Het ging er ook maar slapjes aan toe toen ik meereed.

Well, let's look at why we upgraded the front brakes in the first place. Contrary to popular belief, the real reason sports- and racing cars use big brakes is to deal with heat. Period. There has been a bunch of stuff published which will disclaim this, but when you look at the braking system from a design standpoint, making them 'bigger' doesn't fundamentally do anything for stopping distance. It's all about the heat. So, you upgraded the front brakes because of thermal concerns but as a hidden surprise got a shift in brake bias. As a band-aid to this condition, you now spend thousands more on a rear brake upgrade because the front system was not sized correctly in the first place. Sure, it looks great, but there is another option...
Which Is?
When upgrading your front brakes, it is possible to size the caliper pistons and rotor effective radius to maintain the original brake system's pressure-torque relationship. Yea, it takes more engineering know-how and you can't sell the same part to everyone anymore, but you are not altering the base brake balance from what the OEM intended. This design philosophy stands behind every brake upgrade kit STOPTECH manufactures. Now, if you sized the front brakes correctly, why would you need to change the rear brakes? Good question. If there are no thermal concerns with the rear brakes (and on a front-engine street car there rarely are) then by installing a rear big-brake kit all you are doing is (a) spending money and (b) adding unsprung weight. This is not usually viewed as favorable, unless you like driving a heavy, expensive car.
Oh Yea - One More Thing…
Finally, under an OEM bias condition, the rear brakes only contribute about 15-20% of all the braking force the vehicle generates, and when you install sticky tires you actually DECREASE the amount of work they need to do. Why? Because at the higher deceleration levels afforded by race tires, there is more weight transfer taking place, reducing the normal force on the rear tires and increasing it on the front (remember F=µN from above?). If anything, we now want to decrease the rear effectiveness. Ironic once again.
Of course, if you decide to upsize your rear brake system components you can also impact the front-rear torque relationship, and consequently you can "bias" the "balance" more toward the rear. Go too far, and the rear brakes could lock before the fronts. Again, not the end result you were expecting, right?
It has been said that "The folks at STOPTECH should consider developing a rear kit to match their front setup. They'll be very happy with the performance improvement if done properly." Well, since our FRONT systems are designed properly, we save you the need to spend your money on the back axle.
Let's reword that quote to reflect the STOPTECH philosophy: "Our competitors should consider developing a FRONT kit to match their stock bias condition. They'll be very happy with the performance improvement if done properly, AND will save their customers the cost of a rear brake upgrade in the process."
FF op de afdeling Frisör kijken bij BMW............dan zie je zo wat er allemaal mogelijk is...........steve smith schreef:De enige OEM wielen die zonder spacers passen zijn 19" M3 kapperswielen, std Z4M en CSL hebben spacers nodig.
steve smith schreef:De enige OEM wielen die zonder spacers passen zijn 19" M3 kapperswielen, std Z4M en CSL hebben spacers nodig.
Hu? En nu in begrijpbare taalDownforce Hans schreef:FF op de afdeling Frisör kijken bij BMW............dan zie je zo wat er allemaal mogelijk is...........steve smith schreef:De enige OEM wielen die zonder spacers passen zijn 19" M3 kapperswielen, std Z4M en CSL hebben spacers nodig.
De grote van de schijven bedraagt 355mm x 32mm op ST-40 en ST-60.Bert ///M3 schreef:Wellicht gewoon bij die ST40 kit blijven dan? Als ik me niet vergis dan zijn die kits uitgerust met 332x32mm schijven, denk dat dat ook gewoon prima remt..
Of die 355's passen in jouw winterset betwijfel ik ten zeerste. Met Mov'it 342's is dat namelijk milimeterwerk. Origineel balanslood is te dik, met dunner balanceerlood gaat het wel. Als Bart weer eens in de buurt is (met de Z4M) proberen we het wel een keer, die wielen staan er toch.Franzino schreef:steve smith schreef:De enige OEM wielen die zonder spacers passen zijn 19" M3 kapperswielen, std Z4M en CSL hebben spacers nodig.
Dat zou zeer slecht nieuws zijn! Ik zie het niet zitten om spacers te plaatsen en zeker niet om de lelijke M3 velgen te plaatsen. Spacers op de wagen worden op de Belgische keuring ook afgekeurd, dus dit is nog een bijkomend probleem. En het ideale zou ook zijn dat ze ook passen op mijn wintervelgen set. Ik heb een PDF file van Stoptech die ik moet uitprinten en zo zou ik kunnen meten of ze effectief passen. Moet wel de velg eraf.
Zijn Z4M was het testmodel waar ze de Stoptech ST-40 kit voor de Z4M hebben op ontwikkeld. Als hij zegt dat de ST-40 nipt past bij de oem 18" Z4M velgen, dan is er nog hoop. De oem Z4M velgen hebben vooraan ET 42. De oem CSL velgen hebben vooraan ET 44 en de M164 wintervelgen hebben ET 41.My M Coupe was the test mule for StopTech's Z4 M 4 wheel BBK. It is comprised of components from their E46 line, but with some altering of brake torque to balance the system for the Z4 M. These brakes are great on track, and with street pads make no noise in daily driving. On the track I've played around with different pads, but tend to run Hawk HT-14s. On the street I use the Axis pads that come with the StopTech kit. I needed 15mm H&R spacers on my front hubs for my BBS RG-Rs to clear StopTech's 4-piston calipers. With other wheels, or other offsets, spacers may not be needed. StopTech's 4 wheel BBK will fit behind BMW's Z4 M wheels, although clearance is very tight.
Ik heb de originele CSL wiel van 8,5J aan de voorzijde, het andere wiel dat je bedoelt is het CS wiel en idd 8JFranzino schreef: Dat de ST-60 (die Katseel heeft) zonder spoorverbreeders niet passen op zijn CSL's velgen en ook niet de oem 18" Z4M velg was bij mij al doorgedrongen. De vraag is ook; welke CSL velgen heeft Kasteel vooraan op zijn Z4M? Er zijn namelijk 2 types van CSL velgen en die verschillen in breedte en ET waarde vooraan.
Ik zou voor de verandering het nieuwe jaar eens goed beginnen en die Steve proberen te vergeten.........Kasteel schreef:Ik heb de originele CSL wiel van 8,5J aan de voorzijde, het andere wiel dat je bedoelt is het CS wiel en idd 8JFranzino schreef: Dat de ST-60 (die Katseel heeft) zonder spoorverbreeders niet passen op zijn CSL's velgen en ook niet de oem 18" Z4M velg was bij mij al doorgedrongen. De vraag is ook; welke CSL velgen heeft Kasteel vooraan op zijn Z4M? Er zijn namelijk 2 types van CSL velgen en die verschillen in breedte en ET waarde vooraan.
. Probeer begin van het jaar sowieso nog even langs Steve te waaien om te kijken of die winterset past, want het lijkt me momenteel de mooiste winteroplossing.
Op veel forums spreken ze over CSL velgen, terwijl ze eigenlijk de CS velgen bedoelen. Blijkbaar is men hier beter op de hoogtesteve smith schreef: Als ik het over CSL wielen heb bedoel ik CSL wielen, anders schrijf ik wel CS wielen.
Wat is een Bell en wat houdt deze dikker maken in? Ik ken de basis van autotechniek, maar deze term heb ik nog nooit gehoord...steve smith schreef:Dick's optie is een reële optie, gewoon een dikkere Bell laten maken, dan is het probleem ook weg.
Thanks voor de info!steve smith schreef:Die ST40 zal nog eerder in het winterset passen dan in de CSL's, het winterset heeft meer ruimte achter de spaken. Wat de ET waarde's van de verschillende wielen zijn boeit weinig als het op remmen aankomt. De vorm van de spaak is de beperkende factor, daarom heb je bij die lelijke zware Fuchs kapperswielen gewoon 30mm over tussen 6 pots remklauw en wiel....... Juist daarin zijn het CS en CSL wiel de allergrootste beperking omdat die spaken schuin naar het hart toe lopen. Het BBS CH wiel wat je noemt is een droomwiel icm BBK, daarachter zijn bakken ruimte!
Is een optie, maar toch eerst andere alternatieven zoeken... desnoods een ander merk van BBK dat beter past. Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar Stoptech.steve smith schreef: De oplossing is nog simpeler: setje lelijke 19" Fuchs om op te keuren, en klaar ben je. Past altijd, zelfs met 370mm 6-pots ruimte te over. 8J voor 9J achter.
Spacers on the front will change scrub radius. In nearly every case this will make the car harder to drive. AND is dangerious. Don't run loose spacers on the front end, at all, ever, on a track car. They might be acceptable on the rear (since the braking loads are so much less), or on a delicately-driven street car, but not one that I own! For a car that will see threshold braking into a corner where a stud failure is likely to result in a trip to the toolies, they are just flat unacceptable. While we do not have a blanket prohibiton against wheel spacers in the tech rules, there are solid engineering reasons to avoid them like the plague.