Moet wel zeggen dat ik bochten naar rechts wel harder neemt dan naar links, maar zó hard weer niet
Stuur staat niet recht
-
330d
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26 jul 2006, 18:26
Stuur staat niet recht
Die vraag heb ik altijd al in mijn hoofd. Elke auto die ik heb gehad, staat het stuur op den duur beetje naar rechts. Zeg maar 10 min over als je op de klok kijkt. Zowel nieuwe en 2e handse autos die ik heb gehad, staat de stuur altijd netjes recht in begin. Ligt het aan mijn rijgedrag of komt dit vaak voor??
Moet wel zeggen dat ik bochten naar rechts wel harder neemt dan naar links, maar zó hard weer niet
Moet wel zeggen dat ik bochten naar rechts wel harder neemt dan naar links, maar zó hard weer niet
-
Tom
- Berichten: 22488
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Stuur staat niet recht
Houd je je hoofd wel recht? 
-
FrankS
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: Stuur staat niet recht
Kwestie van uitlijnen 
Ik had een prima uitgelijnde wagen tot ik mijn 16" velgen eronder klapte. Toen keek ie ineens naar links (precies omgekeerd). Uitlijnen (stuurstangen worden 'recht' gezet). Echter daarna nieuwe banden gekregen, toen stond ie weer scheef. Heeft dus, denk ik, te maken met een combi tussen uitlijning en versleten banden
Ik had een prima uitgelijnde wagen tot ik mijn 16" velgen eronder klapte. Toen keek ie ineens naar links (precies omgekeerd). Uitlijnen (stuurstangen worden 'recht' gezet). Echter daarna nieuwe banden gekregen, toen stond ie weer scheef. Heeft dus, denk ik, te maken met een combi tussen uitlijning en versleten banden
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Stuur staat niet recht
dan kan je links de stuurstang bv een halve slag indraaien (korter)...
neem aan dat je auto ook heel langzaam iets naar rechts loopt op een kaarsrechte weg? (onder constante last dus niet tijdens hard optrekken ofzo)
maja als je weer nwe banden er op zet moet je weer uitlijnen, zorg ook dat je banden dan op de juiste spanning zijn.
neem aan dat je auto ook heel langzaam iets naar rechts loopt op een kaarsrechte weg? (onder constante last dus niet tijdens hard optrekken ofzo)
maja als je weer nwe banden er op zet moet je weer uitlijnen, zorg ook dat je banden dan op de juiste spanning zijn.
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: Stuur staat niet recht
Heel herkenbaarGTRene schreef:dan kan je links de stuurstang bv een halve slag indraaien (korter)...
neem aan dat je auto ook heel langzaam iets naar rechts loopt op een kaarsrechte weg? (onder constante last dus niet tijdens hard optrekken ofzo)
maja als je weer nwe banden er op zet moet je weer uitlijnen, zorg ook dat je banden dan op de juiste spanning zijn.
Daarnaast heb ik de laatste dagen het gevoel dat mijn auto een beetje aan het "zweven" is. Het is net alsof je de auto een beetje voelt glijden over de banden, en dat met 160 km/u. Momentjes waarop je het even snel warm krijgt.... zou dat aan de ophanging oid kunnen liggen of is het puur banden geneuzel? Moet wel zeggen dat ik voor het eerst op Dunlop rubber rij, omdat dat er op zat bij verkoop. Zelf koop ik altijd continental sportcontact en daar heb ik dit rare gedrag nooit mee gehad.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Stuur staat niet recht
Je moet ook niet met 8 graden plus op winterbanden rijden 
-
FrankS
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: Stuur staat niet recht
Ik heb datzelfde gevoel soms. Ik denk persoonlijk dat het tussen mijn oren zit... maar toch wel apart. Heb goede (5+mm) conti CSC, dus dat is niet het issue.Maus335i schreef:Heel herkenbaarGTRene schreef:dan kan je links de stuurstang bv een halve slag indraaien (korter)...
neem aan dat je auto ook heel langzaam iets naar rechts loopt op een kaarsrechte weg? (onder constante last dus niet tijdens hard optrekken ofzo)
maja als je weer nwe banden er op zet moet je weer uitlijnen, zorg ook dat je banden dan op de juiste spanning zijn.Mijn stuur staat iets naar links maar hij loopt rechts af. Het vervelende daarvan is dat je continu bezig bent met tegensturen... een ritje leeuwarden - arnhem vandaag en weer terug levert me dan ook de nodige spierpijn op.
Daarnaast heb ik de laatste dagen het gevoel dat mijn auto een beetje aan het "zweven" is. Het is net alsof je de auto een beetje voelt glijden over de banden, en dat met 160 km/u. Momentjes waarop je het even snel warm krijgt.... zou dat aan de ophanging oid kunnen liggen of is het puur banden geneuzel? Moet wel zeggen dat ik voor het eerst op Dunlop rubber rij, omdat dat er op zat bij verkoop. Zelf koop ik altijd continental sportcontact en daar heb ik dit rare gedrag nooit mee gehad.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Stuur staat niet recht
hm, het zweef gevoel en dat effect bij jou duid meer op de ophanging (en de banden slijten nu iets verkeerd af) lijkt me...Maus335i schreef:Heel herkenbaarGTRene schreef:dan kan je links de stuurstang bv een halve slag indraaien (korter)...
neem aan dat je auto ook heel langzaam iets naar rechts loopt op een kaarsrechte weg? (onder constante last dus niet tijdens hard optrekken ofzo)
maja als je weer nwe banden er op zet moet je weer uitlijnen, zorg ook dat je banden dan op de juiste spanning zijn.Mijn stuur staat iets naar links maar hij loopt rechts af. Het vervelende daarvan is dat je continu bezig bent met tegensturen... een ritje leeuwarden - arnhem vandaag en weer terug levert me dan ook de nodige spierpijn op.
Daarnaast heb ik de laatste dagen het gevoel dat mijn auto een beetje aan het "zweven" is. Het is net alsof je de auto een beetje voelt glijden over de banden, en dat met 160 km/u. Momentjes waarop je het even snel warm krijgt.... zou dat aan de ophanging oid kunnen liggen of is het puur banden geneuzel? Moet wel zeggen dat ik voor het eerst op Dunlop rubber rij, omdat dat er op zat bij verkoop. Zelf koop ik altijd continental sportcontact en daar heb ik dit rare gedrag nooit mee gehad.
waarschijnlijk een stuurkogel iets speling waardoor je om het op te vangen wat extra tegen moet sturen zeg maar echter als je dan over lichte oneffenheden rijd wobbeld je band in de lichte speling en kan zo'n gevoel geven lijkt me
ik zou als ik jou was de ophanging voor eens laten controleren zoals ze dat bij de RDW doen op de martelbank
denk dat je ergens wat speling hebt....das nie fijn
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: Stuur staat niet recht
Zou wel mooie bak wezen dan, hij komt juist net bij Bourguignon weg
Het is net of 2 velgen aan 1 kant niet goed vast zitten en de auto een beetje wiebelt over die losse velgen. Dat is niet zo (hoop ik dan), maar een beetje dat gevoel.
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Stuur staat niet recht
Inruilen dat ding…………………...

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Stuur staat niet recht
lijkt mij zoals je het beschrijft dat je gewoon ergens wat speling op het...kan van wiellager tot stuurkogels of slechte rubbers in de voortrein zijn.Maus335i schreef:Zou wel mooie bak wezen dan, hij komt juist net bij Bourguignon wegHet is net of 2 velgen aan 1 kant niet goed vast zitten en de auto een beetje wiebelt over die losse velgen. Dat is niet zo (hoop ik dan), maar een beetje dat gevoel.
als je het zo goed voelt moet het niet moelijk zijn om op te sporen lijkt me
maja jou kar heeft vrij zware materialen, echter 1x op de weg werkt dat ook als wringer zeg maar, en wel zo dat je het in eerste instantie met wat morrelen niet kunt waarnemen...ik zou er ff om vragen die delen ff te chekke, der zal je niet snel wat gebeuren maar je neemt wel meer mee op den duur wat nu zwaarder belast wordt.
- Knot
- Berichten: 40977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Stuur staat niet recht
Denk ook slijtage. Ik heb er een pesthekel aan als het stuur niet precies in het midden staat.
Een set wielen staat ie iets naar rechts en andere set staat ie weer recht. Wil je het zeker weten dan eerst 4 nieuwe banden als je eraan toe bent, 1000km rijden en daarna strak uit laten lijnen waarbij ze eventueel rekening houden het stuur perfect neutraal te zetten.
Een set wielen staat ie iets naar rechts en andere set staat ie weer recht. Wil je het zeker weten dan eerst 4 nieuwe banden als je eraan toe bent, 1000km rijden en daarna strak uit laten lijnen waarbij ze eventueel rekening houden het stuur perfect neutraal te zetten.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Stuur staat niet recht
als in maart of april of iets later (naar gelang ik rijd en men achterband het nog volhoud)
rondom een nwe set Conti 5P laat zetten laat ik hem meteen uitlijnen, nu doet ie goed ook op hi-speed maar heb ik destijds zelf zo gesteld, meer een lucky shot met dat thuis meten magoed, toen moest dat ff en zo gelaten.
rondom een nwe set Conti 5P laat zetten laat ik hem meteen uitlijnen, nu doet ie goed ook op hi-speed maar heb ik destijds zelf zo gesteld, meer een lucky shot met dat thuis meten magoed, toen moest dat ff en zo gelaten.
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: Stuur staat niet recht
Thanks voor de tips! Ik ga van de week nieuwe banden bestellen. Kreeg al de opmerking dat ze nagenoeg versleten waren (ook al zitten ze bij lange na nog niet aan de indicatoren), ze gaan al wel bijna 30.000km mee. Misschien dat het rubber van de wand van de band wat zachter geworden is oid. Vanochtend voelde je het ook weer flink, je moet dan ook ingrijpen met het stuur.... anders kiest de auto een andere koers.
-
EG
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: Stuur staat niet recht
Wat jij verteld had ik exact gehad met mijn eigen auto: draagarm rubbers waren flink versleten.Maus335i schreef:Zou wel mooie bak wezen dan, hij komt juist net bij Bourguignon wegHet is net of 2 velgen aan 1 kant niet goed vast zitten en de auto een beetje wiebelt over die losse velgen. Dat is niet zo (hoop ik dan), maar een beetje dat gevoel.
Weet niet wat de km stand is maar ik zou dat laten controleren. Want ik had exact hetzelfde probleem. Rubbers vervangen en auto rijd weer goed.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Nico e39, WillemBoer en 1 gast
