Verstand/emotie, wat is de juiste keuze ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Verstand/emotie, wat is de juiste keuze ?

Bericht door RVV » 02 mar 2006, 17:03

Als autoliefhebber heb je het liefst een sportwagen, roadster of coupe met dikke motor, 2 zitter, lekker licht, veel peekaas RWD of eventueel AWD super ontwerp, kortom dikke emotie. Wat je er mee doet is dan weer een 2e. De een wil zo'n ding om te poetsen/showen een ander weer om op de ring te knetteren maar waar het omgaat is dat je de auto koopt rijdt ondat hij je hart heeft gestolen. Eentje die een jongesdroom in vervulling laat gaan.

De auto is een .................. GT3/Honda S2000/ M3/Nissan 350z whatever. je snapt wat voor soort auto's ik bedoel.

Maar nu komt het.

Er moeten kinderen mee, je moet af en toe naar de Ikea voor de 10 delige kast petersøn en ook de vakantie speelt een rol, hij moet een beetje betaalbaar blijven qua rijden want brandstof verbruik van 1 op 4 is ook niet alles.

De auto die het word is een..........Ford Mondeo station diesel/Subaru legacy koikarper edition/BMW 530d touring whatever je snapt wat voor soort auto ik bedoel.

Dit zijn de 2 uitersten dus sluit je een compromis, je koopt een auto die toch enigszins sportief is, genoeg power heeft, qua running cost te overzien is. En in ieder geval praktisch is.

De auto die het word is een.................Subaru impreza WRX sti/BMW 130i/Golf GTI/alfa 156 GTA whatever je snapt wat voor soort auto ik bedoel.

En dan rij je een tijdje rond in je gesloten compromis en het begint wat te knagen. Je hebt een klapt geld er tegen aan gegooid, je dacht een auto te hebben gekocht die alle tevredenheid bood voor de komende jaren maar ergens ben je niet helemaal tevreden. Niet omdat je niet tevreden bent over de auto, want die is hartstikke goed. Nee je bent ontevreden omdat je niet voor de 100% emotie bent gegaan. Je hebt geen jongensdroom maar een auto die gewoon een hele goeie al rounder is.

Wat moet je dan doen ?

Ooit ben ik voor een S3 gegaan omdat dat een verstandiger auto was dan de TT. Toen sloot ik een compromis, maar ergens heb ik altijd een beetje spijt gehad dat ik geen TT had gekocht. Nu is Audi passe en TT's boeien me niet meer maar ergens zit ik nu een beetje in dezelfde situatie met de 130i opzich superauto 100% tevreden over de auto maar niet 100% tevreden over het gesloten compromis.

Is dit herkenbaar ? Of ben ik weer de enige die deze afwijkende ziekte heeft :oops:

Wouter

Bericht door Wouter » 02 mar 2006, 17:24

ik denk dat bijna iedereen hiermee zit,

opzich heb ik voldoende aan een 2 zitter maarja het komt wel eens voor dat ik met 3 personen in de auto zit, dus is het wel lekker makkelijk dan.

ook de kleur is weer zoiets, ik heb opvallende kleuren altijd mooi gevonden, maar is het niet verstandig kwa afschrijving, en je valt teveel op in het verkeerd.

tuurlijk koop je een auto voor jezelf, maar ik zoek altijd een tussenweg, sportief en toch comfortabel.

als we verstandig zijn, kopen we helemaal geen auto's meer de komende 10 jaar.

Marc R

Bericht door Marc R » 02 mar 2006, 17:30

Kijk Rico, je slaat de spijker rechtstreeks op zijn kop en ook nog eens inene in de plank/boom(whatever)!!!

Het antwoord op al deze vragen heet RS4.

en sportwagen
en ruimtelijk
en met 4 personen op vacantie
en (rete) snel
en leuk naar de buurtsuper(plaats genoeg in de achterbak)
en mooi om te zien
en comfortabel.

Maak jij em maar af.........

Ik heb ook met precies hetzelfde verhaal zitten tobben, voor deze dan :wink:

Knot

Bericht door Knot » 02 mar 2006, 17:35

Ach.. ik wil ook zoveel kopen, maar voorlopig staat het geld nog op de bank.

Elmar

Bericht door Elmar » 02 mar 2006, 17:42

Als je ziet wat Dennis voor die E34 heeft gegeven, dan is het eenvoudigst om toch voor 2 auto's te gaan.

Martijn

Bericht door Martijn » 02 mar 2006, 17:44

350Z of E46M3 (jonge 2de hands met HS) had ook gekund voor de knaken die de 130i gekost heeft. Destijds was je er erg op gebrand juist een auto te kopen met enig gebruiksgemak.

Dat de 350Z dat niet heeft is duidelijk, maar die E46M3 had een hele enkele keer best een kinderstoeltje achterin gepast, zo'n drama is dat nu ook weer niet.

Zoiets?

Tom

Bericht door Tom » 02 mar 2006, 18:01

Ik heb het al vaker gezegd, maar als je een 325i Touring voor de deur hebt staan zou ik niet een praktische 130i kopen. Een 325i Touring + Z4 3.0 handbak lijkt mij veel leuker (neem aan dat je dit topic opent nav een Z4 ;)). En ben eerlijk; zo'n Z4 is nog steeds een goede keus. Betrouwbare techniek, garantie, goede inruilwaarde (zou mij niet verbazen als die hoger blijft dan bij een niet echt populaire 130i) en dikke fun. Alleen iets minder praktisch en je valt er wat meer mee op. Dat zijn dingen die je voor lief moet nemen. Als je de luxe hebt om twee auto's te rijden kun je juist één auto met je verstand kopen en de ander met je emotie.

Nu moet ik m'n mond houden met een 330i ;) maar dat komt omdat een Z4 in de uitvoering zoals ik hem wil (dus 3.0 met handbak en niet teveel km, en mooie BMW-velgen) nog niet betaalbaar is. Als ie dat wel is dan is de kans groot dat ik eens om de tafel ga zitten.

M'n pa heeft trouwens hetzelfde. Had een tijdje terug een nieuwe MX5 overwogen, maar niet gedaan omdat het niet praktisch was. Nu heeft ie z'n huidige (praktische) GrandVitara gehouden en een tweedehands Z3 gekocht. Op de wintermaanden na gebruikt ie de Z3 meer dan de Vitara... hij zat er ook aan te denken om een duurdere/leukere/nieuwere roadster te halen en voor de praktische zaken een wat goedkoper autotje (ipv de Vitara). Simpelweg omdat ie rijden met de Z3 een stuk leuker vind... is zonde om zo'n nieuwe Vitara maar af te laten schrijven op de oprit.

Verder zit er een verschil tussen emotie en emotie. Een Z4 is emotie, maar wel een verstandige aankoop als je het vergelijkt met bijv. een TVR of exclusieve Porsche.

Marc R

Bericht door Marc R » 02 mar 2006, 18:13

Martijn schreef:
maar die E46M3 had een hele enkele keer best een kinderstoeltje achterin gepast, zo'n drama is dat nu ook weer niet.

Zoiets?
Hoe ga je dan op wintersport met een M3?

Ik zou me verbazen als er 2 koffers en 1 paar ski's inkunnen....

RVV

Bericht door RVV » 02 mar 2006, 18:53

Nouja een 350z is niet echt im frage. Maar 2 auto's of eigenlijk 3 (maar die derde is nog niet uit) blijven knagen.

De E46 M3, de Z4 roadster 3.0 en de derde de Z4 coupe 3.0.

De E46 M3, is al sinds 2000 een beetje een "jongensdroom" maar pas nu zie je ze relatief jong voor "'betaalbare" prijzen 2/3 jaar oud voor prijzen die tussen de 50/60K liggen. Maar dan moet ik wel zo'n auto prive gaan rijden, want zakelijk wil en kan ik gewoon niet ivm de bijtelling. Maar prive betekend weer een dikke financiële aderlating als ik de 325i touring op zo'n auto moet inruilen. 130i is zakelijk en kan dus niet zonder allerlei financiële capriolen (van zaak naar prive, fiscus moet het maar pikken etc.) ingeruild worden op een M3 :cry:

Maar toch die 343pk hé. Zelfs als poetsobject blijf ik hem begeren.

Als familycar kan een M3 niet worden gebruikt, ook niet met slepen van kinderstoeltjes, want de 2e komt er over 6,7 weken aan en dan is dat niks. Dus een M3 zal echt een auto voor de fun moeten worden. Wel woon werk (max 15K) en daarnaast voor alle leuke ritjes.

Z4 roadster 3 liter kan ik wel relatief goedkoop prive rijden, hooguit 20K bijleggen op de touring en ik heb een Z4 roadster uit 2003. Alleen zie ik nog geen uitvoeringen die 100% naar het zin zijn. 130i zakelijk en als familycar :roll: Alleen ben ik bang dat die auto straks teveel beperkingen kent met 2 kleintjes ?

Als laatste toch gewoon afwachten op de Z4 coupe 3.0 liter. Daar de 130i op inruilen en de touring als familycar houden.

zucht afwegingen afwegingen. ..

Maar de echte droomauto blijft toch een E46 M3 :(

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 02 mar 2006, 18:53

Hammer schreef:Kijk Rico, je slaat de spijker rechtstreeks op zijn kop en ook nog eens inene in de plank/boom(whatever)!!!

en sportwagen
en ruimtelijk
en (rete) snel
en mooi om te zien
en comfortabel.

Maar een echte uitdaging is het niet kwa rijden, En dát zou ik bijvoorbeeld gaan missen bij een auto als de RS4 :idea:

RVV

Bericht door RVV » 02 mar 2006, 18:58

Stefan opzich zou je gelijk hebben, maar daar gaat het niet om. Het punt is volg je je droomauto of blijf je "ratio" ?

Zowel jij als Hammer zijn voor de droomauto gegaan, en ik dus niet :roll:

Ik heb overigens absoluut geen spijt van de 130i, een heerlijke auto, die alleen maar rijplezier bied. Maar niet dat speciale, het speciale gevoel van kijk het kost wat maar dan heb je ook wat. De laaste tijd zie ik regelmatig een zilveren M3 rijden/staan in de buurt. Elke keer dan denk ik ja dat is het wel.

Hans

Bericht door Hans » 02 mar 2006, 19:05

In een e46 M3 kunnen gemakkelijk 4 personen, en 2 volwassenen en twee kinderen helemaal. Het zou eruit zien, als je dat al niet in een 3 serie kan krijgen. En voorde wintersport, die ski's huur ik wel ter plaatse. 8) En als je dan toch een familie auto erbij wil dan zou ik de touring houden, en de 130i inruilen. Of je ruilt ze allebei in en koopt er een e36 328i touring erbij en een e46 M3.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 02 mar 2006, 19:08

Tja, Ik sta zelf weer op het punt om wat anders te gaan kopen. En ik ben er zelf nu niet uit wat mijn ultieme droomauto is :?

Ik ben dol op de Speedster qua handling en rijsensatie etc. etc.
Maar mis de mogelijkheden van een (rally achtige) AWD auto, Het onverhard knallen. En zo nu en dan meer als 1 iemand meenemen. (heb ook nog een vrouw en 2 kinderen)

Hans

Bericht door Hans » 02 mar 2006, 19:10

Hier, 24 maanden huisselctie. Wat kan je gebeuren?

Model M3 Coupe Automaat
Kenteken 27-HJ-RF
Datum deel 1 27-07-2001
Kilometerstand 89.850
Kleur Carbonschwarz (zwart metallic)
Bekleding
Opties/Accessoires Alarm klasse III
Automatisch dimmende binnenspiegel
Koplampsproeiers
Middenarmsteun
Navigatiesysteem
Park Distance Control
Regensensor
Schuif-/kanteldak
Sequentiele versnelling (SMG)
Spiegelpakket
Stoelverwarming voor
Xenon licht
Prijs € 45.750,-
Kosten rijklaar maken € 395,-
Credit lease tarief per maand € 915,00
BTW verrekenbaar Nee
Nieuwprijs
Garantie Huisselectie (24 maanden)
Locatie BMW Amsterdam
[img:640:480]http://images.wheeler.nl/s1140921956/361845-1-2-2.jpg[/img]

http://bmwdenhaag.hexon.cx/s7e029e19ba5 ... sid=361845

Marc R

Bericht door Marc R » 02 mar 2006, 19:26

Stefan R schreef:
Hammer schreef:Kijk Rico, je slaat de spijker rechtstreeks op zijn kop en ook nog eens inene in de plank/boom(whatever)!!!

en sportwagen
en ruimtelijk
en (rete) snel
en mooi om te zien
en comfortabel.

Maar een echte uitdaging is het niet kwa rijden, En dát zou ik bijvoorbeeld gaan missen bij een auto als de RS4 :idea:
Het is natuurlijk ook net wat voor type rijder je bent,maar waar ik eigenlijk op doel is dat deze auto de beste allrounder is...

zeker te weten....(flame suit on :wink: )

Martijn

Bericht door Martijn » 02 mar 2006, 19:37

Hammer schreef:
Martijn schreef:
maar die E46M3 had een hele enkele keer best een kinderstoeltje achterin gepast, zo'n drama is dat nu ook weer niet.

Zoiets?
Hoe ga je dan op wintersport met een M3?

Ik zou me verbazen als er 2 koffers en 1 paar ski's inkunnen....
Hammer, er zou altijd een 325i Touring als familycar blijven (net als nu met de 130i), dus dat is echt geen issue. En laten we wel wezen zelfs 2 kinderstoeltjes kan best in een M3 als het zich zo voordoet (incidenteel).

Rico, die Z4 Coupe 3.0 en Z4 Roadster 3.0 zijn ook niet echt "speciaal", per saldo is het gewoon een "hipper" omhulsel voor een 130i/330i.

Die M daar gaat het om, dat lijkt me wel duidelijk. Ik zou gewoon wachten op de M versie van de 1 Coupe en tot die tijd gewoon blij zijn met wat je hebt. Wat ik wel aardig vind is dat je nu wel toegeeft dat die 130i toch niet de X-factor (als package) van een M3 heeft. Overigens begint die laatste wel de leeftijd te bereiken waarop er twijfelachtig volk (in groten getale) toegang tot krijgt.

Daarnaast denk ik dat het zakelijk ook niet zo handig is, die E46M3 heeft misschien tóch een verkeerde uitstraling.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2006, 19:38

Het gaat juist niet om een allrounder, maar om een échte sportwagen.
Eentje waar je spijt van krijgt als je 2 chicks ontmoet en er maar 1 mee kunt nemen.

Rico, je zit nog in je mid-life crisis (die vrij lang duurt :lol: ), doe het nu, krijg spijt als je er een paar maanden in de zomer mee gereden hebt en verkoop dat ding daarna weer. Niemand van ons die je tegen houdt :)

Als je slim bent dan neem je een E39 M5, als je stoer bent een E46 M3 en als je 100% midlife bent, dan neem je de Z4 en een Burberry jas, roze polo en krokodillen leren schoenen zonder sokken! 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2006, 19:41

Martijn schreef:
Wat ik wel aardig vind is dat je nu wel toegeeft dat die 130i toch niet de X-factor (als package) van een M3 heeft.
Volgens mij is juist Rico één van die mensen geweest die altijd beweerde dat dit geen M3 is/was/wordt, maar dat het wel het dichtste bij een M komt.

Martijn

Bericht door Martijn » 02 mar 2006, 19:44

Dennis Cavallino schreef:
Martijn schreef:
Wat ik wel aardig vind is dat je nu wel toegeeft dat die 130i toch niet de X-factor (als package) van een M3 heeft.
Volgens mij is juist Rico één van die mensen geweest die altijd beweerde dat dit geen M3 is/was/wordt, maar dat het wel het dichtste bij een M komt.
Nou, heb Rico ook vaak zat horen roepen dat een E46M3 een stoomboot was e.d. :D

Maar ja, misschien heeft Sinterklaas dan tóch gelijk hè... ;-)

Martijn

Bericht door Martijn » 02 mar 2006, 19:51

Bij Renova staat wel een mooie E39M5 btw:

http://renova.awdvoorraad.nl/sdc4ba08c8 ... sid=362168

Maar hoe? 130i eruit en M5 erin is geen optie vanwege de bijtelling...

RVV

Bericht door RVV » 02 mar 2006, 19:52

inderdaad, ik heb nooit beweerd dat een 130i hetzelfde was als een M3. Een 130i is altijd de verstandigste keus voor mij geweest, mede, juist omdat ik hem zakelijk rij. daarnaast ben ik altijd een liefhebber geweest van de 1 serie, en de 130i is qua 1 serie het beste wat er te verkrijgen is, maar heeft geen X factor, nu niet straks niet, nooit niet, Tenzij er een M uitvoering van komt. Elke keer heb ik de juiste rationele argumenten aangedragen om voor een 130i te kiezen ipv een M3. En ik heb ook geen spijt van de 130i, en eerlijk gezegd heb ik ook grote moeite met het inruilen van de 130i op een M3. Maar de emotie is de verliezer. En dat knaagt.

Wat betreft de Z4 (coupe/roadster), als een hipper jasje voor de 130i daar ben ik het deels wel mee eens martijn. Het feit dat er van beide ook weer een M uit is gekomen werkt ook niet mee, maar die zijn sowieso nieuw onbereikbaar. Zoveel geld wil ik gewoon niet betalen voor een auto. Toch is de Z4 coupe een stuk specialer als een 130i, zit net de foto's van Geneve te bekijken en ik moet wel weer watertanden hoor.

RVV

Bericht door RVV » 02 mar 2006, 19:57

Martijn schreef:Bij Renova staat wel een mooie E39M5 btw:

http://renova.awdvoorraad.nl/sdc4ba08c8 ... sid=362168

Maar hoe? 130i eruit en M5 erin is geen optie vanwege de bijtelling...

Ja mooie auto, maar ik zoek eigenlijk geen M5. Plaatje klopt wel weer.

ik zat meer aan deze te denken :roll:

http://renova.awdvoorraad.nl/s354340790 ... sid=362166

Hans die van jou is ook mooi, maar iets teveel kilometers en SMG wil sowieso een handbak blijven rijden.

markk

Bericht door markk » 02 mar 2006, 22:27

Paar levenswijsheden:
- bij het sluiten van een compromis verliezen beide partijen. Streef naar synergie, vermijd een compromis
- laat je raadgeven door emotie/gevoel. Besluit met ratio.
- waarom altijd A OF B, waarom niet A EN B.

Mark.

Wouter

Bericht door Wouter » 02 mar 2006, 22:30

heel simpel mark

G E L D

en ruimte om de deur

markk

Bericht door markk » 02 mar 2006, 22:59

Heel simpel dan:

L A N G E R S P A R E N

Maar ja, das lastig want je wilt zo graag iets NU hebben en dus koop je maar iets (het compromis) maar ben je daar uiteindelijk toch niet happy mee.

Ennuh, heel simpel hoor. Een Panda voldoet als praktisch vervoermiddel voor een modaal gezin met 2 kinderen prima. Rest is luxe. Kortom koop een 2e hands Panda als vervoersmiddel en spaar verder door totdat je je hobby toy van je dromen kan kopen.

Moet je wel ertegen kunnen dat iedereen je afzeikt omdat je normaliter in een Panda rijd...
(gekkenhuis natuurlijk maar toch)

Mark.

Plaats reactie