Oldskool: Golf IV GTI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Nieuwe leasert uitzoeken, ik wil (meer) DF!

Bericht door Arthur » 25 nov 2010, 15:43

Michel P schreef:Ik zou dan echt voor een "kale"GTI gaan, is toch wel heel veel meer DF dan de 1.4 DSG met een shotload aan opties. Een "kale" GTI is geen stakker qua aankleding en opties. En die ruitjes bekleding e.d. zoals Tom ook noemt helemaal uber.

Michel
Ook +1.
Hoe lang rijd je erin, Barend? Met die km. standen zo'n 2 jaar, gok ik? Dan probeerde ik 2 jaar een GTi, ook al kost dat 3k/j meer. 2 jaar is te overzien. Tenzij je die 250,- p/m niet kunt missen ivm 3 kinderen en een torenhoge hypotheek?
Maar volgens mij heb je dat niet :wink: Je leeft maar 1x en neem lekker voor 2 jaar de GTi en ga dan weer 3x p/j op vakantie :mrgreen:
En anders niet zeuren en 1 van die andere 2 kiezen :sealed:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 nov 2010, 15:48

Arthur schreef:
Michel P schreef:Ik zou dan echt voor een "kale"GTI gaan, is toch wel heel veel meer DF dan de 1.4 DSG met een shotload aan opties. Een "kale" GTI is geen stakker qua aankleding en opties. En die ruitjes bekleding e.d. zoals Tom ook noemt helemaal uber.

Michel
Ook +1.
Hoe lang rijd je erin, Barend? Met die km. standen zo'n 2 jaar, gok ik? Dan probeerde ik 2 jaar een GTi, ook al kost dat 3k/j meer. 2 jaar is te overzien. Tenzij je die 250,- p/m niet kunt missen ivm 3 kinderen en een torenhoge hypotheek?
Maar volgens mij heb je dat niet :wink: Je leeft maar 1x en neem lekker voor 2 jaar de GTi en ga dan weer 3x p/j op vakantie :mrgreen:
En anders niet zeuren en 1 van die andere 2 kiezen :sealed:
En over 2 jaar zit je met een kind en kan je die vakanties de komende 18 jaar wel vergeten. Leven voor sommigen misschien meer dan twee sets banden per jaar met de RWD wegbranden. :D

Michel P

Bericht door Michel P » 25 nov 2010, 15:56

@RutgerK, camperen is ook leuk :mrgreen: met de GTI naar een leuke camping in Italie :df:

Michel

Arthur

Bericht door Arthur » 25 nov 2010, 15:57

Nee joh Rutger, dan kun je lekker goedkoop in voor- en naseizoen tot hun 4e. Alleen dan least 'ie geen GTi meer maar 1 of andere stationcar :wink:
Dus nu een GTi en 2x op vakantie en straks met kind 2x op vakantie en een stationcar.
:lol:

Rupie

Bericht door Rupie » 25 nov 2010, 15:58

Arthur schreef:Ach Ruben, dat zijn de BMW oogkleppen weer :wink: Ik zie geen meerwaarde in die knaken-BMW tov die sjaken-Golf :mrgreen: Dat zou dan alleen de ozo bejubelde RWD moeten zijn. Maar verder is de Golf gewoon meer auto. Met zoveel km's/j zou ik een 1 serie niet overwegen, da's gewoon mijn mening. Wellicht een Golf ook niet maar da's een ander verhaal. Het is gewoon zo dat het advies vaak blind BMW is hier. Kan ik het niet altijd mee eens zijn :P
Er is nog daadwerkelijk een kwaliteitsverschil tussen een golf en een 1 serie Arthur, en niet in de laatste plaats in het interieur. Een plek waar je veel tijd doorbrengt en dat van grote invloed kan zijn op de beleving van een auto.

Arthur

Bericht door Arthur » 25 nov 2010, 15:59

Oh? Dat had ik niet gedacht na mijn 1-serie ervaringen. Ja, dan moet 'ie de BMW wel nemen :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 25 nov 2010, 16:04

Arthur schreef:Oh? Dat had ik niet gedacht na mijn 1-serie ervaringen. Ja, dan moet 'ie de BMW wel nemen :wink:
Ik ben absoluut niet BMW blind Arthur. We verschillen blijkbaar in de perceptie van een 1 serie.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 nov 2010, 16:05

Michel P schreef:@RutgerK, camperen is ook leuk :mrgreen: met de GTI naar een leuke camping in Italie :df:

Michel
Ja maar dan moet je nu een 5-deurs nemen ipv een 3-deurs en die zijn weer duurder in de lease.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 25 nov 2010, 16:07

Tom schreef:

Michel
+1
Of Cooper S of andere hothatch in kleinere klasse (Polo GTI ofzo).
Anders moet je niet roepen dat je meer DF wilt. Zou mij niet verbazen als die Megane strakker stuurt dan een 118i.
Polo GTI heb ik ook geprobeerd.. Ik weet niet wie dat ding ontworpen heeft, maar 'ze' hebben in de middenconsole een of ander schuin dingen ingebouwd, waardoor ik met mijn lengte vastzit tussen het stuur en de middenconsole. Helaas.
De Cooper S is al vaker genoemd.. Ik heb daar nog niet echt naar gekeken.

Arthur

Bericht door Arthur » 25 nov 2010, 16:08

Nee, hoeft niet. Als 'ie ongeveer 2 jaar rijdt (gezien z'n km's, 8kkm/m :shock: ) dan kan een 3-drs nog gewoon. Want na 2 jaar zou hij pas kinderen hebben, toch? :mrgreen:
Na 20 maand zelfs, als het contract 160kkm is :wink:

Barend

Bericht door Barend » 25 nov 2010, 16:23

Arthur schreef:Nee, hoeft niet. Als 'ie ongeveer 2 jaar rijdt (gezien z'n km's, 8kkm/m :shock: ) dan kan een 3-drs nog gewoon. Want na 2 jaar zou hij pas kinderen hebben, toch? :mrgreen:
20 maanden klopt ongeveer wel.. Wat opzich natuurlijk wel een puntje is, is dat als ik de GTI ga rijden er minder geld overblijft voor zulke rij-vakanties als de afgelopen jaren.. Dus dan rij ik minder per maand uiteindelijk. ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 nov 2010, 16:45

Barend schreef:
Arthur schreef:Nee, hoeft niet. Als 'ie ongeveer 2 jaar rijdt (gezien z'n km's, 8kkm/m :shock: ) dan kan een 3-drs nog gewoon. Want na 2 jaar zou hij pas kinderen hebben, toch? :mrgreen:
20 maanden klopt ongeveer wel.. Wat opzich natuurlijk wel een puntje is, is dat als ik de GTI ga rijden er minder geld overblijft voor zulke rij-vakanties als de afgelopen jaren.. Dus dan rij ik minder per maand uiteindelijk. ;)
maar die rijvakantie's kosten toch niks met je leasebak ;) :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 26 nov 2010, 13:22

Barend. Ik ga je nu iets vragen en dan moet je echt EERLIJK zijn. Weet jij uit je hoofd nu wat het verschil per maand is in bijtelling tussen een 118d en 118i ? En een GTI en 1.4TSI ? Het lijkt er voor mij nog steeds op dat je totaal geen benul hebt wat je doet. Het verschil in bijtelling 20% of 25% is grofweg € 70-80 per maand. Is dat het je niet waard dan ?

Maak nou eens een schema met alle kosten en plaats die anders hier, dan weet iedereen waarover we praten. Dat jij ons verwijt "dat voor ons 3000 netto per jaar niet veel is" is natuurlijk onzin. Jij bent degene die met onduidelijkheden komt over de financiën.

Het is toch zonde als jij door verkeerde berekeningen en uitleg een 118i neemt terwijl een 118d misschien uiteindelijk zelfs goedkoper kan zijn ? Jij zegt wel dat je van de 118i weinig klachten hoort. Ja dat klopt. Er is niemand die een 118i koopt :)

Ik kan me echt niet voorstellen dat die benzine 4-cilinder met 143pk een leuke auto is om te rijden, terwijl de 118d gewoon een bewezen heerlijke auto is vanwege het koppel en in de praktijk (vooral met veel kilometers) gewoon veel fijner is. De term "atmosferische BMW motor" gaat echt niet op voor de 118i, hoewel ik ook begrijp dat het heus niet zo slecht is als de oude 116i motor.

Kortom: plaats nou even snel een schema met alle kosten op een rijtje. Dus leaseprijs, brandstof (hoewel dat bij jou misschien niet uitmaakt ivm werkgever) en bijtellingsbedrag per maand.

ADV

Bericht door ADV » 26 nov 2010, 20:20

Kijk gewoon naar de nieuwprijs..

Ik pak voor het gemak even de nieuwprijzen van autowee:

118d Business Line Corporate Lease: 30.685
118i Business Line Efficient Dynamics: 30.350
Golf 1.4 160pk Highline: 27.460
Golf GTI: 31.490

Allemaal rond de 30, dus laat ik voor het gemak het verschil bij een 30k per jaar voorrekenen:

25% over 30k = 7500 per jaar bruto
20% over 30k = 6000 per jaar bruto

Dat scheelt je dus maximaal 1500 bruto, netto zal het dan ergens rond de 750 euro komen? Dat is iets van 60 euro per maand.. Dan hebben we het over het verschil tussen die auto's, niet tussen je megane en bovenstaand natuurlijk..

RutgerK

Bericht door RutgerK » 26 nov 2010, 21:09

Ik denk wel dat je werkgever je liever aankijkt als je gaat dieselen met 80.000km per jaar. Het kost de werkgever natuurlijk wel meer.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 nov 2010, 21:25

Barend schreef:
Tom schreef:

Michel
+1
Of Cooper S of andere hothatch in kleinere klasse (Polo GTI ofzo).
Anders moet je niet roepen dat je meer DF wilt. Zou mij niet verbazen als die Megane strakker stuurt dan een 118i.
Polo GTI heb ik ook geprobeerd.. Ik weet niet wie dat ding ontworpen heeft, maar 'ze' hebben in de middenconsole een of ander schuin dingen ingebouwd, waardoor ik met mijn lengte vastzit tussen het stuur en de middenconsole. Helaas.
De Cooper S is al vaker genoemd.. Ik heb daar nog niet echt naar gekeken.
Toch jammer dat de Polo GTI dan geen optie voor je is, is ook net in de 20% categorie maar wel topprestaties (top van 229, 0-100 in 6,9, even snel als de Golf GTI dus).

:hmmm:

Michel P

Bericht door Michel P » 26 nov 2010, 21:48

ArjandeV schreef:Kijk gewoon naar de nieuwprijs..

Ik pak voor het gemak even de nieuwprijzen van autowee:

118d Business Line Corporate Lease: 30.685
118i Business Line Efficient Dynamics: 30.350
Golf 1.4 160pk Highline: 27.460
Golf GTI: 31.490

Allemaal rond de 30, dus laat ik voor het gemak het verschil bij een 30k per jaar voorrekenen:

25% over 30k = 7500 per jaar bruto
20% over 30k = 6000 per jaar bruto

Dat scheelt je dus maximaal 1500 bruto, netto zal het dan ergens rond de 750 euro komen? Dat is iets van 60 euro per maand.. Dan hebben we het over het verschil tussen die auto's, niet tussen je megane en bovenstaand natuurlijk..
Dat bedoel ik dus, BMW is gewoon geen optie qua DF, de GTI is gewoon heel veel meer DF voor een paar euro per maand meer prive!! No Brainer dus. Zie ook Macboy zijn betoog.

Michel

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 27 nov 2010, 00:43

Toch weer even reageren, aangezien ik een poosje geleden voor een soortgelijke keuze gestaan heb.

A. Een 1 serie beter afgewerkt dan de Golf 6?? Ik heb heel regelmatig in verschillende 1 series gezeten en gereden, en heb zelf een Golf 6 GTI sinds een paar maanden, maar de Golf 6 is écht wel mooier / degelijker afgewerkt dan een 1 serie.

B. Heb voordat ik bestelde ook in de 118i met m-pakket gereden en het onderstel is zoals al door anderen vermeld geweldig en de 143pk houden niet over, de Golf met 160pk is dan echt stúkken sneller. De normale 160pk tsi is mijns inziens echter álleen een snelle degelijke auto zonder sportieve aspiraties, als je echt df zoekt in de zin van sportiviteit zou het mijn keuze niet zijn, zoek je df in ze zin van een snelle comfortabele kilometervreter dan heb je een uitstekende auto.

C. Wat betreft die leaseprijs verschillen die iedereen hier berekent, die vlieger gaat niet op. De GTI is in de lease gewoon een stuk duurder, alleen al de banden kosten bij de GTI op 17 inch al 25 euro méér per maand dan de 1.4tsi met 160pk op 17 inch bij mijn maatschappij. Zodra er GTI op de kont van een auto staat gaan de leaseprijzen direct omhoog. Heb zelf toen ook de 1.4tsi met 160pk dsg highline huppeldepup overwogen en die was, ondanks dat de nieuwprijs voor zowel die auto als de GTI ongeveer 33k was, toch 50 euro per maand goedkoper ofzo en daarbij is het verschil in bijtelling niet meegerekend.

D. Waarom hoor ik je niet meer over die Giulietta? Heb daar ook in gereden en het ding rijdt echt wel prima! Afwerking is ook goed, ik denk beter dan je huidige Megane. Leaseprijs bij mijn maatschappij was voor de Giulietta met sportpack 3 en 18 inch goedkoper dan de eerder genoemde Golf tsi160pk dsg. Volgens mij vinkt de Giulietta al je eisen aan: 20%, 170pk, sportief onderstel, (relatief) ruim, goed afgewerkt en ruim in de opties uit te rusten.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 nov 2010, 11:24

@ Mark;

eens met punt B! en ook met bovenstaande conclusies ik zou voor 60 euri per maand meer voor de GTI gaan das echt :df: de 1.4TSI niet...

wbt punt C, het leasetarief is het probleem niet wat ik begrijp... alleen de bijtelling heeft hij het over.

of hij moet ook nog een eigenbijdrage hebben vanuit de werkgever waardoor hij aan 3000 euro netto extra kosten komt maar dat wordt nergens vermeld...

en idd een GTI kost meer in lease dan een TSI omdat ook bij de LM er vanuit wordt gegaan dat met een GTI harder wordt gereden dan door de gemiddelde TSI rijder (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk..)

Tristan

Bericht door Tristan » 27 nov 2010, 20:20

A. Een 1 serie beter afgewerkt dan de Golf 6?? Ik heb heel regelmatig in verschillende 1 series gezeten en gereden, en heb zelf een Golf 6 GTI sinds een paar maanden, maar de Golf 6 is écht wel mooier / degelijker afgewerkt dan een 1 serie.
Als het over de pre-facelift gaat, helemaal mee eens. Maar de facelift 1-serie is echt op vooruitgegaan en vind ik minder hard plastic hebben dan de Golf 6. Afwerking staat zeker op gelijk niveau.

Barend

Bericht door Barend » 29 nov 2010, 14:48

Macboy schreef:Barend. Ik ga je nu iets vragen en dan moet je echt EERLIJK zijn. Weet jij uit je hoofd nu wat het verschil per maand is in bijtelling tussen een 118d en 118i ? En een GTI en 1.4TSI ? Het lijkt er voor mij nog steeds op dat je totaal geen benul hebt wat je doet. Het verschil in bijtelling 20% of 25% is grofweg € 70-80 per maand. Is dat het je niet waard dan ?

Het is toch zonde als jij door verkeerde berekeningen en uitleg een 118i neemt terwijl een 118d misschien uiteindelijk zelfs goedkoper kan zijn ? Jij zegt wel dat je van de 118i weinig klachten hoort. Ja dat klopt. Er is niemand die een 118i koopt :)

Kortom: plaats nou even snel een schema met alle kosten op een rijtje. Dus leaseprijs, brandstof (hoewel dat bij jou misschien niet uitmaakt ivm werkgever) en bijtellingsbedrag per maand.
Ik zit natuurlijk niet alleen met het verschil in bijtelling, dan had de GTI inderdaad maar 1500,- euro bruto per jaar gescheeld. Ik heb ook nog het deel van het leasebedrag incl. brandstof wat ik boven de 810,- per maand zelf betaal, wel bruto/netto verrekend. Hieronder een schema, zonder de BMW 118D, aangezien ik die niet heb laten berekenen.

Hudige Renault Megane:
Fiscale waarde: 25000,- euro
Bijtelling 25% = 509,88 euro bruto = 214,15 euro netto

Alles in leasebedrag boven 810,- euro p/m = 70,97 euro bruto

Netto per maand: 285,12 euro (3421,44 euro per jaar)

Golf GTI:
Fiscale waarde: 31790,- euro
Bijtelling 25% = 662,29 euro bruto = 278,16 euro netto

Alles in leasebedrag boven 810,- euro p/m = 175,81 euro netto

Netto per maand: 453,98 euro (5447,76 euro per jaar) (2026,32 euro netto per jaar meer dan de Megane -> 168,86 euro netto per maand bovenop huidige leaseprijs)

ps. Dit is dan een kale GTI, de aangekleedde komt uit op 519,15 euro netto per maand (6229,80 euro per jaar) (2808,36 euro per jaar meer dan de Megane. Komt neer op 234,03 euro netto per maand bovenop mijn huidige leaseauto.)

Golf TSI DSG:
Fiscale waarde: 33880,- euro
Bijtelling 20% = 564,67 euro bruto = 237,16 euro netto

Alles in leasebedrag boven 810,- euro p/m = 138,62 euro netto

Netto per maand: 375,78 euro (4509,36 euro per jaar) (1087,92 euro per jaar meer dan de Megane -> 90,66 euro netto per maand bovenop huidige leaseprijs)

BMW 118i
Fiscale waarde: 33999,- euro
Bijtelling 20% = 566,65 euro bruto = 237,99 euro netto

Alles in leasebedrag boven 810,- euro p/m = 144,39 euro netto

Netto per maand: 382,38 (4588,56 euro per jaar) (1167,12 euro per jaar dan de Megane -> 97,26 euro per maand bovenop huidige leaseprijs)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn volgende auto wordt dus sowieso duurder dan mijn Megane, dat is logisch aangezien ik al een tijdje van het bezuinigingsplan ben afgestapt.
Dus ik zou neerkomen op de volgende (netto) verschillen per maand/jaar:

Het verschil tussen de Megane en de GTI is 168,86 euro netto per maand (2026,32 euro netto per jaar)
Het verschil tussen de Megane en de TSI DSG is 90,66 euro netto per maand (1087,92 euro netto per jaar
Het verschil tussen de Megane en de BMW 118i is 97,26 euro netto per maand (1167,12 euro netto per jaar)

Het verschil tussen de GTI en de TSI DGS is 108,20 euro netto per maand (1298,40 euro netto per jaar)
Het verschil tussen de GTI en de BMW 118i is 71,60 euro netto per maand (859,2 euro netto per jaar)

Conclusie:
De GTI zou 2026,32 euro per jaar duurder zijn dan de Megane
De GTI zou 1298,40 euro per jaar duurder zijn dan de TSI DSG
De GTI zou 1167,12 euro per jaar duurder zijn dan de BMW 118i

Nu zijn bovenstaande prijzen ook niet precies van de offerte's zoals ik ze zou samenstellen, maar ze komen dicht genoeg in de buurt om het verschil aan te geven. Als ik in mijn eindberekening geen fout maak, dan is die 1300,- euro verschil op de GTI vs TSI DSG toch best veel geld?
De vorige keer toen ik 'bijna 3000,- euro' noemde was dat berekend op een duurdere GTI, dat was dus 2808,36 euro per jaar.

ErikS

Bericht door ErikS » 29 nov 2010, 15:25

Nee, GTI is way more fun, en standaard redelijk goed uitgerust.

Ik zou die 1000 euro er voor over hebben.

Michel P

Bericht door Michel P » 29 nov 2010, 15:32

Dus voor ca. 100euro meer in de maand een auto met DF of een 13 in een dozijn Golf met 160pk en 0,0 emoties.... als je autogek bent is die keus niet moeilijk lijkt me.

Michel

Macboy

Bericht door Macboy » 29 nov 2010, 15:41

Nou komen we eindelijk ergens Barend. Heb nu even geen tijd om het door te nemen. Ik zag wel dat de 118d nog ontbrak. Dus die MOET je er nog even bijdoen. Dan pas kun je echt knopen doorhakken !

Maar hoezo verwend ?
Barend schreef:Dit is dan een kale GTI
Regensensor, lichtsensor, autom dimmende binnenspiegel, volautomatische airco, sportstoelen, ruitjesbekleding, 17", spoilers, zwarte hemel, cruise controle, middenarmsteun, alu pedalen, elektrische ramen, RCD310, sportstuur met knoppen aan stuur.

Dat heb je dus ECHT niet standaard bij de BMW !

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 nov 2010, 15:57

Macboy schreef:Nou komen we eindelijk ergens Barend. Heb nu even geen tijd om het door te nemen. Ik zag wel dat de 118d nog ontbrak. Dus die MOET je er nog even bijdoen. Dan pas kun je echt knopen doorhakken !

Maar hoezo verwend ?
Barend schreef:Dit is dan een kale GTI
Regensensor, lichtsensor, autom dimmende binnenspiegel, volautomatische airco, sportstoelen, ruitjesbekleding, 17", spoilers, zwarte hemel, cruise controle, middenarmsteun, alu pedalen, elektrische ramen, RCD310, sportstuur met knoppen aan stuur.

Dat heb je dus ECHT niet standaard bij de BMW !
+1

Zolang die 'ik wil (meer) DF!' in de topictitel staat blijven we doorgaan over de GTI. :)

Plaats reactie