E46 M3 aanschaf, onderhoud en verzekering(tips)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco Halters
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2007, 10:48
Locatie: Etten-Leur

E46 M3 aanschaf, onderhoud en verzekering(tips)

Bericht door Remco Halters » 03 feb 2007, 20:43

Hoi,

Eerder deze dag al even gepost in het "Even voorstellen" topic en meteen ook daar maar een paar vragen gesteld die eigenlijk (denk ik) hier thuishoren dus vandaar dit draadje.
Heb al wel een nuttig antwoord gekregen van Peter Tunissen op de vragen wat het onderhoud van een E46 M3 gemiddeld kost per jaar en hij wees me op de problemen die misschien aanwezig zijn bij M3's van bouwjaar 2002.

Heb me aangemeld omdat ik na lang gezocht en veel gelezen te hebben op het forum wel wat bedragen heb zien staan maar dan ging het meer over 1 inspectie of beurt en niet op jaarbasis. Nou is het nogal moeilijk om te zeggen wat je gemiddeld kwijt gaat zijn omdat je ook met botte pech te maken kan krijgen en het aan je rijstijl ligt maar hoe meer ervaringen of schattingen ik krijg hoe beter daar een gemiddelde uit te halen is.
Peter had het over dat je toch snel kan rekenen op 1500,- tot 3000,- .

Voor de duidelijkheid:
Ik wil een M3 gaan aanschaffen maar twijfel nog omdat ik nog niet zo'n goed beeld heb van de onderhoudskosten en het voor mij financieel best een risico is. Wil voorkomen dat ik de M3 weer snel met waarschijnlijk flink verlies moet verkopen of dat ik ga besparen op onderhoud want dat verdiend zo'n wagen niet.
Ben al gaan kijken naar eentje uit 2002 met minder dan 70.000 km op teller, huisselectie, handgeschakeld. Afstanden die ik rij zijn meestal ongeveer 24 km per dag, binnedoor met niet echt veel stoplichten. Vooralsnog heb ik geen plannen om er mee op het circuit te gaan.

De vragen:
Wat zijn de gemiddelde onderhoudskosten per jaar?
Wie heeft er een tip als het gaat om een verzekeringsmaatschappij?
Ze varieëren nogal in premies als je die checkt op het web.
Waar moet je op letten bij de aanschaf van een M3 van 2002, welke modificaties moet deze inmiddels gehad hebben?
O ja hoelang voordat de M3 warm is en je een beetje kan doorrijden?

:) [/b]

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 03 feb 2007, 20:53

Verzekering: probeer turien eens.. BMW's huisverzekering.

Gebruikersavatar
Remco Halters
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2007, 10:48
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Remco Halters » 03 feb 2007, 21:01

Jelmer850i schreef:Verzekering: probeer turien eens.. BMW's huisverzekering.
Je werkt toch niet bij BMW zeker? :wink:
Zal eens informeren

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 feb 2007, 23:49

Remco ik kan nog niet veel nuttigs over de onderhoudskosten zeggen. de enige kosten die ik in 9 maanden M3 rijden heb gehad zijn een oliebeurtje. overigens ook best een aardige prijs. verzekering inderdaad Turien die verzekeren een M3 het goedkoopst. met maximale korting ben ik 1365 EURO kwijt.huisselectie is super natuurlijk. 2 jaar zonder zorgen rijden. Warmrijden is wel een punt om in de gaten te houden. gelukkig zit er een olietemp. meter in. meestal na 10 km geen probleem. 1 ding is zeker M3 rijden is elke keer weer een feest opzich.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40002
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 feb 2007, 23:55

Ach ik was bijna 10.000 euro kwijt voor een klein jaartje E36 M3 rijden, dus tsja.. poetsen of rijden ? ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 feb 2007, 00:13

Knot maar jij rekent ook de kosten van driftdagen/ring mee. toch? als ik 10k aan kosten zou hebben wilde ik niet eens een M3 rijden.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 04 feb 2007, 00:21

Nee, voor dat geld zou je ook Alfa 75 kunnen rijden. :D ;)

Maar even wat simpels als een setje banden tussendoor.
Zal wel in 18/19" makkelijk aan de verkeerde kant van de 1000 euro komen.
Je weet zelf het beste hoe lang je met je banden doet, dat kan van een middag (knot'sgek gebruik noemen we dat ;)) tot vijf jaar, dat ligt verder niet echt aan de auto, maar is wel iets om al rekening mee te houden.
Zelfde voor grotere remmen, meer olie (zal wel een aardige plas in zo'n M3 kunnen voor 20 euro de liter?), BMW werkplaatstarief is ook minstens iets van 80 euro per uur, kortom: goedkoop wordt het nooit.
Maar als je het kunt doen zou ik het zeker niet laten; M3 is gewoon een superauto, die auto kan eigenlijk alles van boodschappenkar, via GT voor lange afstanden tot Porsches opduwen op de Ring. :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40002
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 feb 2007, 00:38

Rico v Velzen schreef:Knot maar jij rekent ook de kosten van driftdagen/ring mee. toch? als ik 10k aan kosten zou hebben wilde ik niet eens een M3 rijden.
Nope, 4000 euro reparaties, waaronder airconditioning, 2x complete remmen, hardy enz enz enz... en uiteindelijk nog niks meer voor de auto gevangen, juist minder omdat de vanos niet helemaal lekker meer was.

Verder zelf 6 setjes banden, 2x olie, hele berg kleine dingetjes...... Was gewoon 1000 euro per maand zegmaar ex brandstof/driftdagen etc.

Maar goed 1 op de 2x ging ik dan ook burnend de straat uit hierzo...

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 04 feb 2007, 00:41

Remco, er zit een groot verschil tussen de rijstijl van Knot en Rico en dus ook een groot verschil in onderhoudskosten.
Rico rijdt er ongeveer mee zoals ik van Nils heb begrepen dat jij er ook mee wilt gaan rijden.
Meestentijds 'normaal' en af en toe eens even lekker uit de band springen zeg maar. :twisted:
Knot daarentegen is gek op gasgeven en ook niet vies van een driftje trekken.... 8)
En daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Ik had al tegen Nils gezegd dat je niet alleen naar een M3 zou moeten kijken als je een auto zoekt die snel is en veel rijplezier biedt.
Ik weet zeker dat er hier een aantal alternatieven aan te dragen zijn (Audi RS4, Mitsubishi EVO, Porsche 993 om maar even wat te noemen) die ook heel veel rijplezier bieden.
Oh ja, SMG is iets wat je wel zou moeten hebben in een M3 vraag maar aan Rico.... :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 feb 2007, 01:23

Klopt SMG maakt een M3 met even specialer. maar een knappe handbak zou ik er niet voor laten staan. met Knot zijn ervaring zie je wel dat kosten gigantisch kunnen zijn. Maar dat is iets wat jezelf beslist. Ik hou liever lang een frisse auto. Na 2 jaar moeten zeggen dat ie weg moet omdat ik de kosten niet meer kan overzien is niet mijn ding. dan had ik hem op voorhand niet gekocht.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 feb 2007, 01:23

Knot schreef:Ach ik was bijna 10.000 euro kwijt voor een klein jaartje E36 M3 rijden, dus tsja.. poetsen of rijden ? ;)
Knot, er is verschil tussen "gebruiken" en rijden. Rijden kost een hoop maar gebruiken nog meer :wink:

24km per dag gewoon woonwerk dan schat ik de kosten van een gezonde M3 niet hoger in dan een beetje dikke premium. Tuurlijk banden en remmerij zijn duurder maar daar heb je zelf aandeel in lijkt me.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 04 feb 2007, 08:38

Heb het afgelopen jaar 10 k km gemaakt met de auto.
Twee keer olie en een "inspectie 2" bij een specialist. Twee bandjes, wist ik al bij aankoop.
Niks geks gehad, maar ik gebruik de auto dan ook behoorlijk netjes.

Ga volgende week eens kijken of ik mijn verzekering ergens anders kan laten lopen.

Heb wel wat geld klaarliggen voor het geval de Vanos kaduuk gaat. Een auto kopen waarbij je je hele budget gebruikt vind ik niet handig.

Succes en zoek een goede! Zeldzaam, ook de E46's........

N.

Gebruikersavatar
Remco Halters
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2007, 10:48
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Remco Halters » 04 feb 2007, 11:12

Ben toch weer wat wijzer geworden door jullie reacties.
Is er toevallig iemand die de M3 die bij Hans Severs in Woerden staat kent?
Kenteken is 36-JG-HN en staat ook in het rijtje
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=2800

Ga vandaag nog eens rekenen en denk dat het mee valt met volledig budget besteden, zal niet ruim zijn maar als er eentje met huisselectie gaat worden kan ik wel 2 jaar zorgeloos rijden zoals Rico al zei en die jaren dus wat reserves opbouwen voor de volgende jaren. :roll:

Dexter je hebt gelijk andere auto's zijn waarschijnlijk ook veel fun om mee te rijden maar daar gaat het me niet alleen om. Wil ook een beetje het idee van luxe hebben en ik vindt het model gewoon erg mooi. Sportief maar niet te zeg maar. Wat Nils zei klopt inderdaad, is vooral woon-werkverkeer en met mijn Corrado rij ik ook niet echt op de limiet. Neem de bochten vrij strak e.d. maar ga er niet slippend door en de snelheid daar let ik sinds 3 jaar een stuk beter op nadat ik een keer 4 maanden mijn rijbewijs ben kwijt geweest :cry: :evil:

Over SMG heb ik meestal niet zoveel positiefs gelezen maar vaak kwam wel naar voren dat je er vooral mee moet leren rijden en het dus even de tijd moet geven voordat je zonder veel schokken op kan schakelen.

O ja wat is een Vanos? Zo te zien kan dat een hoog kostenplaatje worden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42874
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 04 feb 2007, 11:24

Er is natuurlijk nog een verschil dan het gebruik tussen Rico en Rody.
Die van Rico is van 2005 met 20kkm ofzo en van Rody van 1993 met 135kkm erop (+/-).
Zal er ook verschil zitten in onderhoud.
2002 met ,70kkm en Huisselectie durfde ik wel aan.
10kkm aan woonwerk ongeveer en nog wat prive.
Dat moet te behapstukken zijn LIJKT (want ik rijd niet M3) mij, qua onderhoud.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40002
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 feb 2007, 11:58

Remco, als je moet "rekenen" zou ik het persoonlijk niet doen. Zelf had ik wat spaar/speelgeld op de bank, dat heb ik opgemaakt binnen een jaar. Had er ook 2 jaar mee kunnen doen maar ik had een bepaald bedrag in mn hoofd wat opgemaakt mocht worden.

Trek je met een rookgordijn, 2 dikke zwarte strepen, opschakelend van 1 naar 2 al driftend de straat uit dan weet je dat die actie gewoon dik 100 euro gekost heeft, en dan allemaal binnen 10 seconden :)

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3892
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 04 feb 2007, 12:05

Huisselectie is natuurlijk uber maar daar betaal je ook voor.

Als je door de huisselectie heen zakt is er erg veel bagger. Ik heb er momenteel drie op het vizier staan.

Zwarte bij uscarworlds, 2001, 135kkm, 32,5 euro, 3 maanden garantie. Moet ik nog gaan zien. Wel erg veel van eigenaar gewisseld maar kunnen ook de directieleden van het garagebedrijf zijn geweest.

Phoenixgele van Niels ///M3, 2002, 120kkm, 30k euro. Moet ik ook nog gaan bekijken. Van wat ik hoor en m'n diverse mail wisselingen met Niels lijkt me dit een hele nette auto.

Grijze bij Gerrit Jonkers. 2001, 98kkm, 30,5k eur, geen garantie. Nette auto enkel voorremmen / schijven zijn m.i. aan de beurt.

Voor de rest heb ik wat auto's gezien en daar lusten de honden echt geen brood van. Verkopers die zenuwachtig worden als je kenteken / serie nr gaat opschrijven, vage imports met vage km standen, auto's met remmen die echt helemaal naar de klote zijn, ex schade bakken, etc.

Ik zou zeker niet voor een SMGII gaan. Nooit in gereden maar handbak is denk ik meer mijn ding en SMGII is weer zoiets duurs wat ook naar de klote kan gaan. Verder is 18" mij genoeg. Scheelt ook weer wat qua bandenkosten tov 19". Oliebeurtjes doe ik zelf en kost je denk iets van 100 euri aan olie + filter. Remmen doe ik ook zelf maar zal best aan de prijs zijn. Schijven + blokken rondom gaat denk ik snel richting 800-1000 euri aan onderdelen. Koppeling is natuurlijk ook een dure.

Verder zie ik bij veel auto's in de historie zaken als "bak vervangen", "diff vervangen", "moter vervangen". Vaak voor garantie maar buiten de garantie zijn dit peperdure reparaties. Valt me erg tegen voor auto's die nog niet eens de 150k hebben gehaald...


Mark.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 04 feb 2007, 12:09

Tja Mark, maar deze auto's zijn motorisch zover opgepept dat ze na een ton wel gereviseerd MOETEN worden....zo is het nu eenmaal met dit soort auto's.
De 2.0 ltr Turbo blokken van Lancia zijn daar ook een mooi voorbeeld van.... :wink:

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1211
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 04 feb 2007, 12:22

FF off topic :
Dexter schreef:Tja Mark, maar deze auto's zijn motorisch zover opgepept dat ze na een ton wel gereviseerd MOETEN worden....zo is het nu eenmaal met dit soort auto's.
De 2.0 ltr Turbo blokken van Lancia zijn daar ook een mooi voorbeeld van.... :wink:
gelukkig zijn de evo blokken dan wat beter bestand dan

denk aan mijn blok > bijna 100 K (185 pk p/ltr) maar aan een revisie is hij nog niet toe , en denk eens aan de Rally EVo5 van Jaap Sinke na loodzware arbeid (110K km veegkm's) omgebouwd tot rallywagen en nu al 3 seizoenen voorzover ik weet motorisch nog zonder problemen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 feb 2007, 13:18

Knot overdrijft ook nogal :lol:

Met die van mij heb ik ook circuitdagen enz gereden, zit dan zeg maar voor 5000 euro aan kosten aan afgelopen jaar maar 4000 daarvan is al aan preparatiedelen, remblokken en schijven enz.

Als je er normaal mee rijd dan kan je wel rekenen op een setje banden op 20.000 km, afhankelijk van wat je er om hebt liggen. Beurtje 600 euro en Insp II 1000 euro, mits er niks stuk gaat natuurlijk want dan is het wel money x 3. Ligt dus net aan je kilometrage.

Gebruikersavatar
Remco Halters
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2007, 10:48
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Remco Halters » 04 feb 2007, 13:39

Bert ///M3 schreef:Knot overdrijft ook nogal :lol:
Die indruk kreeg ik al ja :lol:
Op het circuit rijden lijkt me wel eens leuk om een keer te doen maar zoiets regelmatig doen ben ik zeker niet van plan. De limiet van mijn Corrado heb ik ook nooit echt opgezocht, 1x terwijl het niet de bedoeling was maar dat heb ik toen gelukkig kunnen corrigeren. Gas los en insturen maar dat zo bij de M3 fataal zijn door zijn achterwielaandrijving.
Als er een M3 komt dan zal ik eerst maar eens goed gaan wennen aan de auto voordat ik er mee ga doorrijden. Gas bij en tegensturen is niet echt de eerste reactie die in je op komt als je gaat slippen...
Begrijp me niet verkeerd ben geen zondagsrijder :wink: wil best aardig doorrijden maar zal niet snel allerlei gekke toeren uithaalen en met piepende banden optrekken, althans niet met opzet :)

Tom
Berichten: 22223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 04 feb 2007, 13:43

Andersom zul je bedoelen??.. met gas bij en tegensturen red je jezelf niet uit een slip ;)

Gebruikersavatar
Remco Halters
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2007, 10:48
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Remco Halters » 04 feb 2007, 14:00

Tom schreef:Andersom zul je bedoelen??.. met gas bij en tegensturen red je jezelf niet uit een slip ;)
Dat is wat ik heb gehoord in geval van overstuur bij achterwielaandrijving... :?
Nou ja misschien is een slipcursus wel nuttig voor mij alhoewel je dan misschien alleen maar sneller tegen de limiet aan gaat zitten omdat je dan weet hoever je kan gaan.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 feb 2007, 14:48

Gewoon eens oefenen op een parkeerplaats in de regen.

Tegensturen + minder gas werkt meestal wel beter. Maar een E46 M3 beschikt standaard over traction control, plus dat ze in de basis ondersturend afgesteld zijn. Als je een beetje met je verstand rijd in de regen is er echt niks loos :)

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 05 feb 2007, 12:28

//shameless plug//

je kan natuurlijk ook een hele jonge kopen, dan zit je sowieso goed met onderhoudskosten de eerst komende jaren...

:P

Gebruikersavatar
Remco Halters
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2007, 10:48
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Remco Halters » 05 feb 2007, 19:17

kris schreef://shameless plug//

je kan natuurlijk ook een hele jonge kopen, dan zit je sowieso goed met onderhoudskosten de eerst komende jaren...

:P
Laat me raden je weet nog wel een witte M3 CS op Belgisch kenteken waar achteraf nog die vervloekte BPM :shock: :( over betaald moet worden. :roll:
Helaas mijn beurs is niet dik genoeg maar wel een knappe kleur dat wit :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 14 gasten