E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 09:43

zo is dat Wout, bovendien is zo'n V8 met mooie uitlaat qua geluid des V8 een extra bonus :banaan:
motor gewoon ver naar achter en wat Alpina steunen e.d. gebruiken. (wel duur maar wel mooi spul)

heerlijk, lekker koppel bij uitkomen bochten en minder schakelen, bovendien kun je die BMW V8 best hoog in toeren jagen.

zag zelfs dat ze uit een NA S62 iets van 520pk kunnen halen, en uit een vergrote M62B44 ook iets in die richting, maja dat is dan ook heel duur :mrgreen:

doch 420<>450 uit een S62 is redelijk qua prijs
en rond de 350pk uit een M62B44 is ook geen probleem...

denk dat die M62 4.6 en 4.8 nog wel prijzig zijn?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 31 dec 2010, 11:43

Sebring NL schreef:
Hielke schreef:
Ik denk dat je ook wel doorhebt dat mijn postings door de woorden van Sebring in dit en andere topics uitgelokt zijn. Vooral in relatie tot zijn woorden over Porsche en circuitfahigkeit begeeft ie zich mijns inziens op meer dan glad ijs.
Laten we erover ophouden.

Discussie heeft pas zin als de wederpartij open staat voor argumenten, en niet steeds hetzelfde wil herhalen.

Wout
Het kan nog veel makkelijker Wout. "The proof of the pudding is in the eating", oftewel, jullie kunnen middels een proeve van snelheid je gelijk bewijzen. Iedereen kan roepen en beargumenteren wat ie wil, het gaat uiteindelijk om de stopwatch. In de tussentijd theoretiseren we hier een beetje, en krijg je itt Bimmerpost waar veel ja en amen roepers rondlopen ook nog wat tegengas.

Ik mag je hollandse bluf wel. Je brengt je plannen met overtuiging. Ook als het gros van de dikke motoren inE30's een sterk en groot aura van 'Sjonnie' om zich heen meedragen, denken jullie het wel te kunnen. Ik denk dat het jullie ook niet lukt maar wordt graag in het ongelijk gezet.

Er post hier iemand op DF die een 130i cup auto getuned heeft. Itt tot jou heeft ie aan de motor geen enkele aandacht besteed. Die is volledig standaard. Aan mechanische grip en gewicht heeft ie des te meer aandacht besteed. Die auto is op Zandvoort tot een 1.51 in staat. Een tot 260 gekietelde S14 M3 moet in racetrim (lichter gemaakt met slicks en nette remmerij) die tijd ook kunnen rijden. Waarschijnlijk nog wel sneller.

Wat is jullie tijdsdoel met die auto?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 11:59

het gaat niet alleen om de snelste te zijn met die auto, het gaat om DF dikke fun.

de 1 heeft dat in een kart de ander in een 760i

een lichter gemaakte standaard 130i met 260pk doet het goed.
in theorie zou diezelfde 130i met 330pk en zelfde gewicht e.d. nog sneller moeten zijn simpel zat...

natuurlijk een 4 cill met 250pk zal beter sturen dan een 6 of 8 cill in dezelfde auto met 250pk
echter het gaat hier ook om de fun, een 760i carrosserie kun je ook een 4cill in zetten en de 250km/u halen, maar met een V8 of V12 is dat veel leuker.

je kan een S14 4cill met dikke turbo's ver over de 500pk laten halen maar met een NA 460pk V8 is dat voor veel mensen veel leuker ook al is ie iets zwaarder geworden. :df:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 31 dec 2010, 12:18

Nee Rene, zo makkelijk komen ze er nu niet meer vanaf. Zo werkt het niet 8) :lol:

Er is door Wout veel over balans van auto's in relatie tot dikke motoren en motoren op de verkeerde plaats gezegd. Dat wat meer gewicht op de neus makkelijk door een hogere top op Zandvoort gecompenseerd kon worden, dat een Porsche door de layout van de motor heel veel onderstuur heeft en met moeite de bocht in te krijgen is. Etc. Had ie de vergelijking met een Porsche, of met een normale 4 cylinder M3 niet bij herhaling gemaakt, dan zou het "fun" argument steekhoudend kunnen zijn.

Maar nu verwacht ik van hem (of van die groep knapen met die geweldige garage) meer. Hij heeft z'n stelling geponeerd, hij weet wat het rijden op het circuit is, en ze zijn daadwerkelijk met de bouw van zo'n auto bezig.

Als het anders is dan hoor ik het hier graag.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13435
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 31 dec 2010, 12:50

@Wout: Nuttige bijdrage. :thumbup:

Alleen praat je alleen over motorblokken. Vergeet niet dat grotere motoren ook grotere radiateur en koelers moet hebben, zwaardere bak, zwaardere aandrijflijn. Tel dat allemaal bij elkaar op en je bent zo 100 tot 150kg zwaarder.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 31 dec 2010, 13:02

Tristan,

Wat doet een tot zeg 270 pk getunede in racetrim uitgevoerde E30 M3 in handen van een goede rijder ongeveer op Zandvoort? Ik ben er misschien foutief vanuit gegaan dat zo'n auto ook makkelijk 1.51 moet kunnen rijden omdat ie nog behoorlijk wat lichter is dan een Cup 130i. Zijn er überhaupt nog mensen die serieus met zulke auto's op nederlandse circuits rijden?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 13:03

over eventuele gewichts toename :wink:

dan ligt ie ook als een blok op de weg :mrgreen:

gaat dan ook als een blok de bocht om

maar serieus mannen...
bv mijn auto weegt exact even veel met al mijn goodies als 6-bak en dikke V8 en grotere alu radiateur enz enz, hetzelfde als een Z3 m coupe met S50 of S54 :clap:

en dan zitten de zware stoelen en deuren en achterklep e.d. nog er op.

dus het hoeft niet...daarbij is mijn heeft mijn auto een 50/50 as verdeling zo schijnt en ligt de motor ook verder naar achter dan de over de as liggende s50 of S54 :hosanna:

echter in de M3 is het wat anders want die heeft als basis de 4cill doch als straat/track kar kun je dan als je de alu V8 er in legt, bv gaan werken met.
lichtgewicht delen vooral voor om de balans goed te houden, dus motorkap en bumper en velgen en lichtgewicht onderstel delen vooral voor te plaatsen.

denk dat je zo een heel eind komt in verhouding tot zeg een standaard M3 :hmmm:

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 13:10

Dat is waar Tristan

maar een 260pk S14 heeft dat ook nodig.

Omdat de E30 relatief licht is , kom je met dezelfde hardware qua remmen en onderstel wel weg, alleen moet je het anders afstellen. Als je de achterste stabi te hard zet , ben je bijv alleen maar met driftchallenge bezig, maar denk dat ik je daar weinig van hoef uit te leggen :bignews:

Wij gaan met de S62E30 (die wij zelf 'Carte Blanche' noemen) bijv met een warmtewisselaar werken etc, het is niet de bedoeling dat die auto aan het einde van de rit veel zwaarder is dan std E30 M3. Incl alles. De 6-bak is idd zwaar, maar voor circuit zou ik gewoon 5-bak inbouwen. Onze auto gaat echter een straat-mobiel worden,

Als de witte klaar is, bouw ik er nog eentje, maar dan volledig track.

@ Hielke

We spelen al langer met het idee om wat van onze E30's ;

E30 325i racer Alpina-kit, Wilwood superlites , laskooi , lichtgewicht koets etc
E30 325i Mk1 katloos
E30 325i Mk2 Mtech2
E30 B6 3.5
E30 'B6 3.5s' replica
E30 M3 std
E30 350i +/- 420pk

tegen elkaar te testen. Ik ken de dude uit bovenstaande filmpje ook wel, met de E30 S38, en heb nog 2 kennissen uit IJsland met E30 S50 en E30 S38. Zou mooi zijn om bijv ook Johann naar NL te halen met de V10 allleen denk dat dat niet snel zal gebeuren.

Dan kunnen we t echt eens zien.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13435
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 31 dec 2010, 13:16

Hielke schreef:Tristan,

Wat doet een tot zeg 270 pk getunede in racetrim uitgevoerde E30 M3 in handen van een goede rijder ongeveer op Zandvoort? Ik ben er misschien foutief vanuit gegaan dat zo'n auto ook makkelijk 1.51 moet kunnen rijden omdat ie nog behoorlijk wat lichter is dan een Cup 130i. Zijn er überhaupt nog mensen die serieus met zulke auto's op nederlandse circuits rijden?
Zijn er een paar die er in youngtimer trophy's mee rijden, maar of die deze tijden halen betwijfel ik.

Een volledige groep A gebouwde E30 M3 zou het wel moeten halen, maar die hebben tussen de 280-330pk.

Misschien dat Leonard met zijn group A E30 M3 al heeft gereden op CPZ. Ton Vink kon ook aardig knallen maar weet ook helaas geen tijden van die M3.

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 13:19

Hielke

de 130i heeft gewoon een idioot goed onderstel
.

Die wagens zijn in 2004 ontwikkelt ofzo, de E30 in 1882. ( of was dat 1982?)

grootste verschil zit m in de stijfheid van de koets, die dus ook altijd jonger is.

De ex-130i van Andre lijkt me bijna niet te kloppen met een E30 op een 'kort' circuit als ZV. Spa zou missh ander verhaal zijn, maar denk dat je toch wel minstens 100pk meer dan 130 en Herr Manthey nodig hebt om met een E30 dat ding voorbij te steken.

Onze 'disputes' gingen over E30 vs E30

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 13:22

hier worden wel wat tijden genoemd van standaard tot track tot volledig circuit auto

http://www.m3e30.nl/viewtopic.php?f=1&t=1130&p=10286" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Damir Vukovic » 31 dec 2010, 13:36

Sebring NL schreef:
S14 of M20 met 260+ pk blijft niet lang heel. Heel simpel. Been there, done that. Kost bovendien 10k used.
M20B25 weegt 119 kilo zonder AC pomp. Highly highly tuned, een smalle 260 pk? zonder kat .
M60B40 weegt 141 kilo incl AC pomp. Out of the box, goed voor 300k km, 286pk met kat
S38B36 weegt 149 kilo incl AC pomp. Out of the box , mijne heeft 220k gelopen, 315 pk met kat.
S38B38 weegt 150 kilo incl AC pomp. Out of the box, goed voor 300k km, 340pk met kat.
S14B25 weegt 111 kilo zonder AC pomp. Out of the box, 238 pk.
Dit lijstje voor BMW blokken kom ik wel vaker tegen. Als het klopt dan stap ik morgen nog over op BMW . 4AGE, na de K-series1 van de lichtste 4 cyl 1.6 16V blokken weegt compleet 130kg, CA18DET torretje 190+kg, 4 cyl uit de S2000 is 150kg, All aluminium Ford duratec met plastic inlaatspruitstukken is nog steeds 130kg. Zijn die BMW blokken compleet alu met hyperlichte nokkenassen/zuigers/kruk/drijfstangen? Een std stalen 6-cylinder met alu kop uit de jaren 90 zou ik anders eerder op 200kg schatten inc spruitstukken. V8 uit dezelfde tijd een kilo of 40 zwaarder? Iemand wel eens zelf zo'n ding op de schalen gehad?

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 13:41

Ik heb M30 en M60 recentelijk nog nagewogen.


En bovendien, als het niet zou kloppen, door rekenfouten of whatever, dan zijn de gewichtsverhoudingen tussen S14 en M60 nog altijd hetzelfde. Stel ze wegen allebei 10% meer?

Gietijzer is gewoon loodzwaar. De M60 heeft ook veel kunststof en is dus uit Alu

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 13:44

hier is ook een lijst die ik al jaren op de pc heb staan.
dit zijn de gewichten van de kale motorblokken zonder opbouwdelen.


Kaal blok BMW (short engine)

S38 M1 238 kilo
N73 e63 760i 204 kilo
S85 e60 M5 178,500 kilo
N62N e60 550i 160 kilo
S62 e39 M5 158,500 kilo
S70 e31 850Csi 155 kilo
S50 e36 M3 154 kilo
S38 e34 M5 3.8 151.200 kilo
S54 e46 M3 148,500 kilo
M57N2 e90 330d 145 kilo
N62 X5 4.8 is 140 kilo
M54 e46 330i 129,750 kilo
N52 130i 128,500 kilo
M20 e30 325i 119 kilo
M47N2 120d 117,500 kilo
M20 e21 323i 112 kilo
N46 120i 107 kilo
S14 e30 M3 106 kilo
M40 e30 318i 101 kilo
M10 e21 316 94 kilo
N45 116i 79 kilo
M62 540i 141 kilo

bron http://bmwfans.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
voorbeeld kale V8 M62

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTRene op 31 dec 2010, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10880
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Joy » 31 dec 2010, 13:46

Die gewichten komen uit ETK en bestaan uit het kale motorblok. Dus het onderblok en de cilinderkop tesamen, zonder aanbouwdelen zoals in-en uitlaatspruitstukken, vliegwiel etc.

Zoiets dus:

Afbeelding

Een 318is blok weegt met alles er op en er aan 160 kilo, een S50 zit ergens rond de 235 kilo.

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 13:51

S38 M1 238 kilo
S85 e60 M5 178
N62N e60 550i 160 kilo
S62 e39 M5 158
S70 e31 850Csi 155 kilo

lijkt me niet dat de S38 meer weegt dan de V12?

bovendien heet dat ding M88 tot ie in E34 ligt.
Laatst gewijzigd door Sebring NL op 31 dec 2010, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 31 dec 2010, 13:54

GTRene schreef:hier worden wel wat tijden genoemd van standaard tot track tot volledig circuit auto

http://www.m3e30.nl/viewtopic.php?f=1&t=1130&p=10286" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zijn ronduit trieste rondetijden die daar vermeld worden. Daar kom ik m'n nest niet voor uit.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er itt een decennium geleden geen mensen meer zijn die serieus met echte E30 M3's op circuits rijden. De racers en know how zitten in de verschillende 325i cups en auto's. Als die met standaard pk's en semi slicks een 2.04 kunnen rijden dan moet een M3 minimaal 10 seconden sneller kunnen met slicks en 70 pk meer.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 14:02

Sebring NL schreef:S38 M1 238 kilo
S85 e60 M5 178
N62N e60 550i 160 kilo
S62 e39 M5 158
S70 e31 850Csi 155 kilo

lijkt me niet dat de S38 meer weegt dan de V12?

bovendien heet dat ding M88 tot ie in E34 ligt.
das de S38 van de M1 wellicht anders? heb het ff opgezocht het staat er wel...

Afbeelding
Remanufactured short engine 11 00 1 305 212

Production discontinued
1 238.000 kg / 524.7 lb
http://bmwfans.info/parts/catalog/E26/C ... rt_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 31 dec 2010, 14:09

de vroege M635csi S38-356ED

uit 1983 was al wel wat lichter namelijk 164kg.

Afbeelding

http://bmwfans.info/parts/catalog/E24/C ... rt_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;

op de tekening zie je ook de verschillen...er zit meer op de m1 S38 en wat andere materialen ?

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 14:16

ja, maar kan niet van 164 naar 238 gaan.

Dan moeten ze lood gebruiken ipv alu!

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Damir Vukovic » 31 dec 2010, 14:23

Al die linkjes zijn leuk, maar ik geloof er geen flikker van :mrgreen:
160kg voor een 318i blok klinkt al een eind in de richting. 250kg voor een 6 ook. Dan is 10% verschil ongeveer 250kg, kan wel ongeveer kloppen. Scheelt weer, hoef ik niet te swappen.

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 14:26

Wat heb je nu dan in het vooronder liggen Damir?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Bert ///M3 » 31 dec 2010, 14:49

Hielke stapt wel erg gemakkelijk over allerlei zaken heen zoals de stand der techniek, verschil in rijders etc IMHO.

1.51 van Andre is met een heel goed geprepareerde auto, een top rijder, moderne koets, nieuwe Michelin slicks. Plus een rondje tijdens de race zonder verkeer. Je weet zelf wel dat alles 100% moet kloppen voor je op zo'n rondetijd komt. Doet verder niks af aan de prestatie maar een motorswapper met een E30 zonder dat budget met minder rijervaring op gebruikte slicks komt gewoon niet aan die tijden. Buiten dat is de koets niet meer van deze tijd, al zou je een M3 E30 opbouwen met dezelfde onderdelen opbouwen dan nog kom je niet aan die tijden. Er heeft eens een artikel op PH gestaan waar Andy Priaux een E90 WTCC en een M3 E30 DTM back to back reed, er werden geen tijden vermeld maar er werd wel al gezegd dat die M3 E30 DTM bij de huidige stand van techniek al niet meer goed genoeg was om achteraan te starten, ook al was ie 250 KG lichter en had hij 40 PK meer.

Wil je daar een vergelijk mee trekken, pak dan bijvoorbeeld de 132 GTR van JR Motorsport, die doet volgens mij in de 1:48, de 1 serie van Peter van der Kolk met V8 reed vorig jaar volgens mij tijdens het WEK in de 1:45-1:46 :)

Wat er wel uit af te leiden is, en wat Hielke volgens mij ook wil zeggen is dat motortuning qua rondetijden sowieso al weinig brengt. Dat zie je ook in bovenstaand, in een 1 serie van 270 naar 360 PK brengt wat, 3 seconde? Zie je wel vaker, bijvoorbeeld een M3 E36 kan op CPZ rond de 1:55 rijden, gooi je er dan eens een tuning tegenaan naar 360 PK oid dan rij je misschien eens een keer 1:52 maar dan houd het wel op. Zijn relatief erg dure seconden, er moet erg veel PK bij om wat te winnen.

Hoewel mijn kantekening daarbij is dat dat pas gaat spelen bij hoge vermogens. Pak je een 100 PK auto en die tover je naar 200 PK dan is het verschil gigantisch, tover je hem naar bijna 300 PK dan is het verschil nog groter, maar daarboven begint het tegen te vallen. Met een 300 PK auto begin je op CPZ op een aantal plaatsen aan de max te komen zoals op Bosuit en bij het Scheivlak omhoog, dan moet je steeds verder liften dus dan word meer PK's er bij drukken al inefficienter.

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Sebring NL » 31 dec 2010, 14:53

+1 bert

Zodra je in een works-auto stapt praat je nergens meer over.

En meer dan 350pk is al gauw ballast op CPZ als je in een E30 zit. Bovendien stijgen de kosten van opbouw en onderhoud exponentieel, dat geld zou ik liever in testen etc steken.

en dat 3 sec..dat lijkt mij nogal veel! Dan heb je wel waar voor je PK's denk ik. Hielke stelt juist dat ie langzamer zou zijn vanwege het extra gewicht van de PK-bron.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hielke » 31 dec 2010, 15:18

Bert ///M3 schreef:Hielke stapt wel erg gemakkelijk over allerlei zaken heen zoals de stand der techniek, verschil in rijders etc IMHO.
Nee, ik geef slechts voorbeelden van een andere benadering van tunen. En daarmee zet ik vraagtekens bij de motor getunede benadering van Sebring. Hij was het die beargumenteerde dat een motor met meer slagvolume, meer cylinders en meer pk's het qua balans niet veel minder zou doen dan een S14 motor. Daarbij werden voorbeelden van snelheden op Zandvoort gegeven, dus ik ging ervan uit dat het om een vergelijk op een circuit ging. Simpel rechtelijnbranden telt vanzelfsprekend niet omdat de variabele 'balans' daar niet of nauwelijks meetelt.

De voorbeelden van Andre's auto waren slechts mijn voorbeelden. Als Sebring z'n theorie wil toetsen en de waarde van die theorie wil bewijzen, dan zal hij zelf met een vergelijk moeten komen. Er moet dan sprake zijn van een index auto met een index rijder op een index circuit met een index rondetijd. Hij mag zelf de rijder zijn, maar dat mag ook iemand anders zijn. Ik zeg niet dat het makkelijk is om zoiets op te stellen, maar zonder de praktijk en zonder getoond te hebben wat je in je mars hebt, blijven uitspraken over balans en wat beter is slechts woorden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Bokkepoot, Majestic-12 [Bot], mark123, Sabberjoch en 12 gasten