Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 55212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Robin » 04 dec 2010, 10:08

Milieu en CO2 en daaraan gerelateerd de prijs van de bolide. Een A label kost minder dan 'n D label.

(Kleinere) Turbomotoren ipv iets grotere atmo's doen de laatste jaren hun intrede in autoland. Een 1.4turbootje veegt de vloer bij VAG aan met de vroegere 1.8 atmo. En KRACHTIGER en ZUINIGER.

Nu is dit misschien mosterd na de maaltijd maar je kunt ook overdrijven, dit is al meer dan 'n maand bekend maar de Mercedes S KLasse komt met 'n 2,1 liter VIERCYLINDER biturbo...prestaties zijn redelijk, maar toch nog vanaf bijna 90 mille:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/15247 ... e-geprijsd" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes zet de S 250 CDI neer als de schoonste en zuinigste limousine ter wereld. De prijs daarvan is nu bekend.
Mercedes voegt de S 250 CDI aan het programma toe. Dat is de eerste viercilinder in het zestigjarige bestaan van dit model. Hij is voorzien van de 204 pk sterke 2,1-liter CDI diesel. De auto is leverbaar vanaf januari van het volgende jaar voor een prijs vanaf 89.900 euro.
De S-klasse stoot slechts 149 gram CO2 per kilometer uit en de fabriek geeft een gemiddeld verbruik op van 5,7 liter op 100 km. Daarvoor zorgt onder meer een start/stop-systeem. Wie kijkt naar de prestaties, ziet dat ook de berijder van deze S-klasse niets te kort komt. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 8,2 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u.
bron:autoweek
IK vind dit in die Klasse not done...Minimaal 'n (kleine) 6 pitter van 2.5 liter turbo, had mij beter geleken in dit STATUSsymbool...

Jullie?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door FreudeamFahren » 04 dec 2010, 10:12

Als dat torretje in staat is om die slee fatsoenlijk (dwz voldoende pittig maar niet perse pijlsnel) van 100 naar 180 te sleuren en daarnaast vooral geen geluid maakt, past dat prima in een S. Zo'n slee zou ik toch al niet kopen als sensatie maker of feestnummer. Comfort en rust. Klaar.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door M@rcel » 04 dec 2010, 10:30

Vroeger was een 520d ook not done terwijl de laatste versies prima rijden.
Nu in 2010 zijn de grote jongens aan de beurt, ben benieuwd of er 7's en A8'en zullen volgen?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Snipe » 04 dec 2010, 10:58

BMW heeft al laten weten dat er geen viercilinder 7 komt. Met de motor uit de 123d zou dat vrij gemakkelijk kunnen. Het argument was dat ze viercilinders niet gepast vinden in deze klasse.

.....en dat uit de mond van een merk dat werkt aan een driecilinder dieselhybride sportauto.

Robin
Berichten: 55212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Robin » 04 dec 2010, 11:07

Snipe schreef:BMW heeft al laten weten dat er geen viercilinder 7 komt. Met de motor uit de 123d zou dat vrij gemakkelijk kunnen. Het argument was dat ze viercilinders niet gepast vinden in deze klasse.

.....en dat uit de mond van een merk dat werkt aan een driecilinder dieselhybride sportauto.
Tja, 2/3/4 cylinders in bepaalde auto's, het maakt mij geen bal uit MAAR in 'n auto als 'n S/7/A8 hoort minimaal 'n (kleinere) 6 cylinder te liggen vind ik.
Het is een gevoel ofzo. Net als Porsche straks met diesels komt.
En net als dat bij mij een klok minimaal Zwitsers en mechanisch moet wezen wil IK 't iets vinden.

:bag:

Ik hou 't niet tegen, I know.
Laatst gewijzigd door Robin op 04 dec 2010, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door M@rcel » 04 dec 2010, 11:10

Snipe schreef:BMW heeft al laten weten dat er geen viercilinder 7 komt. Met de motor uit de 123d zou dat vrij gemakkelijk kunnen. Het argument was dat ze viercilinders niet gepast vinden in deze klasse.

.....en dat uit de mond van een merk dat werkt aan een driecilinder dieselhybride sportauto.
Ze hebben wel meer beweerd toch?
Kwestie van tijd....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door GTRene » 04 dec 2010, 11:21

vind het ook niet passen in zo'n kar, alhoewel wellicht als range extender als het een EV uitvoering is :wink:

trouwens 200pk dat zou wel mooi passen in de baby benzzz :df:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Snipe » 04 dec 2010, 11:25

Ik vind het ook niks, viercilinders in zulke sloepen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40222
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Knot » 04 dec 2010, 11:34

Had m al gezien op Papenburg, bestuurder probeerde extreem rustig te rijden maar ik hoorde het meteen. Superstil maar toch mis je het 6 cilinder geluid, dat hoort bij een dikke auto als een S!

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door leonard » 04 dec 2010, 14:02

Ook liever een 6pitter maar ik denk dat een groot deel van de doelgroep het niet veel uitmaakt of het een 4 of 6 piter is. Mijn pa rijdt ook met een S 6 pitter maar als de nieuwe 4 cilinder net zo goed presteert maakt het hem niks uit.

Nogmaals ik vind ook dat een 6 pitter in hoort maar de doelgroep zal er wel anders over denken.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door leonard » 04 dec 2010, 14:03

BMW 7 en audi A8 rijders zijn denk ik ook meer liefhebber dan S rijders.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28598
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Martijn_bmw » 04 dec 2010, 14:25

Leuk trouwens al dat downsizen en alleen maar op de CO2 uitstoot letten maar door de turbo's komt er wel weer veel meer NOX uitstoot wat voor zure regen zorgt...

en daar waren we in de jaren 80 allemaal druk mee maar nu weer vergeten ofzo :? :wink:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door steve smith » 04 dec 2010, 16:24

Robin schreef:Milieu en CO2 en daaraan gerelateerd de prijs van de bolide. Een A label kost minder dan 'n D label.

(Kleinere) Turbomotoren ipv iets grotere atmo's doen de laatste jaren hun intrede in autoland. Een 1.4turbootje veegt de vloer bij VAG aan met de vroegere 1.8 atmo. En KRACHTIGER en ZUINIGER.

Nu is dit misschien mosterd na de maaltijd maar je kunt ook overdrijven, dit is al meer dan 'n maand bekend maar de Mercedes S KLasse komt met 'n 2,1 liter VIERCYLINDER biturbo...prestaties zijn redelijk, maar toch nog vanaf bijna 90 mille:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/15247 ... e-geprijsd" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes zet de S 250 CDI neer als de schoonste en zuinigste limousine ter wereld. De prijs daarvan is nu bekend.
Mercedes voegt de S 250 CDI aan het programma toe. Dat is de eerste viercilinder in het zestigjarige bestaan van dit model. Hij is voorzien van de 204 pk sterke 2,1-liter CDI diesel. De auto is leverbaar vanaf januari van het volgende jaar voor een prijs vanaf 89.900 euro.
De S-klasse stoot slechts 149 gram CO2 per kilometer uit en de fabriek geeft een gemiddeld verbruik op van 5,7 liter op 100 km. Daarvoor zorgt onder meer een start/stop-systeem. Wie kijkt naar de prestaties, ziet dat ook de berijder van deze S-klasse niets te kort komt. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 8,2 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u.
bron:autoweek
IK vind dit in die Klasse not done...Minimaal 'n (kleine) 6 pitter van 2.5 liter turbo, had mij beter geleken in dit STATUSsymbool...

Jullie?
Tja, mijn keuze zou het ook niet zijn. Moet wel toegeven dat een 520d eigelijk super rijdt op het buitengeluid na.

Weet wel dat MB in de E-klasse's volop gezeik heeft met de 250CDI motor. Dus kan me n iet voorstellen dat ze veel haast hebben om met die S250 op de proppen te komen!

Online
Richardt.
Berichten: 6763
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Richardt. » 04 dec 2010, 17:06

Een 2,1 liter motor in een S-Klasse, met een beetje proppen passen er twee van die motoren voorin. Heb je toch mooi een 8-cilinder in het vooronder :lol:

Als ik dat soort berichten hoor heb ik altijd het idee dat het voor driekwart marketing is en dat er daadwerkelijk maar een handvol van die dingen verkocht worden.
Ik bedoel, als je 100k+ stuk kan slaan op een auto dan kies je volgens mij al gauw voor een fatsoenlijke motor.

Maar de prestaties lijken op papier niet tegen te vallen..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door GTRene » 04 dec 2010, 17:20

Richardt. schreef:Een 2,1 liter motor in een S-Klasse, met een beetje proppen passen er twee van die motoren voorin. Heb je toch mooi een 8-cilinder in het vooronder :lol:
als je je dan bedenkt dat ze destijds 2 motoren in een A-klase drukten :mrgreen:

http://uygarr.blogspot.com/2010/09/merc ... -from.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

gewoon 1 voor en 1 achterin...de omgekeerde wereld :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Femme » 05 dec 2010, 01:19

Wellicht dat deze auto succesvol kan zijn bij taxibedrijven die soms met S-klasses rijden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een succesvol ondernemer een 250 CDI gaat rijden als hij zich een variant met een fatsoenlijke motorisering kan veroorloven. Een groen imago ga je nooit krijgen met zo'n wagen.

90.000 euro betalen voor een kar met 204pk vind overigens een treurige value for money. Als het ding nou een dikke elektrische hulpmotor had gehad dan zou het nog sense kunnen maken.

Gebruikersavatar
911-lover
Berichten: 642
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
Locatie: Wellen /België

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door 911-lover » 05 dec 2010, 14:21

Ieder zijn ding natuurlijk en marktgezien zullen ze zeker zijn dat dit verkoopt.
Doch niet aan mij besteed .
Diesel rijden is niets (meer) voor mij en als daily (daar ik toch wel wat kilometers maak) sta ik al jaren op een zescilinder .
Niet zozeer om snel te gaan , maar om hun loopcultuur .

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Luc B » 05 dec 2010, 14:39

2015: Mercedes S-klasse 2 cilinder twinair ?

Da hoort nie' jonguh!

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9061
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Joop » 05 dec 2010, 22:25

Femme schreef:Wellicht dat deze auto succesvol kan zijn bij taxibedrijven die soms met S-klasses rijden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een succesvol ondernemer een 250 CDI gaat rijden als hij zich een variant met een fatsoenlijke motorisering kan veroorloven. Een groen imago ga je nooit krijgen met zo'n wagen.

90.000 euro betalen voor een kar met 204pk vind overigens een treurige value for money. Als het ding nou een dikke elektrische hulpmotor had gehad dan zou het nog sense kunnen maken.
Precies...

...een Hybrid 7 makes more sense. Al verdien je die meerprijs ook nooit van je lang zal z'n leven terug.

Maar goed een dergelijke auto moet ook een fatsoenlijk blokje voorin houden is mijn idee. Zo'n viercilindertje met een turbo heeft natuurlijk nooit de 'laufkultur' van een V8 of een V12 of van toch minimaal een zescilinder.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Ravin ///M » 06 dec 2010, 00:36

Toen ik mijn eerste 530d kocht was het de snelste diesellimo ter wereld met z'n 3 liter R6t
en 8,4 naar de 100. En nog steeds is een e39 530d een prima gemotoriseerde auto.

Voor een labelfapper is een S met A label natuurlijk geweldig en als je dan ook nog
eens zulke prestaties meekrijgt... Vergeet niet dat de olieprijs over een jaar of twee weer
gaat skyrocketen en dan zijn de zuinige auto's in alle klasses een goede 'investering'
geweest.

Overigens, laufkultur snap ik wel, maar geluid... iedereen heeft wat te zeggen over
dieselgeluid enzo, ik hoor in mijn 535d echt niet of ik in een diesel zit, en waar ze buiten
naar luisteren interesseert me niks.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Macboy » 06 dec 2010, 11:04

Ik heb geen enkele problemen met een 4-cilinder in de S-klasse, maar dan moet de prijs ook acceptabel zijn maar bijna 90k slaat natuurlijk nergens op. Daar had best nog 10k af gemogen.

Als Mercedes de S250CDI voor € 79.995,- in de markt had gezet was het een topper geweest.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door allen » 06 dec 2010, 12:02

Die 204 pk kun je dan weinig vinden Femme, maar zo langzamerhand krijgen auto's versnellingsbakken met meer versnellingen dan de gemiddelde racefiets. Voor dit soort auto's zal die goed genoeg presteren en zoals ik zelf al vaker heb gezegd, houdt driving fun niet bij iedereen in dat je in 3 seconden naar de 100 moet kunnen.
Toen die 5 gelijk met een 2 liter 4 cilinder kwam leek het me eigenlijk niet kunnen. Door wat pechgevallen met de e39 heb ik meerdere malen zo'n E60 meegekregen. Kwa vorm binnen en buiten is het absoluut m'n smaak niet, maar rijden deed het eigenlijk wel best.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Niels » 06 dec 2010, 16:17

Downsizen is imho prima als het er maar niet minder van wordt. Destijds regelmatig in een A8 2.5TDI 180pk gereden en ik had niet het idee met een stakker onderweg te zijn. Indien je dat met een 1.2 TSI weet te realiseren in een Phaeton heb ik geen bezwaar zolang je maar wel voor die V10 kunt blijven kiezen :wink:

Tom
Berichten: 22287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Tom » 06 dec 2010, 16:24

Robin schreef:
Snipe schreef:BMW heeft al laten weten dat er geen viercilinder 7 komt. Met de motor uit de 123d zou dat vrij gemakkelijk kunnen. Het argument was dat ze viercilinders niet gepast vinden in deze klasse.

.....en dat uit de mond van een merk dat werkt aan een driecilinder dieselhybride sportauto.
Tja, 2/3/4 cylinders in bepaalde auto's, het maakt mij geen bal uit MAAR in 'n auto als 'n S/7/A8 hoort minimaal 'n (kleinere) 6 cylinder te liggen vind ik.
Het is een gevoel ofzo. Net als Porsche straks met diesels komt.
En net als dat bij mij een klok minimaal Zwitsers en mechanisch moet wezen wil IK 't iets vinden.

:bag:

Ik hou 't niet tegen, I know.
+1
Wie verzint er nog meer vergelijkingen? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Macboy » 06 dec 2010, 16:50

Een 520d 4-cilinder met 184pk heeft evenveel vermogen als de E39 530d destijds. En dat was alles behalve een stakker, dus waarom zou de 520d opeens wel een stakker zijn ???

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Will F. en 3 gasten