Laten we eerlijk zijn, voor veel weggebruikers zijn dit mooie systemen.
Als je gewoon veilig van a naar b wil rijden en niet bewust de grens op gaat zoeken, dan is ESP als vangnet, mocht je ooit in een onverwachte slip komen, een aardig redmiddel.
Wil je sportief rijden, dan is het gewoon klote.
Systemen herkennen bepaalde situaties niet en gaan over de zeik (in de Karussel bijvoorbeeld), het kost in sommige bochten gewoon (veel) tijd en het systeem kan ook behoorlijk in de clinch liggen met de rijder (als beide op het zelfde moment op dezelfde manier reageren heb je gewoon een probleem, overcorrectie is meestal nog erger dan helemaal geen correctie).
Zo'n ESP op je auto is natuurlijk helemaal geen probleem zolang je het maar uit kunt zetten. Dan kun je kiezen of je het wel of niet wil gebruiken, is niks verkeerds aan, zou met bijv. ABS ook moeten kunnen.
Hoe vreemd (en eigenlijk gewoon slecht) is het dan dat veel fabrikanten hun klanten een 'ESP uit' knopje geven, waarmee het ESP gewoon niet uitschakelbaar is. Uit is uit. <--- punt. Niet uit, maar weer aan als de auto denkt dat het nodig is, dat is niet uit, maar aan en pas later ingrijpen; noem het dan ook zo!
Of maak het systeem gewoon helemaal niet uitschakelbaar als je denkt dat je auto's door nitwit bestuurders worden gekocht.
Ik zou in ieder geval liever een FWD zonder ESP rijden, dan een RWD met zo'n systeem dat zichzelf te pas en te onpas weer inschakelt.
Welke merken/auto's hebben eigenlijk allemaal zo'n zelf inschakelend systeem?
Dat ik zeker weet:
Mercedes
VW vanaf de Golf V dus
Seat Leon II
Dat zullen er vast nog wel een hele hoop meer zijn?
En hoe kun je zo'n systeem omzeilen?
Zekering van het ESP eruit trekken, maar ook maar even. Dan sta je bij de dealer met een computer die vol gelopen is met tig foutmeldingen.
Is er geen bedrijf dat in dit gat in de markt wil springen met ESP kill oplossingen?
