Niet uitschakelbare ESP's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Niet uitschakelbare ESP's

Bericht door Peter Tunissen » 02 feb 2007, 12:30

ESP, VDC, ASC, whatever, het kwam in het 130i/R32/S3 draadje weer voorbij en verdient helaas wel een eigen topic tegenwoordig.

Laten we eerlijk zijn, voor veel weggebruikers zijn dit mooie systemen.
Als je gewoon veilig van a naar b wil rijden en niet bewust de grens op gaat zoeken, dan is ESP als vangnet, mocht je ooit in een onverwachte slip komen, een aardig redmiddel.
Wil je sportief rijden, dan is het gewoon klote.
Systemen herkennen bepaalde situaties niet en gaan over de zeik (in de Karussel bijvoorbeeld), het kost in sommige bochten gewoon (veel) tijd en het systeem kan ook behoorlijk in de clinch liggen met de rijder (als beide op het zelfde moment op dezelfde manier reageren heb je gewoon een probleem, overcorrectie is meestal nog erger dan helemaal geen correctie).

Zo'n ESP op je auto is natuurlijk helemaal geen probleem zolang je het maar uit kunt zetten. Dan kun je kiezen of je het wel of niet wil gebruiken, is niks verkeerds aan, zou met bijv. ABS ook moeten kunnen.

Hoe vreemd (en eigenlijk gewoon slecht) is het dan dat veel fabrikanten hun klanten een 'ESP uit' knopje geven, waarmee het ESP gewoon niet uitschakelbaar is. Uit is uit. <--- punt. Niet uit, maar weer aan als de auto denkt dat het nodig is, dat is niet uit, maar aan en pas later ingrijpen; noem het dan ook zo!
Of maak het systeem gewoon helemaal niet uitschakelbaar als je denkt dat je auto's door nitwit bestuurders worden gekocht.

Ik zou in ieder geval liever een FWD zonder ESP rijden, dan een RWD met zo'n systeem dat zichzelf te pas en te onpas weer inschakelt.

Welke merken/auto's hebben eigenlijk allemaal zo'n zelf inschakelend systeem?
Dat ik zeker weet:
Mercedes
VW vanaf de Golf V dus
Seat Leon II

Dat zullen er vast nog wel een hele hoop meer zijn?

En hoe kun je zo'n systeem omzeilen?
Zekering van het ESP eruit trekken, maar ook maar even. Dan sta je bij de dealer met een computer die vol gelopen is met tig foutmeldingen.
Is er geen bedrijf dat in dit gat in de markt wil springen met ESP kill oplossingen? :lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 02 feb 2007, 12:40

Ik kan TC en ESP apart uitschakelen.

Lijkt me inderdaad vreemd dat er geen bedrijven zijn die voor bepaalde merken een software-programma kunnen maken met een schakelaar zodat het ook echt is, voor diegene die dat willen.

Tristan

Bericht door Tristan » 02 feb 2007, 12:40

Idd, ESP schakel je niet alleen uit met een zekering. Als een zekering het begeeft, zou de auto ineens minder veilig zijn. Denk dat er nog een 2e beveiliging op zit.

Bij Mercedes kan het wel uit, alleen moet je daar een specialen code voor hebben, maar dat weten ze alleen bij de fabriek.

Roman

Bericht door Roman » 02 feb 2007, 12:40

Vervelend inderdaad. Kennis van me hier had met z´n 10 jaar oude SL500 daar ok altijd gezeik me. En van de ene op de andere dag werkte het niet meer. Hij kon alles doen wat ie daarvoor niet kon. Dealer wou het repareren bij de service beurt maar mocht niet van hem. De rest werkte gewoon wel weer, dus ergens moet je dus iets kunnen doen om het uit te kunnen schakelen denk ik.

Las van de week dat de nieuwe M5 met handbak ook problemen heeft hiermee, schijnt dat je niet alles volledig uit kan schakelen onder sommige omstandigheden... ff artikeltje zoeken

Roman

Bericht door Roman » 02 feb 2007, 12:42

Hier dus dat artikel over de M5 met handbak

http://www.detroit-auto-show.autoblog.c ... -a-reason/

Tristan

Bericht door Tristan » 02 feb 2007, 13:10

Is bij sommige auto's de ESP niet snelheids afhankelijk? Dat de ESP boven een bepaalde snelheid weer inschakelt?

Dutch

Re: Niet uitschakelbare ESP's

Bericht door Dutch » 02 feb 2007, 14:24

Peter Tunissen schreef:het systeem kan ook behoorlijk in de clinch liggen met de rijder (als beide op het zelfde moment op dezelfde manier reageren heb je gewoon een probleem, overcorrectie is meestal nog erger dan helemaal geen correctie).
Heb er met de Octavia inderdaad eens mee zitten spelen op een parkeerterrein: het werkt perfect als je de auto z'n gang laat gaan. Ofwel: gewoon stuur vasthouden en blijven sturen in de richting waar je naartoe wilt. Maar als je zelf ook nog iets gaat doen...

Het ergste van dit soort systemen, los van de al-dan-niet-uitschakelbaarheid, is dat fabrikanten/dealers er geen uitleg bij geven. De gemiddelde bestuurder schrikt zich de pleuris als hij ESP voor het eerst voelt inschakelen. Idem met ABS eigenlijk: help, m'n rempedaal klappert! Eerste schrikreactie: loslaten in plaats van doordouwen. Ja, heb inderdaad wel eens zo iemand achterop gehad... 'Ik begrijp er niks van, ik heb toch ABS?' :roll:

Dat parkeerterreintesten was voor mij van onschatbare waarde. ESP is bij mij één keer in de harde praktijk aangegaan en omdat ik wist wat het was, was dat precies het verschil tussen een danig ontsierde lantaarnpaal en een krasvrije voorbumper...

Nog een ander punt dat Rebel aanvoert: in veel auto's zijn TC en ESP onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook jammer.

Rebel

Bericht door Rebel » 02 feb 2007, 15:14

Het verschil om een auto die kunstmatig in een slip geraakt, met of zonder ESP, zoals ik meemaakte op het "Fahrsicherheits-zentrum" naast de Nurburgring was zeer goed te merken.

Tijdens het rijden over de "schleuderplanke" :lol: mocht men eerst met ESP-aan proberen en vervolgens naar een aatal keren met ESP-uit.
De snelheid ging iedere keer iets omhoog. Met ESP-aan hoef je minder hard te werken inderdaad. Maar het systeem werkt maar beperkt.

Ik spreek vaak mensen die het nog gemerkt hebben op hun auto, en dat geld ook voor ABS. Doorsnee rijder komt maar zelden in een situatie dat die systemen ingrijpen.

Dutch, op de vorige TiTy kon je TC niet appart uitschakelen. Nu hebben ze het inderdaad gesplitst.

[img:900:600]http://www.ringrebel.nl/SC3/63.JPG[/img]
[img:900:600]http://www.ringrebel.nl/SC3/66.JPG[/img]

Rebel

Bericht door Rebel » 02 feb 2007, 15:16

Oja, en Paul doet hier even voor hoe het wel moet :lol: :wink:

[img:640:480]http://img292.imageshack.us/img292/1787/paulgk8.jpg[/img]

Dutch

Bericht door Dutch » 02 feb 2007, 15:33

Rebel schreef:Ik spreek vaak mensen die het nog gemerkt hebben op hun auto, en dat geld ook voor ABS. Doorsnee rijder komt maar zelden in een situatie dat die systemen ingrijpen.
Juist daarom moet je 't goed uitleggen. Die man die bij mij achterop knalde, dacht dat z'n remmen kapot waren...
Rebel schreef:Dutch, op de vorige TiTy kon je TC niet appart uitschakelen. Nu hebben ze het inderdaad gesplitst.
Ik heb ook maar één knop met 'ESP' (auto van zelfde generatie, maar voor de rest natuurlijk totaal anders :lol: ), maar die scheiding van TC (ASR) en ESP maakt voor mij weinig uit: je moet 't bij het stoplicht wel heel bont maken, wil je met AWD de ASR aan krijgen. Voor een FWD/RWD lijkt me aparte uitschakelbaarheid wel nuttig.

In mijn ST van dat andere paupermerk is TC/ESP ook alleen als één (dure) optie met één uitschakelknop verkrijgbaar. Heb 't mede daarom niet genomen, nog los van het feit dat de auto het niet nodig heeft en ik de auto puur wilde houden. 't Is wel volledig uitschakelbaar, dat wel, dus dat was geen argument om het te laten.

Rebel

Bericht door Rebel » 02 feb 2007, 16:52

Met nat weer zoals nu heb je er niet veel aan als je TC uitzet.

Blijft alleen iedere keer weer zo afgrijselijk geluid en geroffel als je het aan hebt en je trekt een sprintje.
Alsof er iemand op de aandrijfassen ligt te beuken en ze er ieder moment onderuit klappen :lol:
Soort van omgedraaide ASB-gevoel/geluid maar dan vele malen heftiger.

RVV

Bericht door RVV » 02 feb 2007, 17:33

Lexus nieuwe IS is ook niet 100% uitschakelbaar.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 feb 2007, 17:33

Tristan schreef:Is bij sommige auto's de ESP niet snelheids afhankelijk? Dat de ESP boven een bepaalde snelheid weer inschakelt?
O.a. bij Mercedes :(.
Mijn vraag is echter, waarom de knop maken dat je het uit kan zetten, om het vervolgens dan niet volledig uit te zetten? Dat gezeur van veiligheid is dan gewoon kolder; als ik er zelf voor kies dat het uit moet, moet het niet nog aan zijn/aan gaan....

Topfuel

Bericht door Topfuel » 02 feb 2007, 18:39

Bij de nieuwe S3 kan hij ook niet volledig uit, jammer! Bij de 320d vindt ik het ideaal met 3 standen.

1: Aan

2: Laat een beetje drift toe en als je het te bont maakt doet de DCS mee

3: Uit

Joy

Bericht door Joy » 02 feb 2007, 18:57

Ben niet kapot van hulpsystemen. ABS vind ik het enige systeem waar ik echt wat mee kan. Verder vind ik een anti-doorslip systeem geen gek idee op een auto zonder sper en voorwielaandrijving.

RVV

Bericht door RVV » 02 feb 2007, 23:57

Niet uitschakelbaar ESP is een reden voor mij om een auto niet te kopen. zag net een reportage op NG waar volvo test met een remsysteem dat zelf ingrijpt als het fout dreigt te gaan. tenenkrommend gewoon.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 03 feb 2007, 00:00

Zeker weten!

Er is een wereld voor me open gegaan toen ik de e30 had gehaald. Op het nat soms blokkerende wielen bij fors remgedrag, schift lock, geen stuurbekrachtiging, enige hulpmiddel is de 5-punts gordel die me op mijn plek houdt, echt heerlijk

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 feb 2007, 10:02

Bij Mini kan die helemaal uit.. maar bij de GP is die zodanig afgesteld dat ik een snellere ronde rijd met de DSC aan dan uit :? dit is op zandvoort, nu ben ik nog niet er 100% voor gaan zitten want toen stond er pas 2100km op de teller. Dus je heb ook goede systemen want bij mijn vorige Mini (Cooper-s Cabrio) was ik stukken sneller met de DSC uit..

Als ik een snelle ronde door mijn dorp doe (ongeveer 4 rotondes en een paar lekkere bochten) kan ik de DSC ook gewoon aanlaten, hij laat een lekkere slip toe en het geeft toch iets meer zekerheid. Alleen als er een ordinair stoplichtsprintje gedaan moet worden, gaat die uit want dan verslikt die zich nog wel eens. Dus ik ben eigenlijk wel blij met die DSCIII

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 03 feb 2007, 12:26

Leuk allemaal. Maar al eens over nagedacht wat de koper van de gemiddelde auto hebben wil? Mijn E hoeft helemaal geen drift toe te staan. ESP werkt perfect en de uitknop is alleen wat wielspin toe te laten bij het wegrijden uit sneeuw bijvoorbeeld. Prima dus. En voor die klanten die wel een echt sper willen in combinatie met uitschakelbaar ESP kun je altijd de AMG optie bestellen. Daarnaast ben ik heel blij met de uitvinding die ESP heet. Niet iedereen heeft een echtgenote met dezelfde rijvaardigheid als die van jullie.....

gerard lubbe

Bericht door gerard lubbe » 03 feb 2007, 12:29

ESP?
Kan je dat eten?
:lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 feb 2007, 12:58

Dutch schreef:In mijn ST van dat andere paupermerk is TC/ESP ook alleen als één (dure) optie met één uitschakelknop verkrijgbaar. Heb 't mede daarom niet genomen, nog los van het feit dat de auto het niet nodig heeft en ik de auto puur wilde houden. 't Is wel volledig uitschakelbaar, dat wel, dus dat was geen argument om het te laten.
Weet je ook hoe het zit bij de Focus ST?
Bij spelen zet ik het uit, geen id of 'ie zelf weer ingrijpt als ik voor het systeem te ver ga?
Ook hier is TC/ESP 1 knopje.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 03 feb 2007, 13:09

Dick Hoekendijk schreef:Leuk allemaal. Maar al eens over nagedacht wat de koper van de gemiddelde auto hebben wil? Mijn E hoeft helemaal geen drift toe te staan. ESP werkt perfect en de uitknop is alleen wat wielspin toe te laten bij het wegrijden uit sneeuw bijvoorbeeld. Prima dus. En voor die klanten die wel een echt sper willen in combinatie met uitschakelbaar ESP kun je altijd de AMG optie bestellen. Daarnaast ben ik heel blij met de uitvinding die ESP heet. Niet iedereen heeft een echtgenote met dezelfde rijvaardigheid als die van jullie.....
Dick, ben ik het mee eens.
Het systeem op zich is voor de meerderheid van de bestuurders ook een goede uitvinding, daar ben ik het zeker mee eens, maar dat staat los van een uit-knop die geen uit-knop is. :)
Bij Mercedes kun je dat dus als optie kiezen, dat wist ik niet.

Het gaat me trouwens nog niet eens over driften, maar als je als bestuurder een systeem uit zet, dan moet het ook uit zijn, punt, uit, end of discussion, niet dat je auto dan nog zegt 'ja maar, als het erg spannend wordt, dan weet ik het toch beter dan jij'. De bestuurder is de baas en niet de auto. ;)

RVV

Bericht door RVV » 03 feb 2007, 13:11

Dick Hoekendijk schreef:Leuk allemaal. Maar al eens over nagedacht wat de koper van de gemiddelde auto hebben wil? Mijn E hoeft helemaal geen drift toe te staan. ESP werkt perfect en de uitknop is alleen wat wielspin toe te laten bij het wegrijden uit sneeuw bijvoorbeeld. Prima dus. En voor die klanten die wel een echt sper willen in combinatie met uitschakelbaar ESP kun je altijd de AMG optie bestellen. Daarnaast ben ik heel blij met de uitvinding die ESP heet. Niet iedereen heeft een echtgenote met dezelfde rijvaardigheid als die van jullie.....
Dick volledig mee eens ESP is niet iets vies. Een goed systeem, MAAR het gaat fout bij een goede voorlichting en advies. De consument die gee rijgod is, weet amperan wat die systemen allemaal doen en vooral niet doen. Daardoor grotere schrikreacties en ongelukken met fatale afloop.

Fabrikanten investeren miljoenen in dit soort systemen maar 0 euro in goede voorlichting en advies.

Rebel

Bericht door Rebel » 03 feb 2007, 15:43

Rico een onervaren rijder, die geen uitleg over ESP heeft gehad heeft meer kansen, dan een onervaren rijder zonder ESP.

Je hoeft het systeem echt niet te begrijpen. Het zou beter zijn om een slipcursus verplicht te stellen bij het behalen van het rijbewijs dan een ESP-uitleg cursus.

wjn

Bericht door wjn » 03 feb 2007, 16:52

Rico v Velzen schreef:Dick volledig mee eens ESP is niet iets vies. Een goed systeem, MAAR het gaat fout bij een goede voorlichting en advies. De consument die gee rijgod is, weet amperan wat die systemen allemaal doen en vooral niet doen. Daardoor grotere schrikreacties en ongelukken met fatale afloop.
Voor ESP hoeft je echt geen voorlichting te geven, dat systeem vangt het allemaal zelf op. En stuurt de auto in de laatst gevolgde richting op. Dat wordt pas tricky als het (uitgeschakelde) ESP inschakeld omdat bepaalde thresholds worden overschreden en je net zelf aan het corrigeren was. Dan wordt de auto dus de verkeerde kant op gestuurd!! Maar dat doen de meeste consumenten niet, die blijven netjes de kant op sturen die ze heen moesten...

Die verhalen slaan op de (oudere) ABS-systemen waar mensen schrokken van de rempedaalvibraties en de rem idd los lieten.

Plaats reactie