rolkooi inbouwen in E36 Sedan

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
cork

rolkooi inbouwen in E36 Sedan

Bericht door cork » 27 dec 2010, 12:28

Hoi helden,

nadat hij een jaarlang welverdiend vakantie heeft gehad in de stalling zijn we bezig met het ombouwen van 'onze' BMW E36 325i. Doel van het ding is om vooral veel spannende/plezierige trackday kilometers te draaien en misschien ook 'de groene hel' te gaan verkennen. We hebben dit jarenlang gedaan met een VW GOLF MK2 GTI maar deze is niet meer :roll:

We voor onze Beemer een 2dehands kooi gekocht bij Paul Vlasblom in Uden. Kooi is eigenbouw, maar dat is wel kwalitatief goed gedaaan met goede materialen en volgens een goede vorm. Ik weet het niet zeker maar het lijkt me een echte 'Erik Messink creatie'.

Het punt is alleen dat deze uit een coupe model komt en wij een sedan hebben. We hebben de kooi in onze BMW gepast (hij is in delen geslepen) en op zich komt het qua vorm best goed overeen. Misschien loopt hij achterin wat te vroeg omlaag, maar daar zit toch niemand en voorin volgt hij goed de contouren van de auto en de lijn van het dak. Nu zitten we alleen nog te bekijken hoe en waar we het best deze kooi op vast kunnen zetten. Hij komt namelijk nu achter tegen de metalen plaat achter de achterbank te staan en dat lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling.

We zijn dan ook op zoek naar tips &t trucs en het liefst fotomateriaal van bevestigingspunten van andere kooien. Persoonlijk lijkt het mij dat de kooi bevestigd dient te staan op de wielkasten achter en op de kokerbalken voor ?! De kasten achter moeten dan volgens mij weer versterkt worden met behulp van verstevigingsplaten.

Graag ideeën dus als jullie zouden willen.... Creatief laswerk is geen probleem, daar hebben we genoeg talent voor gevonden ondertussen !!!

grtz + alvast een fijne jaarwisseling !!! :hosanna:

MartijnGizmo

Re: rolkooi inbouwen in E36 Sedan

Bericht door MartijnGizmo » 27 dec 2010, 12:40

Ik zag hier onlangs op DF een sedan met kooi voorbij komen waarbij die metalen plaat achterin minder subtiel opengeknipt was... :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 dec 2010, 12:43

Tegen het achterschutbord, boven de wielkasten vastzetten (dus niet tegen de plaat met skiluik in het midden) is helemaal zo gek nog niet, word in de USA wel veel gedaan. De gedachtengang hierachter is dat het achterschutbord veel sterker is als de wielkast, en het een veel stijvere constructie oplevert vanuit een safety standpunt. Als je de kooi op de wielkast zet dan las je hem vast aan een flinterdun stukje plaat, dat word dan de zwakke schakel.

cork

Bericht door cork » 27 dec 2010, 13:05

Oke! Is het proberen waard. Met wielkast bedoel ik trouwens het deel rond de veertorens achterin. Dat is toch best dik plaatwerk ?! :shock:

Hielke

Bericht door Hielke » 28 dec 2010, 13:32

Mooi initiatief.

Trackdays en een E36 325i horen bij elkaar. En al helemaal als je een sedan hebt.

En daarom zou ik ook van die kooi proberen af te komen en er een 'Aprisco cup' kooi voor in de plaats nemen. Ook andere tuning (als de beurs het toelaat) zou ik zoveel mogelijk in lijn houden met de geweldige Aprisco cup. Wil je de auto later kwijt dan is er door die cup automatisch meer vraag voor omdat de auto dan al reglementair is.

cork

Bericht door cork » 28 dec 2010, 13:41

Bedankt voor de tip en ik ken de BMW Apristo cup wel. Weet ook wel waar de spullen daarvoor te krijgen zijn, maarrr ben nu al halverwege de ombouw en maak deze gewoon maar af denk ik. Auto zal idd meer waard zijn als hij volgens de reglementen gebouwd is, maar dan kost het verhaal ook meer.

Heb een foto van de kooi op mijnalbum gezet dan kunnen jullie hem zien. De meeste oplossingen die ik op internet kan vinden staan toch echt op de achterwielkast ter hoogte van de veertorens. Ik zag nog een gave oplossing, maar dat was bij een VW Golf. Zoiets wilde ik ook toepassen op mijn BMW, want ook daar heb ik ooit deze manier van kooibevestiging gezien. Ik moet nu echt weg, maar ga het nog eff opzoeken vandaag!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door cork op 28 dec 2010, 18:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 dec 2010, 14:14

Tsja, als ik zo naar die foto's kijk dan weet ik het niet.

Heb weinig verstand van rolkooien maar kan me moeilijk voorstellen dat het bochtige werk dat de A-stijl moet volgen bij een rol veel weerstand kan bieden. Maar misschien is het normaal. Je kunt het dashboard in ieder geval intact laten.

steve smith

Bericht door steve smith » 28 dec 2010, 14:40

Een echte kooi laten maken kost echt niet heel de wereld, ik snap niet dat je hierop gaat beknibbelen door zelf iets te prutsen. Als je de regelementen doorleest en begrijpt hoe die koets opgebouwd is hoef je deze vragen toch niet te stellen?

Heb zelf bij Biesheuvel een kooi laten maken, maar met toch wel heel veel eigen ideeën en wijzigingen erin.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2010, 16:10

Dat aprisco cup regelement van Hielke klinkt logisch maar ik vind het een beetje een non argument :) Dat cup pakket zit geloof ik rond de 4000 euro ex btw. Een top wagen uit de aprisco cup gaat weg voor een veel hoger bedrag.

Dus wil je iets simpels voor de Aprico cup hebben dan kan je als aspirant net zo goed een nieuwe bouwen, wil je een topauto voor in die cup dan zijn die ook wel te koop maar dan voor hele andere bedragen. Het heeft dan weinig nut om je aan dat regelement te gaan houden tenzij je ook daadwerkelijk Aprisco cup wil rijden.

Ik zou dan gewoon minimaal KNAF/FIA spec aanhouden, dan kan hij altijd nog naar de ZAC bijvoorbeeld en ben je vrij om te bouwen wat je wilt.

cork

Bericht door cork » 28 dec 2010, 17:52

Thanx Bert daar sluit ik me bij aan. Ik snap heus wel dat de Apristo cup goede auto's heeft, maar ook die heeft zijn beperkingen en ik ga daar toch niet aan meedoen. Bijvoorbeeld het onderstel en de remmerij is al aangepast en dat is ook niet volgens het Apristo cup pakket gebeurd. Verder mag je in die cup niet met sper rijden las ik niet.

Ik zou kunnen reageren op opmerkingen als beknibbelen en beunhazerij. Ik heb ook wel een mening over Biesheuvel en een kooi laten aanpassen naar eigen ideeen, Daar gaat de discussie niet over en ik vraag eigenlijk gewoon om montage advies voor de kooi ?! Als ik een Wiechers kooi koop ben ik die ook nodig, gewoon om zeker te zijn dat hij goed en veilig staat.

De vorm van de kooi is idd om hem door de ventilatieroosters van het dash te laten lopen. Hij volgt voorin netjes de contouren van het voertuig inclusief die van de A-stijl. Als je kijkt naar de officiele Wiechers kooi voor de Apristo cup zie je dat ook deze een extra buiging heeft. Ik heb dat trouwens ook wel vaker bij een BMW E36 gezien. Heb daar wel een foto van en dan kun je ook zien dat 'mijn' kooi ook uitgebreider is dan de standaard Apristo versie.

Foto Wiechers kooi: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=KOSW4X3O" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zal ik na het eten eff een foto laten zien van hoe het plan is om hem achterin te monteren. Ik heb ooit gezien bij een groene 318is Coupe, waarvan een aantal mensen hier op het forum eigenaar zijn geweest, waaronder ene Sieger de Haan. Krijg ik direct het idee om hem te vragen of hij daar nog foto's van heeft toevallig.......

Bedankt in ieder geval voor de feedback tot nu toe!!
Laatst gewijzigd door cork op 28 dec 2010, 18:31, 4 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 28 dec 2010, 18:04

Afbeelding

Afbeelding
let niet op mijn cam montage :mrgreen:

Afbeelding

meer heb ik zo niet

cork

Bericht door cork » 28 dec 2010, 18:21

Jaaaaaa !!!!!!!!!!!!! Die foto van achterin die zocht ik !!!!!!!!!!!! :banaan:

Je bent geweldig ! Aan zo'n oplossing zat ik dus te denken. Fijne auto was dat, had hem ooit bijna gekocht.

ErikS

Bericht door ErikS » 28 dec 2010, 19:17

Hij was indeed geweldig.....

Maar achteraf gezien wel een krotje....

carros bleek al 450.000 km's gemaakt te hebben......
blokkie is bij mij stück gelopen..

cork

Bericht door cork » 28 dec 2010, 19:32

450.000 km !!! :shock:

Ben langs geweest bij Sieger om hem te kopen, maar heb er toen toch vanaf gezien. Was toen idd niet in topstaat meer, maar eerlijk is eerlijk; hij stuurde wel enorm goed! Had trouwens al wel ergens gelezen dat het blok niet meer was, maar hij had toch een nieuw hart gekregen ?!

ErikS

Bericht door ErikS » 28 dec 2010, 20:31

Nieuwe hart is ook niet meer... 300PK turbo 4 cilinder....

Blok word wel overnieuw opgebouwd maar de E36 is nie meer.........

Hij stuurde verskrikkelijk goed, ook goed bevonden door wat downforce mensen dus tja, dan is't wel redelijk voor zo'n 'knakenbak'......

Body was achteraf echt gaar ook..... Ooit bouw ik nog weer zoiets op, en dan ook met een wat dikkere 4 cilinder erin... Mischien wel S14!

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 01 jan 2011, 23:59

Erik, 450.000km :shock: :shock:

Tering...... Dat heb ik nooit geweten. km stand stond toch rond de 220000 ofzo?!

Naja, maar goed dat die kooi erin zat, werdie iig daardoor bij elkaar gehouden :mrgreen: .

Heerlijk ding was het.

foto's,., Ikke moet ff zoeken, heb nog wel meer ERGENS.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 02 jan 2011, 00:10

Mooiste is idd een nieuwe kooi erin zetten.

Begrijp niet goed waar ze jouw kooi dan doorgezaagd hebben, en hoe je dit fatsoenlijk aan elkaar dient te krijgen?

Zou zelf bij bouw van een nieuwe kooi idd een kruis tussen de achterste schotels lassen (dan kan je geen velgen extra meenemen, maar goed koop je daar een Cayenne voor) en daar de kooi aan vast maken, zoals bij de groene E36.

Ook een tip, die helaas veel fout gaat, is het plaatsen van 10/12cm hoge 'torentjes' waar je aan de bodem de kooi vastlast.

Deze zijn bedoelt om de kooi bwz 10/12cm te laag in de auto te bouwen, zodat je de bovenkant af kunt lassen, en dan de hele kooi omhoog halen en op de vierkante 'torentjes' lassen.

Helaas beginnen veel klunzen die dit zien bij raceauto's met het maken van de torentjes.

W

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 02 jan 2011, 00:16

Afbeelding

Afbeelding

Snap er geen rietjes van, kan een hele serie foto's niet meer vinden :evil:

Reind

Bericht door Reind » 03 jan 2011, 12:16

Heb vorige winter ook een straat e36 325i omgebouwd naar ring/track auto. Ik heb gekozen voor de wiechers kooi zonder kruis bij de instap. Dat is achteraf een goede keuze geweest omdat er ook nog een kenteken op de auto zit. De instap bij eentje met een kruis is echt ruk.

Hier wat foto's van het inbouwen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van de auto voor een tripje naar de ring vorig jaar

Afbeelding

Gr, Reind

Hielke

Bericht door Hielke » 03 jan 2011, 14:28

Een hele mooie kooi, en een schitterende E36.

Die velgen, dat zijn toch ook de velgen zoals ze in de Aprisco cup worden gebruikt?

Reind

Bericht door Reind » 03 jan 2011, 14:50

Hielke schreef:Een hele mooie kooi, en een schitterende E36.

Die velgen, dat zijn toch ook de velgen zoals ze in de Aprisco cup worden gebruikt?
Klopt, dit zijn de velgen van mijn Aprico cup auto. Zo kan ik lekker combineren en mijn toyo's op straat/ring kaal rijden.

De Aprisco cupauto:

Afbeelding

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 03 jan 2011, 15:41

hmm heb niet zoveel met schroefkooien..zeker niet met de prijs, voor 20% meer heb je een laskooi

verder een mooie kleur!

kruis is idd lastig, je moet eigenlijk altijd richtingaanwijzerstalk weghalen en stuurnaaf loskoppelbaar

cork

Bericht door cork » 03 jan 2011, 20:59

Dank u dank u voor alle reacties en foto's , daar kan ik wel wat mee :clap:

Vooral Sebring bedankt voor de tip/truc met de torens. Daar heeft deze kooi ook op gestaan, want anders is hij veel te laag en nu voorkomen we het geblunder dat we bovenin niet goed meer kunnen lassen.

De kooi gaan we aan elkaar zetten door hem in elkaar te lassen met een schuifstuk tussen beide delen (erin of erom). Erom is het beste lijkt me. Delen aan elkaar lassen. Las gladslijpen. Schuifstuk erom en vervolgens ook dat aan beide zijden vastlassen is sterker dan het origineel toch ?! Laat het doen door een professionele en zeer ervaren lasser dus zeker geen braaiwerk wat meer uit slak dan uit las bestaat.

De bedhekjes (zij inrij beveiliging) zijn inderdaad wat dommig doorgezaagd. Daar zou je wel een passtuk in kunnen plaatsen. Dat wordt dan wel een klempassing denk ik.

Moet zeggen dat de Wiechers schroefkooi er ook best oke uitziet en de BMW al helemaal. :thumbup:
Past ook wel erg strak. In mijn vorige circuitwagen had ik ook een schroefkooi maar dan van Sparco. De paskwaliteit daarvan was nou niet echt om over naar huis te schrijven... Was trouwens wel benieuwd hoe je die gordels bevestigd hebt ?!

Als het nix wordt met de gekocht kooi dan gaan we voor een Wiechers denk ik.

Reind

Bericht door Reind » 03 jan 2011, 21:29

Gordels zie foto. Deze dwarsbalk zit bij de kooi in en heeft een perfecte hoogte.

Afbeelding

Een kooi die helemaal perfect past zul je niet zo snel vinden. Maar over het algemeen past een wiechers kooi redelijk goed. Je hoeft niet echt te brekken of extra steunen te lassen ofzo. De kooi zat er met een klein dagje in. Wel met drie man, maar ook erg zorgvuldig gewerkt.

Ik heb ook wel eens een sparco kooi in een manta gebouwd. Hier moesten ook gewoon complete steunen voor gelast worden. Sloeg eigenlijk nergens op en was alles bij elkaar een best karwei.

Zo'n kooi kost overigens best veel knaken. Ik moest geloof ik iets van €850 neerleggen.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 03 jan 2011, 23:48

en voor aanzienlijk minder heb je bij messink een laskooi en veeel uitgebreider.......

Plaats reactie