Pterps, Seat Exeo 2009

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
pterps

Pterps, Seat Exeo 2009

Bericht door pterps » 13 nov 2010, 21:25

Ik hing hier al een tijdje rond op het forum maar het leek me wel eens tijd worden om me voor te stellen, al zijn er hier al aardig wat mensen die ik persoonlijk ontmoet heb.

Na dik 400.000 km in 2 hothatches van Seat heb ik 2 maanden geleden de overstap gemaakt naar een Exeo Sedan. In 2005 stapte ik in een splinternieuwe Leon FR met de 150 pk TDi motor. Daarvoor heb ik een VW golf gereden met 105 pk dus de stap vooruit was enorm. Na 190.000 km heb ik hem in 2007 ingeruild voor een Leon II FR met de 170 pk TDi motor. Qua wegligging en motor een hele fijne auto zeker wanneer je veel op de weg zit. Maar voor het gezin, de kinderwagens en de caravan helaas niet langer geschikt voor mij. Na 235.000 km in minder dan 3 jaar heb ik de overstap gemaakt naar een Seat Exeo.

De Exeo rijd ik nu een maand of 3 en heeft al weer zo'n 23.000 km meer op de klok staan dan de stand van 34.000 waarmee ik hem kocht. De Exeo is een stukje zwaarder dan de Leon en zodoende geschikt om onze caravan te trekken. De kwaliteit/afwerking is een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van de Leon's maar de wegligging is om een beetje verdrietig van te worden. Ondanks 143 pk uit het 2.0 TDi blok mis ik het vermogen van mijn voorgaande auto's wel.
Toch zijn er ook genoeg sterke punten aan deze Exeo, hij is erg compleet zo is hij oa voorzien van Xenon, koelkastje in dashboard, electrische zonnescherm voor de achterruit en parkeersensoren. Ander voordeel is dat ik wat rustiger rijdt en dat scheelt dan weer in portomonaie :)

Gr. Peter

Wat foto's van de Exeo en de Leons:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EJGT3CS

Re: Pterps, Seat Exeo 2009

Bericht door EJGT3CS » 13 nov 2010, 21:38

Chippen misschien een optie? Bij JD Engineering kan hij naar 170 pk met een standaard chip geloof ik.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 13 nov 2010, 21:47

Samen met mijn Pa naar een Exeo wezen kijken nog niet gereden. Kan je iets meer vertellen over het onderstel. Hoor er erg wisselende verhalen over.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 nov 2010, 21:51

Hoi Peter,

Vond die 150pk tdi nog de mooiste, erg dikke auto was dat.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 14 nov 2010, 01:59

M@rcel schreef:Hoi Peter,

Helemaal mee eens. Offroad schuwde die ook niet... :D :df:

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 14 nov 2010, 12:50

Je maakt veel kilometers zeg :o
Sorry om te zeggen dat ik de Exeo niet mooi vind. Het is (inkoppertje) precies het vorige model Audi A4, zag er gisteren nog eentje rijden en ik kan me niet voorstellen dat het ooit een succesnummer gaat worden. Was een Altea geen optie?
Ohja, dat koelkastje in het dashboard is dan wel weer leuk :mrgreen:

pterps

Bericht door pterps » 15 nov 2010, 11:54

EJGT3CS schreef:Chippen misschien een optie? Bij JD Engineering kan hij naar 170 pk met een standaard chip geloof ik.
Ik heb er voor gekozen om het bij 143 pk te laten aangezien ik erg veel probelemen heb gehad bij de 170 pk Leon, ik heb zelf altijd het idee gehad dat het iets teveel van het goede was voor dat blok. Alle verstuivers zijn in 3 stappen vervangen in het afgelopen jaar.
Oof schreef:Samen met mijn Pa naar een Exeo wezen kijken nog niet gereden. Kan je iets meer vertellen over het onderstel. Hoor er erg wisselende verhalen over.
Onderstel vind ik niet geweldig, ik heb begrepen dat de wegligging van de Sport uitvoering wat beter/strakker is. Ik heb een Style uitvoering en dat valt nogal tegen. De auto is zeer gevoelig voor spoorvorming, ik sprak afgelopen weekend met een collega die een Exeo SW rijdt, de verbaasde zich daar ook al over. Verder een fijne auto hoor maar sportief is het onderstel zeker niet.
indobesar schreef:
M@rcel schreef:Hoi Peter,

Helemaal mee eens. Offroad schuwde die ook niet... :D :df:
Dat was inderdaad een hele fijne, lekkere rauwe motor en mooi model. Met dat offroad bedoel je zeker die beklimming door het bos/modder richting de Carousel :)

Maarten Godschalk schreef:Je maakt veel kilometers zeg :o
Sorry om te zeggen dat ik de Exeo niet mooi vind. Het is (inkoppertje) precies het vorige model Audi A4, zag er gisteren nog eentje rijden en ik kan me niet voorstellen dat het ooit een succesnummer gaat worden. Was een Altea geen optie?
Ohja, dat koelkastje in het dashboard is dan wel weer leuk :mrgreen:
Altea was voor mij geen optie, qua ruimte schiet ik dan echt niet zo veel op, kofferruimte van de Exeo is een flinke vooruitgang. Dat koelkaste is erg praktisch wanneer je zoveel onderweg bent, echt lekker dat koude drinken in de zomer :)

Ik kan me mooiere auto's indenken maar ben best happy met deze auto. Een beetje lager zou wel mogen maar heb geen idee of dat simpel/betaalbaar is. Hoeveel cm zou hij dan omlaag moeten?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 15 nov 2010, 12:33

Nette auto! Ik denk dat een setje Koni FSD schokbrekers en een setje verlagingsveren wonderen doet. Ik weet alleen niet of die ook voor deze exeo beschikbaar zijn, misschien kan Steve Smith je daar meer over vertellen.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 15 nov 2010, 12:50

Sommige mensen kom je ook overal weer tegen. (oud AV-forum).

Welkom hier!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 nov 2010, 12:55

Petrolhead Tom schreef:Nette auto! Ik denk dat een setje Koni FSD schokbrekers en een setje verlagingsveren wonderen doet. Ik weet alleen niet of die ook voor deze exeo beschikbaar zijn, misschien kan Steve Smith je daar meer over vertellen.
Lijkt me een erg dure optie? Denk dat een setje goede veren ook wel volstaan voor normaal straat gebruik.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 15 nov 2010, 22:38

Veel plezier met je Exeo, met een Eibach of h&r setje kom je al een heel eind betreft rijeigenschappen.

Plaats reactie