Spijkerhard schreef:Winterbanden (on topic

):
Ik heb geleerd dat hoe smaller hoe beter (op sneeuw en ijs dan), want de druk per cm2 is dan hoger. Ook de spanning -dus- niet te laag... Je moet het in dit geval van de frictie hebben, en niet van de oppervlakte...
Is dat niet juist, dan?
Dat was vroeger idd., toen zacht rubber icm. veel negatief profiel voor grip moest zorgen. En voor op ijs de spikes natuurlijk.
Tegenwoordig met lamellen en allerlei toevoegingen in de rubber wordt de frictie op een andere manier gerealiseerd. Meer "rubber" is daarom meer "grip".
Uitzonderingen zijn hetzelfde als met zomerbanden, zodra je water (of sneeuwmats) moet gaan verdringen, kun je beter smallere banden cq. meer negatief hebben.
Spijkerhard schreef:Het kan me effe niet boute dat het er (iets) minder uitziet, ik heb een hekel aan sneeuwkettingen omleggen, en ik wil GRIP in extreme situaties!
GRIP => QUATTRO/AWD/4WD of hoe je het ook wilt noemen, dat was een inkoppertje natuurlijk.

Maar neem merkbanden, zoals Pirelli, Dunlop, Goodyear, Continental. Dat zijn altijd de top 4 in winterse omstandigheden. De noname zakken (letterlijk) door het ijs onder winterse omstandigheden, maar altijd nog beter dan een zomerband.