HarryC schreef:He Marco,
bedankt hier kan ik wle iets mee.
hoe zit het eigenlijk met betalen daar, wat is het voordeligst? hier dollars kopen of met creditcard betalen of.....?
Harry
Ik heb toenertijd speciaal voor de USA een creditcard aangevraagd, achteraf bleek dit totaal zinloos te zijn geweest. Misschien wel handig als je verder de USA intrekt en misschien wat handiger bij het shoppen, maar in NYC heb je bij elke straathoek wel een winkel of cafe/restaurant waar ze binnen een kleine pin-automaat hebben staan en met je gewone bankpas kunt pinnen, als je een beetje oordeelt op de uitstraling van de plek waar je pint is dat veilig zat. Ook zijn er banken zat waar je zowel binnen als buiten kunt pinnen. De meeste automaten, zo niet
alle geven alleen biljetten van $20 ideaal om mee te betalen dus. Ik geloof dat transactiekosten iets van €1,80 waren (ING), moet je even informeren, kan geloof ik ook per bank verschillen. Creditcard betaal je geloof ik geen transactiekosten, wederom ook ff nakijken bij de bank.
Nog een belangrijke tip: als je uit eten gaat of de kroeg induikt: Lees je dan even in of informeer naar de fooiencultuur, als je namelijk oerhollands gaat doen of hollandse fooien krijg je nogal eens scheve gezichten (lees:

) 1x gedaan, dan weet je eigenlijk al genoeg... Vriend van me betaalde 3 biertjes (pints bij Hard Rock café op Times Square) ongeveer $18,5 gaf $20 en zei dat t goed was... gaf ze hem demonstratief toch het wisselgeld terug. Toen hebben we maar even geïnformeerd (uiteraard niet bij personeel in de kroeg zelf). Geloof dat $1 per glas/flesje drinken $2 bij cocktails ongeveer 15% bij eten.
Allesamerika.nl:
Restaurants en Fooien
In Amerika verdienen obers in restaurants zeer weinig, vaak niet meer dan het minimumloon. Daarom leven ze van de fooien die ze krijgen van de gasten - in dit geval u. Alleen al daarom zijn de meeste obers in Amerika vriendelijker en behulpzamer in Nederland.
De gemiddelde fooi ligt rond de 15% van de rekening ('check'), 10% als u een slechte service heeft gehad en 20% als u bijzonder tevreden bent. Maak er in ieder geval geen halszaak van en wees ruim met uw fooi: zoals gezegd moeten de obers daarvan leven.
In mijn ogen een belachelijk rare zaak die fooiencultuur, maar goed Be warned!