Studiefinanciering

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Niels
Auto: Prius+

Re: Studiefinanciering

Bericht door Niels » 29 nov 2010, 21:54

Feit blijft dat een dergelijke stimulans voor geen meter werkt. Want de elite blijft gewoon doorfeesten met een creditcard van papa in de zak. Iemand die verder geen problemen ondervindt heeft ook geen last maar die student die onverhoopt in de problemen raakt of al in een moeilijke situatie zit bij aanvang, juist die hebben een probleem.... Neem dan nog maar eens de beslissing om uberhaubt te gaan studeren want dat zijn dan meestal mensen die geen creditcard meekrijgen :sealed:

Kom je in de problemen dan krijg je een jaarjte extra van de Uni maar mijn god wat een papierwinkel is dat zeg naast het gezeik dat je er van hebt om leraren te helpen herinneren dat je in een speciaal traject zit. Moet je eens in de zoveel tijd een bureaucratisch arrogant elitair t#ringwijf wat als begeleider op zou moeten treden, maar te broert is om wat voor je te doen, een veer in d'r reet steken om dingen uiteindelijk rond te krijgen. Nou dan kun je misschien beter gewoon 3K ophoesten :hmmm: Mijn vriendin studeert en loopt ernstige vertraging op vanwege haar zieke moeder (wat zeg je ouders die financieel moeten bijspringen??) wat enorm veel tijd, en inspanning vraagt en dan reken ik de stress nog ff niet eens mee. Dus 0,0 feesten en ook 0,0 falen maar goed......

We moeten maar eens uitzoeken hoe het zit met in deeltijd studeren en studieschuld.... Dat fooitje stufi mogen ze dan lekker in hun r**d stoppen. Zal ze helpen om dat veel te dure nieuwe kantoor van de IB groep te kunnen betalen....

Afbeelding

Dat er consequenties zijn als je vertraging oploopt omwille van lax zijn daar heb ik niets op tegen hoor maar dit gaat weer eens helemaal nergens over. Is de linkse elite weg (Plasterk), krijgen we er gewoon rechtse voor terug....

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2010, 21:57

Robin Hartog schreef:@Tom: ik denk da HBO er ook geen last van ondervind, maar dat het meer WO is met bijv nog een Master halen. Dat wordt op deze manier flink ontmoedigd.
Sorry, maar Master halen. Waarom doe je dat ?
Om je te onderschieden van de rest ? Om je kennis te benadrukken ? Om wanneer je gaat werken een argument extra hebt om wat meer te vragen dan de rest ?

Die 3000 p/j is een schijntje !
Je moet eens kijken wat een curcus van een paar dagen kost in het bedrijfsleven waar mensen wellicht wat hoger op door kunnen komen.

komop, als je gezegend bent met een goed verstand en groot wil doen op andermans kosten, dat is nu dus afgelopen. Je bent klaar met een opleiding, als je nog wat extra wil waar je extra voor terug kan krijgen, betaal je gewoon. Daar is niks ontmoedigends aan.

En ik vind het raar dat er zo over gedacht wordt, wanneer je een goed verstand hebt kun je dit namelijk zelf ook wel bedenken.

Niks persoonlijks overigens hoor ;) ... Maar deze opmerking lokte bij mij een algemene reactie uit.

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2010, 22:05

@ Dvh. - Wat vind je bijv. dan van promoveren? Just curious.

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2010, 22:08

Ik weet niet goed wat je bedoelt ?
Promoveren als in het bedrijfsleven ?

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2010, 22:11

Nee. De academische graad van doctor verwerven.

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2010, 22:16

Ahzo.
Ik snap wel waar je op doelt.
Maar ik blijf bij het bovenstaande.

Familie van me is oogarts, die jongen heeft lang moeten studeren, en dat heeft hem heel veel geld gekost, maar tegenwoordig woont ie naast Wouter Bos, en heeft een gelijk salaris. Dus die 'paar centen' van zijn opleiding ligt ie vandaag de dag niet meer wakker.

Dus wat vind ik van promoveren ?
Iets wat je moet doen als het binnen je kunnen ligt. Iedereen kan werken en een lening afsluiten voor zo'n opleiding. Dus gewoon doen wat je ligt en waar je goed in bent.

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2010, 22:19

Merci.

:)

Niels

Bericht door Niels » 29 nov 2010, 22:20

David: WO = Master degree, HBO is Bachelor degree, een Master doen klinkt als iets extra's maar dat is het dus niet.

Xavier merkt (terecht?) op dat je een Master verwart met promoveren, tenminste dat lijkt me je punt X. of niet?

Verder wordt wel verondersteld dat als je hoger bent opgeleid dat je dan ook meteen een ton per jaar te pakken hebt maar dat valt wel tegen. Te meer omdat je dan meestal ook in de regio woont waar een flatje 5 ton kost :wink:

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2010, 22:24

tenminste dat lijkt me je punt X. of niet?
Nou mijn punt gaat niet specifiek om de titel die je kan verwerven dmv je opleiding.
Het punt is dat ik het niet vreemd vind dat mensen vanaf een bepaald moment zelf ( flink ) bij moeten gaan betalen om verder te kunnen studeren.

Hoe vervelend dit ook kan zijn, een teleurstelling wellicht zelfs voor sommige. Maar so be it. De termijn die betaald wordt is allerminst redelijk en wanneer je daarna door wil is dit een keuze, en wat ik maar wil zeggen is dat je op dat punt verstand genoeg hebt om zelf in te kunnen schatten of het loont verder te leren , en of het de inverstering waard zal zijn.
Verder wordt wel verondersteld dat als je hoger bent opgeleid dat je dan ook meteen een ton per jaar te pakken hebt maar dat valt wel tegen. Te meer omdat je dan meestal ook in de regio woont waar een flatje 5 ton kost
Nou probleem opgelost toch ?
Gewoon niet verder leren, het heeft geen zin.
Vanwaar nu alle ophef hierover, want wat mij betreft sla je hier de spijker op de kop.

Lekker kort door de bocht natuurlijk :) maar er zit een kern van waarheid in.
En dat de overheid nu besluit vanaf een bepaald punt de knip erop te zetten is allerminst redelijk.
Mensen die toch door willen leren, zelfs wanneer dit uiteindelijk niks toe zal voegen qua baan en of salaris, mogen deze pret/imago jaren gewoon zelf betalen.

En voor degene die er wel een goede reden voor hebben is het een goede investering !

@iko

Bericht door @iko » 29 nov 2010, 22:35

gewoon je studie op tijd afronden.

En als je er perse langer over wil doen (omdat je in een bestuur wil zitten, of omdat je te lui bent, of niet slim genoeg, of...), dan leen je toch gewoon die paar duizend euro. Die kun je gemakkelijk terugbetalen als je straks in de grote mensen wereld zit.

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2010, 22:47

Snipe schreef:
Tom schreef:Je bent aan het studeren om jezelf klaar te stomen voor het bedrijfsleven.
Wie zegt dat?

....of heb ik even niet opgelet en zijn overheid, wetenschap, onderwijs en meer van dat soort niet-bedrijfsmatige linkse hobby's afgeschaft?
Daar moeten ze tijd (en dus geld) toch ook zo efficiënt mogelijk besteden?
Niels schreef:Feit blijft dat een dergelijke stimulans voor geen meter werkt. Want de elite blijft gewoon doorfeesten met een creditcard van papa in de zak.
Mwa volgens mij valt dat wel mee. Mijn ervaring is dat dat soort ouders niet accepteren als ze matig presteren. Zeker niet als het geld bij de ouders ook niet aan is komen waaien.

Snipe

Bericht door Snipe » 29 nov 2010, 22:55

Tom schreef:Daar moeten ze tijd (en dus geld) toch ook zo efficiënt mogelijk besteden?
Da's ook weer waar.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 nov 2010, 22:55

@Niels, je zou je eens af moeten gaan vragen waarom een hoge opleiding in Nederland geen hoog salaris meer oplevert tegenwoordig. Das wel anders als je aan bijv. Harvard of Cambridge hebt gezeten. Kost meer, maar dan heb je ook écht wat.

Ik vond de post van steve smith wel een nette samenvatting van hoe het er tegenwoordig aan toegaat. De kwaliteit van het onderwijs in Nederland is echt afgefakkeld van heb ik jou daar en dat ligt echt NIET aan de beperktere studiefinanciering.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 29 nov 2010, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 23:00

@Dvh: Kan me wel vinden in je opmerking hoor, ik ben zelf een HBO student en in de gelukkige positie dat mijn ouders mijn studie hebben betaald. Maar ik kan het me voorstellen als een WO-student zijn Master wil halen, al is het alleen maar voor meer €€€ of gewoon uitbreiding van je kennis.

Overigens vind ik het ook niet helemaal eerlijk om te zeggen dat als je echt wilt dat je ook nog makkelijk kunt werken naast je studie. Ik heb het soms niet altijd even makkelijk met mijn studie, en ik wil écht wel. Ben heel gemotiveerd (heb niet voor niets 2,5 jaar zonder onvoldoendes afgerond) maar krijg het soms ternauwernood voor elkaar om er ook nog een bijbaan naast te hebben...

@Maus335i: Dat het onderwijs in Nederland is afgefakkeld; true. Maar dat ligt niet alleen aan de studenten (mocht je dat willen insinueren). :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 nov 2010, 23:01

Nou Robin, als ik in mijn directe omgeving kijk wat er studeert dan ligt het daar wel degelijk aan. Jij, Hendrik en de vriendin van Niels zijn dan wellicht uitzonderingen, maar ik kan je legio exemplaren geven die het echt allemaal geen reet interesseert...... inclusief hun 40k studieschuld niet :bag:

Studies worden gewoon niet afgemaakt (geen zin meer, toch niet meer leuk enz.) of propedeuse worden veel te laat (of niet) gehaald. Gooi dan ook nog wat docenten van dramatisch niveau in de mix met stagebegeleiders die 1x het half jaar iets van zich laat horen en je hebt een doorsnee nederlandse "hoge" opleiding.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 23:11

Hmm.. Ik heb wel eens gehoord van mensen die gestopt zijn met studies omdat het niets voor hun was. Dan denk ik dus echt dat ik een goede opleiding heb, want heel veel mensen zijn gewoon erg gemotiveerd etc.

Maar, dat van die docenten en begeleiders etc., is helemaal waar. Bah.

Overigens ga ik straks ook een lening aan bij de IBGroep, vanwege het halfjaartje USA, maar daar maak ik me ook niet druk om. Heb tien jaar om het af te betalen en straks met een baan is het zo afbetaald. :)

Niels

Bericht door Niels » 29 nov 2010, 23:22

Tom schreef:
Niels schreef:Feit blijft dat een dergelijke stimulans voor geen meter werkt. Want de elite blijft gewoon doorfeesten met een creditcard van papa in de zak.
Mwa volgens mij valt dat wel mee. Mijn ervaring is dat dat soort ouders niet accepteren als ze matig presteren. Zeker niet als het geld bij de ouders ook niet aan is komen waaien.
Als het geld niet is aan komen waaien dan lopen de kinders meestal niet met een cc op zak van papa :wink: Buurman van een vriend van me heeft wat huisjes in Groningen. Begon eens om 09:00 met werkzaamheden in een studentenhuis van hem zelf. Komt er een student z'n nest uit dat ie er nog maar net 2 uurtjes in lag met de vraag of ie de werkzaamheden niet ff kon uitstellen. Opmerking richting student: dat kan als jij mijn uren betaald, student belt papa ff om het geld over te maken.....
Maus335i schreef:@Niels, je zou je eens af moeten gaan vragen waarom een hoge opleiding in Nederland geen hoog salaris meer oplevert tegenwoordig. Das wel anders als je aan bijv. Harvard of Cambridge hebt gezeten. Kost meer, maar dan heb je ook écht wat.
Afhankelijk van welke richting je kiest kun je nog steeds schofterig veel geld verdienen. Je wordt aangenomen op basis van je diploma en het netwerken doet de rest. Denk daarbij aan grote banken of de consultancy sector.... Heb je Harvard gedaan dan gaat dit overigens nog beter :wink: Gelukkig wordt Nijenrode ook wat nuchterder bekeken tegenwoordig..

Zit je hier in het Noorden met een HBO of WO diploma op zak bij meestal een niet al te groot bedrijf dan moet je gewoon tegen een concurrerend loon werken. Stukje bij beetje groei je wel door maar ff 40k (of 43K :P ) schuld wegwerken als laten we zeggen constructeur doet de eerste 10 jaar redelijk veel pijn volgens mij....

Voor de rest kan ik zeggen dat het beleid op opleiding instituten van eenzelfde niveau is als het beleid wat door de overheid gevoerd wordt en zie daar de kwaliteit :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2010, 23:34

Robin Hartog schreef:maar krijg het soms ternauwernood voor elkaar om er ook nog een bijbaan naast te hebben...
Ik denk even terug aan mijzelf toen ik een paar jaar terug begon met een eigen zaak.
Ik zat tegen mijn schoolexamens aan, mijn vriendin in verwachting van eerste kind, inmiddels al bezig met het overnemen van een zaak waar een hoop bij kwam kijken en waar ik 50+ uur per week werkzaam was.
En dan zou iemand met een fulltime opleiding geen tijd hebben voor een bijbaan ?
Dan ben ik wellicht arrogant genoeg om te denken dat het allemaal wel mee zal vallen ;)...
Als je maar wil, en dat ontbreekt bij een hoop mensen. Je moet het zelf doen, en je moet willen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 23:53

dvh schreef:
Robin Hartog schreef:maar krijg het soms ternauwernood voor elkaar om er ook nog een bijbaan naast te hebben...
Ik denk even terug aan mijzelf toen ik een paar jaar terug begon met een eigen zaak.
Ik zat tegen mijn schoolexamens aan, mijn vriendin in verwachting van eerste kind, inmiddels al bezig met het overnemen van een zaak waar een hoop bij kwam kijken en waar ik 50+ uur per week werkzaam was.
En dan zou iemand met een fulltime opleiding geen tijd hebben voor een bijbaan ?
Dan ben ik wellicht arrogant genoeg om te denken dat het allemaal wel mee zal vallen ;)...
Als je maar wil, en dat ontbreekt bij een hoop mensen. Je moet het zelf doen, en je moet willen.
Ik snap het hoor, werken is geen probleem voor mij, ik wil en ik kan hard werken. Maar volgens mij denk je een beetje te licht over hoe het onderwijs kan zijn. Als je ziet hoe druk ik het soms kan hebben.. En dan bedoel ik dus gewoon echt 15 uur per dag aan de studie he. Dan ben ik blij als ik nog een bijbaan van 11 uur in de week erbij kan doen. Sterker nog, die bijbaan is mijn rust in zo'n week. :mrgreen: Nou geef ik ook direct toe dat ik het lang niet altijd zo druk heb, dat komt 1, max 2 keer per periode voor, maar daarom schreef ik al in die zin 'soms'. :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 30 nov 2010, 00:18

Leuk onderwerp :) .

Dat er ook in het onderwijs wat duimschroeven aangedraaid mogen worden ben ik het op zich wel mee eens. De wijze waarop is wat discutabel. De verschillende opmerkingen:

Korte termijn
Door met deze maatregel op zo'n korte termijn te komen (voorstel is om per 2011 het al in te voeren) treft de overheid al veel mensen die de keuze niet meer hebben omdat ze de vertraging nu al opgelopen hebben. Daar kun je heel luchtig over doen maar de overheid heeft hier wel een handje van. Zie het als een leuke auto nu kopen onder bepaalde voorwaarden, waarna er een regel geïntroduceerd wordt die verteld dat alle auto's vanaf 1 januari technisch gesproken niet sneller dan 130 km/h mogen en elke km topsnelheid die je daarboven zit een toeslag oplevert van 100 euro. Je hebt dan geen keuze meer, en je wordt best hard genaaid als je net een G-power hurricane RR gekocht hebt :) . Alleen is de benadeelde groep in deze situatie nogal wat groter. Kan het me protest goed voorstellen.

Redenen voor vertraging
Er wordt altijd vanuit gegaan dat lamlullen de enige reden is voor studievertraging maar da's natuurlijk kul. Helpt wel mee en ik zal zéker niet beweren dat er niet gelamluld wordt. Switchen is bijvoorbeeld een belangrijke reden. Zoals al eerder aangegeven moet je op je 16e/17e besluiten welke richting je ongeveer op wilt, al dan niet gepushed door je omgeving. Is best wat voor te zeggen maar als je na 5 maanden besluit (je bent dan nog steeds 17) ' :o dit wordt 'm niet' heb je je eerst halve jaar al aan de broek hangen. Ook een master doen na je hbo-studie kan zomaar meer tijd kosten dan er voor bijvoorbeeld de universitaire bachelor-master nominaal staat. Mooi voorbeeld is mijn eigen genoten opleiding (ik moet natuurlijk mijn eigen historie wel een beetje verdedigen :mrgreen: ): werktuigbouwkunde. Toevallig ook in Enschede gedaan :wink: . Aangezien ik als broekie in 1993 door de hoofdmeester van de basisschool net even te licht bevonden werd voor een havo-vwo advies werd het de mavo-havo brugklas. Dikke prima, 5 jaar later havo-diploma in de pocket. Op m'n 16e begonnen met HBO werktuigbouwkunde, op m'n 20ste had ik die nominaal in broekzak (als eerste jaargang met een bachelor-titel). Tot zover niks aan het handje. Echter, mijn broers zijn allebei wel naar het VWO/de TU geweest en dan knaagt het wel 'in elk geval proberen of ik dat kan, anders blijft dat knagen!'. Bij de TU vinden ze dan je bachelor niet overeen komen met hun bachelor-niveau dus je mag voorafgaand aan je master nog even een jaar wat wiskundige vakken gaan doen. Bovenop een master van 2 jaar.

Rekensom: nominaal universitair werktuigbouwkunde: 5 jaar.
nominaal hbo-werktuigbouwkunde + tussenjaar + master = 4 + 1 + 2 = 7 jaar.

Na je 5e jaar gaat de reguliere kraan van je studiefinanciering dicht, en krijg je nog een jaartje wat geld uit een potje van de universiteit zelf. Dat overige jaar moet je zelf maar regelen/bijlenen/bijwerken. Prima. Wil nog wel even uitgelegd krijgen wat ik nou in het bovenstaande verkeerd heb gedaan dat ik de overheid even 6k (!) euro mag overmaken :bag: . En waar je als student dat geld vandaan moet halen. Ter referentie: ook op maandagen zijn er tentamens dus als jan-met-de-pet weekend aan het houden is en zich lam aan het zuipen is in de kroeg zit je als student op z'n tijd ook in het weekend het héle weekend te leren. Structurele bijbaantjes die qua flexibiliteit aansluiten zijn niet per se in ruime mate aanwezig.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik over het universitaire verhaal uiteindelijk 4 jaar gedaan heb :mrgreen: . Belangrijkste reden was dat ik onverwacht 1 week voor de hertentamenweek voor 2 weken het ziekenhuis in kon waarna ik 5 of 6 weken aan de kant gezeten heb omdat ik aan het herstellen was. Qua planning (2 weken voor het nieuwe jaar of zoiets) niet echt handig. Fijn. Tik even 3k af als straf trouwens.

En zo zijn er meer redenen te verzinnen anders dan lamlullen die zomaar een jaar studievertraging op kunnen leveren. Het is niet zoals bij normaal werk dat het werk wel een paar weken wacht en dat je dan de draad weer kunt oppakken met waar je gestop bent. Of dat je met een maandje overwerken weer bij bent. Wrong. Mis je iets dan kom je volgend jaar maar terug. Had je er maar moeten zijn (..). Leer je wel wat van trouwens.

Het bedrag
Er wordt hier een beetje lacherig gedaan over 3k als bedrag maar als student is 3k een ZAK geld. Voor elke jan modaal is het trouwens een zak geld want het is 250 euro per maand. Da's in de wat mindere studentensteden gelijk aan een maand huur voor een studentenkamer. En er is ook een reden dat studenten zo een bedrag als huur betalen en niet het dubbele: bruintje trekt dat niet. Ik had best een studentenkamer van 500 euro per maand willen hebben maar dan was mijn studieschuld nog wat groter geweest. En kom aub niet aan met 'o dat hoesten pa en moe wel even op' want dan heb je echt een verkeerd beeld van het doorsnee gezin waar studenten uit komen.

Studiefinanciering &zo
Ik heb het idee dat sommigen nog denken dat studiefinanciering de boel ook daadwerkelijk betaald. You'd be wrong. Dekt meestal net wel/net niet de huur dus 'maximaal bijlenen' doe je niet omdat je dat je per se 500 euro per maand weg zuipt (ik weet niet wat het maximum is op dit moment trouwens). Kan wel natuurlijk, maar dan moet je nog ergens additionele middelen vandaan halen om alle rekeningen betaald te krijgen. Denk dat sommigen er nog van schrikken waar de studenten die niet uit welvarende gezinnen (of beter: sterk meebetalende gezinnen) van rond moeten komen. Kon best eens onder de armoedegrens liggen.
Tevens wordt er inderdaad vanuit gegaan dat je op een gegeven moment wel in staat bent je schuld (hoe hoog ook) terug te betalen. In de meeste gevallen is dat ook zo (gezien de bedroevende rente-standen op dit moment denk ik er over om het hele bedrag binnenkort een keer richting de voormalige ib-groep over te maken, zegt wel iets), maar studeren is hier zeker geen garantie voor! Stel dat je een jaar nadat je afgestudeerd bent, in de begindagen van je carriere met je starterssalaris een bedrijfsongeval krijgt en in de WAO terecht komt. Ik noem maar wat. Zit je de rest van je leven met een molensteen om je nek. Of je begint een gezinnetje te stichten, wat op zeg je 30ste toch niet zo'n heel raar scenario is. Dan is een 'heel normale schuld toch' van 40k ineens een best fors bedrag.

Kwaliteit onderwijs
Er wordt een - terechte - opmerking geplaatst dat de kwaliteit van het onderwijs behoorlijk achteruit gegaan is. Als ik dan ook hoor dat 'hoger beroepsonderwijs' voor meer dan de helft het doel zou moeten zijn terwijl dat vroeger 35% was dan weet je: de kwaliteit is omlaag gegan. Helaas heb je daar als individuele student niets over te zeggen. Vond het destijds al ergerlijk als de lat omlaag getrokken werd omdat er anders teveel mensen het niet gehaald hadden. Om je qua kennis écht te onderscheiden moet je tegenwoordig eigenlijk al promoveren. Niet iets waar ikzelf na 8 jaar studeren uberhaupt nog trek in had. Kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt want je moet wel een echte kennis-junk zijn om het te doen.

Conclusie: ik vind het allemaal wat kort door de bocht wat het kabinet allemaal van plan is. Strookt in mijn optiek in elk geval niet met de ontegenzeggelijke behoefte aan fatsoenlijk opgeleid personeel (nu al). De ministerclub zou bij zichzelf eens te rade moeten gaan waar al die vertraging door komt. Veruit de meesten hebben zelf ook dikke vertraging gehad. Ben benieuwd naar de argumentatie daarvoor :hmmm: .

Goed, ik ga slapen :bignews:

Edit: even een noot toevoegen: in bovenstaande poog ik niet het studeren uit te roepen tot heilig of dat niet studeren voor nono's is! Er zit zat kaf tussen de studenten, en plenty mensen die niet gestudeerd hebben werken veel harder/hebben veel grotere risico's in het leven genomen dan menig student. Ik heb alleen gepoogd een paar punten te verdedigen.

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 30 nov 2010, 00:57

Jorik schreef:Voor de mensen die roepen "einde feesten... fix je 4 jarige studie in 4 jaar"; ik heb hier mn zus als goed voorbeeld. Heeft zonder enige vertraging dr master psychologie gehaald... Komt nu niet aan werk dus wilde een traineeship gaan doen... Overal afgewezen omdat ze te weinig bestuurlijke ervaringen heeft! Mensen die dus wel een jaartje wat anders gedaan hebben, kregen daar dus voorrang.

Maximaal doorbikkelen om je goal te halen (studie halen onder vertaging) kan dus net zo hard tegen je werken...
je kan ook gewoon 20 uur per week gaan werken en op die manier je ervaring op doen toch? ik zit op dit moment heel erg in dillema of ik volgend jaar wel nog een jaar avondschool wil doen. Ik betaal de volle pond voor alles maar krijg niets terug(geen o.v. geen uitwonende stufi) denk zelfs dat ik misschien netto net zoveel over zou houden als ik zou studeren en maximaal zou werken ernaast. En dan kan ik ook bij een ook gezellig bij een studentenverening wat ik nu moet laten omdat ik savonds in me eigen tijd naar school ga.
Als ik dan kijk hoe vrienden van me het doen, maximaal bijlenen, gezellig bij een studentenverening 4X per week(doordeweeks) strontlazaerus zijn. Maar nee werken sorry daar doe ik niet aan want ik heb het te druk.... Ik heb met me ouders de afspraak gemaakt dat ik zelf elk jaar voorschiet en elk jaar dat ik haal met een bonus terug betaald krijg, heb al 2 opleidingen hiervoor geprobeerd en ze vinden het prima maar dan wel op me eigen kosten en als ik presteer willen ze het me graag terug betalen.

Jorik

Bericht door Jorik » 30 nov 2010, 09:45

jarno trulli schreef:
Jorik schreef:Voor de mensen die roepen "einde feesten... fix je 4 jarige studie in 4 jaar"; ik heb hier mn zus als goed voorbeeld. Heeft zonder enige vertraging dr master psychologie gehaald... Komt nu niet aan werk dus wilde een traineeship gaan doen... Overal afgewezen omdat ze te weinig bestuurlijke ervaringen heeft! Mensen die dus wel een jaartje wat anders gedaan hebben, kregen daar dus voorrang.

Maximaal doorbikkelen om je goal te halen (studie halen onder vertaging) kan dus net zo hard tegen je werken...
je kan ook gewoon 20 uur per week gaan werken en op die manier je ervaring op doen toch? ik zit op dit moment heel erg in dillema of ik volgend jaar wel nog een jaar avondschool wil doen. Ik betaal de volle pond voor alles maar krijg niets terug(geen o.v. geen uitwonende stufi) denk zelfs dat ik misschien netto net zoveel over zou houden als ik zou studeren en maximaal zou werken ernaast. En dan kan ik ook bij een ook gezellig bij een studentenverening wat ik nu moet laten omdat ik savonds in me eigen tijd naar school ga.
Als ik dan kijk hoe vrienden van me het doen, maximaal bijlenen, gezellig bij een studentenverening 4X per week(doordeweeks) strontlazaerus zijn. Maar nee werken sorry daar doe ik niet aan want ik heb het te druk.... Ik heb met me ouders de afspraak gemaakt dat ik zelf elk jaar voorschiet en elk jaar dat ik haal met een bonus terug betaald krijg, heb al 2 opleidingen hiervoor geprobeerd en ze vinden het prima maar dan wel op me eigen kosten en als ik presteer willen ze het me graag terug betalen.
Tijdens dr studie heeft ze al gewerkt bij een psycholoog, deed op een gegeven moment zelfs al de intake gesprekken e.d. (wat zeker geen slechte prestatie voor een op dat moment nog niet afgestuurde psycholoog). Deze ervaring nemen ze dus totaal niet mee, want het is (wat voor een traineeship belangrijk is) geen bestuurskundige ervaring!
Ze zit inmiddels al 2 jaar fulltime tussen de luiers en fruithapjes als groepsleidster in een kinderdagopvang en begint volgend jaar eindelijk "op kantoor" daar op de opvang zodat ze eindelijk iets kan doen wat voor "relevante ervaring" door kan gaan!

De makkelijkste manier om aan de juiste papieren te komen is dus om iets van een bestuur te gaan doen. Ik weet uit eigen ervaring dat het lastig is om nog zonder enige papieren een bijbaan te vinden die je dezelfde ervaring oplevert.

Niall

Bericht door Niall » 30 nov 2010, 11:47

+1 voor Steve, anders krijg je het engels systeem waar iedereen studeert en geen baan kan vinden omdat de kwaliteit zo laag is....
Maus335i schreef:@Niels, je zou je eens af moeten gaan vragen waarom een hoge opleiding in Nederland geen hoog salaris meer oplevert tegenwoordig. Das wel anders als je aan bijv. Harvard of Cambridge hebt gezeten. Kost meer, maar dan heb je ook écht wat.
Mijn zus heeft toevallig een doctoraat van Cambridge maar ze heeft toch met veel wikken en wegen na 1 jaar werkeloos te zijn een baan gevonden, niet in Europa maar in Thailand. Ook via netwerken heeft ze deze gevonden.

Een papiertje van Cambridge betekent niet persee dat je een top opleiding hebt gehad, in Cambridge zijn er tal van colleges met net zoveel verschil in kwaliteit, bv downing is een van de beste. Zij heeft gestudeerd bij Gonville & Caius, bekend van de natuurkundige stephen hawking.

Op die college’s zitten ook veel ballen welke er alleen zijn om te feesten, maar die zijn snel uitgerangeerd omdat daar wat strikter omgesprongen wordt met het wel of niet halen van je doelstellingen.

Macboy

Bericht door Macboy » 30 nov 2010, 15:28

Ik denk dat beide kampen ergens wel gelijk hebben. In elk geval mooi onderbouwde post van Kolkman :thumbup:

BrianV

Bericht door BrianV » 30 nov 2010, 16:16

Als ik het even mag vergelijken met vrienden en mij situatie kon ik op het volgende.

Als je aan je studie start krijg je al 4 "gratis" jaren studie van de overheid en ik zie dus echt geen reden waarom we extra jaren aan toe moeten voegen.
Stel dat ik nu een HBO Deeltijd studie gaat volgend kost dit mij gewoon de volle pond of het kost mijn baas de volle pond.

je hebt 4 jaar en mocht je studie langer vergen (stel dat je studie echt 5jr duurt zonder vertraging) dan moeten ze dat vergoeden en niet meer.

Er is in deze maatschappij geen financieele ruimte om "treuzelaar student" meer 'ervaring' gratis mee te geven.
dus het is gedaan met de pret studies

welcom in the real world :goodnight:

Plaats reactie