Hielke stapt wel erg gemakkelijk over allerlei zaken heen zoals de stand der techniek, verschil in rijders etc IMHO.
1.51 van Andre is met een heel goed geprepareerde auto, een top rijder, moderne koets, nieuwe Michelin slicks. Plus een rondje tijdens de race zonder verkeer. Je weet zelf wel dat alles 100% moet kloppen voor je op zo'n rondetijd komt. Doet verder niks af aan de prestatie maar een motorswapper met een E30 zonder dat budget met minder rijervaring op gebruikte slicks komt gewoon niet aan die tijden. Buiten dat is de koets niet meer van deze tijd, al zou je een M3 E30 opbouwen met dezelfde onderdelen opbouwen dan nog kom je niet aan die tijden. Er heeft eens een artikel op PH gestaan waar Andy Priaux een E90 WTCC en een M3 E30 DTM back to back reed, er werden geen tijden vermeld maar er werd wel al gezegd dat die M3 E30 DTM bij de huidige stand van techniek al niet meer goed genoeg was om achteraan te starten, ook al was ie 250 KG lichter en had hij 40 PK meer.
Wil je daar een vergelijk mee trekken, pak dan bijvoorbeeld de 132 GTR van JR Motorsport, die doet volgens mij in de 1:48, de 1 serie van Peter van der Kolk met V8 reed vorig jaar volgens mij tijdens het WEK in de 1:45-1:46
Wat er wel uit af te leiden is, en wat Hielke volgens mij ook wil zeggen is dat motortuning qua rondetijden sowieso al weinig brengt. Dat zie je ook in bovenstaand, in een 1 serie van 270 naar 360 PK brengt wat, 3 seconde? Zie je wel vaker, bijvoorbeeld een M3 E36 kan op CPZ rond de 1:55 rijden, gooi je er dan eens een tuning tegenaan naar 360 PK oid dan rij je misschien eens een keer 1:52 maar dan houd het wel op. Zijn relatief erg dure seconden, er moet erg veel PK bij om wat te winnen.
Hoewel mijn kantekening daarbij is dat dat pas gaat spelen bij hoge vermogens. Pak je een 100 PK auto en die tover je naar 200 PK dan is het verschil gigantisch, tover je hem naar bijna 300 PK dan is het verschil nog groter, maar daarboven begint het tegen te vallen. Met een 300 PK auto begin je op CPZ op een aantal plaatsen aan de max te komen zoals op Bosuit en bij het Scheivlak omhoog, dan moet je steeds verder liften dus dan word meer PK's er bij drukken al inefficienter.