Met 1 rallen schreef:Zal vanavond eens op de kont kijken van de auto hoe je het schrijft, wanneer ik de deur uit moet.
Subaru Forester 2.0 AWD
- Stefan R
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
- Godspeed
- Berichten: 2307
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Kijk, dit is een leuk topic!
Ik heb toevallig net een Impreza 1.8 GL gekocht. Kan je wel even wat van mijn ervaring delen?
Ik zag hier het een en ander staan over het verbruik? Je schrijft dat je een auto zoekt voor de fun? Ik rijd mijn Impreza op het moment met een zo hoog mogelijke funfactor en het verbruik zit op het moment zo rond de 1:8... Nu schijnen de 1.6, 1.8 en 2.0 niet veel te maken met elkaar kwa verbruik. Ik heb het wel over de Impreza GL blokken, ik durf niet te zeggen hoe het met een Legacy zit.
Wat betreft het geluid, als je 'm boven de 3/4k toeren houdt, klinkt 'ie echt lekker! Hij is zeker niet stil in dit soort toerengebieden, onderin klinkt 'ie gewoon beschaaft en zacht, maar heeft 'ie niet veel power
(onder 2,5k toeren)
Mijn Impreza is uitgerust met hoge en lage gearing, wat maakt dat 'ie 1600kg mag trekken. Maar goed, dat zal bij een Legacy wellicht ook anders zijn.
Dit is mijn topic, neem gerust een kijkje als je wilt
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=21103" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb overigens 1550,- voor de auto betaald en hij bevalt me echt heel goed
Legacy lijkt me een goed vergelijkbare auto, zul je geen buil aan vallen voor een leuk bedrag 
Ik heb toevallig net een Impreza 1.8 GL gekocht. Kan je wel even wat van mijn ervaring delen?
Ik zag hier het een en ander staan over het verbruik? Je schrijft dat je een auto zoekt voor de fun? Ik rijd mijn Impreza op het moment met een zo hoog mogelijke funfactor en het verbruik zit op het moment zo rond de 1:8... Nu schijnen de 1.6, 1.8 en 2.0 niet veel te maken met elkaar kwa verbruik. Ik heb het wel over de Impreza GL blokken, ik durf niet te zeggen hoe het met een Legacy zit.
Wat betreft het geluid, als je 'm boven de 3/4k toeren houdt, klinkt 'ie echt lekker! Hij is zeker niet stil in dit soort toerengebieden, onderin klinkt 'ie gewoon beschaaft en zacht, maar heeft 'ie niet veel power
Mijn Impreza is uitgerust met hoge en lage gearing, wat maakt dat 'ie 1600kg mag trekken. Maar goed, dat zal bij een Legacy wellicht ook anders zijn.
Dit is mijn topic, neem gerust een kijkje als je wilt
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=21103" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb overigens 1550,- voor de auto betaald en hij bevalt me echt heel goed
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Forester.allen schreef:Zal vanavond eens op de kont kijken van de auto hoe je het schrijft, wanneer ik de deur uit moet.
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Hoi Rody,
Ik heb wel wat ervaring met het driften met de WRX (die daarop aangepast is). Die drift op 65% achter en 35% voor of alles tussen die verdeling en een 50/50 (is verstelbaar met een draaiwieltje).
Toen de Legacy 3.0r als daily driver erbij kwam kon ik het niet laten ook eens te kijken wat die deed. Maar wat schetste mijn verbazing, met 245pk atmosferisch en slechts 4x 205mm was het echt lastig driften (ook door de esp die steeds terug komt/vanzelf weer aan gaat).............. pas met scandinavien flicks en dat soort trucken kon er wat mee gedrift worden maar het voelde allemaal wat lafjes, gooi en smijtwerk, niet subtiel, absoluut niet zoals met de wrx, de legacy valt in de drift zeker niet op het gas te sturen..... Eigenlijk lukt dat alleen goed in de sneeuw.............dat kan echter geen uitgangspunt zijn.
Vanuit die ervaring zou ik je willen adviseren in ieder geval te gaan voor meer vermogen, en desnoods een dccd midden diff unit in te (laten) bouwen zodat je 65% naar de achteras kunt dirrigeren. Een DCCD unit kan tegen elke 5 bak aangeknutseld worden, het is al gezegd, tot modeljaar 2008 is nagenoeg 100% uitwisselbaar en na die tijd nog altijd >50%............... er zijn specialisten die je verder kunnen helpen, ik kan je NMB in Hoogkerk aanraden.
E
Ik heb wel wat ervaring met het driften met de WRX (die daarop aangepast is). Die drift op 65% achter en 35% voor of alles tussen die verdeling en een 50/50 (is verstelbaar met een draaiwieltje).
Toen de Legacy 3.0r als daily driver erbij kwam kon ik het niet laten ook eens te kijken wat die deed. Maar wat schetste mijn verbazing, met 245pk atmosferisch en slechts 4x 205mm was het echt lastig driften (ook door de esp die steeds terug komt/vanzelf weer aan gaat).............. pas met scandinavien flicks en dat soort trucken kon er wat mee gedrift worden maar het voelde allemaal wat lafjes, gooi en smijtwerk, niet subtiel, absoluut niet zoals met de wrx, de legacy valt in de drift zeker niet op het gas te sturen..... Eigenlijk lukt dat alleen goed in de sneeuw.............dat kan echter geen uitgangspunt zijn.
Vanuit die ervaring zou ik je willen adviseren in ieder geval te gaan voor meer vermogen, en desnoods een dccd midden diff unit in te (laten) bouwen zodat je 65% naar de achteras kunt dirrigeren. Een DCCD unit kan tegen elke 5 bak aangeknutseld worden, het is al gezegd, tot modeljaar 2008 is nagenoeg 100% uitwisselbaar en na die tijd nog altijd >50%............... er zijn specialisten die je verder kunnen helpen, ik kan je NMB in Hoogkerk aanraden.
E
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Ik zit er soms ook over te twijfelen maar in ieder geval bedankt voor de info.
Idee begint als geintje, een 1000 euro winterauto kopen of af te kunnen schijven als het fout gaat... laat het 1500 tot 2000 euro zijn voor een legacy 2.0 of 2.2GX maar het is niet de bedoeling dat ik straks met een 2005/2006 Mark Verhoeven tuned WRX aan kom rollen van 15k...
Idee begint als geintje, een 1000 euro winterauto kopen of af te kunnen schijven als het fout gaat... laat het 1500 tot 2000 euro zijn voor een legacy 2.0 of 2.2GX maar het is niet de bedoeling dat ik straks met een 2005/2006 Mark Verhoeven tuned WRX aan kom rollen van 15k...
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Wil je een keer in die van mij rijden dan ?
Drifthoek is kleiner dan bij een beemer, maar fun en snelheid is groter (vind ik persoonlijk)
E
Drifthoek is kleiner dan bij een beemer, maar fun en snelheid is groter (vind ik persoonlijk)
E
- Joy
- Berichten: 10894
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Kweenie, is wel weer een boot, en nog ouder.
Wil ook een beetje offroad gaan knallen en daar hoort eigenlijk een subaru bij vind ik. Weet wel dat het offroad met een WRX overkill is, boel spint met alle gemak door, dus je zou met minder dan 230pk ook af kunnen.
Wil ook een beetje offroad gaan knallen en daar hoort eigenlijk een subaru bij vind ik. Weet wel dat het offroad met een WRX overkill is, boel spint met alle gemak door, dus je zou met minder dan 230pk ook af kunnen.
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Daarom zeg ik, kom maar eens meerijden in de mijne met DCCD + torssen sper op de vooras en platendiff achter :banaan:
Je weet niet wat je meemaakt op onverhard, het spint inderdaad iets door dat klopt maar wel gepaard met een druk in je rug waar je in een "normale" auto op asfalt >250pk voor nodig hebt
Met andere woorden, mijn wrx sprint op onverhard sneller dan mijn Legacy op asfalt (voor mijn gevoel dan he)

Je weet niet wat je meemaakt op onverhard, het spint inderdaad iets door dat klopt maar wel gepaard met een druk in je rug waar je in een "normale" auto op asfalt >250pk voor nodig hebt
Met andere woorden, mijn wrx sprint op onverhard sneller dan mijn Legacy op asfalt (voor mijn gevoel dan he)
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Maar wat dat dan weer te maken heeft met een budget Subaru...
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
als je het hebt over de restwaarde klopt het wel aardig hoor 
- Downforce Hans
- Berichten: 12615
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
precies Allen..........
Zo`n hok is gewoon onderstuurd dus zoveel fun heb je er niet aan.
Voor weinig geld kan je een betrouwbare pak ezel kopen waar je jaren plezier aan kan hebben, meer niet.
Tuurlijk kan je in slechte weersomstandigheden fun hebben omdat hij vierwiel aangedreven is maar dan houd het ook eigenlijk wel op.
Verhalen van doe dccd er op etc etc gaan allemaal veel te ver want volgens mij moest het gewoon een goedkoop karretje zijn.
Voor dat je het weet heb je er nog zo`n soort auto bij als je bmw 3 serie waarbij je diverse verbeteringen aan brengt en waar je lekker mee gaat spelen.
Als je dat wil dan moet je het doen maar ik ben bang dat je al snel die sub laat staan en in de beemer stapt.
Zo`n hok is gewoon onderstuurd dus zoveel fun heb je er niet aan.
Voor weinig geld kan je een betrouwbare pak ezel kopen waar je jaren plezier aan kan hebben, meer niet.
Tuurlijk kan je in slechte weersomstandigheden fun hebben omdat hij vierwiel aangedreven is maar dan houd het ook eigenlijk wel op.
Verhalen van doe dccd er op etc etc gaan allemaal veel te ver want volgens mij moest het gewoon een goedkoop karretje zijn.
Voor dat je het weet heb je er nog zo`n soort auto bij als je bmw 3 serie waarbij je diverse verbeteringen aan brengt en waar je lekker mee gaat spelen.
Als je dat wil dan moet je het doen maar ik ben bang dat je al snel die sub laat staan en in de beemer stapt.
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
DCCD gaat helemaa niet zoveel te ver, mijn laatste DCCD unit kwam op 450 euro.................................op ebay vind je ze nog wel goedkoper ook...................... 
Ben wel van mening dat een 116pk subaru (al dan niet met dccd) weggegooid geld is voor hetgeen je er mee wilt gaan pogen te doen
Ben wel van mening dat een 116pk subaru (al dan niet met dccd) weggegooid geld is voor hetgeen je er mee wilt gaan pogen te doen
- Pim
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 00:21
- Locatie: Achterhoek
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Rij zelf sinds het vertrek van mijn 328i een Legacy 2.0 AWD Wagon automaat uit 2000. Ingeruild op het werk van de eerste eigenaar. Heeft nu 278.000km gelopen en heb er in de 2 jaar dat ik hem hem rij nog niets mee gehad. Gekocht bij 250.000 km en sinds de aankoop nog geen olie hoeven bijvullen. Verbruik is 1 op 11 dus dat valt me super mee. Hij stuurt echt goed en ook met die sneeuw van laatst (en vorig jaar) kan je er heerlijk mee spelen 
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Even een oud topic erbij pakken.
Een 96'er 2.2GX heeft 128pk en 190nm dat is volgens mij van die uitvoering de beste die je kunt pakken.
Hoe zit het met die diffs, is dat voor en achter open en het middendiff een soort haldex koppeling met olie zoals bij VW 4motion?
Een 96'er 2.2GX heeft 128pk en 190nm dat is volgens mij van die uitvoering de beste die je kunt pakken.
Hoe zit het met die diffs, is dat voor en achter open en het middendiff een soort haldex koppeling met olie zoals bij VW 4motion?
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Ik denk dat het middendiff een visco is. Voor en achter zijn inderdaad open diff's. Tenminste op een origineel Nederlandse auto.
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Dus als het tegenzit krijg je 2x spinnend binnenwiel?
Zat te denken aan achter Wanli, als dan voor het binnenste wiel doorspint maak je nog kans. Ga ervan uit dat ie standaard op voor staat en achter erbij pakt.
Zat te denken aan achter Wanli, als dan voor het binnenste wiel doorspint maak je nog kans. Ga ervan uit dat ie standaard op voor staat en achter erbij pakt.
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Ik dacht dat het standaard 50/50 was. En afhankelijk van de slip gaat er meer naar voren of achteren. Ik zit niet meer zo in de Subaru's en ben al aardig aan het vergeten hoe het zit.
Maar ik denk wwel dat je met een Legacy een beetje driften uit je hoofd moet zetten. Zoveel power zit er niet in en de power die er is wordt verdeeld over meer wielen. En de grip is volgens mij prima bij zo'n auto.
Maar ik denk wwel dat je met een Legacy een beetje driften uit je hoofd moet zetten. Zoveel power zit er niet in en de power die er is wordt verdeeld over meer wielen. En de grip is volgens mij prima bij zo'n auto.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Subaru's AWD systeem werkt raar. Je hebt in feite altijd 25% aandrijfkracht per wiel.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13056
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Ik zeg 1 woord: KnotGarreTT schreef:Maar ik denk wwel dat je met een Legacy een beetje driften uit je hoofd moet zetten. Zoveel power zit er niet in en de power die er is wordt verdeeld over meer wielen. En de grip is volgens mij prima bij zo'n auto.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Driften op nat en sneeuw gaat heel goed, op droog kun jij ook wel Knot. Laat je niets wijsmaken door mensen die alleen op vermogen dwars kunnen. Gewoon bocht inremmen en gas erop. Kont breekt wel uit hoor, dus met een beetje oefenen kun je ook met 116 pk gewoon vierwieldriftend de bocht door.
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Ik zat meer te denken aan de enkele 2.2 die op marktplaats staat, 128pk/190nm, dat is net even wat meer slagvolume.
Driften gewoon op nat, winter komt er toch aan en dan spul voor laten zitten wat er dan ook op zit (vaak middelmaat) en achter voor Wanli's of Sunny's gaan, dan moet er toch wat van te bakken zijn voor die 1500 euro die ik er totaal aan uit wil geven (aanschaf, oliewissel/beurtje en banden).
Driften gewoon op nat, winter komt er toch aan en dan spul voor laten zitten wat er dan ook op zit (vaak middelmaat) en achter voor Wanli's of Sunny's gaan, dan moet er toch wat van te bakken zijn voor die 1500 euro die ik er totaal aan uit wil geven (aanschaf, oliewissel/beurtje en banden).
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Verschillende banden v/a draait middendiff in de soep bij een standaard Sub AWD zonder DCCD volgens mij.
Ga er nou eerst eens mee rijden, jij krijgt ze echt wel fraai dwars, zonder de auto aan te passen.
Als je iets wil aanpassen:
- hoofdremcilinder steviger vastzetten op (slappe) schutbord
- uitlijnen
Gewicht eruit
Vraag Marnix of Tom Haex om tips. Dat stond al eerder in dit draadje, maar is ook echt zo.
Ga er nou eerst eens mee rijden, jij krijgt ze echt wel fraai dwars, zonder de auto aan te passen.
Als je iets wil aanpassen:
- hoofdremcilinder steviger vastzetten op (slappe) schutbord
- uitlijnen
Gewicht eruit
Vraag Marnix of Tom Haex om tips. Dat stond al eerder in dit draadje, maar is ook echt zo.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Deze al gezien?
http://Www.marktplaats.nl/497576396" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.marktplaats.nl/497576396" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Subaru Legacy AWD als fun auto?
Geen Haldex, want dat is part-time, Subaru is full-time AWD. Middendiff is een regulier diff met een viscokoppeling om te sperren als 't nodig is. Dus weer anders dan het syncro-systeem dat Volkswagen ooit had op de Passat en de Golf, waar de viscokoppeling het middendiff was. Daardoor werd 't weer part-time.Knot schreef:Hoe zit het met die diffs, is dat voor en achter open en het middendiff een soort haldex koppeling met olie zoals bij VW 4motion?
Handgeschakelde Impreza's en Legacy's hebben bovendien nog een viscokoppeling op het achterdiff. Midden en achter zijn dus zelfsperrend. Eigenlijk precies zoals 't door Freddy Dixon en Tony Rolt van Ferguson ooit is bedacht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
