Carbon velgen?
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Carbon velgen?
Waarom wordt carbon niet gebruikt als materiaal om autovelgen te maken?
Dit wordt in de wielersport al vele jaren toegepast.
Een tegenwoordig is toch zowat alles te vormen van carbon?
Dit wordt in de wielersport al vele jaren toegepast.
Een tegenwoordig is toch zowat alles te vormen van carbon?
-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Het wordt wel gebruikt.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/ ... oject-kahn
Het heeft alleen een paar grote nadelen.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/ ... oject-kahn
Het heeft alleen een paar grote nadelen.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Magnesium wordt in het algemeen gebruikt.
Bij motoren zie je veel meer gebruik van carbon, maar dat heeft ook te maken met de verhouding tussen geveerd en onafgeveerd gewicht. Een auto is altijd (vele malen) zwaarder dan een motorfiets.
Als het echt aantoonbaar nut zou hebben voor auto's, zou je het idd in de race(sport) allang gezien hebben.
Bij motoren zie je veel meer gebruik van carbon, maar dat heeft ook te maken met de verhouding tussen geveerd en onafgeveerd gewicht. Een auto is altijd (vele malen) zwaarder dan een motorfiets.
Als het echt aantoonbaar nut zou hebben voor auto's, zou je het idd in de race(sport) allang gezien hebben.
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Het nadeel van carbon is dat het bepaalde frequenties niet aankan.
M.a.w. je velg kan gewoon kapot trillen en met 19'' en ultra platte banden en een korte veerweg is de kans dat je dergelijke frequenties bereikt niet uitgesloten.
Een fietswiel is al snel 26'' en volgens mij bij wielerfietsen 29''. Door dat enorme formaat en de geringe stress op de wielen kunnen ze dus van carbon gemaakt worden. Een mountainbike wiel zal je niet zo snel in carbon vinden.
Dit was ook het heikelpunt bij carbonnen mountainbikes. Deze bikes hadden veelal alleen een carbonnen achterbrug die bij het zadel over ging in scandium, titanium of aluminium. Die achterbrug wilde toch nog wel eens op vervelende momenten scheuren.
M.a.w. je velg kan gewoon kapot trillen en met 19'' en ultra platte banden en een korte veerweg is de kans dat je dergelijke frequenties bereikt niet uitgesloten.
Een fietswiel is al snel 26'' en volgens mij bij wielerfietsen 29''. Door dat enorme formaat en de geringe stress op de wielen kunnen ze dus van carbon gemaakt worden. Een mountainbike wiel zal je niet zo snel in carbon vinden.
Dit was ook het heikelpunt bij carbonnen mountainbikes. Deze bikes hadden veelal alleen een carbonnen achterbrug die bij het zadel over ging in scandium, titanium of aluminium. Die achterbrug wilde toch nog wel eens op vervelende momenten scheuren.
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Hugo,
Scheuren? Exploderen toch!!
Ik heb al heel wat geexplodeerde wielen van racefietsen gezien in het verleden en ook voorvorken die breken en versplinteren.
Scheuren? Exploderen toch!!
Ik heb al heel wat geexplodeerde wielen van racefietsen gezien in het verleden en ook voorvorken die breken en versplinteren.
Laatst gewijzigd door Mathieu op 05 apr 2007, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Mathieu schreef:Hugo,
Scheuren? Exploderen toch!!
Ik heb al heel wat geexplodeerde wielen van racefietsen gezien in het verleden en ook voorvorken die breken en verslinteren.
Dat de reactie zo heftig kon zijn wist ik niet. Waarschijnlijk meteen de reden waarom ze het niet toepassen in de autosport wereld.
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Volgens mij is het probleem met carbon dat het dermate hard is dat het breekt i.p.v. buigt. Althans als je praat over massief carbon.
Bij een fiets is zowel het wiel als het frame natuurlijk hol, wat natuurlijk weer heel andere eigenschappen met zich meebrengt. Over fietsen kan ik ook nog wel meepraten
Bij een fiets is zowel het wiel als het frame natuurlijk hol, wat natuurlijk weer heel andere eigenschappen met zich meebrengt. Over fietsen kan ik ook nog wel meepraten

- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
[img:460:460]http://img.infotropic.com/w/w060226_3d.jpg[/img]
Hier worden de beide materialen gebruikt.
Hier worden de beide materialen gebruikt.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Het is vrij pittig spul om heel te houden als er inwendig eenmaal (niet zichtbare) breuken zijn opgetreden. Daarbij is het verschrikkelijk lastig om te voorspellen waar deze breuken potentieel optreden, in tegenstelling tot bv. staal waar je een relatief homogeen materiaal hebt. Daar kun je op basis van simulaties of simpelweg fatsoenlijk inzicht inschatten waar de piekspanningen optreden en dan kun je zelfs in theorie uitrekenen wanneer je onderdeel gaat scheuren. Bij CF toepassingen ligt dat anders omdat de verbindingen tussen de vezels en het plastic de zwakste schakel is als ik het me goed herinner. Beschadig je deze door er bv. een forse mep op te geven dan treed er delaminatie op en 'werkt' het niet meer zoals je van oorsprong in gedachten had.
Mits goed toegepast is het trouwens leuk spul. Alleen zou ik het zelf niet als wiel willen hebben als ik weer eens een duitse boerenweg neem die al weer een tijdje aan een fris laagje asfalt toe is
.
Mits goed toegepast is het trouwens leuk spul. Alleen zou ik het zelf niet als wiel willen hebben als ik weer eens een duitse boerenweg neem die al weer een tijdje aan een fris laagje asfalt toe is

-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59
De Lancia S4 rallye kanon had carbon velgen.
http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm
(even een stukje techniek om je vingers af te likken)
[img:1024:768]http://www.thruxton.f9.co.uk/pics/henri ... per_01.jpg[/img]
http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm
(even een stukje techniek om je vingers af te likken)
[img:1024:768]http://www.thruxton.f9.co.uk/pics/henri ... per_01.jpg[/img]
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 21:39
Ik sluit me aan bij G Kolkman.
Heb zelf wat R&D gedaan in die materie en de bottom line is dat je erg goed moet opletten 1) welke combinatie matrix/vezel je gebruikt (bvb carbonvezel ingebed in carbon, koolstofvezel ingebed in epoxy, ...), 2) hoe je vezels georiënteerd zijn en hoe lang ze zijn en 3) welke belastingsgevallen je hebt.
Delaminaties zijn inderdaad te vrezen, maar met een beetje een goed ontwerp kan dat best meevallen.
Maar zoals bij alles, kost kwaliteit geld he
Heb zelf wat R&D gedaan in die materie en de bottom line is dat je erg goed moet opletten 1) welke combinatie matrix/vezel je gebruikt (bvb carbonvezel ingebed in carbon, koolstofvezel ingebed in epoxy, ...), 2) hoe je vezels georiënteerd zijn en hoe lang ze zijn en 3) welke belastingsgevallen je hebt.
Delaminaties zijn inderdaad te vrezen, maar met een beetje een goed ontwerp kan dat best meevallen.
Maar zoals bij alles, kost kwaliteit geld he

- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Mooie site! Vooral dat stukje techniek van Toyota waardoor ze toen geschrapt zijn uit het WK rally.A1-G60 schreef:De Lancia S4 rallye kanon had carbon velgen.
http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm
(even een stukje techniek om je vingers af te likken)
http://homepage.virgin.net/shalco.com/tte_ban.htm