Leuk onderwerp

.
Dat er ook in het onderwijs wat duimschroeven aangedraaid mogen worden ben ik het op zich wel mee eens. De wijze waarop is wat discutabel. De verschillende opmerkingen:
Korte termijn
Door met deze maatregel op zo'n korte termijn te komen (voorstel is om per 2011 het al in te voeren) treft de overheid al veel mensen die de keuze niet meer hebben omdat ze de vertraging nu al opgelopen hebben. Daar kun je heel luchtig over doen maar de overheid heeft hier wel een handje van. Zie het als een leuke auto nu kopen onder bepaalde voorwaarden,
waarna er een regel geïntroduceerd wordt die verteld dat alle auto's vanaf 1 januari technisch gesproken niet sneller dan 130 km/h mogen en elke km topsnelheid die je daarboven zit een toeslag oplevert van 100 euro. Je hebt dan geen keuze meer, en je wordt best hard genaaid als je net een G-power hurricane RR gekocht hebt

. Alleen is de benadeelde groep in deze situatie nogal wat groter. Kan het me protest goed voorstellen.
Redenen voor vertraging
Er wordt altijd vanuit gegaan dat lamlullen de enige reden is voor studievertraging maar da's natuurlijk kul. Helpt wel mee en ik zal zéker niet beweren dat er niet gelamluld wordt. Switchen is bijvoorbeeld een belangrijke reden. Zoals al eerder aangegeven moet je op je 16e/17e besluiten welke richting je ongeveer op wilt, al dan niet gepushed door je omgeving. Is best wat voor te zeggen maar als je na 5 maanden besluit (je bent dan nog steeds 17) ' :o dit wordt 'm niet' heb je je eerst halve jaar al aan de broek hangen. Ook een master doen na je hbo-studie kan zomaar meer tijd kosten dan er voor bijvoorbeeld de universitaire bachelor-master nominaal staat. Mooi voorbeeld is mijn eigen genoten opleiding (ik moet natuurlijk mijn eigen historie wel een beetje verdedigen

): werktuigbouwkunde. Toevallig ook in Enschede gedaan

. Aangezien ik als broekie in 1993 door de hoofdmeester van de basisschool net even te licht bevonden werd voor een havo-vwo advies werd het de mavo-havo brugklas. Dikke prima, 5 jaar later havo-diploma in de pocket. Op m'n 16e begonnen met HBO werktuigbouwkunde, op m'n 20ste had ik die nominaal in broekzak (als eerste jaargang met een bachelor-titel). Tot zover niks aan het handje. Echter, mijn broers zijn allebei wel naar het VWO/de TU geweest en dan knaagt het wel 'in elk geval proberen of ik dat kan, anders blijft dat knagen!'. Bij de TU vinden ze dan je bachelor niet overeen komen met hun bachelor-niveau dus je mag voorafgaand aan je master nog even een jaar wat wiskundige vakken gaan doen. Bovenop een master van 2 jaar.
Rekensom: nominaal universitair werktuigbouwkunde: 5 jaar.
nominaal hbo-werktuigbouwkunde + tussenjaar + master = 4 + 1 + 2 = 7 jaar.
Na je 5e jaar gaat de reguliere kraan van je studiefinanciering dicht, en krijg je nog een jaartje wat geld uit een potje van de universiteit zelf. Dat overige jaar moet je zelf maar regelen/bijlenen/bijwerken. Prima. Wil nog wel even uitgelegd krijgen wat ik nou in het bovenstaande verkeerd heb gedaan dat ik de overheid even 6k (!) euro mag overmaken

. En waar je als student dat geld vandaan moet halen. Ter referentie: ook op maandagen zijn er tentamens dus als jan-met-de-pet weekend aan het houden is en zich lam aan het zuipen is in de kroeg zit je als student op z'n tijd ook in het weekend het héle weekend te leren. Structurele bijbaantjes die qua flexibiliteit aansluiten zijn niet per se in ruime mate aanwezig.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik over het universitaire verhaal uiteindelijk 4 jaar gedaan heb

. Belangrijkste reden was dat ik onverwacht 1 week voor de hertentamenweek voor 2 weken het ziekenhuis in kon waarna ik 5 of 6 weken aan de kant gezeten heb omdat ik aan het herstellen was. Qua planning (2 weken voor het nieuwe jaar of zoiets) niet echt handig. Fijn. Tik even 3k af als straf trouwens.
En zo zijn er meer redenen te verzinnen anders dan lamlullen die zomaar een jaar studievertraging op kunnen leveren. Het is niet zoals bij normaal werk dat het werk wel een paar weken wacht en dat je dan de draad weer kunt oppakken met waar je gestop bent. Of dat je met een maandje overwerken weer bij bent. Wrong. Mis je iets dan kom je volgend jaar maar terug. Had je er maar moeten zijn (..). Leer je wel wat van trouwens.
Het bedrag
Er wordt hier een beetje lacherig gedaan over 3k als bedrag maar als student is 3k een ZAK geld. Voor elke jan modaal is het trouwens een zak geld want het is 250 euro per maand. Da's in de wat mindere studentensteden gelijk aan een maand huur voor een studentenkamer. En er is ook een reden dat studenten zo een bedrag als huur betalen en niet het dubbele: bruintje trekt dat niet. Ik had best een studentenkamer van 500 euro per maand willen hebben maar dan was mijn studieschuld nog wat groter geweest. En kom aub niet aan met 'o dat hoesten pa en moe wel even op' want dan heb je echt een verkeerd beeld van het doorsnee gezin waar studenten uit komen.
Studiefinanciering &zo
Ik heb het idee dat sommigen nog denken dat studiefinanciering de boel ook daadwerkelijk betaald. You'd be wrong. Dekt meestal net wel/net niet de huur dus 'maximaal bijlenen' doe je niet omdat je dat je per se 500 euro per maand weg zuipt (ik weet niet wat het maximum is op dit moment trouwens). Kan wel natuurlijk, maar dan moet je nog ergens additionele middelen vandaan halen om alle rekeningen betaald te krijgen. Denk dat sommigen er nog van schrikken waar de studenten die niet uit welvarende gezinnen (of beter: sterk meebetalende gezinnen) van rond moeten komen. Kon best eens onder de armoedegrens liggen.
Tevens wordt er inderdaad vanuit gegaan dat je op een gegeven moment wel in staat bent je schuld (hoe hoog ook) terug te betalen. In de meeste gevallen is dat ook zo (gezien de bedroevende rente-standen op dit moment denk ik er over om het hele bedrag binnenkort een keer richting de voormalige ib-groep over te maken, zegt wel iets), maar studeren is hier zeker geen garantie voor! Stel dat je een jaar nadat je afgestudeerd bent, in de begindagen van je carriere met je starterssalaris een bedrijfsongeval krijgt en in de WAO terecht komt. Ik noem maar wat. Zit je de rest van je leven met een molensteen om je nek. Of je begint een gezinnetje te stichten, wat op zeg je 30ste toch niet zo'n heel raar scenario is. Dan is een 'heel normale schuld toch' van 40k ineens een best fors bedrag.
Kwaliteit onderwijs
Er wordt een - terechte - opmerking geplaatst dat de kwaliteit van het onderwijs behoorlijk achteruit gegaan is. Als ik dan ook hoor dat 'hoger beroepsonderwijs' voor meer dan de helft het doel zou moeten zijn terwijl dat vroeger 35% was dan weet je: de kwaliteit is omlaag gegan. Helaas heb je daar als individuele student niets over te zeggen. Vond het destijds al ergerlijk als de lat omlaag getrokken werd omdat er anders teveel mensen het niet gehaald hadden. Om je qua kennis écht te onderscheiden moet je tegenwoordig eigenlijk al promoveren. Niet iets waar ikzelf na 8 jaar studeren uberhaupt nog trek in had. Kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt want je moet wel een echte kennis-junk zijn om het te doen.
Conclusie: ik vind het allemaal wat kort door de bocht wat het kabinet allemaal van plan is. Strookt in mijn optiek in elk geval niet met de ontegenzeggelijke behoefte aan fatsoenlijk opgeleid personeel (nu al). De ministerclub zou bij zichzelf eens te rade moeten gaan waar al die vertraging door komt. Veruit de meesten hebben zelf ook dikke vertraging gehad. Ben benieuwd naar de argumentatie daarvoor

.
Goed, ik ga slapen
Edit: even een noot toevoegen: in bovenstaande poog ik niet het studeren uit te roepen tot heilig of dat niet studeren voor nono's is! Er zit zat kaf tussen de studenten, en plenty mensen die niet gestudeerd hebben werken veel harder/hebben veel grotere risico's in het leven genomen dan menig student. Ik heb alleen gepoogd een paar punten te verdedigen.