Carbon velgen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Carbon velgen?

Bericht door Mathieu » 06 feb 2007, 20:50

Waarom wordt carbon niet gebruikt als materiaal om autovelgen te maken?
Dit wordt in de wielersport al vele jaren toegepast.

Een tegenwoordig is toch zowat alles te vormen van carbon?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 06 feb 2007, 21:15

$$$$$$

Net als magnesium.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 06 feb 2007, 21:16

Ff een lekke band of stoeprandje meepakken en je bent meteen een aantal ruggen lichter.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 06 feb 2007, 21:24

Zijn vraag was ook niet bedoeld voor dagelijks gebruik
Ik denk dat hij de racesport bedoeld...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 06 feb 2007, 21:26

Joh.....

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 06 feb 2007, 22:31

Het wordt wel gebruikt.

http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/ ... oject-kahn

Het heeft alleen een paar grote nadelen.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 06 feb 2007, 22:53

Gewicht is toch alles in de autosport
En we hebben toch ook de term onafgeveerd gewicht?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 07 feb 2007, 00:24

Magnesium wordt in het algemeen gebruikt.

Bij motoren zie je veel meer gebruik van carbon, maar dat heeft ook te maken met de verhouding tussen geveerd en onafgeveerd gewicht. Een auto is altijd (vele malen) zwaarder dan een motorfiets.

Als het echt aantoonbaar nut zou hebben voor auto's, zou je het idd in de race(sport) allang gezien hebben.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 07 feb 2007, 00:27

Het nadeel van carbon is dat het bepaalde frequenties niet aankan.

M.a.w. je velg kan gewoon kapot trillen en met 19'' en ultra platte banden en een korte veerweg is de kans dat je dergelijke frequenties bereikt niet uitgesloten.

Een fietswiel is al snel 26'' en volgens mij bij wielerfietsen 29''. Door dat enorme formaat en de geringe stress op de wielen kunnen ze dus van carbon gemaakt worden. Een mountainbike wiel zal je niet zo snel in carbon vinden.


Dit was ook het heikelpunt bij carbonnen mountainbikes. Deze bikes hadden veelal alleen een carbonnen achterbrug die bij het zadel over ging in scandium, titanium of aluminium. Die achterbrug wilde toch nog wel eens op vervelende momenten scheuren.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 07 feb 2007, 08:54

Hugo,

Scheuren? Exploderen toch!!
Ik heb al heel wat geexplodeerde wielen van racefietsen gezien in het verleden en ook voorvorken die breken en versplinteren.
Laatst gewijzigd door Mathieu op 05 apr 2007, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 07 feb 2007, 12:10

Mathieu schreef:Hugo,

Scheuren? Exploderen toch!!
Ik heb al heel wat geexplodeerde wielen van racefietsen gezien in het verleden en ook voorvorken die breken en verslinteren.


Dat de reactie zo heftig kon zijn wist ik niet. Waarschijnlijk meteen de reden waarom ze het niet toepassen in de autosport wereld.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 07 feb 2007, 12:19

MTB --> 26" (of een verdwaalde 29")

Race --> 28" evenals veldritfietsen.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 07 feb 2007, 13:02

hehe

toch alweer aardig wat mensen die wat van fietsen weten.

Een fiets topic gaat te ver zeker 8)

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 07 feb 2007, 13:25

ik ga binnenkort ook nog een alu racefiets kopen.

carbon is te duur, en niet stevig genoeg

alu is volop te krijgen, stevig, goedkoop, en toch nog licht

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 07 feb 2007, 15:03

Carbon is alleen lichter dan alu of magnesium als het goed belast kan worden. Dat was in het geval van een velg niet echt het geval. Zal het eens aan de carbon jongens hier vragen, worden al minimaal 4 jaar carbon velgjes gemaakt voor onze formule bakjes.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 07 feb 2007, 15:25

Volgens mij is het probleem met carbon dat het dermate hard is dat het breekt i.p.v. buigt. Althans als je praat over massief carbon.

Bij een fiets is zowel het wiel als het frame natuurlijk hol, wat natuurlijk weer heel andere eigenschappen met zich meebrengt. Over fietsen kan ik ook nog wel meepraten ;)

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 07 feb 2007, 18:17

[img:460:460]http://img.infotropic.com/w/w060226_3d.jpg[/img]

Hier worden de beide materialen gebruikt.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 05 apr 2007, 00:07

Het is vrij pittig spul om heel te houden als er inwendig eenmaal (niet zichtbare) breuken zijn opgetreden. Daarbij is het verschrikkelijk lastig om te voorspellen waar deze breuken potentieel optreden, in tegenstelling tot bv. staal waar je een relatief homogeen materiaal hebt. Daar kun je op basis van simulaties of simpelweg fatsoenlijk inzicht inschatten waar de piekspanningen optreden en dan kun je zelfs in theorie uitrekenen wanneer je onderdeel gaat scheuren. Bij CF toepassingen ligt dat anders omdat de verbindingen tussen de vezels en het plastic de zwakste schakel is als ik het me goed herinner. Beschadig je deze door er bv. een forse mep op te geven dan treed er delaminatie op en 'werkt' het niet meer zoals je van oorsprong in gedachten had.

Mits goed toegepast is het trouwens leuk spul. Alleen zou ik het zelf niet als wiel willen hebben als ik weer eens een duitse boerenweg neem die al weer een tijdje aan een fris laagje asfalt toe is :) .

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 05 apr 2007, 19:10

De Lancia S4 rallye kanon had carbon velgen.

http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm
(even een stukje techniek om je vingers af te likken)


[img:1024:768]http://www.thruxton.f9.co.uk/pics/henri ... per_01.jpg[/img]

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 05 apr 2007, 19:23

VET

Church of Noise
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2007, 21:39

Bericht door Church of Noise » 05 apr 2007, 21:37

Ik sluit me aan bij G Kolkman.

Heb zelf wat R&D gedaan in die materie en de bottom line is dat je erg goed moet opletten 1) welke combinatie matrix/vezel je gebruikt (bvb carbonvezel ingebed in carbon, koolstofvezel ingebed in epoxy, ...), 2) hoe je vezels georiënteerd zijn en hoe lang ze zijn en 3) welke belastingsgevallen je hebt.
Delaminaties zijn inderdaad te vrezen, maar met een beetje een goed ontwerp kan dat best meevallen.

Maar zoals bij alles, kost kwaliteit geld he ;)

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 05 apr 2007, 22:02

A1-G60 schreef:De Lancia S4 rallye kanon had carbon velgen.

http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm
(even een stukje techniek om je vingers af te likken)
Mooie site! Vooral dat stukje techniek van Toyota waardoor ze toen geschrapt zijn uit het WK rally.

http://homepage.virgin.net/shalco.com/tte_ban.htm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke en 8 gasten