Centrale vergrendeling e36 weigert dienst...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Topfuel

Centrale vergrendeling e36 weigert dienst...

Bericht door Topfuel » 27 nov 2010, 15:17

Sinds een paar dagen weigert mijn rechterportier dienst, de deur gaat niet meer open. Lekker lullig als je met z'n 2en bent, kan de ander achterin... De cv werkt wel gewoon op de linkerdeur en achterklep dus ik vermoed dat er binnenin het mechanisme iets kapot is.

Er zit geen sleutelgat op mijn rechterdeur, dus kan hem helemaal niet gebruiken nu. Als ik aan de hendel trek gaat de pin gewoon omhoog, alleen de deur niet open...

Ik wilde het deurpaneel eraf gaan halen om eens te kijken, echter zitten er op het paneel zelf geen schroeven. Ik zag op de linkerdeur alleen 2 schroeven t.p.v. het sluit mechanisme en aan de onderkant van de deur. Gaat hij normaliter zo uit elkaar? Daar kan ik uiteraard nu niet bij omdat de deur niet open kan.
Wie zou er wat hulp of advies kunnen geven?

Bij voorbaat dank,

TF

Wellicht zijn er verschillende type deurpanelen, hierbij wat foto's ter verduidelijking van de goede deur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knot

Re: Centrale vergrendeling e36 weigert dienst...

Bericht door Knot » 27 nov 2010, 15:33

Nee joh, check even mijn 328i topic ergens in het midden heb ik m losgehaald met foto's.

ontgrendel/openhendel binnen naar voren klikken (plasticje met 4 haakjes eromheen eraf) daar 2 schroeven losdraaien. Volgens mij nog 2 dopjes bij de handgreep waar je m beetpakt, eraf, 2 schroeven eronder en dan met een schroevendraaier met doek eromheen tussen de deur lospoppen voorzichtig.

Denk dat het motortje stuk is rechts, heb ik ook vervangen.

Afbeelding

Topfuel

Bericht door Topfuel » 27 nov 2010, 17:18

Bedankt voor de info Knot, het paneel zit alleen vast met 2 torks schroeven achter de handgreep, niet bij de hendel. Voor de rest klik je hem er zo uit, alleen wat lastig zonder dat de deur open kan, maar het gaat wel langs bovenaf. Nu is het alleen een kwestie van de motor vervangen lijkt me. Dit zal ook vanuit de binnenkant moeten gebeuren, echter ga ik morgen nog eens proberen de deur open te krijgen vanuit de binnenkant. Nog tips omtrent de motor?

Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Topfuel

Bericht door Topfuel » 27 nov 2010, 17:37

Filmpje binnenin:

Voor de liefhebbers: :nerd:

Joy

Bericht door Joy » 27 nov 2010, 17:42

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in de actuator van je deurslot.

Nummer 9 op het schema:

Afbeelding

Afbeelding

Inbouwinstructie -> http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=131544" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 27 nov 2010, 18:28

lol, mijne heeft er nu ook weer last van, linker portier, kan gelukkig wel met de sleutel lol/dicht...rest werkt gewoon.

een jaar? geleden had ik precies dezelfde klachten, ook geprobeerd via het achterklep slot om te zien of ie dan wel meegaat maar dat deed die dus niet.

toen maar een actuator besteld...ding had ik in huis maar nog geen zin alles los te trekken.

ga ik naar de DEKA boodschappen en wil de achterklep os doen via de sleutel hoor ik ineens alle 3 sloten tegelijk los gaan :banaan: huh? en toen werkte ie weer :mrgreen:

dacht nahja zo'n actuator is duur maar blijft wel goed en komt vast ooit van pas.

nu jaar later heb ik dus weer hetzelfde...ik wacht nog ff misschien doet ie het over een paar weken wel weer :lol:

en anders heb ik die nwe actuator nog liggen :mrgreen: geloof zelfde type als jij nodig hebt, maar weet ik niet meer zeker.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 nov 2010, 19:43

100% de stelmotor.
Heb ik ook gehad en mijn zwager ook met een E36.
Dingetje kost iets van een tientje of 8 bij dealer en is denk een klein uurtje werk om erin te zetten.

@iko

Bericht door @iko » 28 nov 2010, 11:46

en met zo'n BMW altijd eerst beginnen met even de accukabel los nemen en weer vast zetten. Je weet nooit....Bespaart soms heel wat werk.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 nov 2010, 12:43

Bedankt voor de info. Als ik het goed lees op die werkomschrijving moeten die 3 bouten aan de kopse kant van de deur los, daar kan ik dus niet bij omdat de deur in zijn geheel niet open kan. Kan het onderdeel ook vervangen worden zonder de deur te openen? Ik weet niet of ik vanuit het deurpaneel door een beetje prullen iets 'om' kan zetten om als nog de deur te openen...

ps. met actuator en stelmotor word in deze het zelfde bedoelt neem ik aan, of zijn dit 2 opzichzelfstaande onderdelen?

Peric

Bericht door Peric » 28 nov 2010, 14:12

Je kunt nu toch van binnenuit de deur wel openmaken? Dan kan je overal bij..

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 nov 2010, 17:13

Topfuel schreef:ps. met actuator en stelmotor word in deze het zelfde bedoelt neem ik aan, of zijn dit 2 opzichzelfstaande onderdelen?
Zijn inderdaad hetzelfde.

Je hoeft die schroeven/bouten niet los te maken hoor.
Alleen de bekleding eraf en je kan ze die stelmotor vervangen. Van het mechanisme zelf hoef je niks los te maken van de deur. Moet je ook niet doen anders kan je weer alles gaan stellen zodat de deur goed sluit.

Zoek even op inet naar "replace actuator E36" dan vind je genoeg tips!!

bijv: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... hp?t=90469" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar zie je een foto van het ding zoals ie op het slot gemonteerd zit. Nogmaals, slot hoeft NIET uit de deur gehaald te worden. Deze foto's zijn puur als illustratie.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 29 nov 2010, 21:55

@ Peric, nee gaat niet. Zie geen mogelijkheid om hem te openenen vanuit binnen.

@ Martin, bedankt. Moet wel lukken verder, ga volgend weekend verder...

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 30 nov 2010, 12:29

toevallig! Die van mij is bij de linkerdeur ook kapot sinds afgelopen weekend. toch iets met kou??

Zal dit draadje wel eens doorspitten als ik er aan toekom.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 dec 2010, 22:02

///Martijn schreef:toevallig! Die van mij is bij de linkerdeur ook kapot sinds afgelopen weekend. toch iets met kou??

haha :banaan: mijne werkt weer (linker deur bestuurder)
dacht net van, laat ik eens wd40 in de sloten spuiten tegen vorst, niet dat men auto daar last van heeft in de garage, maar gewoon to be sure en smering.

niet dat het daardoor weer werkte hoor, maar dat wilde ik doen...toen dacht ik ff wat proberen of ik hem weer mee kan laten werken.

als ik de sleutel in het linker portier draaide werkte alles...(rechts zit geen sleutelgat) en via de achterklep (das de chekker) werkte dus alleen de achterklep en het rechter portier (net als destijds)

ik men sleutel in de achterklep helemaal rechts en links een paar keer...nope op afstand bediening geen verschil...

toen via linkerdeur slot...maar dan snel achter elkaar op slot en weer los, op slot en weer los...dat vind ie niet lekker en opeens deed men CV ook niet mer via mijn deurslot :hmmm:
ik dacht hey :hmmm: toen via de afstandbediening wat prutsen...hm.

toen weer via het deurslot die het ondertussen weer deed :idea: hup, weer snel dicht en los , dicht en los wat ie niet zo leuk vond en dan weer protestteert :mrgreen:
en dan doet ie weer niet, toen ff wachte en yep werkte het weer via de sleutel en dacht nu ff via de afstandbediening en verrek :hosanna: hij werkt weer :banaan:

dus hoef nog steeds men nwe actuator niet in de deur te plaatsen, vorige winter kreeg ie ook zo'n hik up van een paar weken...en daarna werkte ie weer feilloos na wat met de sloten rommelen tot dus paar weken terug(bijna een jaar)
nu dus weer klaar :mrgreen: voor nop.

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 06 dec 2010, 13:06

GTRene schreef:
///Martijn schreef:toevallig! Die van mij is bij de linkerdeur ook kapot sinds afgelopen weekend. toch iets met kou??

haha :banaan: mijne werkt weer (linker deur bestuurder)
dacht net van, laat ik eens wd40 in de sloten spuiten tegen vorst, niet dat men auto daar last van heeft in de garage, maar gewoon to be sure en smering.
......
....
....

dus hoef nog steeds men nwe actuator niet in de deur te plaatsen, vorige winter kreeg ie ook zo'n hik up van een paar weken...en daarna werkte ie weer feilloos na wat met de sloten rommelen tot dus paar weken terug(bijna een jaar)
nu dus weer klaar :mrgreen: voor nop.
ik zal het eens proberen! :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 dec 2010, 13:36

baat het niet, het schaad ook niet, succes. :thumbup:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 14 dec 2010, 22:33

Het is gelukt, circa met een uur werk. Het is even lastig de actuator eraf te klikken. Dit doe je door het enkelvoudige plastic houdertje opzij te duwen, met de hand of schroevendraaier. Als hij eraf is kun je de bekabeling eraf halen, vervolgens de nieuwe erop. Het terugplaatsen is een gepriegel, de kern van het verhaal zit hem in het direct goed instellen van de actuator en positie van de pin welke bovenop je deurpaneel zit. Als je dit door hebt zit hij er zo op. De stand van het schuifje in de actuator moet corresponderen met de stand van het hendeltje wat aan je pin zit. Ik had het geluk dat de deur toch nog open sprong doordat de oude actuator sporadisch zijn werk nog deed. Als de deur niet open was gegaan is het zowat onmogelijk. Je komt er dan gewoon absoluut niet bij en je hebt 0 zicht in wat je doet...

Gr. TF

GTRene

Bericht door GTRene » 14 dec 2010, 23:03

:banaan:

Knot

Bericht door Knot » 15 dec 2010, 10:37

Mooi dat het gelukt is en bedankt voor de uitleg.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 28 jan 2011, 21:22

Net als zo'n beetje elke oldskool BMW en dus ook zeker een E36, heeft in mijn 318i de c.v. ook de geest gegeven. Eerst weigerde het portier rechtsachter sporadisch wel eens dienst, nu is de hele bende er mee gestopt. Voor de portieren op zich nog mee te leven, echter.....voor de tankklep is het een ander verhaal. Die zit nu dus op slot en gaat niet meer open. Heeft BMW hier over nagedacht, en zit er ergens een "noodknop", om de tankklep open te krijgen? Anders is ie bij de eerstvolgende lege tank total-loss..... :bag:

Zou dit overigens ook een actuator probleem kunnen zijn? Opende de auto de laatste jaren al met de sleutel op het slot van het bestuurdersportier. Na verloop van tijd haperde één portier en nu doet de c.v. het dus helemaal niet meer....

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jan 2011, 22:17

mijne wat laatst weer werkte is ook al weer 3 weken niet werkzaam :mrgreen:
tenminste de rijders portier vanaf de afstandb.
dus helemaal happy is die niet, denk dus van't zomer toch maar de nwe erin drukken :mrgreen:
moet ik wel eerst goed inlezen hoe ik de deurplaat er netjes af kan halen (vergeten, zoiets is al zeker 6 jaar terug :mrgreen:

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 28 jan 2011, 22:20

Groepsactiviteit van maken :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jan 2011, 22:35

Vlokmans schreef:Groepsactiviteit van maken :mrgreen:
whaha groupknutselen :mrgreen:

gelukkig staan er tegenwoordig aardig wat DIY zaken uitgebreid op het net, maar dan nog zijn plaatjes makkelijker dan het doen.
en bij sommige deurplaten knappen dan wat oude plastic klemmetjes ofzo :lol: je moet ook redelijk voorzichtig te werk gaan om de lak niet te beschadigen e.d.
maar als ik hem niet meer aan de praat krijg, ga ik er met een maand of 2 toch mee aan het werk.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jan 2011, 22:37

Vlokmans schreef:Net als zo'n beetje elke oldskool BMW en dus ook zeker een E36, heeft in mijn 318i de c.v. ook de geest gegeven. Eerst weigerde het portier rechtsachter sporadisch wel eens dienst, nu is de hele bende er mee gestopt. Voor de portieren op zich nog mee te leven, echter.....voor de tankklep is het een ander verhaal. Die zit nu dus op slot en gaat niet meer open. Heeft BMW hier over nagedacht, en zit er ergens een "noodknop", om de tankklep open te krijgen? Anders is ie bij de eerstvolgende lege tank total-loss..... :bag:

Zou dit overigens ook een actuator probleem kunnen zijn? Opende de auto de laatste jaren al met de sleutel op het slot van het bestuurdersportier. Na verloop van tijd haperde één portier en nu doet de c.v. het dus helemaal niet meer....
je kan dan vanuit de achterklep nog proberen :thumbup:
werkt dat ook niet meer (en dus geen power) dan denk ik dat je nu de zekering misschien erdoor hebt? werkt de rest allemaal wel?

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 28 jan 2011, 22:43

Is ook een zekering die er uit ligt, alleen bij vervangen klapt ie er meteen weer uit. Heb de achterklep ook geprobeerd, maar daarbij ging de rest niet mee, zoals jij beschrijft. Misschien nachtje over slapen, morgen weer proberen. Heb jij enig idee waar de tankopening in de kofferbak zit trouwens?

Als ik die tankklep maar open kan krijgen, geloof ik de rest voorlopig wel. Maar ga me er toch wel even in verdiepen en mee bemoeien binnenkort. Weer lekker prutsen :mrgreen:

Plaats reactie