Wisselen naar winterbanden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Leen

Re: Wisselen naar winterbanden

Bericht door Leen » 30 nov 2010, 10:33

Marc RS4 schreef:
///Joost schreef:@MarcRS4...dit is effe heel erg off topic, maar die avatar van jou is echt een van de tofste die ik ooit heb gezien. :mrgreen: :banaan:

Ja ze is oke he....... :wink:

het lijkt net of ze "oh my god " zegt, maar ik zie al liplezende toch echt "Leen , wat issie groot "

Mathieu

Bericht door Mathieu » 30 nov 2010, 10:36

Ik zal het mysterie ontrafelen.

Ze zegt: Oh, Mathieu

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 30 nov 2010, 10:59

Winterbanden (on topic :D ):

Ik heb geleerd dat hoe smaller hoe beter (op sneeuw en ijs dan), want de druk per cm2 is dan hoger. Ook de spanning -dus- niet te laag... Je moet het in dit geval van de frictie hebben, en niet van de oppervlakte...
Is dat niet juist, dan?
:roll:

Het kan me effe niet boute dat het er (iets) minder uitziet, ik heb een hekel aan sneeuwkettingen omleggen, en ik wil GRIP in extreme situaties!

En jaah, die avatar is mooi, vind ik ook!

Joy

Bericht door Joy » 30 nov 2010, 11:18

Een smallere band geeft meer contactoppervlak in lengterichting. De band zakt wat meer door z'n wangen heen waardoor er meer rubber in contact is met de weg. De band heeft dus een langer stuk om zich af te zetten. Bredere banden hebben zijdelings meer contactoppervlak wat wel goed werkt in losse sneeuw maar niet bij aangereden sneeuw/ ijs combinaties.
Het mooie van een winterband is dat er groeven inzitten die juist sneeuw vasthouden omdat sneeuw op sneeuw betere tractie geeft dan rubber op sneeuw.

Knot

Bericht door Knot » 30 nov 2010, 13:06

Merk maakt niet zo heel veel uit toch? Liever Mastersteel winterbanden dan Bridgestone zomerbanden!

Als ik zou moeten kiezen zouden het deze worden:

Hankook Icebear W300 RUN FLAT 225/45 R17 91V runflat, HRS, M+S keurmerk

:D

Tom

Bericht door Tom » 30 nov 2010, 13:16

Jaja :mrgreen:

Afbeelding

steve smith

Bericht door steve smith » 30 nov 2010, 13:23

maarten22 schreef:
wjn schreef: Ik denk dat je best sneeuwkettingen mag rijden. De M3 zal best ook een duitse typegoedkeuring hebben, en daar moet elke auto van sneeuwkettingen kunnen worden voorzien maw. er een bandenset zijn, waar dat op mogelijk is.
X5 met M velgen passen geen sneeuwkettingen op. Voor de maat 315 zijn voor zover ik weet geen kettingen. Staat ook met kleine letters in de folder. Dus dan lijkt het mij dat een X5M die standaart op deze velgen staat niet van kettingen voorzien kan worden.
Dat staat al 100 jaar bij BMW breedsets. En daar staat ongetwijfeld een winterset in het rijtje waarbij dat wel gaat. Meestal ook met een iets kleinere totaaldiameter. Goh, waarom zou dat toch zijn?

In geval van X5M is dat styling 289M in 9x19" rondom met ET37 voor en ET 18 achter.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 nov 2010, 13:33

Die doen de sneeuw wel smelten Tom :-)
Tom schreef:Jaja :mrgreen:

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 30 nov 2010, 13:34

:) Michel.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 30 nov 2010, 14:37

Knot schreef:Als ik zou moeten kiezen zouden het deze worden:

Hankook Icebear W300 RUN FLAT 225/45 R17 91V runflat, HRS, M+S keurmerk

:D
Ja ja kiezen.....
Ik heb 3 weken gewacht of er een setje was voor mijn breedset.....(7,5
Geen set van 4 te krijgen voor een breedset

Vorige week een setje velgen 7,5x17 op de kop getikt (OEM wat ik toch al wilde hebben) en na ruim een week mag ik blij zijn dat ze een setje Goodyears hebben kunnen vinden...

Die bandenjngens zitten elke ochtend te bellen wat er aan voorraad uit de fabriek geleverd is....

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Bericht door maarten22 » 30 nov 2010, 19:31

Wat verstaan ze in Duitsland onder winterbanden?? Is dat een band met M&S codering of alleen met sneeuwvlokje?

wjn

Bericht door wjn » 30 nov 2010, 19:52

maarten22 schreef:Wat verstaan ze in Duitsland onder winterbanden?? Is dat een band met M&S codering of alleen met sneeuwvlokje?
M&S of allweather is goed genoeg.

wjn

Bericht door wjn » 30 nov 2010, 20:02

steve smith schreef:
maarten22 schreef:
wjn schreef: Ik denk dat je best sneeuwkettingen mag rijden. De M3 zal best ook een duitse typegoedkeuring hebben, en daar moet elke auto van sneeuwkettingen kunnen worden voorzien maw. er een bandenset zijn, waar dat op mogelijk is.
X5 met M velgen passen geen sneeuwkettingen op. Voor de maat 315 zijn voor zover ik weet geen kettingen. Staat ook met kleine letters in de folder. Dus dan lijkt het mij dat een X5M die standaart op deze velgen staat niet van kettingen voorzien kan worden.
Dat staat al 100 jaar bij BMW breedsets. En daar staat ongetwijfeld een winterset in het rijtje waarbij dat wel gaat. Meestal ook met een iets kleinere totaaldiameter. Goh, waarom zou dat toch zijn?

In geval van X5M is dat styling 289M in 9x19" rondom met ET37 voor en ET 18 achter.
Thanks, dacht wel dat iemand met meer verstand van BMW dit makkelijk kon beantwoorden.

Blijft iig zo dat er sneeuwkettingen onder de auto geplaatst moeten kunnen worden, anders wordt ie in Duitsland niet toegelaten. En dat dat logischerwijs niet onder de breedste maten kan, dat was de aanleiding (vanwege de smallere banden op Romo's M3).

Maar ook de RS4 (B5) heeft hiervoor smallere velgen en banden (7,5" ipv. 8,5" en 225 ipv 255).

wjn

Bericht door wjn » 30 nov 2010, 20:11

Spijkerhard schreef:Winterbanden (on topic :D ):

Ik heb geleerd dat hoe smaller hoe beter (op sneeuw en ijs dan), want de druk per cm2 is dan hoger. Ook de spanning -dus- niet te laag... Je moet het in dit geval van de frictie hebben, en niet van de oppervlakte...
Is dat niet juist, dan?
Dat was vroeger idd., toen zacht rubber icm. veel negatief profiel voor grip moest zorgen. En voor op ijs de spikes natuurlijk.
Tegenwoordig met lamellen en allerlei toevoegingen in de rubber wordt de frictie op een andere manier gerealiseerd. Meer "rubber" is daarom meer "grip".
Uitzonderingen zijn hetzelfde als met zomerbanden, zodra je water (of sneeuwmats) moet gaan verdringen, kun je beter smallere banden cq. meer negatief hebben.
Spijkerhard schreef:Het kan me effe niet boute dat het er (iets) minder uitziet, ik heb een hekel aan sneeuwkettingen omleggen, en ik wil GRIP in extreme situaties!
GRIP => QUATTRO/AWD/4WD of hoe je het ook wilt noemen, dat was een inkoppertje natuurlijk. :clap:
Maar neem merkbanden, zoals Pirelli, Dunlop, Goodyear, Continental. Dat zijn altijd de top 4 in winterse omstandigheden. De noname zakken (letterlijk) door het ijs onder winterse omstandigheden, maar altijd nog beter dan een zomerband.

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 nov 2010, 21:33

wjn schreef:De noname zakken (letterlijk) door het ijs onder winterse omstandigheden, maar altijd nog beter dan een zomerband.
Ja, alleen op sneeuw en ijs ja. Je moet je afvragen of die 6-10 meter langere remweg van een no-name winterband t.o.v. een zomerband in droge omstandigheden wel zo veilig zijn. Terwijl de topmerken aardig in de buurt blijven van een zomerband! (En reken erop dat de klap nog ergens tussen de 50 en 30km/h is op zo'n meukband als je het niet redt bij een noodstop)

En dat schrijf ik als voorstander van winterbanden :bag:

Stephan

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 dec 2010, 08:44

wjn schreef:GRIP => QUATTRO/AWD/4WD of hoe je het ook wilt noemen, dat was een inkoppertje natuurlijk. :clap:
Maar neem merkbanden, zoals Pirelli, Dunlop, Goodyear, Continental. Dat zijn altijd de top 4 in winterse omstandigheden. De noname zakken (letterlijk) door het ijs onder winterse omstandigheden, maar altijd nog beter dan een zomerband.
Da's tractie, grip is wat anders. :mrgreen:

Een Elise met goede winterbanden in de sneeuw maakt op 'n uitgezet rondje met pylonen waarschijnlijk stukje sneller dan 'n Audi Quattro oid op zomerbanden in de sneeuw, ik herinner me nog m'n GTT en S3 in de sneeuw, op zomerbanden. Dan komt 'n BMWTje op winterbanden echt wel beter tot z'n recht. Qua accelleratie vanuit stilstand, bochten en remweg.... Want de auto heeft maar met 4 lapjes rubber contact met het wegdek of je nou AWD hebt of niet.(met zomerbanden heb je ze dus alle vier spinnend tot St Juttemis)...Beide(4wd en winterbanden) is verre van spannend, maar het veiligst. Het neutraalste Fahrverhalten dus, en dat is 't ook.

Ook de breedte van de winterband ben ik niet overtuigd van, RELATIEF smaller is beter, kijk de rallywagens WRC/grB

Ander verhaal. Mijn winterbanden Dunlop Wintersport hebben codering 210...ja je moet toch kiezen als die dingen bijna op zijn. Nu heb ik er 'n tijdje(minuut) 200 mee gereden en 'n stukkie(10 seconden) 240.

Nadien in -3 voelt de troep niet warm aan. logisch eigenlijk. maar wat zou er in dat geval kunnen gebeuren? Veel snellere slijtage of wat?

David R.

Bericht door David R. » 01 dec 2010, 09:27

Toen ik de X5 kocht heb ik er gelijk een setje extra velgen bij gekocht (9.5 x 20 en 10.5 x 20). Deze waren dus voor en achter 1j smaller dan origineel. Ik had nog 275/40/20 conti winterbanden liggen voor de vooras en dacht achter ipv 315/35/20 (die waren in NL niet te krijgen als winterband) weg te komen met 295/40/20. Dat werkt dus niet. Ondanks het minimale verschil in hoogte tussen voor en achter blijft traction control ingrijpen bij acceleratie. Hoe hoger de snelheid hoe eerder hij ingrijpt.
Nu kon ik in Dld nog aan 315/35/20 komen dus die maar gekocht en alles maar om de originele velgen laten draaien. Ik had niet gedacht dat het systeem zo nauwkeurig zijn.

Knot

Bericht door Knot » 01 dec 2010, 09:36

Hoe zit het eigenlijk met de wangen van winterbanden?

In 185/65/15 of 195/65/15 bijvoorbeeld, dat past op mijn 6,5J stalen 15inch wielen. De flamingo zomerbanden voelden strak aan maar de general banden zwabberden zo erg wat ik nog nooit meegemaakt heb (kunnen een paar van hier bevestigen, ook Andre heeft ermee gereden, erger wordt het niet volgens mij).

Hoe zit dat met winterbanden, die 65/15 maten zijn goedkoop maar zwabbert dat ook zo of zijn er ook strakker voelende winterbanden te krijgen?

Leen

Bericht door Leen » 01 dec 2010, 09:54

David R. schreef:Toen ik de X5 kocht heb ik er gelijk een setje extra velgen bij gekocht (9.5 x 20 en 10.5 x 20). Deze waren dus voor en achter 1j smaller dan origineel. Ik had nog 275/40/20 conti winterbanden liggen voor de vooras en dacht achter ipv 315/35/20 (die waren in NL niet te krijgen als winterband) weg te komen met 295/40/20. Dat werkt dus niet. Ondanks het minimale verschil in hoogte tussen voor en achter blijft traction control ingrijpen bij acceleratie. Hoe hoger de snelheid hoe eerder hij ingrijpt.
Nu kon ik in Dld nog aan 315/35/20 komen dus die maar gekocht en alles maar om de originele velgen laten draaien. Ik had niet gedacht dat het systeem zo nauwkeurig zijn.

da's toch vreemd met zo'n minimale afwijking , nog vreemder is dan dat bij bijv de m3 bmw zelf zegt 235/40-18 rondom (= 9,4 cm) in winterset terwijl standaard 245/40-18 (=9,8 cm) en achter zelfs nog hoger 265/40 -18 (=10,6 cm), is dus toch wel iets meer verschil dan jij aangeeft geen problemen geeft of is daarmee het "acceleratieprobleem" van romo gelijk verklaard ? doordat het tractiecontrole systeem dit niet aan kan ?

David R.

Bericht door David R. » 01 dec 2010, 10:32

Kan het zijn omdat het 4x4 is. Hij ziet nu feitelijk (denk ik) dat de voorwielen sneller draaien dan achter en gaat er dus van uit dat je voor slipt waardoor de tractiecontrole inslaat.

Leen

Bericht door Leen » 01 dec 2010, 10:38

ja , da's natuurlijk waar , niet aan gedacht .

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 dec 2010, 11:08

X5 is vierwiel drive en M3 alleen achter ;)

misschien zit daar het verschil en kan de tussnekoppeling niet met het verschil overweg...

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 dec 2010, 11:57

Knot schreef:Hoe zit het eigenlijk met de wangen van winterbanden?

In 185/65/15 of 195/65/15 bijvoorbeeld, dat past op mijn 6,5J stalen 15inch wielen. De flamingo zomerbanden voelden strak aan maar de general banden zwabberden zo erg wat ik nog nooit meegemaakt heb (kunnen een paar van hier bevestigen, ook Andre heeft ermee gereden, erger wordt het niet volgens mij).

Hoe zit dat met winterbanden, die 65/15 maten zijn goedkoop maar zwabbert dat ook zo of zijn er ook strakker voelende winterbanden te krijgen?
Dat is allemaal merkafhankelijk. Conti's hebben daar naar mijn weten niet zo'n last van. Heb het tenminste nooit gemerkt. De Nokian's die ik nu heb, hebben daar weer wat meer last van. Bridgestone heeft het ook in mindere mate kan ik me herinneren.
Heb ooit Dunlop zomerbanden gehad en dat was net alsof je constant in spoorvorming zat.

Dus echt merk afhankelijk.

Knot

Bericht door Knot » 01 dec 2010, 12:19

SP9000 zijn idd triest met een hoge wang.

Winterbandjes zat ik toch aan de TS830 te denken of de wintersport 3D

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 dec 2010, 13:18

Waren inderdaad SP9000. Wat een drama dingen zijn dat zeg.
Conti is gewoon goed. Heb ik paar keer gehad en bevielen prima.
Nu Nokian. Ook goed alleen maken ze best herrie, zeker op de achteras.

Plaats reactie