Studiekeuze....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
ErikMartijn

Studiekeuze....

Bericht door ErikMartijn » 23 nov 2010, 16:08

Het is mei 2009, na 7 jaar zwoegen (een jaar te lang ja :bag: ) heb ik eindelijk heb ik mijn VWO diploma op zak.... Maaarrrrr wat nu? Ik had toen geen idee wat ik moest, ik ben natuurlijk een groot autoliefhebber maar had er toen niet aan gedacht om daar wat mee te gaan doen qua studie. Dus met mijn profiel Economie en Maatschappij naar iets anders op zoek gegaan....

Een aantal klasgenoten waar ik goed mee kon opschieten ging bedrijfskunde studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen, omdat de tijd drong om me nog ergens voor aan te melden en omdat ik economie en bedrijfsvoering interessant vond heb ik dat toen ook gekozen. Ook lekker dichtbij Leeuwarden waar ik woon....
Na een aantal maanden kwam ik er echter achter dat het helemaal niks voor mij was, veel te massaal en onpersoonlijk die studie... Gestopt dus.

Toen ben ik een tijdje gaan werken en heb ik even goed na kunnen denken over wat ik nou echt wilde.... Ik was tot de conclusie gekomen dat ik maar moest emigreren naar Zweden want daar heb ik een erg groot deel van mijn vakanties doorgebracht en vind het een prachtig land met vriendelijke mensen en veel meer rust dan hier, ook is het onderwijs daar gewoon gratis. Omdat ik nog steeds iets bedrijfskundigs wilde doen heb ik me aangemeld bij de Jönköping International Business School, voor die studie was echter wel een loting vereist. Dus toen ben ik van alles gaan regelen, weet ik hoe veel keer wel niet naar de notaris, het gemeentehuis en het gerechtshof geweest... Alles geregeld. So far so good.....

Niet dus. Ik kreeg te horen dat ik uitgeloot was... lekker dan, alle moeite was voor niks geweest :wtf: . Toen heb ik besloten dat ik gewoon een studie in Nederland ging doen, Economie en Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Utrecht werd het. Daar ben ik nu dus voor het eerste jaar mee bezig.
De stad Utrecht bevalt me prima, veel leuker en gezelliger dan Groningen of Leeuwarden alleen is het op het gebied van het vinden van een kamer een k*tstad. :bag:

De studie bevalt echter niet. (wat een verrassing :whistle: ) Het is alleen maar theorie, ik mis echt een connectie met de praktijk, ook heb ik een wat strakker schema nodig, en ik wil nu toch echt iets doen wat ik echt leuk vind, ik ga niet 3 jaar met tegenzin een studie doen...

Ik wil nu dus iets met auto's doen (wat ik eigenlijk de hele tijd al wilde, maar niet wist hoe...) HTS autotechniek dacht ik eerst aan, maar daar heb ik dus het verkeerde profiel voor... de verkeerde keuzes begonnen dus al op jonge leeftijd bij mij.... :roll: En nu zit ik te denken aan de IVA. Ik weet dat hier veel mensen zitten die aan de IVA hebben gestudeerd, of dat nog steeds doen en graag zou ik wat advies krijgen.

Ik word in februari al 21, is dat te oud om nog te beginnen denken jullie? Daarnaast is de IVA natuurlijk een heel stuk duurder dan een reguliere opleiding, ik zal dit allemaal zelf moeten gaan betalen, heeft een van jullie dit ook gedaan? en is dit een beetje te doen?

Een lang verhaal is het geworden en ik hoop jullie niet al te veel verveeld te hebben met mijn gelul, maar ik krijg graag wat antwoorden..... B.v.d.
:goodnight:

Niels v D

Re: Studiekeuze....

Bericht door Niels v D » 23 nov 2010, 16:18

Kan HTS-autotechniek echt niet met jou profiel? vanaf volgend jaar beginnen ze ook met een wat meer commercieel gerichte stroming vanaf het eerste jaar, misschien is dat dan een mogelijkheid, dat zou ik zeker even onderzoeken/navragen. A.s. zaterdag is er een open dag..
Edit: Aan de HAN kun je vanaf je 21e ook instromen na een toelatingsexamen. Een klasgenoot van mij vorig jaar heeft dat ook zo gedaan en zo slim is die niet, dus dat examen zal wel meevallen. :D

Studiekosten aan de IVA zijn wel pittig, als je dat helemaal zelf moet betalen mag je er flink naast gaan werken denk ik. Ik weet effe niet hoe het met stufi zit op de IVA, als je dat ook niet krijgt wordt het helemaal lastig.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 nov 2010, 16:34

Er zijn vast meer ervaringsdeskundigen maar hier is er alvast eentje :mrgreen: De vraag is wat je leuk vind maar daar moet je wel realistisch in zijn. Ik vond tekenen leuk toen ik een jaar of 12 was en dacht toen dat architect dus wel wat was voor me. Gedurende de bouwkundige studie bleek toen wel van niet :lol:

Auto's zijn leuk, techniek is gaaf dus ik ben uiteindelijk van MTS motorvoertuigen via HTS werktuigbouw bij HTS technische bedrijfskunde terecht gekomen. Na de werktuigbouw ben ik op de RUG terecht gekomen om Technische Bedrijfswetenschappen te doen. De Universiteit moet je passen en het paste mij niet. Te theoretisch, te weinig aansluiting met het echte leven en te veel detail geneuzel. Als ik jouw verhaal zo lees dan zou ik daar eens over nadenken, "gewoon" de HTS.

Over de IVA kan ik je inhoudelijks niets melden maar je moet dan wel echt een functie in de automotive ambiëren. Die sector is best leuk maar:

1) Slechte CAO en dus geen loon om over naar huis te schrijven
2) Weinig mogelijkheden tot doorgroeien binnen autobedrijven, dan moet je al bij importeurs zitten o.i.d.
3) Start salaris is ook voor een HBO-er vrij matig.....

IVA zou mijn voorkeur niet hebben tenzij je een concreet doel voor ogen hebt er mee :wink:

Maar goed, waar liggen je sterke punten, wat vind je leuk, wat vind je interessant en welke VWO pakket heb je m.b.t. de aansluiting op een volgende studie?

stefan740

Bericht door stefan740 » 23 nov 2010, 16:44

Als ik het zo lees denk ik niet dat het de opleiding voor jou is. Redenen:
Ik betwijfel of je echt de autobranche in wil/ik denk dat je auto's wel leuk vind maar niet leuk genoeg om er 40 jaar 'aan vast te zitten'.
Je bent bijna naar zweden gegaan; IVA is niet zo spannend. Elke dag van 9 tot 3 in de lesbanken a la middelbare school. (Maar het is wel erg in de praktijk werken)
Voor een VWO-er is het niet uitdagend genoeg.

Ik heb in 2007 IVA HBO een jaartje geprobeerd maar niet doorgezet. PM me gerust met vragen.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 23 nov 2010, 16:49

Niels schreef:Er zijn vast meer ervaringsdeskundigen maar hier is er alvast eentje :mrgreen: De vraag is wat je leuk vind maar daar moet je wel realistisch in zijn. Ik vond tekenen leuk toen ik een jaar of 12 was en dacht toen dat architect dus wel wat was voor me. Gedurende de bouwkundige studie bleek toen wel van niet :lol:
Lol, héél herkenbaar :roll:

dvh

Bericht door dvh » 23 nov 2010, 19:33

Als je leert om het leren dan valt alles tegen.
Je zegt dat een opleiding teveel op de theorie en te weinig op de praktijk gericht is.
Nu vraag ik me af, wat weet jij over de praktijk ? gezien je nog op school zit ?
Daarbij, school is theorie. Nu zijn er werk en leer banen waar dit meer gecombineerd wordt, maar vaak is dit toch in een andere vorm dan waar jij naar opzoek bent.

Verder moet je gewoon iets proberen te vinden wat bij je past. Desnoods een baan, om te kijken of de richting je bevalt. En dan kun je altijd nog een ( passende ) HBO studie ernaast doen.

Persoonlijk ben ik iemand die enkel en alleen zijn diploma's gehaald heeft omdat het binnen mijn vak min of meer verplicht is deze te hebben. Maar ik had persoonlijk ( en heb nog steeds ) een doel voor ogen waar ik naartoe werk. Als daar een extra opleiding bij nodig is om verder te komen, dan komt deze er. Zoniet, dan niet.

Het is maar net hoe er erin staan. Maar een opleiding te kiezen om maar wat te studeren is imho niet de manier. Probeer eerst een uit te vinden wat je leuk vind. Als je praktijk belangrijk vind, start dan eerst eens in de praktijk.
Ik vond tekenen leuk toen ik een jaar of 12 was en
Hier ook een !...
Heb zelfs nog op het Grafisch Lyceuum Eindhoven gezeten, maar dat werd hem ook niet :mrgreen:

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 23 nov 2010, 21:04

De IVA is afgelopen week weer tot beste HBO opleiding benoemd. Ook heb je niks met auto's, dan kun je nog de IVA doen. Uiteindelijk werkt nog geen 50% in de autobranche. Je krijgt 15 vakken, dus het is een hele brede opleding.

Het is elke dag van 9 tot 4 naar school. Ik vond dat totaal niet erg.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 23 nov 2010, 21:50

Hier nog iemand die niet wist wat ie wou.

Eerst bedrijfseconomie gedaan, toen een jaar gewerkt. Toen twee jaar duaal Management, Economie en Recht. En ik ben nu bezig om in no time alsnog m'n bedrijfseconomie diploma te halen op HBO niveau.

Ikzelf ben niet zo'n fan van IVA, het is zeker een goede en leuke opleiding en je kunt er ver mee komen. Maar ik heb het uitvoerig bekeken en durf te zeggen dat ik met mijn opleiding minstens net zoveel kan met een IVA opleiding.
Mis ik wel een stuk auto gerelateerdheid, maar in hoeverre vind je dat écht belangrijk?

Verkijk je niet op de kosten, volgens mij heb je niet eens recht op StuFi!

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 nov 2010, 21:58

Soms kan het heel raar lopen ja met een studie. Na de HAVO wist ik totaal niet wat ik wilde doen, toen ik (echt net op tijd) werd gewezen op de opleiding Interactieve Media; en tot alle tevredenheid doe ik dat nu al 2,5 jaar.

Eerst wilde ik altijd naar de TU Delft om Industrieel product ontwerper te worden, maar de studie was me toch te zwaar (had een intake gedaan) en te ver reizen. Nu ben ik met 40 minuten op school, anders pas met 2,5 uur ofzo.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 23 nov 2010, 22:11

Dank voor de reacties! Ik denk dat de IVA financieel niet haalbaar is, alleen het collegegeld ben ik dan al bijna €35.000,- aan kwijt voor de hele studie, en daar komt nogal wat bij.... Voor de Hogeschool IVA krijg je wel stufi, maar voor IVA-a niet. Ook heb ik al een jaar stufi gehad, dus zou ik het laatste jaar daar geen recht meer op hebben, dan zou het helemaal onbetaalbaar worden. :?

Door de comment van Niels heb ik wat beter op de website van de HTS gekeken, en er staat ergens in een hoekje verscholen iets over Automotive Management... Dat lijkt volgens mij qua vakken wel wat op de IVA....
Er staat bij dat je met een havo diploma met economie en maatschappij nog het keuzevak natuurkunde erbij moet hebben, ik heb echter geen natuurkunde gekozen.... Wel heb ik een VWO diploma, met wiskunde A 1,2 dus ik weet niet hoe het dan zit... Heb er even een e-mail over gestuurd.

Niels

Bericht door Niels » 23 nov 2010, 22:29

Deficiëntie cursus natuurkunde doen. Is voldoende, tenminste destijds wel.

De opmerking van Stefan dat uiteindelijk 50% niet in de Automotive werkzaam is uiteindelijk lijkt me reden te meer om er niet aan te beginnen :wink: Daar lijkt het me nogal een te dure studie voor dan. De opmerking is meer dan terecht trouwens en gaat op voor de meeste opleidingen.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 23 nov 2010, 22:44

ErikMartijn schreef:Dank voor de reacties! Ik denk dat de IVA financieel niet haalbaar is, alleen het collegegeld ben ik dan al bijna €35.000,- aan kwijt voor de hele studie, en daar komt nogal wat bij.... Voor de Hogeschool IVA krijg je wel stufi, maar voor IVA-a niet. Ook heb ik al een jaar stufi gehad, dus zou ik het laatste jaar daar geen recht meer op hebben, dan zou het helemaal onbetaalbaar worden. :?

Door de comment van Niels heb ik wat beter op de website van de HTS gekeken, en er staat ergens in een hoekje verscholen iets over Automotive Management... Dat lijkt volgens mij qua vakken wel wat op de IVA....
Er staat bij dat je met een havo diploma met economie en maatschappij nog het keuzevak natuurkunde erbij moet hebben, ik heb echter geen natuurkunde gekozen.... Wel heb ik een VWO diploma, met wiskunde A 1,2 dus ik weet niet hoe het dan zit... Heb er even een e-mail over gestuurd.
Het aandeel natuurkunde is vrij klein in het eerste jaar, het komt wel steeds terug in verschillende vakken maar ik denk dat je je zonder NK in je profiel prima moet redden. Verschil tussen automotive management aan de HTS en de IVA is dat je na je HTS studie wel Ingenieur bent, na de IVA volgens mij niet. Techniek is in de hele opleiding wel +/- 50% van de inhoud.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 24 nov 2010, 00:53

Niels v D schreef:
ErikMartijn schreef:Dank voor de reacties! Ik denk dat de IVA financieel niet haalbaar is, alleen het collegegeld ben ik dan al bijna €35.000,- aan kwijt voor de hele studie, en daar komt nogal wat bij.... Voor de Hogeschool IVA krijg je wel stufi, maar voor IVA-a niet. Ook heb ik al een jaar stufi gehad, dus zou ik het laatste jaar daar geen recht meer op hebben, dan zou het helemaal onbetaalbaar worden. :?

Het aandeel natuurkunde is vrij klein in het eerste jaar, het komt wel steeds terug in verschillende vakken maar ik denk dat je je zonder NK in je profiel prima moet redden. Verschil tussen automotive management aan de HTS en de IVA is dat je na je HTS studie wel Ingenieur bent, na de IVA volgens mij niet. Techniek is in de hele opleiding wel +/- 50% van de inhoud.
Dat ik me prima zou redden heb ik wel vertrouwen in, het gaat erom dat ik in de eerste plaats ook toegelaten word tot de opleiding... :wink: Er staan namelijk wel eisen voor mensen met een havo diploma, maar niet voor mensen met een vwo diploma, dat is voor mij nog een beetje onduidelijk.

dvh

Bericht door dvh » 24 nov 2010, 07:24

Vriend van me heeft de IVA gedaan, en is later alsnog voor zichzelf begonnen binnen de auto's.
Alleen heb ik een beetje het gevoel bij die opleiding dat je er zonder ook wel komt.
Als je bijv. Autoverkoper wil worden en je kan goed verkopen, dan lukt dit zonder ook wel.
Wil je leidinggevende worden en ben je daar goed in, dan wordt je dit zonder de opleiding ook wel.

Het is enkel het technische aspect wat je meekrijgt met de IVA wat ik ervan mee heb gekregen.

Niels

Bericht door Niels » 24 nov 2010, 10:12

Zo'n 15 jaar terug was je met een IVA opleiding gewoon verzekerd van een baan als autoverkoper. Die tijden zijn echter wel veranderd en daarmee vervalt een groot voordeel die een forse investering eventueel waard was. Zoals al eerder genoemd werd ben je geen ing/Bsc als je van de IVA komt en daarmee wordt het ook niet gezien als volwaardig HBO/HTS. Niet dat die nog enige status hebben maar toch...... :wink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 nov 2010, 11:45

ik kon ook niet kiezen na de HAVO, uiteindelijke HTS Technische bedrijfskunde gaan doen in Utrecht om een zo breed mogelijk studie te kiezen.

was ook redelijk saai om te doen maar toch 4 jaar doorgebeten en diploma behaald.

Nu alsnog werkzaam in de automotive, bij een leasemaatschappij en dat vind ik erg leuk! :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 nov 2010, 13:33

dvh schreef:Alleen heb ik een beetje het gevoel bij die opleiding dat je er zonder ook wel komt.
Als je bijv. Autoverkoper wil worden en je kan goed verkopen, dan lukt dit zonder ook wel.
Wil je leidinggevende worden en ben je daar goed in, dan wordt je dit zonder de opleiding ook wel.
Eensch!

Ik ben ook een redelijke mislukking als het gaat om (diverse) opleidingen en om dezelfde reden als Erik (tenminste zo lijkt het) regelmatig weer gestopt. Veel te theoretisch, weinig "feeling" met de praktijk. Iets wat ik nu als werkgever ook regelmatig ervaar aan de andere kant. Mijn huisgenoot loopt een HBO stage bij een prachtig internetbedrijf, maar moet elke week een tussentijds verslag inleveren op school. En daarnaast nog een gigantisch eindverslag. Niet gek dat hij ook de vraag van zijn werkgever krijgt of hij uberhaupt tijd overhoudt om ook aan het werk te gaan en écht iets te leren. Gewoon tenenkrommend.

Ik heb uiteindelijk alleen mn basisschool echt afgerond :P Via VWO, HAVO, MBO uiteindelijk voor mezelf begonnen. Puur en alleen omdat ik me kapotergerde aan de theoretische instelling van scholen én docenten. Docenten die overigens beweren ALLE kennis in huis te hebben (zeker als het om een ICT opleiding gaat) terwijl ze imo te dom zijn om uberhaupt een baan in het ICT bedrijfsleven te krijgen. Veel ICT docenten leren jou niks, je moet hen de nieuwe technieken leren.... Niet verwonderlijk dat mijn vertrouwen in het onderwijs in het algemeen steeds verder daalt. Ook als je ziet wat voor brieven je krijgt op sollicitaties voor een HBO functie. Schrijnend om te lezen....

Om even terug on topic te komen: zoek niet een studie "die je leuk lijkt", maar eentje die echt bij je PAST. En streef je ambities na!!!!!!! Als je er over na hebt gedacht in Zweden te gaan studeren/wonen/leven en daar ook echt stappen voor hebt ondernomen, neem dat nog een keer onder de loep. Misschien vind je daar ook nog eens makkelijker werk in een richting die je echt aanspreekt. Je leeft maar 1 keer tenslotte en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het gaat worden zon stap te nemen.

Tom

Bericht door Tom » 24 nov 2010, 13:42

Maus335i schreef:
Ik ben ook een redelijke mislukking als het gaat om (diverse) opleidingen en om dezelfde reden als Erik (tenminste zo lijkt het) regelmatig weer gestopt. Veel te theoretisch, weinig "feeling" met de praktijk. Iets wat ik nu als werkgever ook regelmatig ervaar aan de andere kant. Mijn huisgenoot loopt een HBO stage bij een prachtig internetbedrijf, maar moet elke week een tussentijds verslag inleveren op school. En daarnaast nog een gigantisch eindverslag. Niet gek dat hij ook de vraag van zijn werkgever krijgt of hij uberhaupt tijd overhoudt om ook aan het werk te gaan en écht iets te leren. Gewoon tenenkrommend.

Ik heb uiteindelijk alleen mn basisschool echt afgerond :P Via VWO, HAVO, MBO uiteindelijk voor mezelf begonnen. Puur en alleen omdat ik me kapotergerde aan de theoretische instelling van scholen én docenten. Docenten die overigens beweren ALLE kennis in huis te hebben (zeker als het om een ICT opleiding gaat) terwijl ze imo te dom zijn om uberhaupt een baan in het ICT bedrijfsleven te krijgen. Veel ICT docenten leren jou niks, je moet hen de nieuwe technieken leren.... Niet verwonderlijk dat mijn vertrouwen in het onderwijs in het algemeen steeds verder daalt. Ook als je ziet wat voor brieven je krijgt op sollicitaties voor een HBO functie. Schrijnend om te lezen....
Amen

Pim

Bericht door Pim » 26 nov 2010, 22:24

Niels schreef:Zo'n 15 jaar terug was je met een IVA opleiding gewoon verzekerd van een baan als autoverkoper. Die tijden zijn echter wel veranderd en daarmee vervalt een groot voordeel die een forse investering eventueel waard was. Zoals al eerder genoemd werd ben je geen ing/Bsc als je van de IVA komt en daarmee wordt het ook niet gezien als volwaardig HBO/HTS. Niet dat die nog enige status hebben maar toch...... :wink:
Een baan als autoverkoper is ook gewoon zwaar overrated..

Heb zelf de opleiding verkoopleider personenauto's niv.4 aan autotechnische school in Apeldoorn gedaan. Toekomst perspectief is niet geweldig in de autobranche en de verdiensten zijn laag. Uitzonderingen daar gelaten. Je gaat geen particuliere opleiding doen om vervolgens op je 30e met 14 a 1500e per maand thuis te komen op 40uur basis. Daarnaast koopavonden, zaterdagen en andere feestdagen te werken.

Hierom heb ik na het behalen van mijn diploma besloten een HBO (MER) opleiding te volgen. In deeltijd naast mijn werk gezien ik een hekel heb aan (studie)schulden en mijn auto hobby kon blijven financieren. Dit is nu zo'n 3.5 jaar geleden en ik was toen 24. Nu zit ik voor mijn afstuderen (januari beginnen), heb een leuk spaarcentje opgebouwd. Tot nu toe heb ik het nog steeds super naar mijn zin binnen het autobedrijf waar ik werk maar ben blij dat ik doorgezet heb en straks (veel) meer mogelijkheden heb binnen de arbeidsmarkt.

Gezien je leeftijd heb je nog alle mogelijkheden aangezien ik zelf pas 21 was toen ik aan mijn MBO opleiding begon. Als je praktijk wil in je studie ga dan gewoon een HBO doen. Een master kost je daarna 2 jaar erbij en heb je 2 diploma's en een groot gedeelte praktijk achter de rug. :thumbup:

Pim

Bericht door Pim » 26 nov 2010, 22:32

Maus335i schreef:
dvh schreef: Om even terug on topic te komen: zoek niet een studie "die je leuk lijkt", maar eentje die echt bij je PAST. En streef je ambities na!!!!!!! Als je er over na hebt gedacht in Zweden te gaan studeren/wonen/leven en daar ook echt stappen voor hebt ondernomen, neem dat nog een keer onder de loep. Misschien vind je daar ook nog eens makkelijker werk in een richting die je echt aanspreekt. Je leeft maar 1 keer tenslotte en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het gaat worden zon stap te nemen.
Kan ik me helemaal in vinden... :thumbup:

HJ2

Bericht door HJ2 » 27 nov 2010, 10:30

... Wat doe je precies over 5 jaar?
Waar werk je dan, met of zonder collega's, wat doe je zoal de hele dag? Ben je veel op de weg, of juist weinig? Geef je leiding of liever niet? Doe je iets creatiefs, of zorg je juist dat de cijfertjes kloppen? Of misschien wel beiden?

Als je diep in je hart kijkt, zul je IMHO eerst moeten weten wat je WILT
Heb je dat beeld eenmaal ('t is een momentopname hoor, geen harde wetenschap), kijk dan naar de Kennis die je nu hebt en welke kennis je nog zou moeten ontwikkelen. Als je DAT weet kun je kijken of je wel de competentie hebt om die gaten te kunnen vullen. (dus de aanleg om het te kunnen leren) Dat heeft niets te maken met de wens of de drive om het te leren.

Als je in stap 1 goed naar jezelf luistert, zijn de vervolgstappen logisch en kun je je kennis bijspijkeren. Wijk je teveel af van jezelf, dan ga je een frustrerend traject tegemoet om iets te leren wat je niet kunt. Daar wordt je heel ongelukkig van.

Afijn, heel lul verhaal, maar ik zou als ik jou was in deze fase investeren in een korte loopbaanbegeleiding (Wie ben ik, Wat wil ik, en hoe kom ik daar?) die je helpt richting te bepalen. Pas dan kun je een opleiding gaan zoeken, maar dat is just my 2 cents...

En al eerder genoemd: Over 5 jaar kun je best wat heel anders gaan doen en gelukkig zijn. Daar verandert geen opleiding wat aan. Een mens verandert (groeit) nu eenmaal. Maar als je jezelf de juiste vragen stelt of laat stellen,groei je op een inspirerende en energie gevende manier, en daarmee kom je hoe dan ook verder in het leven.

OMFG Ik dreig alhier de huisdominee te worden. Ik ga stoppen nu :mrgreen:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 27 nov 2010, 16:32

Amen dan maar HJ2 :lol: ... Erg hulpvolle post. Danku! (de rest ook bedankt natuurlijk) :thumbup:

...Wat doe ik over 5 jaar? Dat is erg moeilijk te zeggen. Ik heb altijd al zelfstandig willen zijn, ik houd van onafhankelijkheid... Daarom heb ik eerst ook voor bedrijfskunde gekozen, ik wilde graag weten hoe een bedrijf werkt en kunt optimaliseren. DIe interesse is er nog steeds, maar ik wil dat gerichter en praktischer kunnen toepassen, die studie was veel te theoretisch.

...Wat doe ik zoal op een dag? Nou, ik werk als hiker bij Easy-way dat betekent dat ik voornamelijk leaseauto's van a naar b rijd door het hele land heen, ik ben dus ook veel onderweg. In mijn vrije tijd speel ik voornamelijk gitaar, en ben ik bezig mijn gitaar en versterker om te bouwen.. andere elementen erin bijvoorbeeld, of de bedrading helemaal omleggen... In het gitaarspelen komt mijn creativiteit vooral tot uiting, met bedrading en hoge voltages ben ik wat voorzichtiger.. :lol:

Ik ben dus zeer geïnteresseerd in het bedrijfskundige, maar ook in techniek en auto's....

Vandaag ben ik dan ook naar de HTS-Autotechniek open dag geweest, was erg leuk... Mooie projecten gezien en veel mensen gesproken. Er is een nieuwe richting, namelijk Automotive Management, wat feitelijk 50% autotechniek is en 50% management/bedrijfskunde. Daar ben ik nu erg enthousiast over, het lijkt precies in mijn straatje te passen, en ik kan gewoon met mijn profiel instromen en hoef geen extra wiskunde of natuurkunde te doen. Dat hoefde overigens ook niet voor de reguliere opleiding autotechniek, met VWO kan je gewoon instromen..

Maar ik wil natuurlijk geen overhaaste beslissingen nemen, dus ik denk er nog even over...

HJ2

Bericht door HJ2 » 28 nov 2010, 10:54

... nog een keertje mijn post lezen, en dan proberen op te schrijven wat je over 5 jaar zoal doet op een dag. Ik neem tenminste aan dat het niet je ambitie is om dan nog steeds leasewagens van a naar b te rijden?

anyway, het lijkt er voor een buitenstaander op dat je al lang je keuze hebt gemaakt :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 28 nov 2010, 11:23

Er is een nieuwe richting, namelijk Automotive Management, wat feitelijk 50% autotechniek is en 50% management/bedrijfskunde
Dat zijn goede, brede opleidingen waardoor je een breed scala aan baan mogelijkheden hebt. Ik ben ook een werktuigbouwkundige, begonnen op de VBO (Mavo niveau) Mechanische Techniek, toen doorgestroomd naar MTS Werktuigbouwkunde. Het technische vond ik erg leuk maar zag mij niet in een werkplaats werken of fabriek. Ik wou ook iets meer theorie zoals Sales & marketing, bedrijfskunde etc. InHolland Haarlem had sinds een paar jaar een nieuwe opleiding: HBO Business Engineering. Hield in, 70% techniek, 30% commerciele vakken. Was dus een hele brede opleiding waarbij je alle richtingen op kan.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 28 nov 2010, 13:37

HJ2 schreef:... nog een keertje mijn post lezen, en dan proberen op te schrijven wat je over 5 jaar zoal doet op een dag. Ik neem tenminste aan dat het niet je ambitie is om dan nog steeds leasewagens van a naar b te rijden?

anyway, het lijkt er voor een buitenstaander op dat je al lang je keuze hebt gemaakt :wink:

Ah, verkeerd gelezen.. maar ik zou nu echt niet kunnen zeggen wat ik op een dag doe over 5 jaar. Ik weet niet of ik na de bachelor ook nog een master wil halen, dus ik zou ook zomaar nog aan de studie kunnen zijn.
Sinds gisteren ben ik inderdaad wel redelijk zeker van de keuze voor de HTS.. ik ben best snel uit het IVA verhaal gepraat haha. Toen ik dat gisteren op de HTS zei, dat ik eerst naar de IVA wilde trokken ze ook een erg vies gezicht. :o

Plaats reactie