ik het ff niet meer weet.
Onderstaande wat er al vervangen en gedaan is:
Watertemperatuursensor naar dme vervangen
Gaskleppen synchroon gesteld
In en uitlaat kleppen gesteld
Gaspotentiemeter vervangen
Bougies vervangen
Bobines vervangen
Injectoren gewisseld
Computer gewisseld
Nieuwe software geschreven
Brandstofpomp gecontroleerd
Brandstofdruk gecontroleerd
Krukas sensor vervangen
Vanos nagekeken
Nog te controleren...vanoscomputer
Iemand nog suggesties ? anders donder ik hem de Maas in..
Nog steeds loopt hij stoterig..plofferig en inhouden.
Duidelijk is het wel dat de ontsteking over zijn nek gaat.
Ik heb al zoveel vervangen en na laten kijken dat ik het ff niet meer weet.
Onderstaande wat er al vervangen en gedaan is:
Watertemperatuursensor naar dme vervangen
Gaskleppen synchroon gesteld
In en uitlaat kleppen gesteld
Gaspotentiemeter vervangen
Bougies vervangen
Bobines vervangen
Injectoren gewisseld
Computer gewisseld
Nieuwe software geschreven
Brandstofpomp gecontroleerd
Brandstofdruk gecontroleerd
Krukas sensor vervangen
Vanos nagekeken
Nog te controleren...vanoscomputer
Iemand nog suggesties ? anders donder ik hem de Maas in..
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: e30 S50 problemen.......
Tja, ik zou het toch gaan zoeken in de geschreven software. Kan me herinneren dat je een andere -stand alone- motormanagement had. Heb je het al geprobeerd met de normale airbox en management. Als dat goed loopt, weet je zeker dat het niks mechanisch is of een defect onderdeel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Verliest je vanos oliedruk? (vanos accumulator misschien)
Als het gewoon rauw lopen onderin is, dat heb ik ook met andere software en een lichter vliegwiel. Stationair wisselt bij mij ook een beetje. Maar vol gas gaat het wel prima.
Als het gewoon rauw lopen onderin is, dat heb ik ook met andere software en een lichter vliegwiel. Stationair wisselt bij mij ook een beetje. Maar vol gas gaat het wel prima.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
vacuumslang misschien verstopt, carterventilatie iets?
of iets met de brandstof toevoer...drukregelaar of pomp?
of is het blok uit elkaar geweest en is de vanos niet goed afgesteld?
is moeilijk te zeggen/meedenken op een afstand...
maar tis wel iets om moe van te worden.
of iets met de brandstof toevoer...drukregelaar of pomp?
of is het blok uit elkaar geweest en is de vanos niet goed afgesteld?
is moeilijk te zeggen/meedenken op een afstand...
maar tis wel iets om moe van te worden.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ik merk duidelijk dat hij na zo'n 3500rpm beduidend beter loopt...dan ga ik toch denken aan de vanos.
Je hoort wel duidelijk een sis geluid bij het afzetten van de motor, wat betekend dat de vanos wel op druk is geweest.
Hopeloze bende is het.....
De carterventilatie zou ook nog kunnen...wat zijn de symptomen van dat...als die b.v. onder de olie zit ipv erboven..waardoor er niets te ventileren valt ?
Drukregelaar zou je ook moeten merken op hoge toeren.
Brandstofverhaal net zo
Je hoort wel duidelijk een sis geluid bij het afzetten van de motor, wat betekend dat de vanos wel op druk is geweest.
Hopeloze bende is het.....
De carterventilatie zou ook nog kunnen...wat zijn de symptomen van dat...als die b.v. onder de olie zit ipv erboven..waardoor er niets te ventileren valt ?
Drukregelaar zou je ook moeten merken op hoge toeren.
Brandstofverhaal net zo
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: e30 S50 problemen.......
Als je carterventilatie dicht zit, dan wil de motor nog wel eens een vreemde reactie geven als je tijdens staionair lopen de pijlstok er uit trekt of de olievuldop eraf draait.
Carter ventialtie slangen e.d. doorblazen kan sowiezo geen kwaad.
Carter ventialtie slangen e.d. doorblazen kan sowiezo geen kwaad.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
ah, inderdaad, als ie boven de 3500rpm wel beter doet kun je weer wat uitsluiten, zoals drukregelaar en of brandstofpomp.
blijft dus carterventilatie en verkeerde timing vanos over...als je zegt boven de 3500rpm doet ie beter en stel boven in helemaal dan zou je bijna zeggen/denken dat vanos niet regelt of niet goed?
wat ook voor raar lopen kan zorgen is een smerige (door de jaren) ICV, idle control valve...kun je in elk geval cleanen met speciaal spul, of wasbenzine? erin mikken en openingen dichthouden en schudden maar net zolang tot er schone prut uitkomt....daarnaast die slangen controleren...simpel werk, baat het niet , het schaad ook niet.
benieuwd wat het is....good luck.
blijft dus carterventilatie en verkeerde timing vanos over...als je zegt boven de 3500rpm doet ie beter en stel boven in helemaal dan zou je bijna zeggen/denken dat vanos niet regelt of niet goed?
wat ook voor raar lopen kan zorgen is een smerige (door de jaren) ICV, idle control valve...kun je in elk geval cleanen met speciaal spul, of wasbenzine? erin mikken en openingen dichthouden en schudden maar net zolang tot er schone prut uitkomt....daarnaast die slangen controleren...simpel werk, baat het niet , het schaad ook niet.
benieuwd wat het is....good luck.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
http://mrvanos.com/BMW-Vanos-Seal-Kits(1814252).htm
kleine dingen kunnen al vreemde oorzaken hebben bij vanos...
las ook ergens dat iemand iets kleins vernieuwd had wat rubbertjes bij de vanos en toen al een ruw lopende motor had behalve hoger in toeren...verder sommige vanwege olie soort enz enz
http://www.mrvanos.com/E36-M3-30-S50-Va ... 48305).htm
zijn ook heel veel youtube filmpjes met geluid en vragen wat is dit...zit daar zoiets bij wat jij hebt?
hier heb je wel wat aan de zijkant van dit filmpje, ja dat filmpje heeft waarschijnlijk dat zuigertje niet goed werkend klinkt dan naar als diesel, maar kan niet echt kwaad voorlopig...jij hebt wat anders dus zoek ff filmpie erbij, kun je het delen en wie weet zit hier iemand met de gouden tip...
http://www.youtube.com/watch?v=QYYr8k3uxds
kleine dingen kunnen al vreemde oorzaken hebben bij vanos...
las ook ergens dat iemand iets kleins vernieuwd had wat rubbertjes bij de vanos en toen al een ruw lopende motor had behalve hoger in toeren...verder sommige vanwege olie soort enz enz
http://www.mrvanos.com/E36-M3-30-S50-Va ... 48305).htm
zijn ook heel veel youtube filmpjes met geluid en vragen wat is dit...zit daar zoiets bij wat jij hebt?
hier heb je wel wat aan de zijkant van dit filmpje, ja dat filmpje heeft waarschijnlijk dat zuigertje niet goed werkend klinkt dan naar als diesel, maar kan niet echt kwaad voorlopig...jij hebt wat anders dus zoek ff filmpie erbij, kun je het delen en wie weet zit hier iemand met de gouden tip...
http://www.youtube.com/watch?v=QYYr8k3uxds
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
grappig deze filmpjes over vanos van bMW ja niet de S50 maar wel waarom en wat dan ratelt door uitgeharde rubbers in de vanos...terwijl bmw dan vaak de hele zooi nodeloos vervangt is het met een paar nwe rubbertjes vaak/meestal op te lossen
zag ook een filmpje waar ie handmatig de rammel teste en goed hoorbaar kun je nagaan als de motor loopt
magoed das alleen rammels ala diesel, jij hebt mer de timing of wat verstopt oid
Toch ff hier gedropt omdat velen dat probleem hebben/krijgen met de M3

zag ook een filmpje waar ie handmatig de rammel teste en goed hoorbaar kun je nagaan als de motor loopt


Toch ff hier gedropt omdat velen dat probleem hebben/krijgen met de M3
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Maar de vanos rammelt/rateld helemaal niet...geen bijgeluiden..niks.
Ook hoor je het na sissen als de motor uit gaat...wat betekend dat hij zijn druk kwijt kan.
Ik het JR Motorsport nog even gebelt...maar hij kan het ook zo niet zeggen.
Wel was het zo dat de testbank uitdraai vertelde dat ik zo'n 100Nm mist tov een standaard M3 motor.
Dat kan wel weer duiden op een vanos die blijft hangen oid.
Ook hoor je het na sissen als de motor uit gaat...wat betekend dat hij zijn druk kwijt kan.
Ik het JR Motorsport nog even gebelt...maar hij kan het ook zo niet zeggen.
Wel was het zo dat de testbank uitdraai vertelde dat ik zo'n 100Nm mist tov een standaard M3 motor.
Dat kan wel weer duiden op een vanos die blijft hangen oid.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Of vanos computer kapot, of iets dergelijks. Dat wil ook nog wel eens gebeuren namelijk.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
@ Pop dat laatste zoiets zou kunnen en dus de timing niet goed bij bepaalde rpm
wel raar, als ie niks rammelt duid dat op goede afdichting en theoretisch goede druk?
blok heeft neem ik aan toch ook niet zo heel lang stil gestaan?
hier ook een idee..de wiring e.d. van de solenoids ? anyway lees het hier...
http://www.pistonheads.com/Gassing/topi ... 20M3%20EVO

wel raar, als ie niks rammelt duid dat op goede afdichting en theoretisch goede druk?
blok heeft neem ik aan toch ook niet zo heel lang stil gestaan?
hier ook een idee..de wiring e.d. van de solenoids ? anyway lees het hier...
meerbought my M3 EVO 2 years ago, it had had the Vanos replaced in 2004. August last year it developed a lumpy idle, (in fact, lumpy up to roughly 2500rpm) and a lack of 'kick' above 6000rpm.
After reading many posts, I decided to check the ICV (Idle Control Valve), found it to be clean, but also found the crankcase breather hose and a rubber cap on the Fuel Preparation Circuit to be perished. Thinking this air-leak must be the problem, I replaced the perished parts, but it made no difference.
Eventually, after much scratching of head, I took it for a diagnostic. The error codes were "24 - Ignition Coil, Cylinder 3" and "22 - Advance Valve, Vanos Exhaust". My heart sank when I was given the code for the Vanos. I replaced the ignition coil, slightly less misfire, but still a lumpy idle.
I then did a ridiculous amount of reading up on Vanos problems and had a good think.
I worked out that the 'Advance Valve, Vanos exhaust' was the solenoid that controlled the oil supply to the piston in the vanos that advanced the exhaust cam timing by way of applying pressure to a helical gear that shoves in. I know this sounds complicated, but essentially I was looking at a solenoid failure which caused the exhaust cam to be constantly retarded. This would cause lumpy idle.
There are 4 solenoids in total in the Vanos for the European E36 M3 Evo. 2 for the Intake cam, and 2 for the exhaust cam. Each pair of solenoids has a 3-pin plug. Centre pin common negative, 1 outer pin, voltage supply (12V) for advance, the other outer pin, voltage supply (12V) for retard. Each solenoid should have an electrical resistance of roughly 4 Ohms. I measured mine (measure from centre pin to each outer pin in turn), 1 was reading 4 Ohms, the other was reading infinity......Bingo!
I popped the exhaust solenoids out, and..... Hey Presto...... There was a wire off! I soldered it on, sorted!
While I had the solenoids out, I noticed that the o-rings were hard and brittle, (There's 2 on each solenoid). So, as a precaution, I changed all 8 (for all 4 solenoids). This is a fairly simple procedure, see http://mukerji.co.uk/category/vanos/ and :- http://www.pistonheads.co.uk/xforums/topic.asp?h=0... I've contributed near the bottom.
I've now bought a diagnostic unit of my own (Autel Maxidiag EU702) and cleared the trouble codes.
So, in summary, I'd say, get a diagnostic and take it from there. And for anyone else reading this post, if your vanos is not too noisy (there's always some growl), do some preventive maintenance:-
Replace the vanos solenoid cover bolts immediately, and replace them every inspection II
Replace the vanos filter
If you feel like it, and it's really not that difficult, replace all the o-rings on the vanos solenoids.
Finally, I noticed my vanos solenoids had been moving around a bit, there was evidence of wear on the end of them, so, I put shims (made out of disks cut from a coke can) between them and the solenoid covers. This should not only reduce vibration behind the solenoid covers (A possible cause of bolt failure!), but should also reduce wear of the o-rings.
Total cost of 'overhaul' of the vanos, (parts obtained from BMW) £31!
Hope this helps.
I have photos of the shims that I added if anyone wants to see them. I'm not sure how to upload photos though.
http://www.pistonheads.com/Gassing/topi ... 20M3%20EVO
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Is al gewisseld..was het ook niet.Bert ///M3 schreef:Of vanos computer kapot, of iets dergelijks. Dat wil ook nog wel eens gebeuren namelijk.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Wat bij mij ook eens gebeurd is is dat de as tussen de verstelcilinder in de vanos en de wormwielen afgebroken was. Maw dan wil hij wel stellen maar er gebeurd niks omdat het tandwiel niet draait. Denk dat dat met overtoeren draaien gebeurd is.
Dat wist ik zelf niet eens maar ik kwam er achter toen ik de vanos los haalde. Ikweet ook niet of dit veel voorkomend is eerlijk gezegd, behalve dat ik het bij mezelf gezien heb, heb ik het nooit van iemand anders gehoord.
Dat wist ik zelf niet eens maar ik kwam er achter toen ik de vanos los haalde. Ikweet ook niet of dit veel voorkomend is eerlijk gezegd, behalve dat ik het bij mezelf gezien heb, heb ik het nooit van iemand anders gehoord.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
De solenoids waren ook vervangen door JR Motorsport...
Ik heb Bas Roos gemaild om te vragen of hij nog iets weet..ik ben uitgeblust zo onderhand.
De vraag is iemand de vanos kan testen ofzo...zou de dealer dat kunnen doen evt ?
Ik heb Bas Roos gemaild om te vragen of hij nog iets weet..ik ben uitgeblust zo onderhand.
De vraag is iemand de vanos kan testen ofzo...zou de dealer dat kunnen doen evt ?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Volgens mij kan een dealer idd een live test doen op Vanos, bij een 3,2 tenminste wel, 3.0 weet ik zo niet.
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: e30 S50 problemen.......
misschien moet je hem eens brengen bij Bas Roos of JR.
Je kunt niet eeuwig blijven zoeken.
Je kunt niet eeuwig blijven zoeken.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: e30 S50 problemen.......
Vlasblom in Uden heeft IMHO meer kaas van S50s gegeten dan Roos. Niks mis met die laatste, maar ieder zijn specialisme. Paul kent ze binnenste buiten en kan waarschijnlijk zelfs wel ruiken waar 't aan ligt 

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Bij JR ben ik al geweest..zonder resultaat...
Vlasblom kan ik nog proberen evt.
Vlasblom kan ik nog proberen evt.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
De sensor boven de kettingspanner is toch de sensor nokkenas uitlaat right ?
Als ik aan de draad trek..beweegt die 5mm wat kan duiden op een breuk.
Nu kan ik me nog herinneren dat ik die sensor er uitgehaald had om ergens beter bij te kunnen, en had de motor gestart zonder hem terug te doen.
Ik merkte geen verschil....wel dat er olie uit het gat kwam uiteraard.
Hmm....even bestellen dinsdag...je weet het maar nooit.
Als ik aan de draad trek..beweegt die 5mm wat kan duiden op een breuk.
Nu kan ik me nog herinneren dat ik die sensor er uitgehaald had om ergens beter bij te kunnen, en had de motor gestart zonder hem terug te doen.
Ik merkte geen verschil....wel dat er olie uit het gat kwam uiteraard.
Hmm....even bestellen dinsdag...je weet het maar nooit.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
iemand anders omschreef iets soortgelijks...draadbreuk/corrosie/hitte te hard geworden?
zou het dus maar zo kunnen zijn.
persoonlijk nooit daar gekeken...dus weinig verstand van
wel ooit een S50-B32 met ratelende vanos delen gehad zoals zovelen.
dat ding?
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1133249
zou het dus maar zo kunnen zijn.
persoonlijk nooit daar gekeken...dus weinig verstand van

wel ooit een S50-B32 met ratelende vanos delen gehad zoals zovelen.
dat ding?
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1133249
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Dat is de vanos iddGTRene schreef:iemand anders omschreef iets soortgelijks...draadbreuk/corrosie/hitte te hard geworden?
zou het dus maar zo kunnen zijn.
persoonlijk nooit daar gekeken...dus weinig verstand van![]()
wel ooit een S50-B32 met ratelende vanos delen gehad zoals zovelen.
dat ding?
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1133249

Maar er zit echt beweging in die draad...kortom..hij zit niet vast zou je denken.
Nu weet ik alleen het effect niet als je een defecte uitlaatnokkenas sensor hebt.
Ik heb hem gestart zonder die sensor toen..er was geen verschil in wat dan ook.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
en...I popped the exhaust solenoids out, and..... Hey Presto...... There was a wire off! I soldered it on, sorted!
maja...wat heb jij ? het blijft zoeken tot je er gek van wordt als je pech hebtEventually, after much scratching of head, I took it for a diagnostic. The error codes were "24 - Ignition Coil, Cylinder 3" and "22 - Advance Valve, Vanos Exhaust". My heart sank when I was given the code for the Vanos. I replaced the ignition coil, slightly less misfire, but still a lumpy idle.
I then did a ridiculous amount of reading up on Vanos problems and had a good think.
I worked out that the 'Advance Valve, Vanos exhaust' was the solenoid that controlled the oil supply to the piston in the vanos that advanced the exhaust cam timing by way of applying pressure to a helical gear that shoves in. I know this sounds complicated, but essentially I was looking at a solenoid failure which caused the exhaust cam to be constantly retarded. This would cause lumpy idle.

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Joh er zit al zoveel geld in die auto dat ik die paar tientjes van een sensor me ook niet kunnen rotten.
Lopen zal dat kreng..als een raket met turbo.
Lopen zal dat kreng..als een raket met turbo.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Wat me ook opgevallen is, is dat de radio uitvalt als de navigatie begint te praten.
Ook de voltmeter geeft maar 10 volt aan.
Nu heb ik de ohmse waarde gemeten van de massakabel bij de accu, en die blijft hangen op 0,07.
Dit zou 0 moeten zijn toch ?
Zou het zo kunnen zijn dat heel de handel te weinig spanning krijgt ?
Ook de voltmeter geeft maar 10 volt aan.
Nu heb ik de ohmse waarde gemeten van de massakabel bij de accu, en die blijft hangen op 0,07.
Dit zou 0 moeten zijn toch ?
Zou het zo kunnen zijn dat heel de handel te weinig spanning krijgt ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten