Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door Robin » 04 dec 2010, 10:08

Milieu en CO2 en daaraan gerelateerd de prijs van de bolide. Een A label kost minder dan 'n D label.

(Kleinere) Turbomotoren ipv iets grotere atmo's doen de laatste jaren hun intrede in autoland. Een 1.4turbootje veegt de vloer bij VAG aan met de vroegere 1.8 atmo. En KRACHTIGER en ZUINIGER.

Nu is dit misschien mosterd na de maaltijd maar je kunt ook overdrijven, dit is al meer dan 'n maand bekend maar de Mercedes S KLasse komt met 'n 2,1 liter VIERCYLINDER biturbo...prestaties zijn redelijk, maar toch nog vanaf bijna 90 mille:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/15247 ... e-geprijsd" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes zet de S 250 CDI neer als de schoonste en zuinigste limousine ter wereld. De prijs daarvan is nu bekend.
Mercedes voegt de S 250 CDI aan het programma toe. Dat is de eerste viercilinder in het zestigjarige bestaan van dit model. Hij is voorzien van de 204 pk sterke 2,1-liter CDI diesel. De auto is leverbaar vanaf januari van het volgende jaar voor een prijs vanaf 89.900 euro.
De S-klasse stoot slechts 149 gram CO2 per kilometer uit en de fabriek geeft een gemiddeld verbruik op van 5,7 liter op 100 km. Daarvoor zorgt onder meer een start/stop-systeem. Wie kijkt naar de prestaties, ziet dat ook de berijder van deze S-klasse niets te kort komt. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 8,2 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u.
bron:autoweek
IK vind dit in die Klasse not done...Minimaal 'n (kleine) 6 pitter van 2.5 liter turbo, had mij beter geleken in dit STATUSsymbool...

Jullie?

FreudeamFahren

Re: Downsizing maar je kunt ook overdrijven...

Bericht door FreudeamFahren » 04 dec 2010, 10:12

Als dat torretje in staat is om die slee fatsoenlijk (dwz voldoende pittig maar niet perse pijlsnel) van 100 naar 180 te sleuren en daarnaast vooral geen geluid maakt, past dat prima in een S. Zo'n slee zou ik toch al niet kopen als sensatie maker of feestnummer. Comfort en rust. Klaar.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 dec 2010, 10:30

Vroeger was een 520d ook not done terwijl de laatste versies prima rijden.
Nu in 2010 zijn de grote jongens aan de beurt, ben benieuwd of er 7's en A8'en zullen volgen?

Snipe

Bericht door Snipe » 04 dec 2010, 10:58

BMW heeft al laten weten dat er geen viercilinder 7 komt. Met de motor uit de 123d zou dat vrij gemakkelijk kunnen. Het argument was dat ze viercilinders niet gepast vinden in deze klasse.

.....en dat uit de mond van een merk dat werkt aan een driecilinder dieselhybride sportauto.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 dec 2010, 11:07

Snipe schreef:BMW heeft al laten weten dat er geen viercilinder 7 komt. Met de motor uit de 123d zou dat vrij gemakkelijk kunnen. Het argument was dat ze viercilinders niet gepast vinden in deze klasse.

.....en dat uit de mond van een merk dat werkt aan een driecilinder dieselhybride sportauto.
Tja, 2/3/4 cylinders in bepaalde auto's, het maakt mij geen bal uit MAAR in 'n auto als 'n S/7/A8 hoort minimaal 'n (kleinere) 6 cylinder te liggen vind ik.
Het is een gevoel ofzo. Net als Porsche straks met diesels komt.
En net als dat bij mij een klok minimaal Zwitsers en mechanisch moet wezen wil IK 't iets vinden.

:bag:

Ik hou 't niet tegen, I know.
Laatst gewijzigd door Robin op 04 dec 2010, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 dec 2010, 11:10

Snipe schreef:BMW heeft al laten weten dat er geen viercilinder 7 komt. Met de motor uit de 123d zou dat vrij gemakkelijk kunnen. Het argument was dat ze viercilinders niet gepast vinden in deze klasse.

Ze hebben wel meer beweerd toch?
Kwestie van tijd....

GTRene

Bericht door GTRene » 04 dec 2010, 11:21

vind het ook niet passen in zo'n kar, alhoewel wellicht als range extender als het een EV uitvoering is :wink:

trouwens 200pk dat zou wel mooi passen in de baby benzzz :df:

Snipe

Bericht door Snipe » 04 dec 2010, 11:25

Ik vind het ook niks, viercilinders in zulke sloepen.

Knot

Bericht door Knot » 04 dec 2010, 11:34

Had m al gezien op Papenburg, bestuurder probeerde extreem rustig te rijden maar ik hoorde het meteen. Superstil maar toch mis je het 6 cilinder geluid, dat hoort bij een dikke auto als een S!

leonard

Bericht door leonard » 04 dec 2010, 14:02

Ook liever een 6pitter maar ik denk dat een groot deel van de doelgroep het niet veel uitmaakt of het een 4 of 6 piter is. Mijn pa rijdt ook met een S 6 pitter maar als de nieuwe 4 cilinder net zo goed presteert maakt het hem niks uit.

Nogmaals ik vind ook dat een 6 pitter in hoort maar de doelgroep zal er wel anders over denken.

leonard

Bericht door leonard » 04 dec 2010, 14:03

BMW 7 en audi A8 rijders zijn denk ik ook meer liefhebber dan S rijders.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 dec 2010, 14:25

Leuk trouwens al dat downsizen en alleen maar op de CO2 uitstoot letten maar door de turbo's komt er wel weer veel meer NOX uitstoot wat voor zure regen zorgt...

en daar waren we in de jaren 80 allemaal druk mee maar nu weer vergeten ofzo :? :wink:

steve smith

Bericht door steve smith » 04 dec 2010, 16:24

Robin schreef:Milieu en CO2 en daaraan gerelateerd de prijs van de bolide. Een A label kost minder dan 'n D label.

(Kleinere) Turbomotoren ipv iets grotere atmo's doen de laatste jaren hun intrede in autoland. Een 1.4turbootje veegt de vloer bij VAG aan met de vroegere 1.8 atmo. En KRACHTIGER en ZUINIGER.

Nu is dit misschien mosterd na de maaltijd maar je kunt ook overdrijven, dit is al meer dan 'n maand bekend maar de Mercedes S KLasse komt met 'n 2,1 liter VIERCYLINDER biturbo...prestaties zijn redelijk, maar toch nog vanaf bijna 90 mille:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/15247 ... e-geprijsd" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes zet de S 250 CDI neer als de schoonste en zuinigste limousine ter wereld. De prijs daarvan is nu bekend.
Mercedes voegt de S 250 CDI aan het programma toe. Dat is de eerste viercilinder in het zestigjarige bestaan van dit model. Hij is voorzien van de 204 pk sterke 2,1-liter CDI diesel. De auto is leverbaar vanaf januari van het volgende jaar voor een prijs vanaf 89.900 euro.
De S-klasse stoot slechts 149 gram CO2 per kilometer uit en de fabriek geeft een gemiddeld verbruik op van 5,7 liter op 100 km. Daarvoor zorgt onder meer een start/stop-systeem. Wie kijkt naar de prestaties, ziet dat ook de berijder van deze S-klasse niets te kort komt. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 8,2 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u.
bron:autoweek
IK vind dit in die Klasse not done...Minimaal 'n (kleine) 6 pitter van 2.5 liter turbo, had mij beter geleken in dit STATUSsymbool...

Jullie?
Tja, mijn keuze zou het ook niet zijn. Moet wel toegeven dat een 520d eigelijk super rijdt op het buitengeluid na.

Weet wel dat MB in de E-klasse's volop gezeik heeft met de 250CDI motor. Dus kan me n iet voorstellen dat ze veel haast hebben om met die S250 op de proppen te komen!

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 04 dec 2010, 17:06

Een 2,1 liter motor in een S-Klasse, met een beetje proppen passen er twee van die motoren voorin. Heb je toch mooi een 8-cilinder in het vooronder :lol:

Als ik dat soort berichten hoor heb ik altijd het idee dat het voor driekwart marketing is en dat er daadwerkelijk maar een handvol van die dingen verkocht worden.
Ik bedoel, als je 100k+ stuk kan slaan op een auto dan kies je volgens mij al gauw voor een fatsoenlijke motor.

Maar de prestaties lijken op papier niet tegen te vallen..

GTRene

Bericht door GTRene » 04 dec 2010, 17:20

Richardt. schreef:Een 2,1 liter motor in een S-Klasse, met een beetje proppen passen er twee van die motoren voorin. Heb je toch mooi een 8-cilinder in het vooronder :lol:
als je je dan bedenkt dat ze destijds 2 motoren in een A-klase drukten :mrgreen:

http://uygarr.blogspot.com/2010/09/merc ... -from.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

gewoon 1 voor en 1 achterin...de omgekeerde wereld :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Femme

Bericht door Femme » 05 dec 2010, 01:19

Wellicht dat deze auto succesvol kan zijn bij taxibedrijven die soms met S-klasses rijden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een succesvol ondernemer een 250 CDI gaat rijden als hij zich een variant met een fatsoenlijke motorisering kan veroorloven. Een groen imago ga je nooit krijgen met zo'n wagen.

90.000 euro betalen voor een kar met 204pk vind overigens een treurige value for money. Als het ding nou een dikke elektrische hulpmotor had gehad dan zou het nog sense kunnen maken.

911-lover

Bericht door 911-lover » 05 dec 2010, 14:21

Ieder zijn ding natuurlijk en marktgezien zullen ze zeker zijn dat dit verkoopt.
Doch niet aan mij besteed .
Diesel rijden is niets (meer) voor mij en als daily (daar ik toch wel wat kilometers maak) sta ik al jaren op een zescilinder .
Niet zozeer om snel te gaan , maar om hun loopcultuur .

Luc B

Bericht door Luc B » 05 dec 2010, 14:39

2015: Mercedes S-klasse 2 cilinder twinair ?

Da hoort nie' jonguh!

Joop

Bericht door Joop » 05 dec 2010, 22:25

Femme schreef:Wellicht dat deze auto succesvol kan zijn bij taxibedrijven die soms met S-klasses rijden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een succesvol ondernemer een 250 CDI gaat rijden als hij zich een variant met een fatsoenlijke motorisering kan veroorloven. Een groen imago ga je nooit krijgen met zo'n wagen.

90.000 euro betalen voor een kar met 204pk vind overigens een treurige value for money. Als het ding nou een dikke elektrische hulpmotor had gehad dan zou het nog sense kunnen maken.
Precies...

...een Hybrid 7 makes more sense. Al verdien je die meerprijs ook nooit van je lang zal z'n leven terug.

Maar goed een dergelijke auto moet ook een fatsoenlijk blokje voorin houden is mijn idee. Zo'n viercilindertje met een turbo heeft natuurlijk nooit de 'laufkultur' van een V8 of een V12 of van toch minimaal een zescilinder.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 06 dec 2010, 00:36

Toen ik mijn eerste 530d kocht was het de snelste diesellimo ter wereld met z'n 3 liter R6t
en 8,4 naar de 100. En nog steeds is een e39 530d een prima gemotoriseerde auto.

Voor een labelfapper is een S met A label natuurlijk geweldig en als je dan ook nog
eens zulke prestaties meekrijgt... Vergeet niet dat de olieprijs over een jaar of twee weer
gaat skyrocketen en dan zijn de zuinige auto's in alle klasses een goede 'investering'
geweest.

Overigens, laufkultur snap ik wel, maar geluid... iedereen heeft wat te zeggen over
dieselgeluid enzo, ik hoor in mijn 535d echt niet of ik in een diesel zit, en waar ze buiten
naar luisteren interesseert me niks.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 dec 2010, 11:04

Ik heb geen enkele problemen met een 4-cilinder in de S-klasse, maar dan moet de prijs ook acceptabel zijn maar bijna 90k slaat natuurlijk nergens op. Daar had best nog 10k af gemogen.

Als Mercedes de S250CDI voor € 79.995,- in de markt had gezet was het een topper geweest.

allen

Bericht door allen » 06 dec 2010, 12:02

Die 204 pk kun je dan weinig vinden Femme, maar zo langzamerhand krijgen auto's versnellingsbakken met meer versnellingen dan de gemiddelde racefiets. Voor dit soort auto's zal die goed genoeg presteren en zoals ik zelf al vaker heb gezegd, houdt driving fun niet bij iedereen in dat je in 3 seconden naar de 100 moet kunnen.
Toen die 5 gelijk met een 2 liter 4 cilinder kwam leek het me eigenlijk niet kunnen. Door wat pechgevallen met de e39 heb ik meerdere malen zo'n E60 meegekregen. Kwa vorm binnen en buiten is het absoluut m'n smaak niet, maar rijden deed het eigenlijk wel best.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 dec 2010, 16:17

Downsizen is imho prima als het er maar niet minder van wordt. Destijds regelmatig in een A8 2.5TDI 180pk gereden en ik had niet het idee met een stakker onderweg te zijn. Indien je dat met een 1.2 TSI weet te realiseren in een Phaeton heb ik geen bezwaar zolang je maar wel voor die V10 kunt blijven kiezen :wink:

Tom

Bericht door Tom » 06 dec 2010, 16:24

Robin schreef:

Tja, 2/3/4 cylinders in bepaalde auto's, het maakt mij geen bal uit MAAR in 'n auto als 'n S/7/A8 hoort minimaal 'n (kleinere) 6 cylinder te liggen vind ik.
Het is een gevoel ofzo. Net als Porsche straks met diesels komt.
En net als dat bij mij een klok minimaal Zwitsers en mechanisch moet wezen wil IK 't iets vinden.

:bag:

Ik hou 't niet tegen, I know.
+1
Wie verzint er nog meer vergelijkingen? :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 06 dec 2010, 16:50

Een 520d 4-cilinder met 184pk heeft evenveel vermogen als de E39 530d destijds. En dat was alles behalve een stakker, dus waarom zou de 520d opeens wel een stakker zijn ???

Plaats reactie